Röviden – Škoda Superb Combi 2015
Mi ez? Kapitális méretű, középkategóriás kombi az újkori Superb harmadik generációjából.
Mit tud? Majdnem ugyanazt, amit a Passat, plusz ott a 660-1950 literes csomagtartó, a sok ügyes ötlet és az egész estét betöltő lábtér.
Mibe kerül? Szeptemberben érkezik, de már rendelhető. 324 000 forinttal kerül többe a lépcsőshátúnál.
Kiknek jó?  Azoknak, akik egy autótól várják el a főúri kényelmet, a legmenőbb telefonintegrálást és vezetőtámogató rendszereket.

Jól megy mostanában a Škodának. Tavaly 13 százalékot ugrottak az értékesítések, és mivel a közös technika kifejlesztésének költségeit nagyrészt benyeli a Volkswagen, a profittermelés is kiemelkedő. A Škoda dönti a pénzt a közös kasszába, a nyereség elérte az árbevétel hét százalékét, míg a Volkswagen ennek alig harmadával működik jelenleg, 2,5 százalékon.

A konszern vezetése módosított a termékstratégián, hogy a Csehországban gyártott modellek egy kicsit egyszerűbbek legyenek, mint magasabbra pozicionált német megfelelőik. Aki jól ismeri az új Passatot, érezhette ezt a Škoda Superb Combiban is, de az új csúcsmodell kombiváltozata, extrákkal gazdagon megtömve, így is lenyűgöző.

Design: közel az Audikhoz

Mi Style kivitelű autókat vezettünk, ami a Laurin & Klement alatti szint, a második legjobb felszereltség. Ezekről az autókról sugárzott a minőség, az oldalélek precizitása, az ékszernek ható első és hátsó lámpák inkább Audinak, mint Škodának mutatták az autót.
 

Nem lehetett annyira hibátlan, mint a Passat, de így is nagy dobás lett a Škoda csatahajója. Főleg a most kipróbált kombiként
Ékszerként hatnak a hátsó lámpák. Elöl nincs adaptív LED-es fényszóró, az a Passat privilégiuma maradt

Ékszerként hatnak a hátsó lámpák. Elöl nincs adaptív LED-es fényszóró, az a Passat privilégiuma maradt

Belül nem ilyen kiemelkedő, de jó a minőségérzet. A váltókar körüli műanyag kellemesen puha, hogy ne nyomja a térdet kanyarokban. Bár elődje is hangárméretű volt, az új Škoda Superb Combi még tágasabb. A hátsó lábtér és a 660-1950 literre növekedő csomagtartó maradt a kategória legjobbja.

Belső tér: ügyes részletek

Hagyományos eleme a superbes folklórnak az esernyő, amiből most már kettő van, a hátsó helyett az első ajtókban. Ha rendesen összetekerjük, könnyen kijön a helyéről, nem úgy, mint a videón.

a videó a hirdetés után indul

 
Mindkét első ajtóban van már esernyő. Gombnyomásra nyitható és zárható

Mindkét első ajtóban van már esernyő. Gombnyomásra nyitható és zárható

Az első generáció emlékezetes ötlete volt a kibillenthető középrészű háttámla az első utasülésen, hogy a hátul utazó kinyújthassa a lábát az első ülésre. Az MQB készletből átvett ülésváz ezt nem tette lehetővé, ellenben a háttámla belső oldalán elhelyezett ülésállító kapcsolókkal hátulról mozgatható az anyósülés, ha még több helyre vágynék a miniszter úr. Kézi ülésállítással a háttámla előrehajtható, amivel 3,1 méteres tárgyakat szállíthatunk, ha az asszony beszabadulna az IKEA-ba.

Amit szabad Jupiternek – Superb vs. Passat

Praktikusabb és profibb kialakítású a Passat Variant valamivel kisebb, 1780 literig bővíthető csomagtere

Praktikusabb és profibb kialakítású a Passat Variant valamivel kisebb, 1780 literig bővíthető csomagtere

Praktikusabb és profibb kialakítású a Passat Variant valamivel kisebb, 1780 literig bővíthető csomagtere


Nem titok, a Superben dolgozóknak nagyon meg kellett küzdeniük azért, hogy autójuk ennyire közel lehessen a Passathoz. Van azonban pár részletmegoldás, amiben a közös műszaki alapok ellenére a Volkswagen középkategóriás modellje nyújt többet.

Ott például könnyűfém segédváz tartja az első futóművet, itt ez az alkatrész nehezebb és olcsóbb acél. A cseh középkategóriás modellben nem láttunk meghosszabbítható ülőlapot az egyébként abszolút kényelmes első ülésekhez, és az ülések lehajtása után zavaró lépcső marad a csomagtartó közepén, a Variantban viszont sík a padló és van helye a kalaptartónak alul.

Kiválóan dolgozott a távolságtartó radar, amelynek takarólapja látható a rács közepén. 160 km/óráig működött, mint a kompakt autókban

Kiválóan dolgozott a távolságtartó radar, amelynek takarólapja látható a rács közepén. 160 km/óráig működött, mint a kompakt autókban

Kiválóan dolgozott a távolságtartó radar, amelynek takarólapja látható a rács közepén. 160 km/óráig működött


A primátust biztosítja a Highline-hoz rendelhető digitális műszerfal, a 31,2 cm átmérőjű Active Information Display. Ez azonban még a modellfrissítés előtt elérhető lesz a Superbben a tervek szerint, valamivel olcsóbban annál a 149 500 forintnál, amibe a Volkswagenhez kerül. (A kötelezően együtt rendelendő nagy kijelzős rádió miatt a felár összességében 800 000 Ft.)

A Škoda adaptív távolságtartó tempomatja 160-ig szabályozta nagyon finoman a sebességet és a követési távolságot, a VW-hez rendelhető nagyobb sebességre alkalmas, emelt hatótávolságú radarfej is. (A 210 km/óráig érő, fejlettebb ACC talán a Superbhez is elérhető bizonyos országok számára, ez nem derült ki egyértelműen a bemutatón.) A Superb Combihoz nincs továbbá LED-es fényszóró, diódák kioltása helyett a távfényasszisztens mechanikus lapocska takarja ki őket a reflektor kévéjéből, hogy ne vakítsa el őket a fényszóró. Így fejből ennyi, de biztosan vannak még hasonló részletek. Ahogy a régi rómaiak mondták: „Quod licet Iovi, non licet bovi”: amit szabad Jupiternek, nem szabad a kis ökörnek.

Rengeteg új vagy máshol már látott jó részletmegoldás van az autóban. Például a pohártartó alján lévő öt gumipöttyel megoldották, hogy egy kézzel nyitható legyen a félliteres vizesüveg. A galériában lévő képről és videóból a lényeg kivehető, elnézést a gyenge hangért. 1,5 literes flaskáknak mind a négy ajtóban van hely, ugyanitt egy kis rekeszben tárolhatjuk a fényvisszaverő mellényeket.

a videó a hirdetés után indul
8 centivel nagyobb a tengelytáv, a hátsó lábtér kolosszális

8 centivel nagyobb a tengelytáv, a hátsó lábtér kolosszális

Elektromos működtetéssel a lökhárító alatti láblengetésre nyílik a csomagtartó, zárásához elég röviden meghúzni a fedelet, ha a nyomógombot nehezebb volna használni. Táblagépet vagy mobiltelefont fogathatunk a fejtámlára szerelt konzolra, ami a gyermekek lekötésével kisimítja az idegeket hosszú úton.

Mindent tud az okostelefonnal

Telefonintegrálásban az autó mindent tud, a Car Play funkcióval androidos és Apple okostelefonok sok funkcióját használhatjuk a középső kijelzőt nyomkodva, van ezenkívül MirrorLink képernyőtükrözés is.

Táblagépet vagy telefont is megtart a praktikus konzol. Tablettartó a középső tárolódobozhot is létezik

Táblagépet vagy telefont is megtart a praktikus konzol. Tablettartó a középső tárolódobozhot is létezik

Feltűnően gyors és érzékeny a központi kijelző, ritka gyorsan lehetett navigációs célokat beadni, gyönyörű a tolatókamera képe. Jópofa az autó működéséről tájékoztató okostelefonos alkalmazás, amin nyomon követhetjük például, mit csinál a robotpilóta autópályán, ahol a sávtartó, a sávelhagyás-figyelmeztetés és az automatikus távolságtartás pihentetővé teszi a vezetést, amikor nincs kedvünk mindent magunk csinálni.

Milyen vezetni?

Kétféle motorral vezettük az autót, a 150 lóerős 2,0 TDI-vel és a szintén 150 lóerős 1,4 TSI-vel. Előbbi DSG-s volt és elöl hajtott, utóbbi kézi váltós és összkerékhajtású, mert a Superbben a kis benzineshez is elérhető a 4×4. 

SK 481 az ötajtós limuzin, SK 482 a Superb Combi gyári kódja. A 4 a projekt neve, a középső szám a generációt jelöli, ami a B8-as Passat miatt 8, utána a karosszériaváltozat jele. Az SK pedig a Škoda. Ugyanez a mostani Octaviánál SK 371 és SK 372 a Golf VII nyomán

SK 481 az ötajtós limuzin, SK 482 a Superb Combi gyári kódja. A 4 a projekt neve, a középső szám a generációt jelöli, ami a B8-as Passat miatt 8, utána a karosszériaváltozat jele. Az SK pedig a Škoda. Ugyanez a mostani Octaviánál SK 371 és SK 372 a Golf VII nyomán

A középső dízelmotor kényelmesen elég, kollégák szerint a 190 lóerős verzió sem megy kiugróan jobban. A kijelzőn 6,0 l/100 km átlagfogyasztással adtuk le az autót, pedig volt benne 200 körüli döngetés is a korlátozásmentes bajor autópálya-szakaszokon. A szél és a motorhang nagyon jól szigetelt, ahogy ebben a kategóriában egy ennyire új autótól elvárhatjuk. (A Superb elődje a Golf V és az Octavia II technikájára épült, az új átállt a keresztmotoros autók MQB-egységeire és könnyebb is lett, legfeljebb 75 kilóval.)

Sokkal kifinomultabban működik a négyhengeres turbós benzines. Az 1,4 TSI rezzenéstelen járása nem lepett meg, az azonban igen, hogy 340 helyett 250 Nm nyomatéka ellenére hasonlóan gyorsult autópályán. A hosszabb országúti, takarékosan megtett szakasz révén a számítógép szerint 6,6 litert fogyasztott, ami elég ígéretes egy benzines, négykerék-hajtású óriáskombitól.

A kényelem volt az egyik fő fejlesztési szempont. Nehezen mondanánk ennél jobb utazóautót, a tank 66 literesre nőtt

A kényelem volt az egyik fő fejlesztési szempont. Nehezen mondanánk ennél jobb utazóautót, a tank 66 literesre nőtt

Nyugodt utazóautóként a Škoda Superb Combi fejlesztésekor a kényelmen volt a hangsúly, nem a sportosságon. A Škodákban most először elérhető adaptív lengéscsillapítás normál és eco módban sem ráz, comfort állásban pedig finom suhanást tesz lehetővé.

Melyik középkategóriás autó a legvonzóbb?
508
2% (14)
Insignia
5% (29)
Mazda6
14% (79)
Mondeo
5% (31)
Passat
17% (99)
Superb
54% (312)
Valami más
3% (18)
Individualra kapcsolva szabadon kombinálhatók az autó tulajdonságai, de ha kijátszottuk magunkat vele, az automatikus üzemmódból ritkán fogjuk kivenni. 19 colos felnivel is kényelmesen rugózott az autó, amihez már tényleg nem árt az elektronikus hátszél.
 
Mivel mindkét autóban benne volt a DCC nevű adaptív lengéscsillapítás-szabályozás, az alapfutómű hangolásáról nem tudok mit mondani. A ráfordítás és az igény, amivel a felfüggesztést hangolják, igen magas. Az önsúly növekedését 20-30 kilós lépésekben követi a hangolás, amit pótkereket rendelve már el is értünk.

Összesen vagy 8-10 rugószett és lengéscsillapító van az autóhoz, hogy az összes Superb lehetőleg ugyanolyannak érződjék vezetés közben. A sportfutóművel 8, a rossz út csomagos emelt felfüggesztéssel 9, normál futóművel 10 súlylépcső létezik – mesélte a bemutatón a futóműfejlesztés vezetője.

Hátul is állítható a háromzónás légkondicionálás. Az első utasülést mozgathatjuk hátulról is, de elektromos állítással nem rendelhető ledönthető üléstámla

Hátul is állítható a háromzónás légkondicionálás. Az első utasülést mozgathatjuk hátulról is, de elektromos állítással nem rendelhető ledönthető üléstámla

A kialakítás abszolút súlyfüggő, nemcsak a motoron múlik, hanem az autó tömegét növelő extrákon is. Van ezenkívül rossz út csomag, 14,9 helyett 16,4 centis hasmagassággal, míg az adaptív lengéscsillapítós verziók (DCC) csak 13,9 centis részt hagynak az aszfalt felett. Apropó DCC: ez az extra a modellfrissítéssel az Octaviához is elérhető lesz.

Ára már van, autók szeptemberben

Nem mennénk bele a flottavásárlóknak kialakított különféle kedvezményekbe, a listaárból magánvevők 900 ezer forintot vonhatnak le a Škoda Superb Combi megrendelésekor – tudtuk meg Németh Jánostól. Az importőr értékesítési vezetője bizakodó: ha a több mint 7300, erősen márkahű Superb-tulajnak csak 10 százaléka cserél autót évente, az eleve ígéretes.

7,5 és 12,4 millió forint között mozognak a listaárak. Ebből 900 ezres engedmény jön le magánvásárlóknak

7,5 és 12,4 millió forint között mozognak a listaárak. Ebből 900 ezres engedmény jön le magánvásárlóknak

Az első autók ősszel futnak be, várhatóan szeptemberben, de nem csodálkoznánk, ha a lépcsőshátúból vakon megrendelt 40 ügyfélautót a Combi tovább növelné. Érezhető, hogy az azonos bázis ellenére komolyabb autó az Octaviánál. Bár a Škoda csúcsmodellje nem lehetett a kategória legjobbja, továbbra is jó válasz a legtöbb kérdésre, ami egy autóval kapcsolatban felmerülhet.

Hogy tetszik a Škoda óriáskombija?
átlag
9.16
szavazat
596
Hogy tetszik a Škoda óriáskombija?