Kiakasztható
Kád és csempe van benne

Kád és csempe van benne

Kád és csempe van benne


2007 végén láttam először a Citroën Nemót a C5-ös bemutatóján, ahol úgy gondolták, jópofa lenne a várva várt középkategóriás mellett egy aranyos kishaszonjárművet is bedobni a mély vízbe. Ez többé-kevésbé bejött, a halacskáról elnevezett Nemo édes volt meg vicces, ahogy ott parádézott a porondon.

A Nemót korábban már kipróbáltuk, amivel mostani két tesztautónk is szoros rokonságot mutat. Íme, az érdekes nevű Peugeot Bipper Tepee és a Fiat Fiorino Qubo. A haszonjármű verzióktól – lévén családos emberek – megkíméltük magunkat, viszont az alapfunkciótól mi sem tudtunk elszakadni. Vajon mit lehet csinálni egy doboz formájú személyautóval? Naná, hogy agyig megpakolni és szállítani vele!

Költözni nem jó

Csak a Qubo-ban osztott

Csak a Qubo-ban osztott

Csak a Qubo-ban osztott az üléspad


A Bipper/Nemo/QUBO alkotta kategóriát anno városi áruszállításra találták ki, amire alkalmasnak is tűnik. Bizonyos árufajtáknál valószínűleg ki is lehet használni a 2,5 köbméter körüli rakteret, ami bútorszállításra nekünk teljesen alkalmatlannak tűnt.

Próbálkoztunk még szaniteráruval is, amivel egyszerűbben kihasználtuk ugyan a teret, de ezzel együtt csúnyán leültettük a Bipper Tepee hátulját. Röpke fejszámolás alapján a 600 kilós maximális terhelhetőséget nem léptük túl, de csúnyábban mutatott a Bipper, mint egy lóval megpakolt Zsiguli.

Fiat vagy Peugeot? 61

A családi költözködést a csomagtér rövidsége is korlátozza, ami egy alsó középkategóriás személyautóét sem közelíti meg. Ahhoz pedig nem elég magas, hogy állva beállítsunk például egy ruhásszekrényt. De ha lenne például egy villamossági boltunk, kapcsolókból, konnektorokból szívesen építenek bele tornyokat.

A rakteret egyszerűen a hátsó sor előrebillentésével lehet némileg megnövelni, de az ülések még ekkor is borzasztóan útban vannak. Szerencsére ki lehet őket emelni, bár ez nem könnyű feladat, főleg egy hármas pad esetében.

A folytatásban: a hármasikrek között van egy lényegi különbség, a motor. Kérdés, hogy ettől jobb lesz-e az egyik a másiknál? 


Kicsit más

A tesztelt Fiorino Qubo és a Bipper Tepee nem teljesen azonos. A Fiat személyautósabb, ilyen modellt egyelőre nem tud kínálni sem a Citroën, sem a Peugeot. A Fiat a C-oszlopra szerelt ablakokat, hátul felfelé nyíló csomagtérajtót és állítólag személyautósabb hangolású futóművet kapott.

Jobban szerettük az osztott hátsó ajtót

Jobban szerettük az osztott hátsó ajtót

Jobban szerettük az osztott hátsó ajtót


Utóbbiból annyit érezni, hogy a Fiat kicsit csendesebben futott az úton. Egyébként mindkettő meglepően agilis, majdhogynem élvezetes őket kormányozni még a belvárosiforgalomban is.

A Qubóra szerelt hatalmas hátsó ajtó nem feltétlenül előny. Ha fel akarjuk tárni, akkor legalább 1,5 méterre kell állni a környező falaktól, fáktól, járművektől, és ekkor derül csak ki, hogy alaphelyzetben nem is nyílik elég magasra. Kézzel szerencsére feljebb lehet szuszakolni még néhány centit és az egyszerűbb kivitelben ez is kapható osztott ajtóval.

A Tepeeben ezt a problémát egy szárnyas ajtó orvosolja, amit közel 180 fokig kitárhatunk, így még jobban pakolható. A középső osztás persze nem könnyíti meg a kitekintést, ahogy a C-oszlopon lévő belemezelt ablakok is rosszul jönnek tolatáskor. A Qubóban szerettük még az osztott hátsó üléssort, például mert nem kellett onnan mindenkit likvidálni, amikor a mosógépet szállítottuk.

A belsejük nagyon hasonlít

A belsejük nagyon hasonlít

A belsejük nagyon hasonlít


Koppintás
 
A pakolásból adódó kellemetlenséget most nézzük el, lássuk, hogyan bánik az utasokkal a Qubo és a Tepee. Bár haszonjárműnek születtek, mégsem volt olyan érzésünk, hogy sitthordásra találtak ki őket, nem pedig személyszállításra.

Belül nincs különbség a két járgány között, hátul ugyanúgy ki lehet bírni mindkettőben.

Nincs fenséges lábhely, de méretükhöz képest tágasak és a fejtérre sem lehet panasz. És még a beszállás is könnyű – gondolhatnánk. Sajnos, ez nem így van, a tolóajtók meglehetősen szűkösek, nehéz rajtuk kényelmesen beszállni.

Inkább csak városba valóak

Inkább csak városba valóak

Inkább csak városba valóak


Az első sorban erre sem lehet panasz, ott minden klappol. Kellően magas üléspozíció, jó kilátás, kényelmes ülések, ez mind-mind adott. Nem barátságtalanok a műanyagok sem, de azért a Fiat csicsásabb valamivel, így ha lehet, inkább azt választanánk.

Kis dízelek nagy harca

A Citroën és a Peugeot a közös 1,4 HDi-dízelmotort, míg a Fiat Fiorino Qubo a hazai, 1,3-as MultiJet-motort használja. Előbbi 68 lóerős, utóbbi a kisebb hengerűrtartalom ellenére 75. Sorrendet nehéz lenne felállítani közöttük, mindkettő elbír a ráaggatott súllyal városban, azon kívülre viszont egyik sem való.

Megjárattuk őket autópályán is, a 130-as utazótempót egyik sem honorálta fogyasztásban. Bírni bírták, persze jócskán megnövekedett menetzaj kíséretében, de komoly előzésekbe 100 felett már nem mertünk belegabalyodni.

A Qubo lenne a nyertes?

A Qubo lenne a nyertes?

Átlagos júzernek a Fiorino Qubo a nyerő


Nem győztek meg a fogyasztás téren sem. Ha kihasználtuk a Peugeot és a Fiat fergeteges gyorsulási képességet, városban megettek 8 litert, amit ilyen méretű autóktól nem várna az ember. Kár, hogy nincs nagyobb dízel.

A választás

Személyautóként egyszerű a választás: a Qubo az, amelyiket szívesebben hazavinnénk. Szerintünk szebb kívülről, osztottan dönthető hátsó padot kap és nem kérnek felárat a manuális klímáért és a kétoldali tolóajtóért sem. A 3,9 milliós dízel (1,3 MJet Dynamic) most 3,4 millióért elvihető akcióban, amiért a Tepee Outdoort csak klíma nélkül adják. Az már más kérdés, hogy ennyiért jobb személyautót is vehetnénk, akár házon belül is.


Műszaki adatok
Fiat Fiorino Qubo Dynamic
Peugeot Bipper Tepee Outdoor
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1248 1398
Furat x löket (mm) 84,0 / 90,0 84,0 / 90,0
Hengerek / szelepek száma S4/16 S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) (55)75/4000 50(68)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 190/1750 160/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) n.a. 16,9
Végsebesség (km/h) 155 152
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,7 5,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,8 3,9
Vegyes (l/100 km) 4,5 4,6
CO2 kibocsátás (g/km) 119 123
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3959/1735/1716 3970/1704 / 1803
Tengelytáv (mm) n.a. 2513
Csomagtér (liter) 330/2500 330/2500
Terhelhetőség (kg) 600 600
Gumiméret 185/65 R 15 185/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 3 426 000 3 415 000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Személyautóként kellemesebb, az árban van légkondi is. Nyúzni, pakolni jobb lehet a Bipper, kár hogy a klíma nem széria
7,5 pont 7,0 pont