Röviden – Peugeot 308 | |
---|---|
Mi ez? |
Ötajtós, ötüléses, alsó középkategóriás személyautó |
Mit tud? | Extravagáns megjelenésű autó a családnak |
Mikor jön? |
Októbertől kapható |
Kinek jó? | Aki nem akar beleszürkülni a tömegbe, és vágyik a minőségre |
Kategóriájában évtizedek óta a VW Golf számít etalonnak, ami komoly fejtörést okoz a többi gyártónak. Hogyan is lehetne letaszítani a Golfot a trónjáról? Készítsünk pont olyan autót, mint a Golf? Végül is lehetne, de ezzel az a baj, hogy a Golfnak a vezetékneve is jól cseng, tehát a többség akkor is rá voksolna. Pont úgy, ahogy a Stilo esetében történt, amivel egy csúnya bukást volt kénytelen elkönyvelni a Fiat. A másik lehetőség egy olyan modell piacra dobása, amely csak a Golf képességeit kopírozza, miközben megőrzi a márkára jellemző, egyedi arculatát.
Egy kis extravagancia
Már amikor az első képek megérkeztek az új Peugeot 308-asról, akkor tudni lehetett, hogy a franciák nem engednek a negyvennyolcból, és ragaszkodnak az egyedi, helyenként extravagáns stíluselemekhez. (Mellékesen szólva a Golfot nem nehéz designban megverni, az más kérdés, hogy az a más – esetleg szebb – kinek mennyire jön be.) A 308-as elöl láthatóan az 508-ast idézi, míg oldalt és hátul a 208-ast. A hátsó lámpa – az egyik extravagáns részlet – a két előrenyúló ujjával például egy az egyben a 208-aséra hasonlít.





A hátsó lámpák mintha csak a 208-asról érkeztek volna – hasonlóan az oldaldomborításokhoz. A csomagtér ajtajának a külső burkolata a tömegcsökkentés jegyében műanyagból készült
Minden egy helyen
Azazhogy mégsem teljesen, mert a második felszereltségi szinttől felfelé – szériatartozékként – egy hatalmas, 9,7 colos érintőképernyő trónol a műszerfal közepén, bekapcsolása után élettel megtöltve a kihalt vidéket. Rajta kívül alig hat gomb díszlik a középkonzolon: a hangerőé, a központi záré, a hátsó és első szélvédőfűtésé, a vészvillogóé és a belső levegőkeringtetésé.
Minden mást, a klímát, a rádiót, a CD lejátszót, az USB-n érkező jeleket és a navigációs rendszert érintőképernyőn lehet irányítani. A kijelző felbontása finom, a kezelés egyszerű, egyedül egy külső visszaléptető gombot hiányoltunk, amivel az előző menüpontba lehetne visszalépni. Van egyébként, ahol a rendszer a képernyőn felajánlja a visszaléptetés lehetőségét, de nem mindenhol.

Uralja a középkonzolt a majdnem tízcolos érintőképernyő. Ha nem világít rajta valami, akkor elég kopár a műszerfal, ami egyébként jó minőségű anyagokból, gondos összeszereléssel készült
Minőség, minőség, minőség
Maga az ülés ellenben egyértelműen jó. Nem kőkemény, már így elsőre is kényelmesnek tűnik, miközben hosszú út elteltével sem kezd fészkelődni rajta az ember. Szép vaskos oldaltömései masszív oldaltartást ígérnek, ami közepesen gyors kanyarokig igaz is, igazán gyors fordulókban azonban kiderül, hogy bizony csak szivacsból vannak.
Nagyon jó – a Golféval vetekedő – a minőségi benyomás is. Ami kézközelbe esik, a műszerfal felső része, az ajtók borításának felső része (hátul is!) mind puha műanyagból készült. Lejjebb keményet találunk, de a mintázata annak is elegáns, s a hely fényét tovább emelik az ügyesen elhintett matt krómszínű díszítések.

Távol van egymástól a két műszer, hogy helyet adjon a kis színes kijelzőnek, ezért viszont vagy az egyiket, vagy a másikat nézi az ember. A fordulatszámmérő mutatója az óramutató járásával – és a szokásokkal – ellentétesen mozog
Új alapokon
Látszólag tehát egy teljesen új 308-assal van dolgunk, ám ez nem csak látszat! Egyes motorok és sebességváltók kivételével az új 308-as az utolsó csavarjáig új, ugyanis egy teljesen frissen fejlesztett padlólemezre készül. Nevezetesen a márka EMP2 (Efficient Modular Platform 2) építőkészletére, amelynek első darabja a Citroen C4 Picasso volt, s most, a második a 308-as. A VW moduláris keresztmotoros építőkészletére (MQB), vagy a Mazda SkyActiv építőkészletére hasonlító rendszer egész típussorozatok kialakítására alkalmas ötajtósoktól kezdve, a kombikon és a szabadidőjárműveken keresztül egészen a furgonokig.
Ennek megfelelően az EMP2 jellemzője, hogy a tengelytáv is változtatható, méghozzá 5,5 cm-es lépésekben. (Az új 308-asé 262 centi, egy centivel hosszabb, mint a régié volt.) A rendszer képes hibridhajtás és többféle hátsó futómű befogadására is. A 308-asból dízel-elektromos hibridet (Hybrid4) nem terveznek – HybridAir hidropneumatikus hibridet talán – a hátsó futóműnél pedig maradtak a csatolt lengőkaros megoldásnál.

Minden a második felszereltségi szinttől szériafelszerelésnek számító érintő képernyőről irányítható. A vezetést segítő rendszerek is, és ezen jelenik meg a tolatókamera képe is. Tolatáskor a képváltás nem túl gyors, a segédvonalak statikusak, vagyis nem mutatják, hogy a kormány fordításával hogyan változik az ív
Térül, fordul
Az új 308-as bizonyíték arra, hogy egy könnyű autó is lehet szilárd. A különleges lézerhegesztésnek is hála a karosszéria masszív, nem tekeredik, csavarodik, sem kanyarban, sem macskakövön, sem, ha járdára parkolunk a 308-assal. Ez hozzájárul ahhoz, hogy könnyedén, biztosan lehet vele gyorsan kanyarodni. Ha nem is túl gyorsan, mert akkor elkezdi az orrát a külső ív felé túrni.
A futómű hangolásánál érezhetően inkább a harmóniára, azaz a jó vezethetőség és a kényelem összhangjára törekedtek, semmint arra, hogy bármely irányba eltolják a súlyozást. Ennek megfelelően rossz minőségű úton is elfogadható a rugózási kényelem, főként, ha megmaradunk a 195/65 R15-ös, vagy esetleg a 205/55 R16-os méretnél. Bár, hozzá kell tenni, hogy az új 308-as a 225/45 R17-es, kéttónusú kerekekkel néz ki a legjobban.

Felárért kulcs nélküli ajtónyitás is rendelhető, amihez jár a nyomógombos motorindítás. Felsőbb felszereltségi szinteken jár az elektromos kézifék
A kormánynak egyúttal az érezhetősége is jó, sőt még visszajelzést is ad. A fékek pedig mintha német mintára készültek volna. Puhaságnak, kenődésnek semmi jele, határozottan érezni, mikor kezdenek fogni, majd utána szépen adagolható a fékerő.
Majdnem csak turbó
Ahhoz, hogy fékezhessünk, persze előbb el kell indulni. Erre egy kivételével a régi motorok szolgálnak. Az újdonság a 208-asban és a 301-esben már bevezetett 1,2 literes, 82 lóerős, háromhengeres benzinmotor, amely 13,3 másodperces gyorsulási idő és 172 km/órás végsebesség mellett ötliteres átlagfogyasztás elérésére képes. A következő lépcső a már ismert 1,6 literes, turbófeltöltős benzinmotor 125 lóerőre csökkentett teljesítményű kivitele (8,9 s, 202 km/h, 5,6 l/100 km), a jelenlegi csúcs pedig maga az 1,6 THP motor 155 lóerővel (8,0 s, 215 km/h, 5,6 l/100 km).

Kis termetemmel nem vagyok igazán mérvadó, de higgyék el, nem kicsi hátul a 308-as – igaz, nem is akkora, mint a VW Golf
Dízelek közül egyelőre az 1,6 literes HDi-t kínálják 92 és 115 lóerős kivitelben. (11,3 s, 183 km/h, 3,6 l/100 km, ill. 10,2 s, 196 km/h, 3,7 l/100 km.) Kettejük közül a kisebb teljesítményűt próbáltuk, ami csak autópályán bizonyult egy kicsit vérszegénynek – de ezért biztosan sokakat kárpótol majd az alacsony fogyasztás. Morgós hangja azonban a dupla motortér-szigetelés ellenére beszűrődik az utastérbe.
Jövőre egy sor új motor csatlakozik a régiekhez. Megérkeznek az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor turbófeltöltős változatai 110 és 130 lóerővel, az 1,6 literes dízelből lesz 120 lóerős változat is, és jön a kétliteres HDi is. Minden új motor Euro6-os lesz, a dízelek alapáron a nitrogénoxidokat semlegesítő SCR katalizátort kapnak. A 130 lóerős benzines turbómotor érkezésével az 1,6 literes turbó 125 lóerős kivitelét törlik a kínálatból.No, hát akkor hogyan is állunk? Az új 308-as helykínálatában, minőségében, vezethetőségében és gazdaságosságában (alacsony fogyasztás) felveszi a versenyt a Golffal, de úgy, hogy közben külsejével nem szürkül be az utca forgalmába. Vagy másképpen: sok mindent úgy tud, amit a kategória királya, de közben megtartotta egyedi, franciás egyéniségét. Akár még be is jöhet ez a recept?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|