A Škoda kettős premiert tartott: a Yeti szolid faceliftet kapott, a Rapid pedig egy új karosszériaváltozatot. A magyar piacra jókora automatikus árkedvezménnyel és jóféle VW-turbómotorokkal érkeztek az új autók.

Rapid Spaceback

Egy kicsit amolyan ventilátorba csinálásnak tűnik a Škoda ötlete ezzel a kocsival. Mert van ugye a Rapid, a hosszú, tágas, a fejlődő vagy félfejlett piacokon oly kedvelt lépcsőshátú karosszériával, a mainstream európai modellekénél visszafogottabb extralistával, sprődebb kivitelben. Jól beazonosítható körben versenyez ez a kocsi, a Peugeot 301, Citroën C-Elysée, Fiat Linea, kis jóindulattal Dacia Logan féle olcsó szedánok piacán. No de a Spaceback?

Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat - a menetpróbán zajos is volt szegény
A lépcsőshátúból visszaferdehátúsított Rapid Spaceback a Golf-kategóriában okoz egy kis kavarodást

A lépcsőshátúból visszaferdehátúsított Rapid Spaceback a Golf-kategóriában okoz egy kis kavarodást

Normál ötajtósra visszavágott, de 415 literes csomagteret kínáló karosszériájával a Škoda új modellje simán elmegy a Golf-kategóriában is. Igaz, hogy nincsenek igazán komoly motorjai, nem rendelhető hozzá követőradaros tempomat sem, de aki a 3,5-4,5 milliós tartományban keres kompakt autót akár saját magának, akár cégautós, flottás célra, nem fog kiakadni azon, hogy Spaceback Rapidból nincs kétszáz lóerős.

Oké, hogy mi, sznob újságírók lenézően göcögtünk a tatabányai Vértes Pláza mozitermében, amikor a kicsit teleshopos cseh bemutató videón elhangzott, hogy „a Rapid immár extrafelszerelésként xenonfényszórókkal is rendelhető” – hallókérem, 2013 van, már a LED az újdonság, nem a Xenon! Meg az is oké, hogy nem hittem a szememnek, amikor a sztrádán kissé zajos 1,6-os dízel Spaceback motorháztetejét felnyitva ezt láttam magam előtt:

Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat - a menetpróbán zajos is volt szegény

Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat – a menetpróbán zajos is volt szegény

Rá is kérdeztem, hogy esetleg egy kolléga vitte-e haza emlékbe a műanyagfedelet, de nem, a Rapidhoz nem jár a plasztikborítás. És így tényleg sokkal zajosabb, mint egy Octavia.

De akkor is. Okos kis trükkjeivel (egyik oldalán bolyhos, másikon gumírozott kosztűrő, de szép csomagtérszőnyeg, hogy csak a legfrissebb škodás újítást említsem), korszerű motorjaival, racionális árképzésével ez a majdnem középkategóriás Octaviánál csak fél számmal kisebb Škoda talán csak azért nem egyenrangú partnere egy alapkivitelű Focusnak, Ceednek vagy Golfnak, mert kicsit sok benne a szürke, kemény a műanyag, meg mert keskeny a kasztni, vállban kicsit szorít.

Ja, meg mert nem szép. A sötét üvegtetővel, fekete élű ötödik ajtóval dekorált csúcs-Rapid még hagyján, de egy szürke alapkivitel bizony elég idomtalanka egy Golf, pláne egy SEAT Leon mellett.

Az árkedvezmény automatikusan jár, mint a Citroennél. Nem túl szimpatikus ez a marketingeszköz, megnehezíti az összehasonlítást a konkurenciával

Az árkedvezmény automatikusan jár, mint a Citroennél. Nem túl szimpatikus ez a marketingeszköz, megnehezíti az összehasonlítást a konkurenciával

A fenti induló áras alapmodell összehasonlíthatatlan bármivel: alsó-középkategóriás autót ilyen kis motorral, klíma nélkül senki nem kínál. De ha azt nézem, hogy 105 lovas 1,2-es turbóval 3,9 millióért lehet elvinni a kocsit, míg a Golf fapadosan ugyanezzel a motorral 5,5 millióról indul, egy Focus meg az egyliteres turbóval, 100 lóerővel 4,8-ról kezd, mindjárt nem látszanak olyan különösnek a Spaceback arányai.

A Spacebackről írt élménybeszámolónk a nemzetközi bemutató követően

Yeti – 2013

Marketing-tankönyvbe illő a Yeti modellfrissítésének időzítése, nézzék csak:

Tankönyvszerű életcilus-kezelés: akkor jött a frissítés, amikor a Yeti eladásai csökkenni kezdenek

Tankönyvszerű életcilus-kezelés: akkor jött a frissítés, amikor a Yeti eladásai csökkenni kezdenek

Az ötödik értékesítési évben az eladások csökkenni kezdenek: tolunk egyet a terméken egy mondvacsinált frissítéssel meg egy kampánnyal, az életgörbe kisimul, a termék a BCG-mátrix szerint sztárból fejőstehén-státuszba kerül és még évekig termel – feladat megoldva.

Autóbuzi szemmel viszont ebből csak azt látjuk, hogy a mókás kerek ködlámpa, vele együtt a vidám pofa odalett, maradt egy marcona, de semleges, konflikuskerülő egyen-arc a Volkswagen Csoporttól. Hátul kicserélték a lámpákat a most már általánosan škodás C-betűs betétesre (felárért LED-ekkel is kapható) és kábé ennyi.

A felfrissített Yeti új színeket, felniket is kapott a katalógusba

A felfrissített Yeti új színeket, felniket is kapott a katalógusba

A beltérben sem találunk sokkal több újdonságot. A kormány már nem négy-, hanem háromküllős, a Yetihez is kérhető az egyik oldalán szép, másikon koszolható raktérszőnyeg, tolatókamera is rendelhető hozzá, és a legfontosabb: a parkolóautomata már nem a kocsi hossza plusz 80, hanem a kocsi hossza plusz 60 centis helyre is be tud állni egyedül. Wow. Műszaki újdonságok? Szinte említésre sem érdemes: immár a 105 lóerős dízel is rendelhető hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. Aki csak azért nem vett eddig Yetit, mert erre várt, szaladhat a szalonba.

A legérdekesebb újítás talán, hogy immár két alap-megjelenés közül választhat a vevő. Akár a VW Tiguanból, a Yetiből is van egy városiasabb meg egy vidékiesebb verzió. A népi-urbánus, proletár-paraszt kontrasztot a Škodánál a színrefújt lökhárító illetve az ál-alvázvédő ellentétpárja képezi le. A vidéki változat neve Outdoor, a városi csak úgy simán Yeti.

No de nem ám csak a dolgozó népnek, az arisztokráciának is készül külön új Yeti! Immár a kis Škoda SUV is rendelhető Laurin & Klement kivitelben, motoros-memóriás bőrüléssel, kulcsnélküli nyitás-indítással, és csak a legerősebb motorokkal, az 1,8-as TSI-vel vagy a kétliteres TDI-vel.

A Yeti árlistája jóval magasabban indul, mint a családi autónak talán alkalmasabb, tágasabb, kevésbé variálható, mégis jobban kihasználható belterű Rapid Spacebacké:

300 ezres automatikus kedvezmény a drágább benzines Yetikre

300 ezres automatikus kedvezmény a drágább benzines Yetikre

Új árpolitika

Szemfüles olvasóink észrevehették, hogy a sajtótájékoztatón fotózott, az alapárakat bemutató diákon egy-egy érdekes félmondat található:mi a csuda lehet ez az „igénybe vehető árkedvezmény”?

Az újfarú Rapid és az újpofájú Yeti mellett a Škoda magyar sajtóeseményének legérdekesebb tanulsága az volt, hogy immár olyan autókonfigurátor is van a piacon, ahol az árkedvezményt is be kell kattintani – aki nem kéri a kedvezményt, nyugodtan fizethet pár százezerrel többet:

Óriási kedvezmény a Škodánál, de csak annak, aki kéri 101

Nos; a Škoda is rátért arra az idegesítő útra, amit a Citroën már évek óta jár. A hivatalos árlista immár a cseh márkánál csak amolyan megtévesztés, az ellenséget félrevezető dezinformáció. Valójában minden árból lejön a kedvezmény, vagyis nem minden árból, az akciós modellekéből nem, meg a dízelekéből sem, vagy azokból is? A fene se tudja, inkább megkérdezzük a Škoda-szalonban, vagy megnézzük a márka weboldalán – és hopp, megvagy, már meg is van a kapcsolatfelvétel az ügyféllel, csak meg kell tartani.

Melyik Rapidot, melyik Yetit?

A bemutatón egy 105 lovas, 1.2 TSI motoros Yetit, valamit egy ugyanilyen motorral szerelt és egy 1,6 literes, 90 lovas dízel Spacebacket volt alkalmam kipróbálni. A rövid tesztek alapján annyit mondhatok, hogy a Rapidba mindkét motor elegendő, a dízel pont annyival nyomatékosabb és kellemesebb karakterisztikájú, mint amennyivel drágább és zajosabb. Ez az alapkivitel-közeli dízelautó alapkivitelben ugyan egyszerű, de nem bántóan primitív műszerfalával, ötfokozatú váltójával és tempós sztrádaüzemmel súlyosbítva is csupán 4,8 literes számítógép szerinti fogyasztásával komoly változásokat jelez előre a hazai flottaeladásokat illetően.

A Rapid műszerfala a legszerényebb kivitelben sem rideg

A Rapid műszerfala a legszerényebb kivitelben sem rideg

A vaskosabb, nagyobb homlokfelületű Yeti még sima fronthajtással is kérné az 1,2-esnél nagyobb motort, ezzel a kis turbóval inkább csak városba ajánlanánk jó szívvel. Furcsa, de az érintőképernyős, a fenti Rapidnál jóval gazdagabban felszerelt kis SUV közel nem nyújtott olyan egységes benyomást, mint a szerényebb kis kompakt. Hiába ülünk benne magasabban, hiába állítható a hátsó támlák dőlésszöge és persze hiába drágább modell, valahogy kisautósabb érzetet keltett.

Legalábbis bennem, de ez ne legyen mérvadó. Mindkét autó – mint minden mai Škoda – komolyan vehető, sőt, veendő, racionális alternatíva a maga kategóriájában. Akár kompakt, akár kis SUV vásárlásán töri a fejét az ember, kötelező a szalonlátogatás és a próbaút a Škodánál. Csak egyre vigyázzunk: ha megtetszett a Yeti vagy a Rapid, ne felejtsük el bepipálni vásárlás előtt azt a párszázezres kedvezményt!

Melyik Skoda sikerült jobban?
A Rapid Spaceback tetszik, a Yeti nem
11% (1)
A Yeti tetszik, a Spaceback nem
22% (2)
Mindkettő tetszik
45% (4)
Egyik sem tetszik
22% (2)