Röviden – Új Škoda Superb | |
---|---|
Mi ez? | A 700 ezer darabos példányszámban eladott csúcsmodell új, harmadik generációja |
Mit tud? | Még hatalmasabb, és kapott egy raklap új fejlesztést |
Mibe kerül? | Legkevesebb 6,3 millióba a belépő 1.4 TSI benzinmotorral |
Kinek jó? | A hatalmas lábteret és a remek ár/érték arányt kedvelőknek |
Majdnem napra pontosan két éve próbálhattuk ki először a második generációs Škoda Superb ráncfelvarrott kivitelét, amivel a frissítés ellenére sem voltunk igazán elégedettek. A Superb gyakorlatilag hatalmas hátsó lábterével és remek ár/érték arányával tudott már csak kitűnni, de alapvetően nem kevés kompromisszumot igényelt. Nem volt jó vezetni – kellemetlenül viselkedett nagyobb sebességnél a kanyarokban – és ami talán ennél is fájóbb volt: a hatalmas hátsó lábtér sem volt igazán élvezhető a butára sikerült rugózás miatt. Nem beszélve arról, hogy a vezetői asszisztensekből gyakorlatilag minden kispóroltak, így csöppet sem keltette modern autó benyomását a Škoda legnagyobbika.
A harmadik generáció megérkezésével ennek mind vége – az első menetpróba alapján ki merem jelenteni, hogy a Škoda Superb most elérte azt a szintet, ahol igazi ellenérvet nem tudunk felhozni ellene azon kívül, hogy léteznek finomabb anyagokat használó, nagyobb minőségérzetet ígérő luxusautók (jelentősen magasabb áron persze). Lássuk, hogy érték ezt el!
Rengeteg munkával elsősorban, a harmadik generációs Škoda Superb ugyanis egy teljesen új autó, amire kiemelten nagy figyelmet fordított a Škoda – és ez tényleg látszik rajta. Szó szerint, mert az új modell már külsejével is sokkal több vevőt lesz képes elcsábítani, amit a korábbinál jelentősen látványosabb, dinamikusabb formával értek el. Az általános vélemény szerint az elődből inkább a kombi volt az, amelyiket formailag ízlésesnek találták a vásárlók, a limuzin vonalai túl lágyak voltak – főleg annak hátulján. Az új modellből egyelőre csak utóbbi kivitel létezik (a kombi ősszel mutatkozik be), de az egyértelműen dögösen mutat. Kicsit audis, kicsit SEAT-os, de alapvetően nem hasonlít semmilyen márkára ordítóan, sportosan elegáns benyomást ébreszt.Még hatalmasabb
A Superb nem bízta a véletlenre a dolgot, az eddigiekben is kategóriaelső méreteit az új modell képes volt még tovább növelni a Volkswagen-konszern keresztmotoros padlólemezét felhasználva. A tengelytáv további 80 milliméterrel nőtt, ami még nagyobb hátsó lábteret jelent. Ezzel persze az eddigiekben sem volt gond, gyakorlatilag lazán elfértek egymás mögött két méter magas utasok is – nincs ez másképpen most sem. Éppen ezért fontosabb, hogy hátul 69 milliméterrel nőtt a szélesség, sőt a fejtér is bővült, ami 190 centiméteres magasságig egyenes háttal ülve is kényelmes teret kínál.
A szűkösnek szintén nem mondható csomagtér 30 literrel növekedett – 625 literesre – ennél nagyobbat nem igen kívánhatnánk – ha mégis, akkor csak le kell dönteni a hátsó üléseket, és máris 1760 liternyit pakolhatunk. A kifejezetten magasra nyíló csomagtérajtó már csak üveggel együtt nyitható – eltűnt a korábbi Twindoor koncepció, amely négyajtósként is engedte nyitni a hátsó ajtót. Utóbbit csöppet sem hiányoljuk, ráadásul nagyobb súlya és bonyolultabb mechanikája mellett még baj is volt vele. Jött viszont egy sokkal hasznosabb opció: a hátsó lökhárító előtti láblendítéssel is nyithatjuk az ajtót, ha tele van mindkét kezünk – feltéve, hogy bepipáltuk az elektromos nyitás/zárás opciót az extralistán.Végre vezetni is jó
A Škoda Superb újításait nem tudnánk igazán értékelni, ha menet közben nem viselkedne meggyőzően – amire most először képes igazán a márka legnagyobb modellje. A kormány mögött ülve nyoma sincs a korábbi tohonya viselkedésnek, és a nagyobb sebességű kanyarokban vagy erős szélben sem mozog végre darabosan, ami kifejezetten zavaró volt korábban.
A kormányzás pont annyira közvetlen, amennyire egy ekkora autóban lennie kell, a futómű pedig olyan finoman dolgozik, mint eddig soha. Utóbbiban jelentős szerepe van a Škoda történetében először kapható adaptív lengéscsillapításnak, amit az eseményen kipróbálható összes autó tartalmazott. Az alapfutóművel szerelt modellről így nem tudunk nyilatkozni, de a plusz 31 750 forintért manuálisan is konfigurálható 300 ezer forintos felfüggesztés borsos ára ellenére is jó választásnak tűnik. A hatalmas hátsó lábteret órák hosszat utasként is sikerült kipróbálni a Superbben, ahol mindvégig kényelmes volt az utazás. Ezen a Comfort vagy a Sport beállítás sem változtatott – utóbbi érezhetően kisebb szervorásegítést, keményebb rugózást és csekélyebb oldaldőlést enged .
A kényelmes rugózás mellett a visszafogott menetzajok teszik még kellemesebbé az utazást: a hatodik fokozatban alig több mint kétezret forgó kétliteres dízelben a motor és a szélzaj is alig hallható, így gyakorlatilag a gördülési ellenállás hallatszik mindössze- igazi luxushangulatot teremtve ezzel.
Benzinmotorok | Dízelmotorok |
1,4 TSI 92 kW 125 LE | 1,6 TDI 88 kW 120 LE |
1,4 ACT 110 kW 150 LE | 2,0 TDI 110 kW 150 LE |
1,8 TSI 132 kW 180 LE | 2,0 TDI 140 kW 190 LE |
2,0 TSI 162 kW 220 LE | – |
2,0 TSI 206 kW 280 LE | – |
A széles motorpalettáról a 2.0 TDI 150 és 190 lóerős változatát próbáltuk manuális váltóval: mindkettő csendes, kiegyensúlyozott, teljesítményre a gyengébbik változat is elegendőnek tűnik. A modernebb Euro6-os motorok fogyasztása is csökkent, részben az autó akár 75 kilogrammal kisebb saját tömegének is köszönhetően. A kétliteres dízelek a gyári adat szerint 4 illetve 4,1 literes átlagfogyasztással is beérik, a benzinesek közül egyedül kipróbált 125 lóerős 1,4 TSI alapmotornak 5,3 liter kell ugyanekkora távra (100 km). Utóbbival sem lomha a Superb, bár a kicsit elnyújtott fokozatoknak is köszönhetően jobban kell pörgetni a benzines motort, amitől hangosabbnak tűnik valamivel.
Magától jön-megy, parkol és véd
A Superb látványosan fejlődött a biztonság terén is (a korábbi szintről nem volt nehéz) – erről pedig nem csak a hét légzsák, hanem főként a modern autó benyomását keltő vezetői asszisztensek megjelenése tehet. A keresztirányú forgalmat is figyelő hátsó szenzorok automatikus fékezéssel védenek az oldalról hirtelen érkező autókkal való találkozástól, érkezéskor pedig a parkolóasszisztensnek segédkeznek, amelyek merőlegesen és párhuzamosan is segítenek nekünk beparkolni, ha igény tartunk rá.
Menet közben is jóval nagyobb biztonságban vagyunk az autóban, ebben a sávtartó automatika és a holttérfigyelő rendszer mellett adaptív tempomat (30 és 210 km/óra között) gondoskodik. A Škoda ezentúl magától képes vészfékezni városban, ha a sofőr nem teszi, amikor a kocsi előtt feltűnik valami lassabb dolog (34 km/órás sebességig), persze gyorsabb tempónál is figyelmeztet az ütközésveszélyre , és ilyenkor segít erősebbet lassítani, és megfeszíti az öveket is.
Luxusautó helyett
A néhány óra erejéig próbált, jól felszerelt, szebb, tágasabb, modernebb Škoda Superbek nagyon meggyőzően viselkedtek, így biztosan nem jár rosszul az, aki a néhány napja ismert árak tekintetében máris megrendelte a sajátját. A júniusban érkező modellt a belépő 1.4 TSI alapmotorral 6,3 milliótól vásárolhatjuk meg, míg a 150 lóerős dízelt ennél 1 millióval drágábban, 7,3 millió forinttól felfelé kínálják – amire további 3 milliót érdemes rászámolni, ha alaposan felextrázzuk.
A házon belüli Volkswagen Passat modell színvonalát ugyan nem éri el Superb (nincs digitális műszerfal, kicsit rosszabb az anyagminőség és a vezetési élmény) de annál legalább kétmillió forinttal olcsóbb – jóval nagyobb helykínálat mellett, zavaró hiányosság vagy kiemelkedő hiba nélkül. A csak luxusautóhoz mérhető hátsó lábtérrrel a konkurens gyártók sem tudnak lépést tartani vele, így a harmadik generációs Superb sikere előre borítékolható. Ár/érték arány tekintetében most már fokozottan ajánlott vétel az új Škoda Superb.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|