Mára az európai tömeggyártók között csak a Skodának és a Peugeot-nak nincs kompakt egyterűje. Pedig a Peugeot is teljes kínálatra törekvő autógyártó, szemben például a kis és kompakt modellekre meg a szabadidő-autókra koncentráló Nissannal vagy Suzukival.
Egyterű helyett
Az egyterűek hiányára az egyik magyarázat a vezethetőség volna, mert a magas súlypontú autókat nemigen lehet egyszerre kényelmesre és agilisra is hangolni. A másik egy megállapodás lehet a PSA Peugeot Citroën konszernen belül, amely az egyterűzést a kisebbik márka hitbizományává tette. Ők vastagon sikeresek is a háromféle Picassóval.
Hasonló méretben egyetlen más autógyár sem kínál hétüléses kombit, a Peugeot mégsem hencegett a 308 SW egyedülállóságával. Szép csendben annyi tudományt zsúfolt az autóba, hogy bámulatossá vált a 2-3. üléssor variálhatósága.
2+3+2 ülés
Ülésrendezgetés közben máskor bizony rászorultam a kezelési útmutatóra, de itt minden intuitívan működik. Az alaphelyzet 3 teljesen egyforma, összecsukható, kivehető és előre-hátra tologatható ülés a második sorban. Ha a középsőt otthon hagyjuk, akkor a szélsőket beljebb rakva a pompás lábtér mellé oldalirányba is szabadon terpeszkedhetnek az utasok.
Még nem tudni, mennyiért, de plusz két ülést vehetünk a csomagtartóba, ami szigorúan gyermekeknek szól. A kiegészítő ülésekkel kezd a végtelenhez közelíteni az ülésvariációs mutatványok száma.
Összecsukva nem zavarnak sok vizet, ledönthetjük csak a támlájukat vagy felhajtjuk a komplett ülést a 2. sor támláihoz. Ilyenkor is marad bőven a maximum 1736 literes csomagtartóból. A számnál többet mond, hogy a kombi Passat csomagtere hajszálnyival kisebb.
Hosszabb és tágasabb
A 308 kombiváltozata azért ennyire tágas, mert 22,4 centivel hosszabb a ferdehátúnál és a tengelytávja is nagyobb 10 centivel. A 308 SW-ből kétféle alaptípus várható. A sima 307 kombit valószínűleg a szerényebb kivitelek pótolják, üvegtető nélkül, a megszokott hátsó üléspaddal.
A gazdagabban felszerelt modellek viszik tovább a variálhatóságot és a panoráma napfénytetőt. Az üvegtető nehéz és költséges, de annyira hangulatos, hogy megrogynak az ellenérveim. A légkondi hátul ülve is jól ellensúlyozta a napsütést, amely 27 százalékkal nagyobb üvegtetőn ragyogja be az utasteret.
Csoda történt vagy csak mi vagyunk az előítéletek foglyai? Folytatjuk a túloldalon
Végre egy jó váltó!
Induláskor már benne volt a csuklómban az a mozdulat, amivel a kelletlen váltót betuszkolom a sebességbe, de csoda történt! Az erősebbik 1,6-os dízelhez és a turbós benzineshez adott új szerkezet annyira finoman működik és olyan pontos, mint a japán autókban. Ezek szerint a franciák is tudnak remek kézi váltót csinálni, kár, hogy ezt ilyen sokáig cáfolták.
Az SW másfél tonnájához a 109 lóerős HDi karcsúnak tűnhet, de az ellenkezője derült ki. A hatfokozatú váltóval a már sokat dicsért dízelmotor is elemében van, szép kerek egészet alkotnak, a gyári adatok szerint 4,9 literes átlagfogyasztással.
Halk és flott
Elismerésre méltó az autó halksága, a sebességből alig érezni valamit benne, pedig a magasabb kategóriába tartozó Alfa 159 kombiból ültem át. A csendhez színvonalas belső tér dukál, igényesen megválogatott anyagokkal és rendes összeszerelési minőségben.
Az elődnél jóval szélesebb terpeszben állnak a kerekek és a kocsi enyhén alacsonyabb is. A 308 a Golf- és a Focus-alapú modellekkel szemben nem kapott független hátsó felfüggesztést, de az egyszerűbb konstrukció dacára vérpezsdítőt autóztunk a girbegurba szardíniai utakon.
A kormányszervót nem vitték túlzásba, a hasábtestű kombi nagyon flottul kanyarodott. A dologban azért volt némi ravaszság. Mi nem a fogyasztást leszorító, csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumival vezettük az autót, hanem egy jóval sportosabb abronccsal.
A dízel ésszerű és a maga nemében jó is, de a fogyasztást leszámítva sokkal vonzóbb a 150 lóerős benzines turbó. Ez az a motor, amit a BMW fejlesztett ki eredendően a MINI-hez, a PSA pedig a maga darabszámai révén megfizethetővé tett.
308 1,6 THP – Turbómotor a BMW-től |
Európában pár év alatt megháromszorozódott a 170 lóerő feletti kompakt autók értékesítése, köztük az 1,6-os turbós Astrával, a 2,2 literes dízel Auris-szal, az összes FR Leonnal és Golf GT-vel. 6,1 millió forintos áron a Peugeot ebbe a kategóriába vezeti be a 175 lóerős 308-ast, egy szenzációs benzines turbómotorral. A kompakt, de nagyteljesítményű autó feldobja a hétköznapokat. A 308 1,6 THP nem sportmodell, hanem egy erős és gazdagon felszerelt változat, de a motoron és a váltón kívül nagyon eltalált futóműve is öröm. Kívül a hűtőrács legfelső része különbözik a többi modellétől, belül a fém pedálborítás és váltógomb árulja el a 17 vagy 18 colos felnivel választható csúcsmodellt. |
Forgalmazás nyár közepén
A közvetlen befecskendezéses motornak mindig és minden fordulaton van ereje, vígan pörög 7000-ig és ha hatodikban felejtjük a váltót, akkor is rendesen tol. Az 1,6-os benzines turbómotornak gátlástalanul lehet örülni, pedig a 175 lóerős változata még jobb. Az ötajtósban azt is kipróbáltuk, és az első méterektől érezni az igen jó és a kiváló közötti különbséget.
Sajnos még nincsenek készen a hazai árak, valamikor a júliusi piaci bevezetés előtt derülnek ki. A 308 SW Magyarországon és külföldön is széles bázisra számíthat: az elődből összesen 958 000 kelt el, tehát százból 29 Peugeot 307 volt kombi illetve SW.
A Peugeot 308 SW motorválasztéka:
Dízelmotorok | 1,6 HDi 90 |
1,6 HDi 110 |
2,0 HDi |
Max. teljesítmény, lóerő | 90/4000 | 109/4000 | 136/4000 |
Max. nyomaték, Nm | 215/1750 | 240-260/1750 | 320-340/2000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) Átlagfogyasztás, l/100 km |
13,3 s 4,7-4,9 |
11,9 s 4,9-5,1 |
10,6 s 5,7 |
Benzines motorok |
1,4 VTi | 1,6 VTi |
1,6 THP 150 |
1,6 THP 175 |
Max. teljesítmény, lóerő | 95/6000 | 120/6000 | 150/5800 | 175/6000 |
Max. nyomaték, Nm | 136/4000 | 160/4250 | 240/1400 | 240-260/1600 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 13,4 s | 11,5 s | 9,3 s | 9,0 s |
Végsebesség | 178 km/h | 189 km/h | 209 km/h | 215 km/h |
Átlagfogyasztás, l/100 km | 6,7 | 6,7-6,9 | 7,3 | 7,8 |
A kézi váltós, üvegtető nélküli alapmodellek adatai. A csekélyebb fogyasztás Michelin Energy Saver abroncsok esetén, a magasabb nyomatékérték a felső 3 fokozatban működő túltöltéssel értendő. Önsúly: 1351-1600 kg kiviteltől függően.