Összhasonlító teszt: Ford Fiesta ST - Peugeot 208 GTI - Renault Clio RS
Megszokott terepen, a tököli reptér vezetéstechnikai pályáján térképeztük fel az autók határait, ahol végre kiderült, melyik izmos kisautó lesz 2013 legjobbja. Nincs rettentő különbség, inkább egy megnyugtató orrhossz, ami rengeteg apróságból tevődik össze.
A kisautók krémje, 200 lóerő körüli bődületes erővel, borsos árcédulával
Mit tudnak?
Lenyomni a két mérettel nagyobb autókat a pirosnál
Mibe kerülnek?
Nincs nagy szórás, 5,8-6,3 millió között mozognak az árak
Kinek jók?
Egy jóléti államban az élménykereső, sikeres fiatalok autói
Végre eljött a királyválasztás napja, ma kiderül, melyik 2013 legjobb izmos kisautója, legalábbis a saját, szubjektív értékelésünk alapján. Aki türelmetlenül utánanézett a témának és valamelyik külföldi kiadványban olvasta a hármas összehasonlítást, annak nem okoz majd meglepetést a végeredmény. Igaz, a hazai körülmények némileg árnyalják a képet, ezért érdemes velünk tartani a következő 5-6 ezer karakter erejéig.
Külső, avagy bugyit pattint?
Egy hatmillió körüli kisautótól egyfelől joggal várjuk el a dögös külsőt. Másfelől pedig az alap adott, ezért nehéz furmányosan egyedi formát újítani, mert az könnyen átlépi a jó ízlés határait. Egy Hyundai Veloster, vagy MINI Cooper S markáns, egyedi fizimiskája okán hatalmas előnnyel indul.
Talán ezért mindhárom esetben óvatosan módosították a külsőt. A trió legvisszafogottabb tagja a Ford Fiesta, a hátsó szárny, és a kamu-diffúzor szúrható ki első blikkre, de főleg a feltűnő Molten Orange fantázianevű fényezés miatt marad meg a nézelődők fejében.
A Peugeot 208 GTI emelt karátszámmal csábít, a krómdíszek és a 17 colos felnik mintája inkább elegáns hangulatot sugároz. A hülyegyerek-faktort csak az opcionálisan rendelhető „erőcsíkozás” és a pepita mintás hűtőrács billentik helyre.
Nálam a csak ötajtósként gyártott Clio RS nyeri a feltűnési versenyt, igaz, ebben kevés szerepe van az utólagos púdernek. Egyszerűen már az alapmodell kiemelkedik a tömegből, és ezen épp eleget segít az agresszív lökhárító, a fekete felni-sárga fényezés kettős, és az autó szélére engedett két kipufogóvég.
Beülve változik a képlet, egyértelműen a Peugeot 208 GTi kínálja a legigényesebb belteret. A Ford Fiesta ST esetén vadászni kell a különbségeket, a termetes volánra biggyesztett ST feliraton valamint a fém váltógombon, pedálokon kívül nincs szembetűnő különbség. A Peugeot ellenben bőséggel bánt a műbőrrel, a vörös díszvarrással feldobott anyagból kapott a műszerfal gazdagon. Emellett a vörös-fekete fényezésű műanyag elemek és a kötelező fém váltógomb-pedálsor kettős srófolja kisautók között kiemelkedő szintre a belsőt.
Melyik a legjobb izmos kisautó?
1/40 1,6 THP kerek 200 lóerős teljesítménnyel, 275 Nm nyomatékkal. Ez a blokk tudna szívhez szólóan, vastag hangon üvölteni, de a Peugeot visszafogott stílussal operált
1,6 THP kerek 200 lóerős teljesítménnyel, 275 Nm nyomatékkal. Ez a blokk tudna szívhez szólóan, vastag hangon üvölteni, de a Peugeot visszafogott stílussal operált
Fotó megosztása:
2/40 A felhasznált anyagok, kivitelezés alapján a 208 GTi beltere kiemelkedő, csak az apró volán igényel megszokást
A felhasznált anyagok, kivitelezés alapján a 208 GTi beltere kiemelkedő, csak az apró volán igényel megszokást
Fotó megosztása:
3/40 Csak a Peugeot kínál parkolóautomatikát
Csak a Peugeot kínál parkolóautomatikát
Fotó megosztása:
5/40 A Clio fiatalos friss belterét vörös műanyag elemek dobják fel, kár hogy akad pár bosszantó minőségű részlet
A Clio fiatalos friss belterét vörös műanyag elemek dobják fel, kár hogy akad pár bosszantó minőségű részlet
Fotó megosztása:
6/40 A digitális kor játékszere, akárcsak az erősebb kompaktoknál (Opel Astra OPC, Volkswagen Golf GTI) itt is gombnyomásra változik az autó karaktere
A digitális kor játékszere, akárcsak az erősebb kompaktoknál (Opel Astra OPC, Volkswagen Golf GTI) itt is gombnyomásra változik az autó karaktere
Fotó megosztása:
7/40 A bosszantó minőség fő forrása a Clióban a váltókar. Silány műanyag, a két konkurens fémből kialakított váltógombja igényesebb
A bosszantó minőség fő forrása a Clióban a váltókar. Silány műanyag, a két konkurens fémből kialakított váltógombja igényesebb
Fotó megosztása:
9/40 A Nissannal közös motor 200 lóerőt biztosít a Cliónak
A Nissannal közös motor 200 lóerőt biztosít a Cliónak
Fotó megosztása:
10/40 A Ford? Átlagos, lehet lapozni!
A Ford? Átlagos, lehet lapozni!
Fotó megosztása:
11/40 Tényleg alig akad a belsőben vérpezsdítő részlet, az ST fejlesztését nem a kiegészítőkre hegyezték ki
Tényleg alig akad a belsőben vérpezsdítő részlet, az ST fejlesztését nem a kiegészítőkre hegyezték ki
Fotó megosztása:
13/40
Fotó megosztása:
14/40 Az 1.6 literes Ecoboosttal könnyen takarékoskodhatunk, szűrt hangja az utastérbe vezetve kényezteti fülünket
Az 1.6 literes Ecoboosttal könnyen takarékoskodhatunk, szűrt hangja az utastérbe vezetve kényezteti fülünket
Fotó megosztása:
15/40 Megszokott terepen, a Tököli reptér vezetéstechnikai pályáján térképeztük fel az autók határait, ahol végre kiderült, melyik izmos kisautó lesz 2013 legjobbja. Nincs rettentő különbség, inkább egy megnyugtató orrhossz, ami rengeteg apróságból tevődik össze.
Megszokott terepen, a Tököli reptér vezetéstechnikai pályáján térképeztük fel az autók határait, ahol végre kiderült, melyik izmos kisautó lesz 2013 legjobbja. Nincs rettentő különbség, inkább egy megnyugtató orrhossz, ami rengeteg apróságból tevődik össze.
Fotó megosztása:
17/40 Megszokott terepen, a Tököli reptér vezetéstechnikai pályáján térképeztük fel az autók határait, ahol végre kiderült, melyik izmos kisautó lesz 2013 legjobbja. Nincs rettentő különbség, inkább egy megnyugtató orrhossz, ami rengeteg apróságból tevődik össze.
Megszokott terepen, a Tököli reptér vezetéstechnikai pályáján térképeztük fel az autók határait, ahol végre kiderült, melyik izmos kisautó lesz 2013 legjobbja. Nincs rettentő különbség, inkább egy megnyugtató orrhossz, ami rengeteg apróságból tevődik össze.
Fotó megosztása:
18/40 Közúton elévülhetetlen előnyei vannak a puhára hangolt Peugeotnak, de a pálya nem az ő asztala
Közúton elévülhetetlen előnyei vannak a puhára hangolt Peugeotnak, de a pálya nem az ő asztala
Fotó megosztása:
19/40
Fotó megosztása:
21/40 Árban, teljesítményben, számokat tekintve nagyon közel állnak, mégis mindhárom egyedi karaktert képvisel
Árban, teljesítményben, számokat tekintve nagyon közel állnak, mégis mindhárom egyedi karaktert képvisel
Fotó megosztása:
22/40 Nincs szó arról, hogy rossz konstrukció lenne a kocsi, sőt! A maga nemében kitűnő, de nem GTi, még csak nem is GT, hanem inkább egy új kategória: a Mini Turismo.
Nincs szó arról, hogy rossz konstrukció lenne a kocsi, sőt! A maga nemében kitűnő, de nem GTi, még csak nem is GT, hanem inkább egy új kategória: a Mini Turismo.
Fotó megosztása:
23/40 A Clio RS tempója meggyőző, legnagyobb riválisa saját elődje, a nyers vezetési élménnyel hódító előző generáció
A Clio RS tempója meggyőző, legnagyobb riválisa saját elődje, a nyers vezetési élménnyel hódító előző generáció
Fotó megosztása:
25/40 A Fiesta ST olyan autó, amire tíz év múlva, szakadtan, horpadt lökhárítóval, rozsda rágta kerékjárati ívvel, a kert végében halálra várva is rákívánnék.
A Fiesta ST olyan autó, amire tíz év múlva, szakadtan, horpadt lökhárítóval, rozsda rágta kerékjárati ívvel, a kert végében halálra várva is rákívánnék.
Fotó megosztása:
26/40 Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere
Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere
Fotó megosztása:
27/40 Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere
Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere
Fotó megosztása:
29/40 A Clio RS teátrális előadása meggyőző, de nem annyira a sofőrnek, mint inkább a környezetének szól
A Clio RS teátrális előadása meggyőző, de nem annyira a sofőrnek, mint inkább a környezetének szól
Fotó megosztása:
30/40 Jól néz ki az RS, de nem volt nehéz az új Clióból kifaragni
Jól néz ki az RS, de nem volt nehéz az új Clióból kifaragni
Fotó megosztása:
31/40
Fotó megosztása:
33/40 A Fiesta ST vállalja a legkevesebb kompromisszumot, digitális játékszerek nélkül, csak a vezetés élményére lett kihegyezve
A Fiesta ST vállalja a legkevesebb kompromisszumot, digitális játékszerek nélkül, csak a vezetés élményére lett kihegyezve
Fotó megosztása:
34/40 A konkurensek nagy része sajnos kivétel nélkül élénkebb gázreakcióra képes. Talán ez az oka annak is, hogy úgy érezzük, nem húz jól alulról a Clio.
A konkurensek nagy része sajnos kivétel nélkül élénkebb gázreakcióra képes. Talán ez az oka annak is, hogy úgy érezzük, nem húz jól alulról a Clio.
Fotó megosztása:
35/40 Króm akad gazdagon, de szerencsére nem estek át a ló túloldalára
Króm akad gazdagon, de szerencsére nem estek át a ló túloldalára
Fotó megosztása:
37/40
Fotó megosztása:
38/40 Sportosan szól, visszadurrog, de nem olyan hangos, mint az elődje
Sportosan szól, visszadurrog, de nem olyan hangos, mint az elődje
Fotó megosztása:
39/40
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
A Clio fiatalos friss belterét vörös műanyag elemek dobják fel, kár hogy akad pár bosszantó minőségű részlet
Akárcsak a honfitárs esetében, a Clio RS belső terében is a vörös kiegészítők dominálnak. Ebben a színben pompázik a biztonsági öv, de kapott belőle a kormány, a váltó, és az ajtóborítás is. Egyedül a váltó lóg ki a sorból, fém helyett silány minőségű műanyagot kell markolásznunk, feltéve, ha nem a kormány mögötti fülekkel akarunk sebességet kapcsolni.
Mindez természetesen csak szépségtapasz, a trió belterének legfontosabb, utazást-vezetést befolyásoló változtatása az első ülések cseréje volt. Ezt a leckét a Ford vette a legkomolyabban, a Recaro segítségével szűk, szigorúan ölelő darabokat gyártottak, szinte combtól tokáig tartanak. Ez a professzionális hozzáállás termetes sofőrök esetén hátránnyá válik, nekik szűk, kényelmetlen lehet a fekete-vörös ülőhely.
A Peugeot teljesen a másik irányból közelítette meg a kérdést, a fő cél a kényelem megtartása, sőt fokozása lehetett. Így a rövid ülőlap ellenére testünk elégedett ernyedtséggel nyugtázza jó dolgát, kanyarban viszont dolgozik a hát, mert derék felett már mérsékelt az ülések oldaltartása. Az arany középutat a Clio találta meg, legalábbis tesztre használt 185 centiméteres, 80 kilogrammos testem jeladói itt mutatták, hogy a kényelem, és a feszes oldaltartás megfelelő egyveleget alkot.
1,6 THP kerek 200 lóerős teljesítménnyel, 275 Nm nyomatékkal. Ez a blokk tudna szívhez szólóan, vastag hangon üvölteni, de a Peugeot visszafogott stílussal operált
Kölcsönzött lóerők, egyszerű körítés
Műszaki szempontból, a nyers számokat nézve alig akad különbség a három autó között. Lökettérfogatuk azonos, az 1,6 literes turbómotorok teljesítményében sincs nagy ingás, a Fiesta alap 182 lóereje padlógázra túltöltött turbóval, 15 másodpercig eléri a kétszáz lovat, két francia ellenfele pedig alapból hozza ezt az értéket. Mindhárom blokk ismert, elterjedt darab, a Peugeot orrában a BMW-vel közösen fejlesztett egység dolgozik, a Fiesta a Focus Ecoboostját örökölte, a Clio pedig a Nissan Juke Nismo 1,6-os motorjára épül.
Futóművüket vizsgálva sem találunk kirívó bűvésztrükköket, MacPherson elöl, csatolt lengőkar hátul, és az erőátvitelt is csak fékekkel játszó, differenciálzárat utánzó elektronika segíti, az Opel Corsa OPC mechanikusan záró sperrdifijéhez hasonló megoldást a hármas egyik tagja sem kínál. A Clio RS kakukktojás a hajtáslánc egyik elemét tekintve, mivel kizárólag hatfokozatú, duplakuplungos váltóval készül a típus, a két ellenféllel szemben nincs manuális opció.
Műszaki adatok
Ford Fiesta ST
Renault Clio RS
Peugeot 208 GTi
Hengerek/szelepek száma
S4/16
S4/16
S4/16
Hengerűrtartalom
1596
1618
1598
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)
133 (184)/5700
147 (200)/6000
147 (200)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.)
240/1600
240/1750
275/1700
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)
7,3
6,9
6,8
Végsebesség (km/h)
220
225
230
Fogyasztás
Tesztátlag (l/100 km)
8,9
9,4
8,2
Gyári vegyes (l/100 km)
5,9
6,3
5,9
Méretek
Hosszúság/ szélesség/ magasság (mm)
3975/ 1709/ 1456
4090/ 1732/ 1434
3962/ 1739/ 1460
Tengelytáv (mm)
2489
2589
2380
Menetkész tömeg (kg)
1182
1280
1200
Üzemanyagtank kapacitása (liter)
42
45
50
Gumiméret
205/40 R17
205/40 R18
205/45 R17
A táblázat alapján hármasikrekkel állunk szemben, de a való élet egész mást mutat. Ezért nem szabad vakon hinni a számoknak, három markánsan különböző karaktert kapunk a volán mögött ülve.
Árban, teljesítményben, számokat tekintve nagyon közel állnak, mégis mindhárom egyedi karaktert képvisel
Pályára keveredve, határhelyzetben
Megszokott terepen, a tököli reptér vezetéstechnikai pályáján térképeztük fel az autók határait, sőt köridőt is mértünk. Bár a kurta pályán elért eredmény nem tekinthető mérvadónak, egybecseng más magazinok által hosszabb körön rögzített értékekkel.
Ahhoz stopper sem kellett, hogy minden résztvevő, az Autó és Stílustól érkezett kollégák, Székely Gyula vezetéstechnikai oktató és jómagam egyöntetűen kijelentsük: a Ford Fiesta ST vezethetőséget tekintve első helyen áll.
Mérési eredmények
Ford Fiesta ST
Peugeot 208 GTi
Renault Clio RS
Tököli reptéri pálya (saját mérés)
0:35.96
0:37.40
0:36.95
Hockenheimring *
1:20.2
1:21.5
1:20.1 (Clio RS Cup)
* (a német Sport Auto magazin mérése)
Nincs rettentő különbség, inkább egy megnyugtató orrhossz, ami rengeteg apróságból tevődik össze. Legnagyobb előnye, hogy könnyen értelmezhető, egyértelmű visszajelzéseket ad, így szinte természetes a magabiztos, bitang tempó. A Clio RS sem marad le tempóban, de a Playstation-generációnak szánt körítés ilyen speciális körülmények között feleslegesnek tűnik.
A Clio RS teátrális előadása meggyőző, de nem annyira a sofőrnek, mint inkább a környezetének szól
Nyilván a szimulátorkormányon edzettek értékelik a kormány mögötti váltófüleket, a rajtprogramot, valamint az autó érzékszerveit hegyező, gombnyomással aktiválható RS módot, de a szűk pályán mindez inkább zavaró tényezőként csapódott le, főleg az előző generáció puritán, sofőrközpontú stílusa tükrében.
Ezek a kütyük nagyszerűen beválnak, ha a szomszéd csajt vagy a haverokat kell elkápráztatni, mer’ így váltanak az F-1-ben, bitek számolnak gázfröccsöt visszaváltáshoz, és a legnagyobb aduász, a rajtprogram garantáltan kiemel a telepi fenegyerek státuszból. Csakhogy ezekhez elég pár billentyűkombinációt megjegyezni, mint anno a Mortal Kombat II-ben, még a móka szintjén sem vagyunk munkára fogva.
Ettől függetlenül, elismerem, digitális stílusa ellenére pokoli gyors a legjobb fékekkel kitűnő Clio RS, de a vigyorfakasztásban csak második helyet kaphatja meg. Innen pedig nincs meglepetés, az erős, kényelmes, általam Mini Turismo kategóriába sorolt Peugeot kapja a bronzérmet.
Határon autózni a reptéri betonon, nem a 208 GTi legerősebb száma. Oldaldőlése, alulkormányzottsága érezhetően erősebb, az apró, ölünkbe érő volánnal, hosszú úton járó váltóval pedig nem egyszerű megtalálni az összhangot.
A Fiesta ST vállalja a legkevesebb kompromisszumot, digitális játékszerek nélkül, csak a vezetés élményére lett kihegyezve
Való élet!
Elhagyva a pályanapok fiktív világát, árnyaltabb a kép. Hazánk minőségi útjain a közvetlen, állandóan csapatásra éhes, kőkemény Fiesta ST könnyen kimerítő élménnyé válik, 130 km/óránál az egyébként szenzációsan szóló kipufogója monoton morgással irritálja az utasokat. Ezen a téren a Clio sem marad le, öblös hanghatással jár a gázcsere, terhelésre mély morgás, visszaváltásra durrogás kényeztet, teljes a repertoár.
A Renault kütyütára itt válik előnnyé, a forgalomban elég a tompább, normál üzemmód, a DSG váltó villámgyorsan kapcsol, nekünk pedig nincs más dolgunk, mint a pirosnál lezongorázni a rajtprogramhoz szükséges lépéseket, és eltűnni a horizonton.
Mégis a közút fura francia császára a Peugeot 208 GTi. A hármas legnyomatékosabb motorjával könnyedén megold bármilyen helyzetet, visszafogott, diszkrét hangja, úthibákat radírozó futóműve és nem mellesleg alacsony fogyasztása a leghasználhatóbb kocsivá teszi a mindennapokban.
Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere
Lehet, a Peugeot jár jó úton és a megcélzott vásárlók talán nem vágynak kisautóból kőkeménnyé faragott sportgépre. Talán elég a fellelhető összes kényelmi extrával körített erőtöbblet és a hangzatos név. Talán elég, de nem nekünk, autóbuziknak! A GTi név által sugallt szűretlen, nyers vezetési élményt keresve a Ford Fiesta ST került legközelebb az elvárásokhoz, ezzel megnyerve az összehasonlítást. A Clio RS tempóban alig maradt el, hátrányát a túlszínezett, hatásvadász apróságok okozzák. Végül harmadik a Peugeot, ami egész mást nyújt, mint amit a név alapján várnánk tőle.
Végül pedig egy személyes utóirat: szerkesztőségünkben szóba kerültek az egyéb konkurensek, köztük a MINI Cooper S. Ez a típus élhetően felextrázva komoly lépés árban, de az általunk kutatott libabőröztető faktort miért befolyásolná pár xenon-lámpa vagy 48 hangszórós audiorendszer? Elég a puritán verzió, esetünkben a MINI 184 lóerős kivitele, hatsebességes kézi váltóval, 6 253 000 forintért.