Az új Renault Laguna bemutatója már hónapokkal ezelőtt megvolt, sőt már hazai környezetben is kipróbálhattunk egy-egy hosszabb teszt keretében. Engem személy szerint nem nyűgözött le a nálam járt példány, de ennek a tetőablak miatti szűkös fejtér volt az oka, amitől egyszerűen nem tudtam elvonatkoztatni.
A most kipróbált Renault Laguna GT viszont jóval több, mint két átdolgozott motor és némi külcsín, így a rossz tapasztalat ellenére is felcsigázott. A Renault olyan technikai vívmányt vonultat fel a GT-ben, amit a 80-as évek végén a Honda Prelude-ben mutattak be, de az átlagember csak a csuklós Ikaruson láthat naponta. Ez pedig a kormányzott hátsó kerék.
A Renaultnak volt ideje jócskán továbbfejleszteni a rendszert, és feltehetőleg házon belülről a Nissan tapasztalatát is felhasználták a fejlesztéseknél. Érdekes, hogy az egykor oly divatos megoldást mostanság egyik-másik európai gyártó sem erőlteti, csak a japánok élnek vele elvétve. Pedig a mostani teszt alapján a négykerék-kormányzás nagyon is működik, ráadásul élvezetes, és az árlista szerint még csak nem is vészesen drága.
Négykerék-kormányzás |
Az 1988-ban bemutatott, harmadik generációs Honda Prelude volt az első autó, amiben megjelent a 4WS ( four-wheel steering – négykerék-kormányzás). Ott két generációt élt meg, aztán hirtelen abbamaradt a gyártás. A Honda először egy kezdetleges mechanikus megoldást választott, majd jöttek az elektronikus változatok, amit rövid időre a Mazda, a Mitsubishi vagy a Nissan is alkalmazott vagy alkalmaz napjainkban is. Az európaiak valahogy nem kaptak rá z ötletre négykerék-kormányzásra, így a Renault itt most kilóg a sorból. A Laguna GT-ben a korábbi megoldásokhoz hasonlóan kis sebességnél (60 km/óra alatt), maximum 3,5 fokot az elsővel ellentétes irányba fordulnak a kerekek, mivel így jobb a manőverező képesség, és kisebb fordulókör érhető el. A Laguna fordulóköre a 12,05 méterről kapásból 10,8-ra csökkent, ami épp megegyezik a jóval kisebb Clio értékével. Ez zseniális eredmény. 60 km/óra felett a hátsó kerekek az elsőkkel egy irányba mutatnak, amivel nagyobb kanyarsebesség érhető el. A hátsó kerekek maximum 3,5 fokos szögben képesek kitérni vészhelyzetben, az ESP parancsára, a normál elfordulás 2 fok. |
Sportautó lett belőle
Nincs ráírva, nincs kontroll-lámpája a műszerfalon, nem mozog álló helyzetben a hátsó kerék, de az összes GT Lagunában ott lapul a négykerék-kormányzás. Az új Laguna-változatot már ez a tény is veszélyes ellenféllé tenné az utakon, de a GT kizárólag a modellpaletta két legerősebb motorjával kerül forgalomba. Így pedig majdhogynem verhetetlen.
A Renault középkategóriás, kényelmes limuzinjából egy vérmes, sportos utazóautót kalapáltak a mérnökök, amivel majdnem olyan élvezetes kanyarogni, mintha egy igazi sportkocsiban ülnénk. Persze egy Lagunát nem lesz könnyű sportautóként pozícionálni.
Ezzel mit sem törődve a GT szinte kiegyenesíti a kanyarokat, és olyan manővereket képes végrehajtani, amit talán még a sperrdiffivel feltuningolt, kisebb méretű Mazda3-as sem tudott. Gumicsikorgás nélkül, nagyképű egyszerűséggel veszi a kanyarokat, a menetstabilizálót szinte munkanélküliségbe kényszerítvén. Az alulkormányzott viselkedést is kiverhetjük a fejünkből, a meglepően közvetlen kormányreakció pedig csak a hab a tortán.
Kombi és limuzin, dízel és benzines
A GT mind kombi, mind limuzinváltozatban elérhető, mindkettőt ki is próbáltuk. A hosszabbik változatot egy 180 lóerősre felerősített, 2 literes dízelmotor hajtotta, aminek a nyomatéka kereken 400 newtonméterre növekedett. A dízel meglepően könnyen forog, kellően csendes és nyomatékos, és az Active Drive-nak hívott kormányrendszerrel bőven veri a konkurens családi autókat, ha időre megyünk az operába.
Evidens, hogy az igazi sportcsemege a 205 lóerősre feltornászott benzines turbómotor, ami a limuzinban még a kombinál is agilisabb és agresszívabb viselkedésre képes. Kétezer felett itt is van nyomaték elegendő, de a motor 3 ezer körül van igazán elemében. Kár, hogy a kipufogó botfülű, és nem járul hozzá a sportos hangulat megteremtéséhez.
A designerek jobb munkát végeztek ilyen téren, kívül-belül szép, és elegánsan sportos a GT. Belül az alcantaraborítású sportülés, a lecsapott aljú kormány, és a szintén Audira emlékeztető váltógomb az, amitől több a GT, és még alumíniumpedálokat is kapunk.
A külső szemlélők több apró részletet is megfigyelhetnek a GT-n, ha azokat éppen nem külső íven hagyja állva a Laguna. A dinamikusabb lökhárítók, a bi-xenon fényszórók, és a 18 colos alufelnik csak néhány ismertetőjel a sok közül.
A biztonság a szempont
Csak nézőpont kérdése és a gyors kanyarsebesség valamint az átlagon felüli úttartás máris a biztonságot szolgálja a sportosság helyett. Így reklámozva valószínűleg egyszerűbb lesz eladni a Lagunát, mint sportautóként beállítva.
Elég egy hirtelen sávváltás, netán egy elszámított, a kelleténél élesebben szűkülő aszfaltcsík, és máris bizonyíthat a négykerék-kormányzás. A GT kisebb kormánymozdulatra is jóval stabilabban fog kanyarodni vészhelyzetben egy sima Lagunánál, de csodára azért itt sem érdemes számítani.
A kormányzott hátsó kerék hasznos segítséget nyújthat még az egyszerre két eltérő minőségű útfelületen való fékezéskor is, amikor a 10 milliszekundomonként kommunikáló számítógép automatikusan úgy forgatja el a hátsó kerekeket, hogy ott nagy valószínűséggel még ellenkormányzásra sem lesz szükség. Utóbbit még az ESP-vel sem lehet elkerülni.
A rénszarvasteszt a Laguna GT egyik erőssége, állítólag olyan sebességgel csinálja a kikerülő manővert, mint egy Porsche Boxster. Ez elég jól hangzik.
Az ára
A Laguna GT a Dynamique-felszereltségre épül, aminél 900 ezer forinttal kerül többe. Így a limuzin 8,3 millió, a kombi 8,5 millió motorváltozattól függetlenül. Ez a négykerék-kormányzás mellé járó rakás extra és többlet lóerők függvényében abszolút elfogadhatónak tűnik. Ha már ennyi pénzt adunk egy autóért, azt a kis pluszt érdemes még összekuporgatni. Higgyék el, megéri!
Renault Laguna GT in action:
Lapozás után: Műszaki adatok és szavazás!
Renault Laguna GT 2.0 Turbo |
|
Motoradatok | |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 150(205)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/3000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,8/8,0 |
Végsebesség (km/h) | 232/227 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 11,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,5 |
Vegyes (l/100 km) | 8,2/8,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 194/196 |
Renault Laguna GT 2.0 dCi | |
Motoradatok | |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 131(170)/3750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,5/8,7 |
Végsebesség (km/h) | 222/217 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 8,6/8,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5/5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5/6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 172/177 |