Röviden – Új Škoda Superb
Mi ez? A 700 ezer darabos példányszámban eladott csúcsmodell új, harmadik generációja
Mit tud? Még hatalmasabb, és kapott egy raklap új fejlesztést
Mibe kerül? Legkevesebb 6,3 millióba a belépő 1.4 TSI benzinmotorral
Kinek jó?  A hatalmas lábteret és a remek ár/érték arányt kedvelőknek

Majdnem napra pontosan két éve próbálhattuk ki először a második generációs Škoda Superb ráncfelvarrott kivitelét, amivel a frissítés ellenére sem voltunk igazán elégedettek. A Superb gyakorlatilag hatalmas hátsó lábterével és remek ár/érték arányával tudott már csak kitűnni, de alapvetően nem kevés kompromisszumot igényelt. Nem volt jó vezetni – kellemetlenül viselkedett nagyobb sebességnél a kanyarokban – és ami talán ennél is fájóbb volt: a hatalmas hátsó lábtér sem volt igazán élvezhető a butára sikerült rugózás miatt. Nem beszélve arról, hogy a vezetői asszisztensekből gyakorlatilag minden kispóroltak, így csöppet sem keltette modern autó benyomását a Škoda legnagyobbika.

A harmadik generáció megérkezésével ennek mind vége – az első menetpróba alapján ki merem jelenteni, hogy a Škoda Superb most elérte azt a szintet, ahol igazi ellenérvet nem tudunk felhozni ellene azon kívül, hogy léteznek finomabb anyagokat használó, nagyobb minőségérzetet ígérő luxusautók (jelentősen magasabb áron persze).  Lássuk, hogy érték ezt el!

Erre a Skodára igazán büszke lehet végre a gyártó
Már rendelhető a mutatós 3. generációs Superb, júniustól pedig átvehető

Már rendelhető a mutatós 3. generációs Superb, júniustól pedig átvehető

Rengeteg munkával elsősorban, a harmadik generációs Škoda Superb ugyanis egy teljesen új autó, amire kiemelten nagy figyelmet fordított a Škoda – és ez tényleg látszik rajta. Szó szerint, mert az új modell már külsejével is sokkal több vevőt lesz képes elcsábítani, amit a korábbinál jelentősen látványosabb, dinamikusabb formával értek el. Az általános vélemény szerint az elődből inkább a kombi volt az, amelyiket formailag ízlésesnek találták a vásárlók, a limuzin vonalai túl lágyak voltak – főleg annak hátulján. Az új modellből egyelőre csak utóbbi kivitel létezik (a kombi ősszel mutatkozik be), de az egyértelműen dögösen mutat. Kicsit audis, kicsit SEAT-os, de alapvetően nem hasonlít semmilyen márkára ordítóan, sportosan elegáns benyomást ébreszt. 

Még hatalmasabb

A Superb nem bízta a véletlenre a dolgot, az eddigiekben is kategóriaelső méreteit az új modell képes volt még tovább növelni a Volkswagen-konszern keresztmotoros padlólemezét felhasználva. A tengelytáv további 80 milliméterrel nőtt, ami még nagyobb hátsó lábteret jelent. Ezzel persze az eddigiekben sem volt gond, gyakorlatilag lazán elfértek egymás mögött két méter magas utasok is – nincs ez másképpen most sem. Éppen ezért fontosabb, hogy hátul 69 milliméterrel nőtt a szélesség, sőt a fejtér is bővült, ami 190 centiméteres magasságig egyenes háttal ülve is kényelmes teret kínál.

A lábtér 190 centiméterrel is óriási, extraként tablettartó is rendelhető

A lábtér 190 centiméterrel is óriási, extraként tablettartó is rendelhető

A szűkösnek szintén nem mondható csomagtér 30 literrel növekedett – 625 literesre – ennél nagyobbat nem igen kívánhatnánk – ha mégis, akkor csak le kell dönteni a hátsó üléseket, és máris 1760 liternyit pakolhatunk. A kifejezetten magasra nyíló csomagtérajtó már csak üveggel együtt nyitható – eltűnt a korábbi Twindoor koncepció, amely négyajtósként is engedte nyitni a hátsó ajtót.  Utóbbit csöppet sem hiányoljuk, ráadásul nagyobb súlya és bonyolultabb mechanikája mellett még baj is volt vele. Jött viszont egy sokkal hasznosabb opció: a hátsó lökhárító előtti láblendítéssel is nyithatjuk az ajtót, ha tele van mindkét kezünk – feltéve, hogy bepipáltuk az elektromos nyitás/zárás opciót az extralistán.

Végre vezetni is jó

A Škoda Superb újításait nem tudnánk igazán értékelni, ha menet közben nem viselkedne meggyőzően  – amire most először képes igazán a márka legnagyobb modellje. A kormány mögött ülve nyoma sincs a korábbi tohonya viselkedésnek, és a nagyobb sebességű kanyarokban vagy erős szélben sem mozog végre darabosan, ami kifejezetten zavaró volt korábban.

A kormányzás pont annyira közvetlen, amennyire egy ekkora autóban lennie kell, a futómű pedig olyan finoman dolgozik, mint eddig soha. Utóbbiban jelentős szerepe van a Škoda történetében először kapható adaptív lengéscsillapításnak, amit az eseményen kipróbálható összes autó tartalmazott. Az alapfutóművel szerelt modellről így nem tudunk nyilatkozni, de a plusz 31 750 forintért manuálisan is konfigurálható 300 ezer forintos felfüggesztés borsos ára ellenére is jó választásnak tűnik. A hatalmas hátsó lábteret órák hosszat utasként is sikerült kipróbálni a Superbben, ahol mindvégig kényelmes volt az utazás. Ezen a Comfort vagy a Sport beállítás sem változtatott  – utóbbi érezhetően kisebb szervorásegítést, keményebb rugózást és csekélyebb oldaldőlést enged .

Elöl is kényelmes az utazás, de oldaltartásban nem erős az ülés

Elöl is kényelmes az utazás, de oldaltartásban nem erős az ülés


Most először simítja adaptív lengéscsillapító Skodában a dudorokat

Most először simítja adaptív lengéscsillapító Skodában a dudorokat

A kényelmes rugózás mellett a visszafogott menetzajok teszik még kellemesebbé az utazást: a hatodik fokozatban alig több mint kétezret forgó kétliteres dízelben a motor és a szélzaj is alig hallható, így gyakorlatilag a gördülési ellenállás hallatszik mindössze-  igazi luxushangulatot teremtve ezzel.

 Benzinmotorok  Dízelmotorok
 1,4 TSI 92 kW 125 LE  1,6 TDI 88 kW 120 LE
 1,4 ACT 110 kW 150 LE  2,0 TDI 110 kW 150 LE
 1,8 TSI 132 kW 180 LE  2,0 TDI 140 kW 190 LE
 2,0 TSI 162 kW 220 LE
 2,0 TSI 206 kW 280 LE  –

A széles motorpalettáról a 2.0 TDI 150 és 190 lóerős változatát próbáltuk manuális váltóval: mindkettő csendes, kiegyensúlyozott, teljesítményre a gyengébbik változat is elegendőnek tűnik. A modernebb Euro6-os motorok fogyasztása is csökkent, részben az autó akár 75 kilogrammal kisebb saját tömegének is köszönhetően. A kétliteres dízelek a gyári adat szerint 4 illetve 4,1 literes átlagfogyasztással is beérik, a benzinesek közül egyedül kipróbált 125 lóerős 1,4 TSI alapmotornak 5,3 liter kell ugyanekkora távra (100 km). Utóbbival sem lomha a Superb, bár a kicsit elnyújtott fokozatoknak is köszönhetően jobban kell pörgetni a benzines motort, amitől hangosabbnak tűnik valamivel.

Magától jön-megy, parkol és véd

A Superb látványosan fejlődött a biztonság terén is (a korábbi szintről nem volt nehéz)  – erről pedig nem csak a hét légzsák, hanem főként a modern autó benyomását keltő vezetői asszisztensek megjelenése tehet. A keresztirányú forgalmat is figyelő hátsó szenzorok automatikus fékezéssel védenek az oldalról hirtelen érkező autókkal való találkozástól, érkezéskor pedig a parkolóasszisztensnek segédkeznek, amelyek merőlegesen és párhuzamosan is segítenek nekünk beparkolni, ha igény tartunk rá.

Menet közben is jóval nagyobb biztonságban vagyunk az autóban, ebben a sávtartó automatika és a holttérfigyelő rendszer mellett adaptív tempomat (30 és 210 km/óra között) gondoskodik. A Škoda ezentúl magától képes vészfékezni városban, ha a sofőr nem teszi, amikor a kocsi előtt feltűnik valami lassabb dolog (34 km/órás sebességig), persze gyorsabb tempónál is figyelmeztet az ütközésveszélyre , és ilyenkor segít erősebbet lassítani, és megfeszíti az öveket is.

Nincs digitális műszerfal, ellenben van sok vezetői asszisztens

Nincs digitális műszerfal, ellenben van sok vezetői asszisztens


A minőségérzet sokat javult, látványra is rendben az új Superb

A minőségérzet sokat javult, látványra is rendben az új Superb

Luxusautó helyett

A néhány óra erejéig próbált, jól felszerelt, szebb, tágasabb, modernebb Škoda Superbek nagyon meggyőzően viselkedtek, így biztosan nem jár rosszul az, aki a néhány napja ismert árak tekintetében máris megrendelte a sajátját. A júniusban érkező modellt a belépő 1.4 TSI alapmotorral 6,3 milliótól vásárolhatjuk meg, míg a 150 lóerős dízelt ennél 1 millióval drágábban, 7,3 millió forinttól felfelé kínálják – amire további 3 milliót érdemes rászámolni, ha alaposan felextrázzuk.

A házon belüli Volkswagen Passat modell színvonalát ugyan nem éri el Superb (nincs digitális műszerfal, kicsit rosszabb az anyagminőség és a vezetési élmény) de annál legalább kétmillió forinttal olcsóbb – jóval nagyobb helykínálat mellett, zavaró hiányosság vagy kiemelkedő hiba nélkül. A csak luxusautóhoz mérhető hátsó lábtérrrel a konkurens gyártók sem tudnak lépést tartani vele, így a harmadik generációs Superb sikere előre borítékolható. Ár/érték arány tekintetében most már fokozottan ajánlott vétel az új Škoda Superb.  

Mellette – Ellene
  • Hatalmas hátsó lábtér
  • Óriási csomagtartó
  • Jobb vezethetőség
  • Modern extrák és vezetői asszisztensek
  • Kiváló ár/érték arány
  • Csak hatfokozatú DSG az erősebb motorokhoz
  • Nem rendelhető digitális műszerfal