Röviden – SEAT Toledo 1.2 TSI | |
---|---|
Mi ez? |
Méretes, olcsósított ötajtós kompakt autó hatalmas csomagtérrel |
Mit ad? | Óriási csomagtartót, nagy hátsó lábteret és eleget a hétköznapokra |
Mibe kerül? | A belépőmodell akciósan 2,9 millióba kerül, a tesztelt változat közel 4,5 millió forintba |
Kinek jó? | Családosoknak, akik megengedhetik maguknak illetve céges alkalmazottaknak |
Adatlap
SEAT Toledo 1.2 TSI Style
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,3 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 l / 100 km |
Az új SEAT Toledóval kissé lehangolóra sikerült az első találka. Lehangoló, ha az ember ismerte az előző generációkat. Igen, még az utolsó, bumfordi külsejűt is ide értem, amelyet csúfos bukás után 2008-ban kifuttattak nagyjából négyévnyi gyártás után. Annak ellenére mennie kellett a harmadik generációnak, hogy nem rossz autó. Megvolt minden adottsága, amitől kellemes családi autó lett. Tágas, praktikus és kellően igényes volt, a vásárlók mégsem szerették. Ami volt, elmúlt, bár használt autóként ettől függetlenül nem zárkóznék el tőle. De milyen lett az új Toledo?
Ahogyan utoljára, most sem kelt önálló életre. Az újrahasznosítás nagymestere, a VW konszern ugyanis a Škoda olcsó szedánja, a Rapid ikertestvérének álmodta meg az új modellt. Így még annyi egyediséget sem tartogat ezúttal, mint az Altea átalakításával készült elődje. A lámpatestek, a lökhárító, illetve a hűtőmaszk formája a legfőbb különbség a két autó között, de nézzük inkább a dolog jó oldalát.
Adott egy családi autónak tökéletes méretű jármű kiforrott technikával és elfogadható árral. A SEAT ráadásul jobban néz ki, mint a Škoda, az összhatás az apró eltéréseknek hála valamivel formásabb és sportosabb, bár még így sem egy feltűnő darab. Kicsit szürke, kicsit hétköznapi, nem az a forma, amiben megbámulnak majd naponta az utcán bennünket. Ennek ellenére sincs kifejezetten olcsó családi limuzin hatása, inkább egy prémiummárka kissé idejétmúlt, régebbi autójának mondanánk első ránézésre.
Az említett csalódottság egyértelműen a belső tér láttán tör rá az emberre, ahol tobzódnak a kemény és kopogós műanyagok. Ezzel az egy dologgal kell megbarátkoznunk, de ha belátjuk, hogy ez a modell a Citroën C-Élysée, a Peugeot 301 vagy egy Chevrolet Aveo ellen megy háborúba, máris jobb kedvre derülünk.
A minőségre ennek ellenére egyetlen rossz szavunk sem lehet, a SEAT belseje magán hordozza a jellegzetes Volkswagen jegyeket – még erősebben, mint a Škoda – és ez a direkt butítás után is jól látszik és érződik rajta. A műszerfal óráin, a középkonzol kijelzőjén mind érzékelhető, hogy ezek egy kulturált és minőségi autóból valók, és aminek még jobban örülhetünk, hogy a minőségérzet még puha anyagok híján is átjön.
Könnyen beállítható az ideális üléshelyzet, és nemcsak a térérzet, de a helykínálat is kiváló. Van bőven lábhely a hátsó sorban, fejtérből is akad elegendő, egyedül széltében lehet gond három megtermett felnőtt esetén. A csomagtér még ennél is hatalmasabb, alaphelyzetben 550 literes, és a tágasra nyíló csomagtérajtónak köszönhetően még pakolni is egyszerű. Mi ez, ha nem egy ideális családi autó?
Vezetésből ötös
Családi limuzinhoz képest szokatlanul jó vezetni a Toledót. Bármilyen modern kompakt autóval felveszi a versenyt, és azok közül is a jobbakat idézi. A váltó pontos és jól kapcsolható, a kormányzás kicsit nagy rásegítéssel dolgozik, de pont kellő visszajelzést ad, a futómű pedig stabilan tartja az utat.
Aki inkább a franciás kényelemre szavaz, annak a SEAT kicsit túl feszes lesz, mert nemcsak a csillapítás sportosabb az átlagosnál, de nincs jelentős oldaldőlés sem, kis túlzással élvezetesen lehet kergetni kanyarban is. A négyhengeres, közvetlen hengerenkénti befecskendezéses 1,2 TSI motor utóbbit is kiválóan támogatja.
Sajnos, ez messze nem az alapmotor a Toledóban, de 105 lóerővel és hatfokozatú váltóval bőven elegendő erő lapul a SEAT-ban. A kis turbómotor alulról is kellemesen húz, nyomatékosabb, mint bármelyik szívó 1,6-os, szinte hang nélkül jár. Pedig a motorházfedélről látványosan kispórolták a zajszigetelést.
A nem egészen 1200 kilogrammos Toledo autópályán is jól szalad ezzel a teljesítménnyel, és országúton sem kell leizzadnunk, ha előzni szeretnénk. Mindezt 7 liter alatti vegyes fogyasztással megúsztuk, a sietés dacára.
A tesztelt SEAT Toledo és konkurensei listaáron, zárójelben az akciós árak | |
---|---|
SEAT Toledo 1.2 TSI Style (105LE) |
5 061 000 Ft (4 242 000 Ft) |
Citroën C-Elysée 1.6 VTI Exclusive (115 LE) | 3 940 000 Ft (3 670 000 Ft) |
Skoda Rapid 1.2 TSI Ambition + Clever csomag (105 LE) | 4 442 419 Ft (3 942 419 Ft) |
Chevrolet Cruze 1.6 LT+ (124 LE) | 4 129 000 Ft |
Renault Fluence 1.6 Dynamique (110 LE) | 4 390 000 Ft (3 590 000 Ft) |
Nem olcsó, de többet nyújt
A 75 lóerős belépőmodell 2,9 milliós akciós ára a SEAT előnyét elnézve talán nem eltúlzott, de semmiképpen sem alacsony. Legalábbis az igazi olcsóautókhoz képest. Tesztautónk komoly akcióval 4,2 millió forintos áráról szintén nem a spórolásra asszociál a vásárló, de a Toledo nem is klasszikus olcsó autó.
Érzésre többet és jobb minőséget nyújt, mint az idesorolt francia konkurensek, és alig kevesebbet egy hagyományos alsó középkategóriás modellnél. Azoknál viszont tágasabb, nagyobb csomagteret kínál, így gyakorlatilag a Rapid testvérmodelljeként talán egyetlen igazi problémával küzd: alig olcsóbb, mint a még tágasabb és kulturáltabb Octavia, de komoly ellenlábas az átdolgozott, erősen akciós Renault Fluence.
Az alapverzióban is széria első és oldallégzsákok illetve a menetstabilizáló mellett listaáron 5,1, engedménnyel 4,2 millióért automata klíma, tempomat, bluetooth-os rádió, parkolóradar, visszagurulás elleni asszisztens és guminyomást ellenőrző rendszer is jár. Egyéb drága és divatos, vezetést támogató berendezések nem rendelhetők, de egy navigációsrendszerrel fokozható még a kényelem 214 ezerért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|