Kettejük közül elméletileg a Skoda Fabia a fiatalabb, mivel 1999-ben mutatták be. Az 1998-as Peugeot 206-os sem régi darab, 1998-ban debütált, de egy idei modellfrissítéssel próbálták aktualizálni az autót.
Egyértelműen a Peugeot 206-os a csinosabb. Lágyan ívelő vonalaival, lendületes formájával hamar népszerűvé vált, és a mai napig az is maradt a francia kisautó. A Skoda Fabia sokkal visszafogottabb ízlésvilágnak megfelelően készült. A Peugeot 206-os a női szívek megrengetője, a Skoda Fabia viszont sokkal inkább unisex, nemtől függetlenül elfogadják. Külső méretekben a Fabia veri a Peugeot-t. 13 centivel hosszabb a cseh autó, és tengelytávja is két centivel jobb.
Beülve az autókba is érezni a két eltérő stílusvilágot. A Peugeot világosabb színeivel, fiatalosabb kárpitozásával élettelibb, míg a Skoda komor színeivel és egyszerű formáival sokkal barátságtalanabb. Az anyagválasztásban azonban fordított a helyzet, mivel a Peugeot műanyagjai jóval igénytelenebbek. A kesztyűtartó feletti műanyag, az oldalsó ajtókárpit, és az övcsat körüli műanyag lötyög és csálé. A Fabia igényesebb kialakításával, a 206-os szebb kárpitozásával gyűjtött pontot.
(Fabia:206 – 1:1)
Helykínálat és elhelyezkedés terén a Fabia a jobb választás. Akár alacsony, akár magasabb vezetőt próbáltunk elhelyezni a kormány mögött, mindig a Fabia jött ki győztesként. Ebben az autóban a kormány magassága és távolsága is állítható, a 206-osban csak a magasságát lehet szabályozni. Kisebb az ülőlapok felülete is a Peugeot-ban, ami szintén nem előnyös a kényelmes utazáshoz.
Hátul is rossz a helyzet a Peugeot-ban, már a beszállás is nehézkes. A szépen lekerekített ajtó nem hagy elég helyet a beszálláshoz, magasabbak könnyen lefejelik a C-oszlopot. A nagyobb hossz és a hosszabb tengelytáv miatt feltűnően több a hely a Skoda hátsó ülésein. Kényelmesen elfér két átlagos termetű felnőtt keze és lába, de a harmadik utasnak már csak akkor ajánlható az ülés, ha nem járnak a metrók és a buszok.
A Fabia csomagtartója 15 literrel öblösebb (260 vs. 245 liter), ám a szögletesebb forma miatt jóval nagyobbnak látszik a hely és a rakodás is könnyebb. Praktikus a 206-osban, hogy az üléstámlára hálót szereltek, amibe rögzíthetjük az izgő-mozgó apróságokat. A pakolórekeszek számát tekintve közel döntetlen a helyzet. Mindkét autóban találunk helyet elöl a mobiltelefonoknak és a lakáskulcsnak. Térképzseb és kenguruzseb mindkét autóban van hátul is. Tágasabb utas- és csomagtere miatt a Fabia növelte előnyét.
(Fabia:206 – 2:1)
Autózás közben is teljesen eltérő a két autó viselkedése. A Peugeot a franciásan lágy ringatózást követi. Úthibát alig érezni, minden apró-cseprő és nagyobbacska gödrön át tudunk suhanni. Viszont gyorsabb autózás közben már sokkal rosszabb a helyzet. Érzékeny gyomrúak hamar követelni kezdik a pihenőt, mivel a billegős karosszéria és a hullámzás az arra érzékenyek gyomrát könnyen felforgatja. Megfelelően eltalált a szervokormány hangolása, az áttételezés az autó jellegéhez képest elég közvetlen, gyenge női kézzel is egyszerű tekergetni a volánt parkoláskor.
Sokkal sportosabb, vagyis keményebb képet mutat a Fabia. A belső és külső sprődséghez hasonló a rugózás hangolása is. A férfiak többsége inkább ezt az autót választotta élményteljesebb autókázáshoz, mivel a futómű hangolása jobb, közvetlenebb képet mutat az autó-út kapcsolatról. A kormányzás áttételezése is jó, de az elektromos szervokormány rásegítését túlzottnak találtuk, a volán nem ad kellő tájékoztatást a gumik útfogásáról.
Elmebetegül gyorsan hajtva mindkét autó kanyarban először az orrát tolja kifelé az ívről, vagyis természetes alulkormányozottság jelentkezik. Ha ilyenkor elvesszük a gázt, a 206-os hátulja elindul keresztbe, ami a gyakorlatlanabb vezetőket megijeszti. Ez azonban csak különösen magas tempónál fordul elő. A Skoda sokkal higgadtabban fut, a gázelvételt nem bünteti. Nálunk a Skoda futóműve és viselkedése volt a nyerő.
(Fabia:206 – 3:1)
Motorkonstrukció terén mindkét gép azonos fejlettségi fokon van, bár itt is eltérő a kialakítás. A 206-osban az 1.4 HDi felirat egy 1398 köbcentis közös nyomócsöves dízelmotort takar, 68 lóerős teljesítménnyel és 150 Nm-es maximális nyomatékkal. Százra 14,7 másodperc alatt gyorsul az autó, a végsebesség 168 km/óra.
A Skoda motorja 1422 köbcentis. Eredetét tekintve a négyhengeres 1,9-es Volkswagen-konszern dízelmotor háromhengeres leszármazottja. A gázolaj befecskendezését és a nyomástermelést nem közös nyomócső, hanem adagolófúvóka-elem végzi, minden egyes hengernél. 75 lóerős az 1,4-es motor, legnagyobb nyomatéka 195 Nm. A végsebessége neki is 168 km/óra, de jobban gyorsul százra: 14,2 másodperc alatt.
A motorok felépítési-különbsége vezetés közben nem tűnik fel, egyedül csak az zavaró, hogy a Skoda dízele háromhengeres. A Peugeot négyhengeres gépe simábban, kevésbé remegősen jár bemelegedve. A Skoda 1,4-es motorjának működése zaklatottabb. Hidegen viszont mindkét motornál a dízeles remegés és kerepelés elnyomja az egyéb hangokat. Mindkét motor hamar bemelegszik és csendesebbre vált.
A hét lóerős teljesítménykülönbség nem érződik, a Fabia 45 Nm-es forgatónyomaték-előnye sem szembetűnő. Egyformán kellemesen gyorsítanak az autók városban, 80-90 km/órás sebességig végig fürge marad mindkét kocsi. Így városban fickándozósan vezethetők a kisdízeles autók. A Fabia motorja 2000-es fordulattól kezd erőteljesen húzni, alatta ereje nem kiemelkedő. A 206-osé viszont már 1700-1800-as fordulattól kellemes erővel szolgál.
Mindkét autóban sűrűn kell a váltókarhoz nyúlni, mivel 3500-as fordulat környékén kimerül az összes tartalék, a további húzatás értelmetlen és reménytelen. Váltani a Fabiában jobb, mivel a váltókar határozottan megvezetett és gyorsan kapcsolható. A kar fogása viszont kellemetlen, mivel nem tudtak normális váltógombot kialakítani a bot végén. A 206-os váltókarjának jó a fogása, viszont a kapcsolhatóság csapnivaló. A kar hajlamos megakadni, a váltóút hosszú. Gyors váltásra nincs esélyünk.
Fogyasztás terén a gyári adatokat nézve közel azonos a helyzet, és a valódi mérések is sok hasonlóságot mutattak. A Fabia országúti autózáskor, viszonylag tempósan haladva 4,2 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométeren. A Peugeot 206-os tankjából 100 kilométeren azonos körülmények között 4,1 liter gázolaj fogyott el 100 kilométerenként. A tesztátlag viszont fordított képet mutatott: a Peugeot átlagfogyasztása 5,4, a Fabiaáé 5,2 liter/100 km volt.
A két autó hajtáslánca összességében egyformán jó benyomást tett ránk. A Fabia váltója jobb, a Peugeot motorja kulturáltabb. A menetteljesítményekkel és a fogyasztással a francia és a cseh kisautóban is nagyon elégedettek voltunk.Tulajdonságok összértékelés: Fabia:206 – 4:2
Pontozásunk jelenlegi állása szerint a Fabia két ponttal előzi meg a 206-ost, mivel utastere nagyobb, futóműve pedig kiszámíthatóbb viselkedésű. Mindkét autó meggyőzően fürge 1,4-es dízelmotorjával, a fogyasztás pedig hozza a papírformát.
Az árversenyben egyértelműen a 206-os vezet. Korábban az 1,4-es dízelmotoros autót nem lehetett megrendelni a legmagasabb, Prémium kivitelben. Most már lehet, és így 3 320 000 forintot kérnek érte. A tesztelt Fabia a közepesnek mondható Comfort felszereltséget kapta, 3 728 000 forintért.
A magasabb alapár ellenére a Fabia kimondottan szerényen felszerelt. Csak a két légzsák érdemel említést a biztonsági tételek közül, blokkolásgátló nincs a szérialistán. Elöl elektromos mozgatásúak az ablakok, központi zár van, de nem távirányítós, az ajtókat kulccsal kell nyitni. Légkondicionáló nincs és rádió helyett is csak antenna, meg négy hangszóró jár alapáron. Hátulra csak két fejtámla jutott és hárompontos övből is csak kettőt szerelnek ebbe a sorba.
Nem olcsó a Peugeot sem, de a felszereltsége sokkal jobb. Ebben az autóban már széria a légkondicionáló, és a blokkolásgátlóért sem kell többletpénzt fizetni. A távirányítós, hathangszórós rádió és a távirányítós központi zár is a szériaextrák közé tartozik.
Jobb autó a Skoda Fabia, mint a Peugeot 206-os, bár a motorok terén közel egyenlő képet mutat a két kocsi. Erő- és nyomatékfölényét nem tudja érvényesíteni a cseh kisautó, mivel a nagy nyomaték csak magasabb fordulaton érvényesül. A Fabia sportosabb viselkedést mutat futóművével, kényelmesebb vezetni, de egyszerűbb kinézetű. A Peugeot 206-os szebben mutat belül, de gyengébb a kivitele és kisebb az utastere. A francia autó árelőnye azonban lehengerlő.
Műszaki adatok | Fabia 1.4 TDI | 206 1.4 HDi | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1422 | 1398 | ||
Furat x löket (mm) | 79,5×95,5 | 73,7×82,0 | ||
Hengerek / szelepek száma | S3/6 | S4/8 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 55(75)/4000 | 50(68)/4000 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford) | 195/2200 | 150/1750 | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,2 | 14,7 | ||
Végsebesség (km/h) | 168 | 168 | ||
Fogyasztás (l/100 km) város | 5,5 | 5,5 | ||
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 3,9 | 3,6 | ||
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 4,4 | 4,3 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 119 | 113 | ||
Gumiméret | 185/60 R14 | 175/65 R14 | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3960/1646/1451 | 3822/1673/1435 | ||
Tengelytáv (mm) | 2462 | 2442 | ||
Csomagtér (liter) | 260/1016 | 245/1130 | ||
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1130/515 | 986/539 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 | 50 | ||
Listaár (forint) | 3.728.000 | 3.320.000 |