Röviden – Új Škoda Superb | |
---|---|
Mi ez? | A 700 ezer darabos példányszámban eladott csúcsmodell új, harmadik generációja |
Mit tud? | Még hatalmasabb, és kapott egy raklap új fejlesztést |
Mibe kerül? | Még nem ismert a hazai ár, de vélhetően marad az előzővel azonos ársávban |
Kinek jó? | Annak, akit feljogosít rá a cégautó-szabályzat, de szereti a szerény látszatot |
Mennyire fontos a Škodának a Superb alapjaiban új generációja? A világpremierként eladott nagyszabású buli alapján nagyon-nagyon. Sőt, annál is jobban. 35 országból 800 vendéget hívtak Prágába, ahol a cseh filharmonikusok zenei aláfestésével, lézerek pásztázta, hatalmas színpadon debütált a modell. Mándoki László vadul kongázott, kétméteres, pálcikalábú szőke modellek pózoltak, a tévéstábok operatőrei morzsára éhes hangyaként lepték el a három kiállított autót. Mindezt a Genfi Autószalon előtt, vélhetően brutális költségvetéssel.
Leleplezhették volna a szalont megelőző, szokásos Volkswagen-csoport bulin, de nem akartak kétperces betét lenni az újdonságözönben. A Škoda Superb kitüntetett figyelmet kapott. De vajon kiérdemli a rivaldafényt? A következő 12 pont segít kielégítő választ találni a kérdésre.
1. Hatalmas hely az utasoknak
A típus eddigi hírnevét a repülőgéphangárokat megszégyenítő méretű utasterének köszönhette. Nem hittem, hogy ezt lehet fokozni, de a csehek beleálltak, minden dimenziójában tágult a belső. Mindez részben a Volkswagen moduláris keresztmotoros platformjának (MQB) köszönhető, ez tette lehetővé a tengelytáv, és a nyomtáv optimális megválasztását.
A vezető és az első utas könyökmagasságban 39 milliméterrel megnövelt szélességet, valamint nagyobb fejteret élvezhet. Hátul a 157 milliméter a bűvös szám. Ez a térdmagasságban mért lábtér, ami közel kétszerese a Superbet követő vetélytársáénak.
(nem árt tudni, hogy a Škoda számára is egyre nagyobb piac Kína, az estén külön köszöntötték az országból érkező vendégeket, akikről köztudott, hogy gerjednek az orbitális méretű hátsó lábtérre). A második sor fejtere már panorámatetővel is elhagyja a kellően nagy besorolást, és 980 milliméterrel eléri az óriás szintet.
2. Hatalmas hely a csomagoknak
A 625 literes csomagtartó szintén nőtt, 30 literrel múlja felül a Superb második generációjáét, ledöntött hátsó ülésekkel pedig kombikat körberöhögő 1760 liter az eredmény. Utóbbit immár a csomagtérbe rendelhető, elektromos kapcsolókkal is megtehetjük. Amikor a motoros mozgatású, lábunkat a lökhárító alatt megmozgatva aktiválható csomagtérfedél felnyílik, mintha egy cethal ásítana.
Orbitális nyílása széltében-hosszában 1,16×1,08 méteres tárgyak befogadására képes. Pakolás közben még az átlagosnál magasabban hordott fej sincs veszélyben, 1,86 méterig nyitható a csomagtérajtó. Térorgia fejezetünk utolsó meghökkentő száma 3,1 méter. Az előredönthető jobb első ülésnek köszönhetően akár ilyen hosszú tárgyak szállítását is megoldja a Škoda Superb.
3. Praktikus ötletek
A bal hátsó ajtó egyetlen esernyője helyett immár mindkét első ajtóban található egy-egy esernyő. Ezt a geget mindenképp ki kell emelni, mert mutatja, hogy valahol a nagy német máz alatt pislákol még a cseh bohém hangulat, és néha sikerül megtörni a cégcsoportra jellemző, szabványosított stílusirányt.
Ha már zászlóshajó, csúcs-Škoda, akkor a „Simply Clever” ötletekből is a legtöbb jár a típusnak. Összesen 29 ilyet vallottak be a tervezők, ebből 23 először tűnik fel a Superb kínálatában, 10 pedig a Škoda palettáján is újdonság. Találomra szemezgetett tételek a listából: a már említett két esernyő, mechanikusan behajtható vonóhorog, hátul a táblagép-tartó, USB- és 230 voltos csatlakozó, négy ajtóba rejtett, láthatósági-mellény tartó.
Mindezt az első üléstámlák belső oldalának rakodóhálói, a LED-technikájú és kivehető csomagtér-világítás, valamint a téves üzemanyag tankolása elleni védelem egészíti ki.
4. Tökösebb forma
Audi A7-A8-ra, SEAT Leonra emlékeztető hangulat? A Facebook-oldalunkra feltöltött képek alatt több hozzászólás rámutatott a hasonlóságra. Képmutatás lenne tagadni, hogy a Superb követi a VisionC tanulmány óta taposott ösvényt, vagyis egy olyan határozott, modern formanyelvet, amiben ott élnek a Volkswagen csoportra jellemző típusjegyek.
A cseh kötődést a híres bohémiai kristályüvegekkel vont párhuzam adja, amit a lámpatestek kristályt imitáló felületén lehet felfedezni. Családon belüli hasonlóság ide vagy oda, elődjével összehasonlítva szembetűnő előrelépés az új forma. Vége a kissé púpos, bágyadtan bámuló Superbnek, a 8 centiméterrel hosszabb tengelytáv és a 6,1 centivel csökkentett első túlnyúlás helyére tette az arányokat.
A kerékjárati íveknél vaskos, a tetőív lejtése könnyed, végre a hátsó, tömzsi lámpatest helyét is egy kecses, LED fényszórókkal működő darab vette át. Szálkás és határozott, szúrós tekintetű, akár Brad Pitt 1999-ben, a Harcosok Klubjában.
5. Kütyük és komfort
Több új funkció debütált a még szellősebb utastérben. A klíma immár háromzónás kivitelben is rendelhető, a panorámatető 1×1,2 méteren enged kitekintést felfelé, elöl hűthető-fűthető ülések, fűtött ablakmosó fúvókák teszik gyorssá a téli indulást.
5 colos Swing, 6,5 colos Bolero, és 8 colos képernyővel szerelt Columbus multimédia rendszer terpeszkedhet a középkonzolon, utóbbi a Škoda kínálatában első ízben az LTE-szabvány szerinti nagy sebességű internet-kapcsolattal is elérhető. Ezek működése, felbontása hasonló az Octavia/Golf típusokban próbált rendszerekhez. A 8 colos kellően nagy felbontású képet ad, rengeteg funkcióval, valamint a Škodánál egyre nagyobb hangsúlyban alkalmazott mobilos integrációval, aminek köszönhetően, akár a hátsó ülésről okostelefonról/táblagépről is elérhetőek egyes, autóval kapcsolatos funkciók.
A hangulatvilágítás divathulláma a cseheket is utolérte, de 65535 színű paletta helyett visszafogott, konzervatív módon csak három választható árnyalatot kínálnak. Eddig.
6. Csúcs-biztonság
Nem csak a kényelmünkről gondoskodik a Škoda Superb, a biztonsági lista szintén kövér. A ráfutásgátló robotfék, hét légzsák, elektronikus differenciálzár, alapáras sebességhatároló mellett olyan opciók segítik a sérülések elkerülését, mint az adaptív tempomat, a sávban tartó funkció, a márkaelső dugóasszisztens (60 km/óra alatt a sávtartást, fékezést, és a gyorsítást is elintézi az elektronika), a vezető rosszulléte esetén a járművet automatikusan állóra fékező berendezés, valamint az utasokat várható ütközésre „felkészítő” rendszer.
Most először kérhető a holttérfigyelőt kiegészítő keresztirányú forgalom-felügyelet, ahogy a jelzőtábla-felismerés is újdonság a Škodánál. Az autó észleli, ha elbóbiskol a vezető, a fényszóró képes a távfény automatikus kitakarására. Szintén csúcstechnikát képviselnek a bi-xenon, és LED kettősből álló fényszórók. Legérdekesebb funkció a márka életében újdonságnak számító, intelligens automata távolsági fény. Ez egy kamera segítségével beazonosítja a többi közlekedő fényforrását, és ennek megfelelően kalkulálja az utat világító fénykéve alakját, ha kell, kitakarva a szükséges részeket
7. Nyolc motor a palettán
Nagy meglepetés nincs a 75 kilogrammal karcsúbb Superb orrában, a Volkswagen közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű motorjait kínálja a cseh óriáshoz. Az öt benzines (TSI) és a három dízelmotor (TDI) mindegyike Euro6-os, alapból stop-start rendszerrel, valamint fékenergia-visszanyerő funkcióval szerelt. A benzines belépőmotor az 1,4 literes TSI lesz 125 lóerővel, a csúcs pedig a 280 lovas, kétliteres négyhengeres, 250 km/órás végsebességgel.
Ehhez csak hatsebességes, duplakuplungos DSG váltó, valamint az 5. generációs Haldex tengelykapcsolóval szerelt összkerékhajtás társítható. Tehát búcsút inthetünk a 3,6 literes V6-osnak, az 5,8 másodperces százas sprint, és a 350 Nm nyomaték viszont várhatóan kárpótolja a leendő Superb-tulajdonosokat.
Az 1,4-es 150 lóerős verziója már aktív hengerlekapcsolással fog takarékoskodni, a kettes-négyes dugattyúk állnak majd, ha a sebesség nem éri el a 130 km/órát, és a nyomatékleadás 25-100 Nm között van. Ezzel a gyárilag megadott fogyasztás dízeleket megszégyenítően alacsony: 4,8 l/100 km.
120-190 lóerő közötti teljesítménytartományt ölelnek fel a dízelmotorok, amelyek felvonultatnak minden technikai megoldást, amit ma a Volkswagen EA 288-as TDI szériája tud. Kétkörös, külön a hengerfejet, külön a motorblokkot hűtő rendszere hideg időben segíti az üzemi hőmérséklet gyors elérését, a belépő, 1,6-os blokk pedig 3,9 literes fogyasztással, és 103 g/km széndioxid-kibocsátással kedveskedik az európai szabályozásnak.
Benzinmotorok | Dízelmotorok |
1,4 TSI 92 kW 125 LE | 1,6 TDI 88 kW 120 LE |
1,4 ACT 110 kW 150 LE | 2,0 TDI 110 kW 150 LE |
1,8 TSI 132 kW 180 LE | 2,0 TDI 140 kW 190 LE |
2,0 TSI 162 kW 220 LE | – |
2,0 TSI 206 kW 280 LE | – |
2015 végén érkezik a GreenLine verzió, ami már 3,7 l/100 km fogyasztást ígér, és ha a valóság ennek közelébe sem ér, akkor is kijelenthető, hogy a Superb megérdemli a legszerényebb luxusautó címet.
8. Még mindig „csak” egy Škoda
Természetesen a német gigacég vezetői nem engedhetik meg, hogy a Škoda Superb kannibálként támadjon családtagjaira. LCD-műszerfalat most az Audi TT és a Volkswagen Passat kapott, de a Superb más téren hengerel, és aki fogékony a „józan luxusra” annak ez lehet a tökéletes autó. Részben azért, mert még mindig sokan a német márkák mögé sorolják. Nem veszi körül zsongás, az embléma nem vált ki instant irigylő pillantást, pedig a tartalom – mind kívül, mind belül – elsőrangú.
Árakra a Genfi Autószalonig, hazai bemutatkozására nyár közepéig kell várni, a kombiról pedig még idén ősszel lehull a lepel.