Nem kell csillogó koponyájú közgazdásznak lenni, hogy lássuk mekkora létjogosultsága van az olcsó, tágas, négyajtós igavonóknak. A legszélesebb rétegek sávtartó automatika, kifinomult vészfékrendszer helyett klasszikus értékekre vágynak. Egy autó legyen tágas, megbízható, és mindezek előtt: olcsó.
Az öreg kontinens stagnáló fogyasztása, és a megfizethető, egyszerű kocsira vágyó fejlődő piacok hívták életre a franciák friss személyszállító eszközét, a 301-est.
Hozzáállás kérdése az egész. Igényeinket csontig csupaszítva kell közelíteni a Peugeot felé. Felejtsük el, mit gondoltunk az autóipar fejlődéséről! Felejtsük el, milyen igényeket plántáltak belénk a képláda félperces buzdító üzenetei! Csak ezzel a filozófiával közelítve lehet esélyünk pozitív képet kialakítani az autóról.
Máskülönben elbukunk.
Ezt a mantrát morzsolva vettem magamhoz a kulcsokat. A tűlevelekkel, sáros lábakkal, hosszú utakkal terhelt ünnepi időszak kihívása állt a kocsi előtt. Megfelelő célszerszám lesz, gondoltam.
Színre fújt, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök.
Színre fújt, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök.
Fotó megosztása:
A 301 valahol a két legutóbbi Peugeot modell között evez a formatervezést tekintve
A 301 valahol a két legutóbbi Peugeot modell között evez a formatervezést tekintve
Fotó megosztása:
A külső szépségtapasz, a hátsó lámpába forduló karosszériaív
A külső szépségtapasz, a hátsó lámpába forduló karosszériaív
Fotó megosztása:
A hűtőrács kiemelése a nagytestvér 508-ast idézi
A hűtőrács kiemelése a nagytestvér 508-ast idézi
Fotó megosztása:
Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek, előző generációs középkonzoli kijelző
Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek, előző generációs középkonzoli kijelző
Fotó megosztása:
Az üléspozíció szokatlan a csak magasságban állítható kormány miatt, de az ülések francia szellemben puhára tömve, kényelmesen tartanak,
Az üléspozíció szokatlan a csak magasságban állítható kormány miatt, de az ülések francia szellemben puhára tömve, kényelmesen tartanak,
Fotó megosztása:
Csak semmi csicsa! A legfontosabb infókat látjuk magunk előtt
Csak semmi csicsa! A legfontosabb infókat látjuk magunk előtt
Fotó megosztása:
A négy ablakemelő a váltó elé került, néha nehéz elérni, de szokható
A négy ablakemelő a váltó elé került, néha nehéz elérni, de szokható
Fotó megosztása:
A váltó rémes, de legalább rángathatjuk tiszta erőből
A váltó rémes, de legalább rángathatjuk tiszta erőből
Fotó megosztása:
A féldigitális klíma nyomógombokkal működik ugyan, de a hőmérsékletet nem tudjuk fokonként állítani
A féldigitális klíma nyomógombokkal működik ugyan, de a hőmérsékletet nem tudjuk fokonként állítani
Fotó megosztása:
Előző generációs francai típusokat idéz a középkonzol
Előző generációs francai típusokat idéz a középkonzol
Fotó megosztása:
Az üzemanyagtöltő nyílás csak bentről nyitható, az ülésfűtés pedig Szibériára lett szabva, két perc alatt tüzes trónt varázsol
Az üzemanyagtöltő nyílás csak bentről nyitható, az ülésfűtés pedig Szibériára lett szabva, két perc alatt tüzes trónt varázsol
Fotó megosztása:
Kevés a hangszigetelés, ezért beszűrődik az 1.6-os takarékos dízel kerregése
Kevés a hangszigetelés, ezért beszűrődik az 1.6-os takarékos dízel kerregése
Fotó megosztása:
Spórolás I. - Kárpittalan csomagtérfedél
Spórolás I. - Kárpittalan csomagtérfedél
Fotó megosztása:
Spórolás II. - Nincs tárolórekesz a pótkerék mellett, a borítás egyszerű farostlemez
Spórolás II. - Nincs tárolórekesz a pótkerék mellett, a borítás egyszerű farostlemez
Fotó megosztása:
509 liternyi teret kapunk, igaz kihasználni már nehezebb
509 liternyi teret kapunk, igaz kihasználni már nehezebb
Fotó megosztása:
A pakolást, tisztán tartást segíti a műanyag tálca
A pakolást, tisztán tartást segíti a műanyag tálca
Fotó megosztása:
Ennyi helyet vesz el a zsanér, a nagymama tojásait nem szerencsés alápakolni
Ennyi helyet vesz el a zsanér, a nagymama tojásait nem szerencsés alápakolni
Fotó megosztása:
Fejedelmi a második sor térkínálata, ennél többet ezen a téren nincs miért elvárni
Fejedelmi a második sor térkínálata, ennél többet ezen a téren nincs miért elvárni
Fotó megosztása:
Hátul is középen az elektromos ablakok kapcsolói
Hátul is középen az elektromos ablakok kapcsolói
Fotó megosztása:
Az apró szépségtapaszok javítanak az összképen, de lehetne ez a kocsi Kisfejű, Nagyfejű Zordonbordon akár, a Thalia sikere jól mutatja ebben a kategóriában nem a szépség számít.
Az apró szépségtapaszok javítanak az összképen, de lehetne ez a kocsi Kisfejű, Nagyfejű Zordonbordon akár, a Thalia sikere jól mutatja ebben a kategóriában nem a szépség számít.
Fotó megosztása:
A 2652 milliméteresre nyújtott tengelytáv az autó igazi előnye, ezért kapunk komoly terpeszkedésre alkalmas második sort
A 2652 milliméteresre nyújtott tengelytáv az autó igazi előnye, ezért kapunk komoly terpeszkedésre alkalmas második sort
Fotó megosztása:
Lágy rugózása jól jön a rozoga hazai utakon
Lágy rugózása jól jön a rozoga hazai utakon
Fotó megosztása:
A takarékos, 230 Nm nyomatékot adó motor jó választás, igaz az olcsóbb 1.2 VTi is megállja a helyét, az ígéretek szerint mindkettőt átalakították a várható kemény igénybevételnek megfelelően
A takarékos, 230 Nm nyomatékot adó motor jó választás, igaz az olcsóbb 1.2 VTi is megállja a helyét, az ígéretek szerint mindkettőt átalakították a várható kemény igénybevételnek megfelelően
Fotó megosztása:
Kedves olvasók! Íme, az autógyártás középtávú jövője. A Peugeot 301 és versenytársai fontosabbak, mint hinnénk. Megmentői lehetnek a lassan sorvadó európai autógyártásnak.
Kedves olvasók! Íme, az autógyártás középtávú jövője. A Peugeot 301 és versenytársai fontosabbak, mint hinnénk. Megmentői lehetnek a lassan sorvadó európai autógyártásnak.
Fotó megosztása:
Sokat segít a formán, hogy nem egy meglévő kisautót puttonyosítottak, a 208 Sedan valószínűleg bűntett lenne a közízlés ellen
Sokat segít a formán, hogy nem egy meglévő kisautót puttonyosítottak, a 208 Sedan valószínűleg bűntett lenne a közízlés ellen
Fotó megosztása:
Magasan ül az autó, ahová tervezték ott rég nincs szükség utakra. Csak ösvényekre
Magasan ül az autó, ahová tervezték ott rég nincs szükség utakra. Csak ösvényekre
Fotó megosztása:
Összehasonlító tesztünkből kiderül melyik autó kevésbé érdemli ki a legjobb vétel majdnem hárommillióért kitüntető címet
Összehasonlító tesztünkből kiderül melyik autó kevésbé érdemli ki a legjobb vétel majdnem hárommillióért kitüntető címet
Fotó megosztása:
Sokat segít a formán, hogy nem egy meglévő kisautót puttonyosítottak, a 208 Sedan valószínűleg bűntett lenne a közízlés ellen
A mélyre szorított fejlesztési költségek szerencsére hagytak némi teret a tervezőknek. Sokat segít, hogy eleve négyajtósnak szánták, nem egy meglevő formára varrtak rá plusz bőröndöt. A 208 és az 508 hangulata érezhető. Hangsúlyosak a motorháztető domborításai és az ezüst elemekkel kiemelt hűtőrács. Ha van rajta igazán szerethető részlet, az a hátsó lámpatestekben hajtűt forduló fény-árnyék vonal. Jól mutat, ráadásul eltereli a téli sós szutykot a fényszórókról.
Magasan ül az autó, ahová tervezték ott rég nincs szükség utakra. Csak ösvényekre
Magasan ül az autó, ahová tervezték ott rég nincs szükség utakra. Csak ösvényekre
Az apró szépségtapaszok javítanak az összképen, de lehetne ez a kocsi Kisfejű, Nagyfejű Zordonbordon akár, a Thalia sikere jól mutatja, ebben a kategóriában nem a szépség számít.
Itt az a típus lehet sikeres, ami a semmiből jó sokat ad, vagyis bő teret utasnak és poggyásznak egyaránt. Ebben pedig brillírozik az autó, a Peugeot 208 nyújtott alvázát használva 2,65 méteresre bővült a tengelytáv. Így lehet a sofőr akár 190 centiméter, a mögötte ülő kényelmesen utazhat. A lábtér a Passat legszebb korszakát idézi, mintha a malacorrúban terpeszkednénk. Egy Kína-Japán pingpongmeccs bármikor lebonyolítható a hátsó ülőpadon.
Az állítható fejtámlák viszont hiányoznak a második sorból, a hátlapból kitüremkedő csökevény nem sok jót ígér a nyaknak egy koccanásos balesetnél.
A külső szépségtapasz, a hátsó lámpába forduló karosszériaív
A külső szépségtapasz, a hátsó lámpába forduló karosszériaív
Elől kényelmesre formázott ülések és Allure felszereltséggel szemnek kellemes élettér növeli a komfortszintet. A divathullámnak megfelelve fekete lakk műanyagburkolat díszíti a középkonzolt és az ajtókat, a bőrkormány pedig szinte kötelező, ha nem akarunk évekig nyálkásra nyúlt, gumírozott műanyagot tapogatni. A legfeltűnőbb olcsó húzás az elektromos ablakok váltó elé telepítése, de a MINI dizájnelemként adta el mindezt, így nincs szívem a hibák közé sorolni. A könyöktámasz javarészt felesleges, csak a forgalmit rejthetjük el benne örökre, a kesztyűtartó és az ajtózsebek viszont jól használhatók.
Természetesen minden kopogós kemény, mégis az ízléses összeállítás, az enyhe formai játék sokkal csalogatóbbá teszi a 301 belsejét, mint a Rapid szélsőségesen puritán berendezése. Kiemelkedő extra még a kizárólag Dózsa György üzemmódot ismerő ülésfűtés. Férfiaknak csak pár perc javallott a tüzes trónból, különben kihal a családfa.
A vezetési pozíciót a csak magasságában állítható kormány korlátozza, 185 centiméterrel már szokni kell. Klasszikus, csimpánzokra tervezett olasz autókat idéz, ahol hosszú kar és rövid láb jelenti a kényelem zálogát.
Kevés a hangszigetelés, ezért beszűrődik az 1.6-os takarékos dízel kerregése
Az 1.6 literes turbódízel motornak köszönhetően a két ünnep közé érve megbocsájtottam a majompózt. A 92 lóerős blokk régi jó szolga, 230 Nm nyomatéka élénken vitte az alig egy tonnás bódét. Alacsony fordulaton is élénk, kétezertől pedig meglepetésszerű erővel lódul, igaz hamar kifullad. Fogyasztása álomszerű, kemény téli zimankóban, rövid utakon, nem kímélve, négyszáz kilométer autópálya, négyszáz kilométer város/országút után 5,4 literes átlagot ért el. A mának élő pénztárcánk ezt követeli, nem a hibridhajtást.
Ennyi helyet vesz el a zsanér, a nagymama tojásait nem szerencsés alápakolni
Ennyi helyet vesz el a zsanér, a nagymama tojásait nem szerencsés alápakolni
A tizennégy centiméteres szabad hasmagasság és a puhára hangolt, elöl Macpherson, hátul csatolt lengőkaros, strapabíró futómű jól jön tanyákra vezető dűlőutakon, viszont autópályán már hátrány. 120-130 km/órás tempónál kamiont előzve mint egy álmos török hastáncos kezd imbolyogni az autó, és az oldalszélre is érzékeny. A megspórolt zajszigetelés, és az ötsebességes váltó sem partner a nagy sebességű utazásban, erős a motor- és a szélzaj.
A váltót szidtuk már eleget a 208 esetében, a helyzet a 301-esnél sem változott, mintha egy tésztába szúrt fakanállal kavarnánk ki a fokozatokat. A kormány precíz, és a Rapidhoz képest még túlszervózottnak sem mondható, ezért vállveregetés jár a franciáknak.
Spórolás I. – Kárpittalan csomagtérfedél
Spórolás I. – Kárpittalan csomagtérfedél
Akárhonnan nézem, az autó legizgalmasabb része a csomagtér. A nyitási mód zavart, nincs titkos gomb a 301 nullájában, az oroszlán farkát se éri meg cibálni, az ajtó csak belülről, vagy a távirányítót megnyomva tárul. Tél, nagykabát, sok zseb, nagykarácsony, még több szatyor, kell az a nyomógomb, így sokkal macerásabb.
Ha bejutottunk, már nincs gond. 509 literrel garázdálkodhatunk, ami az osztva dönthető hátsó ülésekkel tovább bővíthető. A pakolást, tisztán tartást rekeszekre osztható műanyag tálca segíti. Kivitele a kínai piacot idézi, de hasznos. A szűk nyílás nagy tárgyaknál követel némi kreativitást, valamint hátrány még a csomagtérbe mélyen benyúló két zsanér. Az ajtót erőteljesen lecsapva a csupasz lemezek zenéje nosztalgikus könnycseppet csalhat volt Wartburg tulajdonosok szemébe.
Adatlap
Peugeot 301 1.6 HDi Allure
Motor |
1560 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
92 LE |
Nyomaték |
230 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
12,4 sec |
Végsebesség |
180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,1 l / 100 km |
Lassan elhaló bádoghang, hiába, a hangcsillapító anyagokon sokat lehet spórolni.
Több mint két hét nyüstölés után sem tudok belekötni a 301 okosan tervezett egyszerűségébe. Lehet fanyalogni a hibáin, de a műfaj kereteit nézve igen jól sikerült típussal van dolgunk. A tesztautó torzítja némileg az objektivitást, hiszen az Allure felszereltség 16 colos felnikkel, USB-ajzattal, tolatóradarral, ülésfűtéssel csábít, és így a dízelért már 4,3 millió feletti összeget kell otthagyni a szalonban.
3.090.000 forint az alapmodell listaára, a háromhengeres 1.2 VTi benzinmotorral (72 LE), klíma és rádió nélkül, széria kipörgésgátlóval, négy légzsákkal. A legnagyobb ellenlábast, a friss Skoda Rapidot 3,2 milliós alapárral hasonló felszereltséggel, szériaként elérhető rádióval, 1,2 literes benzinmotorral kínálják.
Összehasonlító tesztünkből kiderül melyik autó kevésbé érdemli ki a legjobb vétel majdnem hárommillióért kitüntető címet
A döntés iszonyat nehéz, főképp, mert extrákkal, nagyobb motorral már a kifutó kompaktok árkategóriájába érünk, ez pedig még tovább bonyolítja a helyzetet. Hogy a Skoda Rapid mit tud felmutatni szemtől szemben, test-test elleni harcban a fejlődő világ friss francia tömegautója ellen, az hamarosan megjelenő összehasonlító tesztünkből fog kiderülni.
Figyelem, Nyereményjáték a Vezess.hu Facebook oldalán! Ha szeretnél egy igényes, raliról szóló, fotókkal teletömött, gyönyörű könyvet, ne habozz, játssz! RÉSZLETEK ITT!