Nem az első 3008-as járt nálunk a napokban, de még mindig szokni kell a szemnek a crossover Peugeot fura kinézetét. Rendben, hogy a legfőbb és legsikeresebb konkurens, a Nissan Qashqai sem egy Aston Martin, de a jellemzően csinos autókat gyártó francia márka szerintünk most alulmúlta önmagát. Az utólag rendelhető matricát is nélkülözzék, ha kérhetem, higgyék el, nem mutat jól az autón. De viszont!

Passzol hozzá a 110 lovas dízel
Passzol hozzá a 110 lovas dízel

Passzol hozzá a 110 lovas dízel

Passzol hozzá a 110 lovas dízel


Kivételes képességek

Ha belülről kezdjük az értékelést, az eredmény egész másként alakul. Átlagon felüli minőség és kivételesen igényes megoldások díszítik a 3008-as belsejét, amely így jócskán kiemelkedik nem csak márkatársai, de még konkurensei közül is. Az elegáns műszerfalat leginkább a középkonzolra pakolt billenőkapcsolók dobják fel, de van itt elektromos kézifék, óriási doboz a könyöklőben, panorámatető (125 ezer Ft), és egy sajátos head-up display (177 ezer Ft) is.

Honnan jött a 3008-as?
Mivel a 3008-asból nem sokat látni még az utakon, egy gyors ismétlés nem árthat azoknak sem, akik már hallottak/olvastak róla. Hivatalosan egy crossover járműről van szó, ami magyarul egy több kategóriát átfogó, azok pozitív tulajdonságait egyesítő autót takar. Ez ebben az esetben egy magasított városi szabadidő-autó szerű jelleg, de egyelőre négykerék-hajtás nélkül. Az autó alapjait a 308-as adja, legfőbb konkurense a rendkívül sikeres Nissan Qashqai.

A 3008-as nem a szélvédőre, hanem egy ki- és becsúcsó plexilapra vetíti a sebességet, illetve a helyes követési

Meglepően igényes

Meglepően igényes

Meglepően igényes


távolságra figyelmeztető piktogramot, de rövid idő után ez csöppet sem zavaró. Kár, hogy a beállított távolságot nem tudja magától tartani, így nem sok értelme van a dolognak, de a HUD jelenléte önmagában is üdvözítő.

Könyök magasságban újra öröm éri a technikára fogékonyakat, ott helyezték el ugyanis azt a csinos forgókapcsolót, amivel öt program közül tudjuk kiválasztani az útviszonyoknak leginkább megfelelő beállítást. Ez ne tévesszen meg minket, nincs összkerékhajtás, bár terepprogramban állítólag az összes nyomaték is juthat egy kerékre. Kicsit parasztvakításnak érezzük ezt, de egyszer egy évben biztos hasznát vennénk.

Mi az a head-up display?
A műszerfal tetejére szerelt átlátszó kijelzőt, a head-up display-t a második világháború után fejlesztették ki vadászrepülőkhöz. Célja, hogy a gyors döntést követelő helyzetekben a pilótának ne kelljen a bonyolult műszerfalat vizslatnia, hanem a lényeges – a célzást segítő – adatokat közvetlenül maga előtt lássa egy külön kijelzőn. Az autókban használt HUD-ok szintén csak a létfontosságú  infókat jeleníti ki – sebesség, esetleg navigációs adatok  – így biztonságosabb tőle a vezetés.

Teszt: Peugeot 3008 1.6 HDi 45
A képre kattintva a gyári fotós munkájában gyönyörködhetnek

Passzol a dízel

A 3008-as nem csak álló helyzetben élvezhető belülről, de menet közben is kitesz magáért. A franciás lágyság helyett inkább feszesebb és határozott az útfekvése, és bár a Ford Kuga azért kezesebb valamivel, a 3008-assal is jókat lehet autózni. Kellően közvetlen a kormányzás, a váltó is egész jó, a Citroën Berlingo óta pedig tudjuk, hogy a 110 lóerős 1,6-os dízel bőven elég egy hasonló méretű családi autóba. A városi fogyasztás 7 és 8 liter közötti, országúton kettővel kevesebb, de bőven jut erő előzni, miközben az egyik legcsendesebb dízelmotorról beszélünk.

Megnyugtató törésteszt
Jól törik

Jól törik

Jól törik


A frontális ütközés után az utastér teljesen ép maradt, a vezető és az első utas is épségben vészelheti át az ilyen balesetet. A vezető légzsákjával akadt ugyan egy kis probléma – kibomlás közben egy helyen megsérült -, de a Peugeot a biztonsági eszköz fedőlapját áttervezte, és a szériamodelleken ilyesmi már nem fordulhat elő elvileg.

Mind a másfél, mind a hároméves gyermeknek megfelelő tesztbábuk eredményei kifogástalanok voltak, a szakemberek annyit róttak fel az autó hibájául, hogy a kikapcsolható első utasoldali légzsák állapotjelzése nem megfelelő, így az veszélyt jelenthet az annak háttal beszerelt gyermekülésre. A végeredmény masszív öt csillag, a részletek itt.

Erős mezőnyben áll helyt

A kapós Qashqai, a drágább Kuga és Tiguan között nincs könnyű dolga a 3008-asnak, mégis ügyesen helytáll, egyedi megoldásaival egy szerethető és egyedi autó a kategóriájában. A 110 lovas dízelmotorral tényleg reális választás, bár a kategóriára jellemző irreálisan magas ár, még ezzel a kombinációval is a Peugeot sajátja.

Műszaki adatok – Peugeot 3008 1.6 HDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80(110)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,4
Vegyes (l/100 km) 5,1
CO2 kibocsátás (g/km) 137
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4365/1837/1639
Tengelytáv (mm) 2613
Csomagtér (liter) 432
Menetkész tömeg (kg) 1425
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 215/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 932 000
Konkurensek (forint) Nissan Qashqai 1.5 dCi 106 LE: 5 690 000
Ford Kuga 2.0 TDCi 136 LE: 7 745 000
VW Tiguan Sport & Style 2.0 CR TDI (140LE): 8 420 000 
Tesztelt autó ára (forint) kb: 7,4 millió Ft
A szériafelszereltség fontosabb tételei ITT
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Egyben van, meglepően igényes. Az olcsóbbak között van, de ez a kategória így is drága.
Pontszám (max. 10)   7,25 pont
Mellette – Ellene
  • igényes belső
  • takarékos
  • gazdag felszereltség
  • városban jól használható
  • drága
  • „érdekes forma