A Škoda kettős premiert tartott: a Yeti szolid faceliftet kapott, a Rapid pedig egy új karosszériaváltozatot. A magyar piacra jókora automatikus árkedvezménnyel és jóféle VW-turbómotorokkal érkeztek az új autók.
Rapid Spaceback
Egy kicsit amolyan ventilátorba csinálásnak tűnik a Škoda ötlete ezzel a kocsival. Mert van ugye a Rapid, a hosszú, tágas, a fejlődő vagy félfejlett piacokon oly kedvelt lépcsőshátú karosszériával, a mainstream európai modellekénél visszafogottabb extralistával, sprődebb kivitelben. Jól beazonosítható körben versenyez ez a kocsi, a Peugeot 301, Citroën C-Elysée, Fiat Linea, kis jóindulattal Dacia Logan féle olcsó szedánok piacán. No de a Spaceback?
Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat - a menetpróbán zajos is volt szegény
Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat - a menetpróbán zajos is volt szegény
Fotó megosztása:
Dalnoki Balázs, a Skoda hazai márkaigazgatója beszél az újságíróknak az új modellekről
Dalnoki Balázs, a Skoda hazai márkaigazgatója beszél az újságíróknak az új modellekről
Fotó megosztása:
Kicsit tévéshopos amatőr demó-filmet forgatott a Skoda a Rapid Spacebackről, ezt néztük a moziban két tesztvezetés között
Kicsit tévéshopos amatőr demó-filmet forgatott a Skoda a Rapid Spacebackről, ezt néztük a moziban két tesztvezetés között
Fotó megosztása:
Három motor, hét teljesítmény-szint a Rapid Spaceback katalógusában
Három motor, hét teljesítmény-szint a Rapid Spaceback katalógusában
Fotó megosztása:
Nő és kutya a demófilmen - minden adott a Spaceback sikeréhez
Nő és kutya a demófilmen - minden adott a Spaceback sikeréhez
Fotó megosztása:
Az árkedvezmény automatikusan jár, mint a Citroennél. Nem túl szimpatikus ez a marketingeszköz, megnehezíti az összehasonlítást a konkurenciával
Az árkedvezmény automatikusan jár, mint a Citroennél. Nem túl szimpatikus ez a marketingeszköz, megnehezíti az összehasonlítást a konkurenciával
Fotó megosztása:
Tankönyvszerű életcilus-kezelés: akkor jött a frissítés, amikor a Yeti eladásai csökkenni kezdenek
Tankönyvszerű életcilus-kezelés: akkor jött a frissítés, amikor a Yeti eladásai csökkenni kezdenek
Fotó megosztása:
A magyar piacon nagyon torzítja a Yeti eredményeit a rendőrségi beszerzés
A magyar piacon nagyon torzítja a Yeti eredményeit a rendőrségi beszerzés
Fotó megosztása:
Van városi és vidéki Yeti, és van Laurin & Klement csúcskivitel is, motoros-memóriás bőrfotelokkal
Van városi és vidéki Yeti, és van Laurin & Klement csúcskivitel is, motoros-memóriás bőrfotelokkal
Fotó megosztása:
Új opció a Yetiben a duplakuplungos robotváltó és a 105 lovas dízel párosítása
Új opció a Yetiben a duplakuplungos robotváltó és a 105 lovas dízel párosítása
Fotó megosztása:
A bal oldali három szín megy, a jobb oldali négy jön. Ugye, mennyivel jópofább volt a Yeti a régi fényszóróval?
A bal oldali három szín megy, a jobb oldali négy jön. Ugye, mennyivel jópofább volt a Yeti a régi fényszóróval?
Fotó megosztása:
Újdonságok a Yetin
Újdonságok a Yetin
Fotó megosztása:
Érzékenyebb a Yeti parkolóautomatája
Érzékenyebb a Yeti parkolóautomatája
Fotó megosztása:
A Yeti új tolatókamerája a kilincs mellől nyílik le, ha kell: nem koszolódik össze menet közben
A Yeti új tolatókamerája a kilincs mellől nyílik le, ha kell: nem koszolódik össze menet közben
Fotó megosztása:
Sok apró figyelmesség a Yetiben, fedélzeti kukától megfordítható, egyik felén mosható raktérszőnyegig
Sok apró figyelmesség a Yetiben, fedélzeti kukától megfordítható, egyik felén mosható raktérszőnyegig
Fotó megosztása:
Luxus-Yeti, csak a legerősebb motorokkal
Luxus-Yeti, csak a legerősebb motorokkal
Fotó megosztása:
300 ezres automatikus kedvezmény a drágább benzines Yetikre
300 ezres automatikus kedvezmény a drágább benzines Yetikre
Fotó megosztása:
Az 1.2 TSI a Rapidban városban és országúton elég, de autópályás 100-130 gyorsításnál már keveselltük a rugalmasságát
Az 1.2 TSI a Rapidban városban és országúton elég, de autópályás 100-130 gyorsításnál már keveselltük a rugalmasságát
Fotó megosztása:
Yeti felfrissítve, Rapid ferdehátúsítva. A Skoda modellpalettája széles és vonzó
Yeti felfrissítve, Rapid ferdehátúsítva. A Skoda modellpalettája széles és vonzó
Fotó megosztása:
A megújult Yeti. Immár kétféle alapverzióban kapható, az Outdoor egy kicsit terepesebbnek hat a sima Yeti nevűnél. A különbség csak optikai, műszakilag egyforma a két változat
A megújult Yeti. Immár kétféle alapverzióban kapható, az Outdoor egy kicsit terepesebbnek hat a sima Yeti nevűnél. A különbség csak optikai, műszakilag egyforma a két változat
Fotó megosztása:
A lépcsőshátúból visszaferdehátúsított Rapid Spaceback a Golf-kategóriában okoz egy kis kavarodást
A lépcsőshátúból visszaferdehátúsított Rapid Spaceback a Golf-kategóriában okoz egy kis kavarodást
Fotó megosztása:
A Yeti vicces kis kerek ködlámpái eltűntek, marconább, de unalmasabb az új pofa
A Yeti vicces kis kerek ködlámpái eltűntek, marconább, de unalmasabb az új pofa
Fotó megosztása:
A Spaceback csak akkor néz ki jól, ha megrendelték hozzá az üvegtetőt a fekete csomagtérfedél-dekorbetéttel
A Spaceback csak akkor néz ki jól, ha megrendelték hozzá az üvegtetőt a fekete csomagtérfedél-dekorbetéttel
Fotó megosztása:
A Spaceback csak akkor néz ki jól, ha megrendelték hozzá az üvegtetőt a fekete csomagtérfedél-dekorbetéttel
A Spaceback csak akkor néz ki jól, ha megrendelték hozzá az üvegtetőt a fekete csomagtérfedél-dekorbetéttel
Fotó megosztása:
A felfrissített Yeti új színeket, felniket is kapott a katalógusba
A felfrissített Yeti új színeket, felniket is kapott a katalógusba
Fotó megosztása:
A Yeti új hátsó lámpája a Skoda formai védjegyének számító C-betűs betétekkel
A Yeti új hátsó lámpája a Skoda formai védjegyének számító C-betűs betétekkel
Fotó megosztása:
Két teljesen különböző modellt mutatott be egy menetben a Skoda
Két teljesen különböző modellt mutatott be egy menetben a Skoda
Fotó megosztása:
Méretében nem változott a Yeti, de sok új extra felkerült az árlistára
Méretében nem változott a Yeti, de sok új extra felkerült az árlistára
Fotó megosztása:
Megkapta az új emblémát is
Megkapta az új emblémát is
Fotó megosztása:
Agresszívebb a Yeti-pofa
Agresszívebb a Yeti-pofa
Fotó megosztása:
Deréktámaszos, szépen formázott ülés az alap-közeli Yetiben is
Deréktámaszos, szépen formázott ülés az alap-közeli Yetiben is
Fotó megosztása:
A Yeti kormánykereke immár háromküllős
A Yeti kormánykereke immár háromküllős
Fotó megosztása:
Sajnos nagyobb növésűeknek továbbra is böki a térdét a Yeti középkonzolja
Sajnos nagyobb növésűeknek továbbra is böki a térdét a Yeti középkonzolja
Fotó megosztása:
Kissé szűk lábtér, de állítható dőlésszögű üléstámlák a Yetiben
Kissé szűk lábtér, de állítható dőlésszögű üléstámlák a Yetiben
Fotó megosztása:
A raktérszőnyeg bolyhos, ha komfortra vágyunk, gumis, ha lőtt vadat szállítanánk inkább
A raktérszőnyeg bolyhos, ha komfortra vágyunk, gumis, ha lőtt vadat szállítanánk inkább
Fotó megosztása:
Okos kis apróságok a Yeti rakterében. A friss modellben a világítás kivehető, LED-es zseblámpaként használható
Okos kis apróságok a Yeti rakterében. A friss modellben a világítás kivehető, LED-es zseblámpaként használható
Fotó megosztása:
A Yeti egyterűs csomagtere: közvetlen a kapcsolat az utastérrel
A Yeti egyterűs csomagtere: közvetlen a kapcsolat az utastérrel
Fotó megosztása:
Németes az extralista: a Yeti sok mindennel kistafírozható, de mindennek külön-külön megkéri az árát a Skoda
Németes az extralista: a Yeti sok mindennel kistafírozható, de mindennek külön-külön megkéri az árát a Skoda
Fotó megosztása:
415 literes a Rapid Spaceback puttonya
415 literes a Rapid Spaceback puttonya
Fotó megosztása:
Kis skodás okosság: rés a hátsó öv csatjának, hogy ne szoruljon be támladöntés után az öv, ahogy be szokott más modelleknél
Kis skodás okosság: rés a hátsó öv csatjának, hogy ne szoruljon be támladöntés után az öv, ahogy be szokott más modelleknél
Fotó megosztása:
Kétfedeles és 415 literével tágas is a Spaceback csomagtere, ez is Golf-osztályos érték
Kétfedeles és 415 literével tágas is a Spaceback csomagtere, ez is Golf-osztályos érték
Fotó megosztása:
A hátsó traktusban sem a fejtérre, sem a lábtérre nem lehet panasz. A Rapid Spaceback hozza a kompakt kategória elvárható helykínálatát, legfeljebb vállban szorít egy kicsit
A hátsó traktusban sem a fejtérre, sem a lábtérre nem lehet panasz. A Rapid Spaceback hozza a kompakt kategória elvárható helykínálatát, legfeljebb vállban szorít egy kicsit
Fotó megosztása:
Nem nyomja a térdet a középkonzol, jól beállítható a vezetési helyzet a Rapidban
Nem nyomja a térdet a középkonzol, jól beállítható a vezetési helyzet a Rapidban
Fotó megosztása:
A Rapid műszerfala a legszerényebb kivitelben sem rideg
A Rapid műszerfala a legszerényebb kivitelben sem rideg
Fotó megosztása:
A majdnem legegyszerűbb Rapid-belső, manuális klímával, kormánygombok nélkül. Nem tűnt fapadosnak
A majdnem legegyszerűbb Rapid-belső, manuális klímával, kormánygombok nélkül. Nem tűnt fapadosnak
Fotó megosztása:
A 105 lovas dízel lehetetlenül keveset eszik: a tesztútvonal fele tempós sztráda volt
A 105 lovas dízel lehetetlenül keveset eszik: a tesztútvonal fele tempós sztráda volt
Fotó megosztása:
A lépcsőshátúból visszaferdehátúsított Rapid Spaceback a Golf-kategóriában okoz egy kis kavarodást
Normál ötajtósra visszavágott, de 415 literes csomagteret kínáló karosszériájával a Škoda új modellje simán elmegy a Golf-kategóriában is. Igaz, hogy nincsenek igazán komoly motorjai, nem rendelhető hozzá követőradaros tempomat sem, de aki a 3,5-4,5 milliós tartományban keres kompakt autót akár saját magának, akár cégautós, flottás célra, nem fog kiakadni azon, hogy Spaceback Rapidból nincs kétszáz lóerős.
Oké, hogy mi, sznob újságírók lenézően göcögtünk a tatabányai Vértes Pláza mozitermében, amikor a kicsit teleshopos cseh bemutató videón elhangzott, hogy „a Rapid immár extrafelszerelésként xenonfényszórókkal is rendelhető” – hallókérem, 2013 van, már a LED az újdonság, nem a Xenon! Meg az is oké, hogy nem hittem a szememnek, amikor a sztrádán kissé zajos 1,6-os dízel Spaceback motorháztetejét felnyitva ezt láttam magam előtt:
Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat – a menetpróbán zajos is volt szegény
Rá is kérdeztem, hogy esetleg egy kolléga vitte-e haza emlékbe a műanyagfedelet, de nem, a Rapidhoz nem jár a plasztikborítás. És így tényleg sokkal zajosabb, mint egy Octavia.
De akkor is. Okos kis trükkjeivel (egyik oldalán bolyhos, másikon gumírozott kosztűrő, de szép csomagtérszőnyeg, hogy csak a legfrissebb škodás újítást említsem), korszerű motorjaival, racionális árképzésével ez a majdnem középkategóriás Octaviánál csak fél számmal kisebb Škoda talán csak azért nem egyenrangú partnere egy alapkivitelű Focusnak, Ceednek vagy Golfnak, mert kicsit sok benne a szürke, kemény a műanyag, meg mert keskeny a kasztni, vállban kicsit szorít.
Ja, meg mert nem szép. A sötét üvegtetővel, fekete élű ötödik ajtóval dekorált csúcs-Rapid még hagyján, de egy szürke alapkivitel bizony elég idomtalanka egy Golf, pláne egy SEAT Leon mellett.
Az árkedvezmény automatikusan jár, mint a Citroennél. Nem túl szimpatikus ez a marketingeszköz, megnehezíti az összehasonlítást a konkurenciával
A fenti induló áras alapmodell összehasonlíthatatlan bármivel: alsó-középkategóriás autót ilyen kis motorral, klíma nélkül senki nem kínál. De ha azt nézem, hogy 105 lovas 1,2-es turbóval 3,9 millióért lehet elvinni a kocsit, míg a Golf fapadosan ugyanezzel a motorral 5,5 millióról indul, egy Focus meg az egyliteres turbóval, 100 lóerővel 4,8-ról kezd, mindjárt nem látszanak olyan különösnek a Spaceback arányai.
A Spacebackről írt élménybeszámolónk a nemzetközi bemutató követően
Yeti – 2013
Marketing-tankönyvbe illő a Yeti modellfrissítésének időzítése, nézzék csak:
Tankönyvszerű életcilus-kezelés: akkor jött a frissítés, amikor a Yeti eladásai csökkenni kezdenek
Az ötödik értékesítési évben az eladások csökkenni kezdenek: tolunk egyet a
terméken egy mondvacsinált frissítéssel meg egy kampánnyal, az életgörbe kisimul, a
termék a BCG-mátrix szerint sztárból fejőstehén-státuszba kerül és még évekig termel – feladat megoldva.
Autóbuzi szemmel viszont ebből csak azt látjuk, hogy a mókás kerek ködlámpa, vele együtt a vidám pofa odalett, maradt egy marcona, de semleges, konflikuskerülő egyen-arc a Volkswagen Csoporttól. Hátul kicserélték a lámpákat a most már általánosan škodás C-betűs betétesre (felárért LED-ekkel is kapható) és kábé ennyi.
A felfrissített Yeti új színeket, felniket is kapott a katalógusba
A beltérben sem találunk sokkal több újdonságot. A kormány már nem négy-, hanem háromküllős, a Yetihez is kérhető az egyik oldalán szép, másikon koszolható raktérszőnyeg, tolatókamera is rendelhető hozzá, és a legfontosabb: a parkolóautomata már nem a kocsi hossza plusz 80, hanem a kocsi hossza plusz 60 centis helyre is be tud állni egyedül. Wow. Műszaki újdonságok? Szinte említésre sem érdemes: immár a 105 lóerős dízel is rendelhető hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. Aki csak azért nem vett eddig Yetit, mert erre várt, szaladhat a szalonba.
A legérdekesebb újítás talán, hogy immár két alap-megjelenés közül választhat a vevő. Akár a VW Tiguanból, a Yetiből is van egy városiasabb meg egy vidékiesebb verzió. A népi-urbánus, proletár-paraszt kontrasztot a Škodánál a színrefújt lökhárító illetve az ál-alvázvédő ellentétpárja képezi le. A vidéki változat neve Outdoor, a városi csak úgy simán Yeti.
No de nem ám csak a dolgozó népnek, az arisztokráciának is készül külön új Yeti! Immár a kis Škoda SUV is rendelhető Laurin & Klement kivitelben, motoros-memóriás bőrüléssel, kulcsnélküli nyitás-indítással, és csak a legerősebb motorokkal, az 1,8-as TSI-vel vagy a kétliteres TDI-vel.
A Yeti árlistája jóval magasabban indul, mint a családi autónak talán alkalmasabb, tágasabb, kevésbé variálható, mégis jobban kihasználható belterű Rapid Spacebacké:
300 ezres automatikus kedvezmény a drágább benzines Yetikre
Új árpolitika
Szemfüles olvasóink észrevehették, hogy a sajtótájékoztatón fotózott, az alapárakat bemutató diákon egy-egy érdekes félmondat található:mi a csuda lehet ez az „igénybe vehető árkedvezmény”?
Az újfarú Rapid és az újpofájú Yeti mellett a Škoda magyar sajtóeseményének legérdekesebb tanulsága az volt, hogy immár olyan autókonfigurátor is van a piacon, ahol az árkedvezményt is be kell kattintani – aki nem kéri a kedvezményt, nyugodtan fizethet pár százezerrel többet:
Nos; a Škoda is rátért arra az idegesítő útra, amit a Citroën már évek óta jár. A hivatalos árlista immár a cseh márkánál csak amolyan megtévesztés, az ellenséget félrevezető dezinformáció. Valójában minden árból lejön a kedvezmény, vagyis nem minden árból, az akciós modellekéből nem, meg a dízelekéből sem, vagy azokból is? A fene se tudja, inkább megkérdezzük a Škoda-szalonban, vagy megnézzük a márka weboldalán – és hopp, megvagy, már meg is van a kapcsolatfelvétel az ügyféllel, csak meg kell tartani.
Melyik Rapidot, melyik Yetit?
A bemutatón egy 105 lovas, 1.2 TSI motoros Yetit, valamit egy ugyanilyen motorral szerelt és egy 1,6 literes, 90 lovas dízel Spacebacket volt alkalmam kipróbálni. A rövid tesztek alapján annyit mondhatok, hogy a Rapidba mindkét motor elegendő, a dízel pont annyival nyomatékosabb és kellemesebb karakterisztikájú, mint amennyivel drágább és zajosabb. Ez az alapkivitel-közeli dízelautó alapkivitelben ugyan egyszerű, de nem bántóan primitív műszerfalával, ötfokozatú váltójával és tempós sztrádaüzemmel súlyosbítva is csupán 4,8 literes számítógép szerinti fogyasztásával komoly változásokat jelez előre a hazai flottaeladásokat illetően.
A Rapid műszerfala a legszerényebb kivitelben sem rideg
A vaskosabb, nagyobb homlokfelületű Yeti még sima fronthajtással is kérné az 1,2-esnél nagyobb motort, ezzel a kis turbóval inkább csak városba ajánlanánk jó szívvel. Furcsa, de az érintőképernyős, a fenti Rapidnál jóval gazdagabban felszerelt kis SUV közel nem nyújtott olyan egységes benyomást, mint a szerényebb kis kompakt. Hiába ülünk benne magasabban, hiába állítható a hátsó támlák dőlésszöge és persze hiába drágább modell, valahogy kisautósabb érzetet keltett.
Legalábbis bennem, de ez ne legyen mérvadó. Mindkét autó – mint minden mai Škoda – komolyan vehető, sőt, veendő, racionális alternatíva a maga kategóriájában. Akár kompakt, akár kis SUV vásárlásán töri a fejét az ember, kötelező a szalonlátogatás és a próbaút a Škodánál. Csak egyre vigyázzunk: ha megtetszett a Yeti vagy a Rapid, ne felejtsük el bepipálni vásárlás előtt azt a párszázezres kedvezményt!
Melyik Skoda sikerült jobban?
A Rapid Spaceback tetszik, a Yeti nem
11% (1)
A Yeti tetszik, a Spaceback nem
22% (2)
Mindkettő tetszik
45% (4)
Egyik sem tetszik
22% (2)