Meriva, Note, Jazz helyett
Újra kapható hazánkban a Renault Modus, helyesebben a Grand Modus. Így utólag könnyű belátni, mennyire hiányzott belőle az a 16,1 centis nyújtás, amivel érdekes kisautóból kompromisszumokkal, de családosoknak is használható egyterűvé vált. A tavaly őszre időzített modellfrissítéskor épp annyit nőtt, hogy értékelhető vetélytársa legyen a Nissan Note-nak, az Opel Merivának vagy a Honda Jazznek.
Most már nemcsak a lábteret lehet bőségesre állítani, hanem a csomagtartó is használhatóbbá vált. Tologatható hátsó üléspad nélkül a Grand Modus fele ennyit sem érne. Kár, hogy a variálhatóságát nem javítják még tovább a a Twingóhoz hasonló, külön-külön csúsztatható és állítható háttámlás ülések.
Ötletes belül
Messze földön híres a Renault egyterűek ötletessége, amiben a Modus sem bőg le. Az első ülések alatt van fiók, a padlóban pedig egy-egy fedeles rekesz. Térfogatra kicsit kisebbek az egyliteres zacskós tejnél. Középen a tetőn fut végig egy tárolóhely, amiből kisebb fachokat hajthatunk ki. A tesztautó csomagterében egy kerékpártartó is velünk utazott, a bringások számára ötletes készség lehet.
Méretre a csomagtér két végpontja 305 és 410 liter, a kettő között félúton van az az érték, amit az átlagos kompakt autók nyújtanak. Körülbelül ehhez tartozik az az állás, amikor a hátsó ülést még eséllyel közelítik meg a felnőttek: a maximális csomagteret kialakítva megszűnik a lábtér.
Aranyos autó, nem hatalmi eszköz
A Grand Modus ezerrel hozza azt, amitől a Renault a hullámzó minőség ellenére évtizedek óta az egyik meghatározó autógyártó. A Modus ugyanis szerethető, emberközeli gépezet, semmi nincs benne az autók hatalmi jellegéből, reprezentatív funkciójából. Szöges ellentéte egy jeges tökéletességgel acélba öntött német presztízsautónak, mondjuk egy A6-os Audinak.
Szolgálatkész, barátságos autócska, nem fogunk vele lemosni senkit az útról, nem kihívó, egyszerűen értünk van és jól kitalálták, mivel szerezzen örömöt. Kedves szerkót adtak rá a designerek, a Modust csont nélkül beengedték még az augusztus 20-a előtti eszetlen lezárásokkal okozott dugókban is.
A kisebb és feltöltött motorok előnye a csökkenő fogyasztás, ami nagyjából be is jött
Pluszpénzért javuló anyagminőség
Elsősorban nem a jutányos többletfelszereltség miatt érdemes áldozni a Dynamique-kivitelre, hanem a csomaggal járó finom tapintású műanyagokért és a szép bőrkormányért. Ez az az alkatrész, amit végig fogunk, nem mindegy, milyen érzés. Osszuk el a szebb környezet felárát a használat éveire, nem egy kiborító összeg.
A tesztautó motorja sokkal érdekesebb a dízeleknél, ez ugyanis a TCe nevű turbós benzines.
Azonos felszereltséggel 180 000 forinttal kevesebbe kerül, mint a 30 lóerővel halványabb 1,5 dCi és papíron csak 1,2 literrel fogyaszt többet nála.
Alapjárat közelében figyelni kell a kuplung felengedésére, a hanyag lábmunkát azonnali lefulladással honorálta.
Van egy vérszegény tartománya, amikor nem a feltöltést, csak a csekély hengerűrtartalmat érezni rajta.
Kicsi, de turbós
Ha forgatjuk és nem sajnáljuk a gázt, a gyámoltalanságot felváltja a dinamizmus. 2500-3000-es fordulatnál a turbófeltöltés a méretéhez képest egész sok erőt csal elő a négy hengerből és élvezhető gyorsulást biztosít.
Négyezres fordulattól 2-3-4-ik fokozatban túltöltéssel plusz 5 lóerő és 6 Nm jön elő a motorból, de ez inkább elméleti jelentőségű.
A lényeg úgyis a következő: teljesítményben megüti az 1,4-es, nyomatékban az 1,6-os szívómotorok szintjét, míg a szabványos átlagfogyasztás tényleg megmaradt az ezerkettesek szintjén.
Autópályára kiérve a motor rázendít, az addigi nagy nyugalmat elűzi a motorzaj.
A futómű viszont minden téren bedobja magát. Finoman megemészti a budapesti akadálypályát: kiálló villamossínekkel, besüllyedt csatornafedelekkel, otromba fekvőrendőrökkel.
A felfüggesztést ügyesen hangolták, mert flottul letudhatjuk a kanyarokat, a Modus gyors tempónál sem bizonytalankodik. Az erősen mű, szintetikus érzetű kormányzással kezdeni kellene valamit, a Fordnál tudják, mitől lesz jó.
Nem kér enni, nem kerül sokba
A fedélzeti számítógép ragaszkodott a 7,9-8,0 literes városi fogyasztáshoz, amit az elfogyasztott literek kijelzésével is alátámasztott. Az országúti döngetés ellenére a tankolással adódó tesztátlag 6,8 literre jött ki, hála a kicsi és modern turbómotornak. Egy ilyen takarékos és kifinomult benzinessel szemben kevés az esélye egy dízelnek.
Korábban a Modus legnagyobb baja nem egyedül kisautós belső mérete volt, hanem a törpe méretekhez társított szégyentelen árcédula. A Grand Modus alapmodellje ma nagyobb, jobban felszerelt, használhatóbb és 10 lóerővel erősebb a legolcsóbb régi Modusnál, mégis kevesebbe kerül. 3,5 millió forintért a 100 lóerős turbós benzines ennyi extrával kifejezetten jó vétel, de a Grand Modus ára a többi motorral és felszereltséggel is versenyképes.
Műszaki adatok -Renault Modus 1,2 TCe Dynamique | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1149 |
Furat x löket (mm) | 69 X 76,8 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 145/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,4 |
Végsebesség (km/h) | 182 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 140 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4034/1695/1586 |
Tengelytáv (mm) | 2575 |
Csomagtér (liter) | 305-410 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1160/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 51 |
Gumiméret | 185/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 500 000 |
Konkurensek (forint) | Nissan Note 1,4 Acenta, 3 449 000 Opel Meriva 1,4 Cosmo, 3 899 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, CD-s rádió, elöl-hátul motoros ablakemelő, manuális légkondicionáló, műszerfal puha műanyagból, bőrborítású kormánykerék, sebességtartó automatika, fedélzeti számítógép, távirányítós központi zár, motoros tükörállítás, ködfényszóró elöl, övfeszítők elöl és hátul |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Mostani árával és felszereltségével a Grand Modus kerek egész. A motorok közül jó választás a turbós benzines. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|