Röviden – Peugeot 208 GTi 1.6

Mi ez?

A legendás GTi típusjelzést  megöröklő Peugeot 208 legerősebb verziója

Mit tud? Inkább egy bődületesen erős, kényelmes városi autó, mint sportgép
Mibe kerül? 5 880 000 forintért vihető
Kinek jó? Aki stílusos, izmos kisautóra vágyik, de a feszes futóműre, zajos motorra nem tart igényt

Átnyálaztam megannyi magazint, rákattantam tucatnyi weboldalra, és mindenhol, kivétel nélkül számon kérik a legendás előd, a Peugeot 205 GTi örökségét. Az összehasonlítás érthető, a nyolcvanas évek legtökösebb kisautójának megidézésével hatalmas elvárás ült a 208-as nyakára.

Mint mikor gigászi metálbandák állnak össze, hosszú, kokainködben töltött szünet után. A rajongók gyilkos riffeket, mellkast horpasztó dobfutamokat akarnak, és eszükbe sem jut, hogy a bőrgatyába gyömöszölt nyugdíjasklub inkább zenei finomsággal teletűzdelt, csendesülős koncertre készül.

Vörös varrással díszített bőr, fém váltógomb, újrafényezett műanyag elemek jellemzik a belsőt
Vörös varrással díszített bőr, fém váltógomb, újrafényezett műanyag elemek jellemzik a belsőt

Vörös varrással díszített bőr, fém váltógomb, újrafényezett műanyag elemek jellemzik a belsőt

Ez a Peugeot 208 GTi kapcsán megfogalmazható legfontosabb gondolat, nem szabad elvárásokat támasztanunk a kecsegtető név alapján. Nincs szó arról, hogy rossz konstrukció lenne a kocsi, sőt! A maga nemében kitűnő, de nem GTi, még csak nem is GT, hanem inkább egy új kategória: a Mini Turismo. 
A körítéssel nincs gond, ehhez értenek a franciák. Jó érzékkel, visszafogott ismertetőjegyekkel egészítették ki a 208 formatervét. A hűtőrács kockás zászlókra emlékeztető mintázatot kapott, visszatérő elem a vörös GTi és Peugeot felirat, dögös az egyedi 17 colos alufelni. 
Beülve már markánsabb a különbség a típustársakhoz képest. A műanyag elemek vörös-fekete áttűnő fényezést kaptak, a jelölt középvonallal ellátott kormányon és a műszerfalon végigfutó díszvarrás pedig szintén vörösben fokozza a sportos hangulatot. 
A fém váltógombot élmény babrálni, a szokatlanul apró volánt pedig ebben az esetben tényleg felesleges kritizálni, mindenki a gokartszerű vezetési élményre áhítozik, itt legalább a kormány mérete emlékeztet erre. Az összhatás nem feltétlenül mondható vérpezsdítőnek, inkább a kisautók között kirívó igényesség, elegancia a mérvadó, hiszen a  panorámatető, automata parkolórendszer, tolatóradar, dupla USB ajzat, kétzónás klíma által kínált extra kényelmet kevés konkurens tudja überelni.
Az ülések sportossá faragása elakadt félúton, inkább kényelmesek, mint feszes tartásúak.

Az ülések sportossá faragása elakadt félúton, inkább kényelmesek, mint feszes tartásúak.

A kényelem jegyében készültek az első ülések is, tömésük inkább puha, mint feszes, és oldaltartásuk is mérsékelt, derékmagasságig fognak, így húzós kanyarokban kapaszkodhatunk a kormányba. Ezek az apró jelek már motorindítás előtt mutatják, hogy a 208 GTi nem az állandó pengeélen táncolásról és közúti huligánkodásról szól.

Gondoltam, hogy majd a 200 lóerős, 1,6 literes turbós THP rácáfol a pletykákra, és hoz némi lelkesítő durrogást, érces géphangot, ami majd mókára csábít, de be kellett látnom, nem lehet minden autós újságíró botfülű. Ez a motor, így ebben a formában tényleg nesztelen. Kulturáltan jár, süvítésen, enyhe zümmögésen kívül más akusztikai élményt nem szolgáltat. 
Ez pedig kevés, főleg mert itt, ebben a kategóriában nincs ok a finomkodásra. Egy közel hatmilliós méregerős kisautónak legalább gombnyomásra teremjen tökös hangja, ha nem az utasok állandó terrorizálása a cél. 
Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere

Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere

Tehát a hang hiányzik, tempó viszont van! A BMW-vel közösen fejlesztett Prince motorcsalád bevált darabja az 1,6 literes blokk (ami a MINI kipufogórendszerével libabőröztetően szól). A kettős megfújású, maximum 1,9 bárral töltő turbónak köszönhetően egész alacsony, 1700-as fordulattól élvezhetjük a 275 Nm-es csúcsnyomatékot, a teljesítmény pedig szép ívet követve éri el a 200 lóerőt 5500-as fordulatnál. 
Ha nehéz jobb lábbal indulunk a kezdeti hirtelen lódulás után folyamatos, ellentmondást nem tűrő vágtát mutat be a 208, olyan drámamentes magabiztossággal, hogy nehéz hinni az Audikra emlékeztető formába öntött sebességmérőnek.  
Nyomatékban tehát sosem szűkölködünk, így a váltócibálással, gázfröccsel sztratoszférába küldött fordulatra ritkán van szükség. Itt is ebbe a fránya kényelembe ütközünk, nem kell dolgozni, elfelejthetjük a gépészkedést, a puhán, hosszú úton járó váltóval elég minden holdtöltekor foglalkozni. 
A 17 colos könnyűfém felnik egyedi mintázata sokat dob a megjelenésen

A 17 colos könnyűfém felnik egyedi mintázata sokat dob a megjelenésen

A kompromisszumra hajlás a futómű esetén is tetten érhető. A felpumpált teljesítmény miatt elöl 10, hátul 20 milliméterrel szélesebb nyomtáv, valamint a feszesre hangolt rugók és lengéscsillapítók jóindulatú, semlegesen alulkormányzott viselkedést kölcsönöznek a kocsinak.

Adatlap

Teszt: Peugeot 208 GTI 1.6 THP

Vörös varrással díszített bőr, fém váltógomb, újrafényezett műanyag elemek jellemzik a belsőt
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 200 LE
Nyomaték 275 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,8 sec
Végsebesség 230 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km

Hirtelen, kiszámíthatatlan események nem emelnek pulzusszámot a volán mögött, ha kell három keréken, orrot túrva, de józan határon túlmenő tempóval is elfordulunk, miközben jottányit sem csorbul a menetkomfort. Ha hazai utakon indulunk hosszú túrára, ez a megengedő, kicsit tompa viselkedés óriási előnnyé nemesül. Kétszáz kilométer után sem érezzük magunkat turmixolt banánnak, és ha hétvégi vigyorfakasztó helyett minden nap használjuk az autót, ez igencsak nyomós érvként esik latba.

Ezzel pedig eljutottunk az általam kreált kategóriához, tulajdonképp ezért Mini Turismo a 208 GTi. Izgága csapatás helyett elnyújtott, kényelmes autózásra csábít, ahol elsősorban biztonsági tartalék az erőtöbblet. Ez a tulajdonság a gazdag felszereltséggel társítva egyedi kombinációt alkot, csak a Peugeot közelíti meg ebből az irányból a 200 lóerő körüli kisautók szűk klubját.

Már tényleg csak párat kell aludni, hogy kiderüljön, melyik a legkívánatosabb méregzsák!

Már tényleg csak párat kell aludni, hogy kiderüljön, melyik a legkívánatosabb méregzsák!

Ford Fiesta ST és konkurensei
Renault Clio RS (200 LE).
6 390 000 Ft
Peugeot 208 GTI (200 LE). 5 880 000 Ft
Citroen DS3 Racing (207LE) 8 809 000 Ft
Ford Fiesta ST (182 LE) 6 170 000 Ft
Opel Corsa OPC (192 LE) 6 020 00 Ft

Hogy ez a stratégia mennyire eredményes, azt a közeljövő eladási statisztikái megválaszolják. Annyi biztos, hogy a 5 880 000 forintért elhozható Peugeot 208 GTi jól áll az árversenyben, a legközelebbi rivális, a 200 lóerős Clio RS 6,4 millióról indul, a 182 lóerős Fiesta ST pedig 6,2 millió forintos alapáron kerül a szalonokba.

Mellette – Ellene
  • Kényelmes, kevésbé feszes rugózás
  • Nyomatékos, erős motor
  • Igényes, egyedi stílusú belső
  • Visszafogottan sportos formaterv
  • Szinte néma motor, vérpezsdítő zajok nélkül
  • Váltó kapcsolási érzete átlagos
  • Nem kelt sportos benyomást
  • Kevés oldaltartást nyújtó ülések
Peugeot 208 GTI - mennyire jön be? Értékeld 1-től 10-ig
átlag
8.79
szavazat
57
Peugeot 208 GTI - mennyire jön be? Értékeld 1-től 10-ig