Két évvel ezelőtt a Mercedes CLS-nek a saját hosszánál 130 centivel nagyobb helyre volt szüksége ahhoz, hogy a parkolórendszere segítségével önmaga beálljon egy helyre. Drága, tekintélyes limuzin, nem véletlen, hogy az egyik – éppen pont ilyen luxus-Mercit birtokló – kerületi polgármesternek tágas parkolóhelyet jelölt ki saját önkormányzata, hogy parkolóasszisztens ide vagy oda, kényelmesen meg tudjon állni a kocsijával.

Ami pár esztendeje luxus-extra volt, ma már szinte bagóért elérhető. A járműiparban ugyanis két fejlesztéssel töltött munkaév iszonyatosan hosszú idő, manapság évi tízmilliókat kereső politikusnak sem kell lenni ahhoz, hogy az emberfia parkolóasszisztenssel rendelkező autót vásárolhasson. A csúcstechnika gyorsan átszivárgott a népautókba, például a fennhéjázónak egyáltalán nem nevezhető 208-as Peugeot-t is meg lehet vásárolni ilyen rendszerrel.

Sőt, nem csak megjelent a modern tudás az olcsó járművekben, hanem ma többet tud például a tesztelt kisautóban, mint két éve a luxus-kupélimuzinban. A Peugeot 208-asnak elég a saját méreténél 60 centivel nagyobb hely a sofőr kormánykezelése nélküli beparkoláshoz, azaz elöl-hátul mindössze 30 centi. Az azért elég szűk hely, nemde?

Az autót önmagától beparkoló rendszer? Majdnem. Méregdrága luxus? Ma már egyáltalán nem! Kipróbáltunk egy népautóba szerelt parkoló-asszisztenst.
Mindössze 145 ezer forintot kell pluszban kiperkálni a 208-as csomagjáért, amibe az önmagától parkoló elektronika mellett tolatóradart (önmagában ez 55 ezer) és statikus kanyarfényt pakolnak

Mindössze 145 ezer forintot kell pluszban kiperkálni a 208-as csomagjáért, amibe az önmagától parkoló elektronika mellett tolatóradart (önmagában ez 55 ezer) és statikus kanyarfényt pakolnak

Nagyvonalúak voltunk, a kis franciánál 40-40 centivel nagyobb helyet készítettünk elő a teszthez. A rendszer kezelése pofonegyszerű: a műszerfal bal oldalán lévő gomb megnyomása után a központi, érintőképernyős kijelző megkérdezi, hogy ki-, avagy beállni akarunk, majd arra kér, hogy indexeljünk a megfelelő irányba. Beparkolásnál feltétel, hogy max. 20 km/órával guruljunk, eközben mérik ki a radarok a megfelelő helyet.

Ha megtalálták, már csak a pedálokat és a váltót kell kezelnünk, a kormányt nyugodtan elengedhetjük. Tehát mi rakjuk hátramenetbe, majd egyesbe, aztán megint rükvercbe a váltót, eközben forog jobbra-balra sebesen a kormány. És mi is nyomjuk a féket, ha már nagyon csipog a radar, tehát ha nekikoccanunk valakinek az autó egyenesben állásakor, az a mi sarunk.

a videó a hirdetés után indul

Elsőre biztosan furcsa mindenkinek, hogy szélsebesen forog előtte magától a kormány, de könnyen hozzá lehet szokni. Éppen ez az ellendrukkerek fő érve a terjedő parkoló-rendszerek ellen. Nyilván az használja (majd) az ilyen automatákat, aki amúgy is nehézkesebben tudja berakni a kocsiját bárhová, ám ha rászokik a technikára, soha nem is fogja megtanulni – morognak az ellenzők.

Mit nem tud a 208-as asszisztense?

Természetesen még nem teljesen önmaguktól parkolnak azok a rendszerek, amiket kis túlzással önparkolónak hívnak, a 208-as esetében is szükségeltetik pár feltétel. A teszten úgy alakult, hogy elsőként a már leállt autó kiparkolását próbáltuk ki, ez legelsőre is flottul ment. Ám a beparkolásnál azt tapasztaltuk, hogy be kell lőni a sofőrnek egy ideális távolságot a párhuzamosan parkoló autókhoz, amelyek mellett gurulva az első és a hátsó lökhárítókba szerelt érzékelők méricskélik a terepet.

Ezt egy idő után érzi a sofőr, a harmadik próbálkozást követően már simán ráálltunk erre. A kis Peugeot nem tud merőlegesen parkolni, és ahogy írtuk, – mint minden más rendszernél is – a pedálok és a váltók kezelése szintén a sofőr dolga.

Összességében a 208-as magabiztosan és gyorsan beáll a szűk helyre, nem biztos, hogy két évvel ezelőtt – amikor a CLS Mercinek ugye 130 centi kellett – sokan fogadtak volna arra, hogy 2013 tavaszán egy olcsó Peugeot-nak fele ennyi is elég lesz.  Örüljünk annak, hogy nem csak fejlődik az autóipar, hanem a mérnöki munka kézzelfogható eredménye egyre szolidabb autókban is megjelenik.

1.6 literes 92 lóerős mikrohibrid dízel motorral, parkolóasszisztenssel, nagy felnikkel, 215 ezres panorámatetővel 5,427 millió millió forint a tesztautó ára. A legjobban a fogyasztása tetszett: a dugókkal teli budapesti belvárosban 5 literrel elment, vidéken, nyugis tempóban 4 alatt

1.6 literes 92 lóerős mikrohibrid dízel motorral, parkolóasszisztenssel, nagy felnikkel, 215 ezres panorámatetővel 5,427 millió millió forint a tesztautó ára. A legjobban a fogyasztása tetszett: a dugókkal teli budapesti belvárosban 5 literrel elment, vidéken, nyugis tempóban 4 alatt

Parkolni pedig még a jogosítvány megszerzése előtt kell megtanulni mindenkinek. Oké, nem vagyunk naivak, tudjuk, hogyan működik nálunk sok esetben az oktatás, aztán a vizsgáztatás. Van, hogy elég 20 ezer forint a biztos zsebébe. De ezért nem a parkolórendszerek a felelősek.

Auditól a SEAT-ig – háromszor drágább a rosszabb

Hogy érzékeljük, milyen körben terjednek a parkolóasszisztensek, érdemes végignézni a prémiumtól a népautóig jó pár márkát gyártó VW-konszern kínálatát. Melyik kocsiban, mit tud, mennyiért…? Kedvcsinálónak a böngészéshez: az Audi A3-hoz a csak párhuzamosan parkoló rendszer 316 ezer forintos extra, míg a SEAT Alhambrához a merőlegesen is beparkoló rendszer 114 ezer forint.

AUDI
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
A3, A6, A7, Q3
Mit tud?
Hosszirányba és keresztirányba is beparkol. Előbbinél 80, utóbbinál 70 centivel kell a saját hosszánál/szélességénél nagyobb hely.
Mennyibe kerül?
Az A3-ba 315 960 forint, a Q3-ba 316 230. Az A6 és az A7 szériában beparkol párhuzamosan, ezeknél a keresztirányú parkolás felára 138 430 forint.

VOLKSWAGEN
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
Golf , Passat, CC, Touran, Tiguan, Eos, Sharan, rövid Caddy.
Mit tud?
Hosszirányba és keresztirányba is beparkol. Előbbinél 80, utóbbinál 70 centi kell neki.
Mennyibe kerül?
Az olcsóbb  125 730 forint, a drágább 218 440 (pl. Passat). A Caddy-nél 214 000.

Nem csak a Golfba, de még a Passatba is olcsóbb rendelni, mint az Octáviába

Nem csak a Golfba, de még a Passatba is olcsóbb rendelni, mint az Octáviába

SKODA
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
Yeti, Octavia, Superb.
Mit tud?
Párhuzamos parkoláshoz az Octáviánál és Superbnél plusz 60 centi kell (ezek beállnak merőlegesen is), a Yetinél 80 szükséges.
Mennyibe kerül?
Ambition felszereltségnél: Octavia 302 260, Superb 205 740, Yeti 168 910 forint.

SEAT
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
Alhambra.
Mit tud?
Párhuzamos parkolásnál 80 centi kell neki, merőleges beállásnál plusz 70 centi.
Mennyibe kerül?
114 300 forint.

Mit gondol a parkolóasszisztensekről?
Remek találmány, örülök, hogy egyre olcsóbb.
100% (10)
Újabb lehúzás, fölösleges pénzkidobás.
0% ()
Kösz, nem. Tudok parkolni, megoldom magam.
0% ()