Állva is mozog
Zürichből kétórás buszút után Németországon keresztül a francia földön fekvő, isten háta mögötti Guebwillleri Apátságba cseppentünk. Itt tartották az új Peugeot 308-as bemutatóját, ki tudja miért. Nem nehéz kitalálni, a 308-as annak a nagysikerű 307-esnek az utóda, ami nemcsak idehaza, de Európa-szinten is rendkívül népszerű volt. 2001 óta több mint 3 millió talált gazdára belőle. Mostanra kicsit megfakult, visszaestek az eladások, beleerősítettek a konkurensek, épp itt volt az ideje az utód színre lépésének.
Az új 308-as ugyan az előd padlólemezére épül, mégis egy gyökeresen új autó. Még akkor is, ha szemből és oldalról kiköpött Peugeot. Az orra a 207, a 307, és a 407-es keveréke, hátul pedig leginkább egy Renault Clióra emlékeztet, kicsit felfújva. Az összhatás viszont meggyőző, és ez a lényeg. Jóval dinamikusabb hatást kelt konzervatív elődjénél, ami az egyik fő szempont volt a tervezés folyamán.
A sportos stílusjegyek szavakba öntése mellett a manapság kötelező környezettudatosságáról is kaptunk szép adag információt. A 308-as esetében ez a felépítéshez képest kedvező légellenállásban, a korszerű motorokban, az energiatakarékos abroncsokban, és a részecskeszűrőkben testesült meg.
Óra, kavics, cipő
Statikus bemutatóról lévén szó, az autóval egyetlen métert sem tehettünk, be kellett érnünk azzal, hogy álló helyben beleszagolunk, és megkopogtatjuk a műszerfalat. Bűzleni nem bűzlik, az anyagok kellemesek, sőt a design is megkapó irányba fejlődött, amivel bőven eleget tesz a francia autókkal szemben támasztott követelményeknek.
A belső designért felelős hölgy állítása szerint munkáját egy kronográf karóra, egy cipő (lehet, hogy büdös), és egy tenger áztatta kavics ihlette. Mi készséggel elhisszük, mert a lényeg átjött. A műszerek szebben csillognak, mint valaha, a megdöntött középkonzol pedig tovább fokozza a sportos hatást.
A méretnövekedés által kicsit nőhetett a hátsó lábtér is, ami a csomagtérről már aligha mondható el. 348 literes űrtartalmával átlagosnak számít. Az autó legötletesebb része a kalaptartóba integrált 8 literes tárolórekesz, ami a hátsó sorból és a csomagtér felől egyaránt hozzáférhető.
A táblázat után folytatjuk!
Peugeot 308 1.6 VTI | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1598 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 160/4250 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,8 |
Végsebesség (km/h) | 195 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 9,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 159 |
Rabul ejtő
Szó szerint rabul ejtő lehet a 308-as. A fotósokkal a nyakán lógó,Christian Peugeot – a cég kommunikációs igazgatója – épp azt az autót szemelte ki magának, aminek hátsó ülésen elmélkedtem.
A motoros ülésállítás viszont varázsütésre pont ő alatta bolondult meg, és akarata ellenére beszorította a lábamat az önálló életre kelt háttámlával. Eközben széles mosollyal pózolt, megfeszített hasizommal. Tapasztalatomból és bátorságomból merítve nem estem pánikba, talán ezért távozott anélkül, hogy megpróbált volna kiszabadítani. Később egy külföldi kolléga mentett meg.
Elsőrendű motorpaletta
Jobbnál jobb motorok közül választhatnak majd a leendő 308-as tulajok. Október környékén a BMW-vel közösen kifejlesztett 1,6-os benzinesek (120 és 150 lóerős), a kiváló 1.6-os turbódízel 110 lóerős változata, valamint a 136 lóerős, kétliteres dízel lesz elérhető. Valamivel később érkezik, egy 1,4-es benzines 95 lóerővel, és az 1,6-os dízel 90 lóerős kivitelben.
A 5 és 6 sebességes kézi váltón kívül lesz 4, illetve hatfokozatú automata váltó is a kínálatban, sőt 2008-tól bevezetik a 6 sebességes elektronikusan vezérelt, kuplung nélkülit is.
9 lufi és LDWS
Nem lesz különösebb technikai újdonság bemutatójának színhelye a 308-as, de nagyrészt így is mindenkit kielégít majd az extralista. Újdonságként elérhető lesz a rezegtető üléssel kombinált sávelhagyásra figyelmezető rendszer (LDWS), a kanyarkövető fényszóró, és a lufik száma is kilencre duzzad.
A rendelhető panorámatetőnél minket jobban felizgat az a 30 GB-os merevlemez, amire tölthetünk zenét, és amit akár a tíz hangszórós, erősítős JBL hifirendszeren élvezhetünk. Nem maradt ki a bluetooth-kihangosító sem.
A Michelin energiatakarékos gumiabroncsokról annyit tudtunk meg, hogy csak a két 1,6-os dízelmotorral szerelik majd, és akár 20 százalékkal kisebb a gördülési ellenállásuk. Ezzel állítólag kilométerenként 4 grammal is csökkenthetjük a levegőbe puffogtatott CO2 mennyiségét.
Ár nincs
A 308-as piaci bevezetéséig még jó pár hónap hátra van, így pontos árról, vagy felszereltségről egyelőre korai lenne nyilatkozni. Az ígéretek szerint árban a 307 -es környékén lesz valahol, de erről csak a hivatalos Frankfurti Autószalonon tartott bemutató után tudhatunk meg többet szeptemberben.
Elsőként az ötajtós változat kerül értékesítésre, majd jön a háromajtós, amiből mindössze 2 darab árválkodott az apátság hideg falai között. A SW és a CC változat is készülőben van, azok bemutatójáig kínálatban maradnak a 307-esek . A többi 307-esre leadott igényt már csak a raktárkészletből tudják kielégíteni.