Röviden – Qoros 3 City SUV 1,6T | |
---|---|
Mi ez? |
Terepjárósra vett kompakt autó, turbós benzinmotorral. |
Mit tud? | Neves európai, jórészt német autóipari szakemberek bábáskodtak a születésénél. |
Mibe kerül? | Európában még jó ideig nem lesz kapható, átszámított alapára 6,3 millió Ft. |
Kinek jó? | Elsősorban 35-45 év közötti, egygyermekes, az átlagnál jobban kereső kínai férfiaknak szánják a gyári marketingesek. |
Pár hete a Bosch fejlesztéseit és termékeit bemutató boxbergi eseményre a szervezők elhoztak egy bennszülött kínai autót is. Mivel ez a kínai kollégákat leszámítva mindnyájunknak kuriózum volt, én is beálltam a sorba, hogy kipróbálhassam.
Crossover Kínából
Annyit tudtam a gyártóról, hogy jegeli európai tevékenységét és hazai piacán is pocsékul szerepel. Tavaly az évi 150 ezres kapacitás ellenére 7000 autót sem sikerült eladni Kínában, fejcsere történt a cég élén és kiszállt a tulajdonosok közül az Israel Corporation. A holding vezetője az akkucserés villanyautók megbukásával (2013, Project Better Place) már elfüstölt félmilliárd dollárt az autóiparban, de a Londonban élő Idan Ofert, Izrael leggazdagabb emberét ez nem vágta földhöz.





Egyelőre megbukni látszik a projekt, amelynek célja egy kínai márkával elérni az óvilági autók színvonalát
Belső tér: koppintás, de nem rossz
Belső tere olyan, mint egy olcsósított Volkswagené vagy Škodáé. A minőségérzet európai szemel nézve is megüti a mércét, a műszerfal és a burkolatok anyaga egyáltalán nem hatott gagyinak. A nyolc col átmérőjű érintőképernyő sok online funkciót kínálna, amibe beleszagolni sem volt idő.

8 col az érintőképernyő átmérője. A tulaj telefonját az interneten át másokkal összekötő QorosQloud nagy érv Kínában az autó mellett, de funkcióit nem volt idő kipróbálni
Vezetés: a váltó a fő baj
Kínában a kényelem az elsődleges, ezen a tesztpályán viszont nem voltak úthibák, így békés billegéssel szeltem a kanyarokat. Tisztes átlagautóhoz illett az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű.
Leginkább a finomhangolás hiányzott a kocsiból, azok az apró tökéletesítések, amelyektől összességében jónak érződik egy autó. A darabosság a sebességváltó működésében volt a legzavaróbb. Mindkét váltó hatfokozatú, a kipróbált autóban a duplakuplungos volt, amely úgy rángatott, hogy hasonló malőr miatt egy használt autóra rendesen alkudni kezdenék.
Biztonság: simán 5 csillag
Az ütközésbiztonság megteremthető, az utasvédelemre kész megoldásokat kínálnak a beszállítók. A Qoros meg is lépte a szükséges beruházásokat, a lépcsőshátú modell első kínai autóként bekasszírozta az öt csillagot az Euro NCAP mérvadó töréstesztjén. Valószínűleg az enyhén emelt ötajtós is tudja ugyanezt.
Kormányszervó: többet zabál, mint hinnéd
A Qoros 3 City SUV azért volt ott Boxbergben, mert a kormányzást a Bosch egy leányvállalata szállítja. A Servolectric kormányzást eredetileg a Bosch és a ZF Lenksysteme vegyes vállalata dobta piacra 2002-ben, de időközben a kivásárlás nyomán a cég neve Bosch Automotive Steeringre változott.

Vezetni nem az igazi, de rendesen megcsinált autó a Qoros 3. Csak ezért a pénzért sokkal jobb autókat kapni
Szoftveres hangolással az összesen három alaptípus ellenére egészen más kormányérzet adható az autóknak. Közel azonos hardver szolgál az erőkkel és a kormányúttal agilisra vagy komótosabbra programozott modellekben.
Elektromos vagy elektrohidraulikus?
Bár az egyliteres B Corsában mintegy 20 éve van már elektromos rásegítésű kormány, nem mindig egyértelmű, miről is van szó. Az elektromos rásegítés egyik fajtája az elektrohidraulikus. Itt az olajnyomást elektromos szivattyú állítja elő, nem pedig állandóan szíjjal hajtott, ezért a motort folyamatosan terhelő hagyományos hidraulikus olajpumpa. Az energia-megtakarítás mintegy 90 százalék. 10 éve az elektrohidraulikus kormányszervó népszerű volt, például a Ford Focus II-t is ezzel szerelték. (A kormányszervó-szivattyú itt típusbetegség, márkaszervizben 190 000 Ft körüli tétel a cseréje.) Az elektrohidraulikus megoldás napjainkra erősen visszaszorult, azt hallottam Boxbergben, hogy például a Bentley Continentalban található még meg.
Ma többnyire villanymotor segít elfordítani a volánt, amely szintén csak akkor fogyaszt energiát, ha fordulunk. A villanymotor elhelyezésére két megoldás terjedt el. Szerelhetik a fogasléc közvetlen közelébe, amit többnyire szíjjal mozgat vagy tehetik a kormányoszlopra, így közvetlenül a kormányoszlopon kifejtett nyomatékkal teszi könnyebbé a kerekek elfordítását.
Fogyasztáscsökkenés: pár deci
A hidraulikus kormányszervó lecserélésével egészen sok üzemanyagot meg lehet spórolni. A szabványos mérés vegyes ciklusában 4-5 százalék az eltérés, nagyjából 2-3 deciliter egy mai kompakt autóban. Tisztán városi forgalomban 10 százalékos megtakarítás érhető el a Bosch mérései szerint. Városi áruterítésre használt, sokat forgolódó furgonokban akár 1-1,2 liter gázolaj megspórolható azon, hogy nem hidraulika, hanem elektromos motor mérsékli az erőszükségletet.
De a villanymotoros kormányrásegítésre nemcsak a fogyasztáscsökkentés, a széndioxid-kibocsátás leszorítása miatt van szükség: ez a sávban tartó illetve a sávba visszakormányzó vezetőtámogató rendszerek működésének alapfeltétele.

Kínában sem veszik, mert kicsi a kereskedőhálózat és szinte ismeretlen a márkanév. Mindkettőre van megoldás, csak rengeteg pénzbe kerül
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|