Az új Sparkot legelőször még a genfi repülőtéren láttuk márciusban. Aztán megnéztünk egy dizájnámokfutással, koncerttel és egyéb lányos rémségekkel súlyosbított statikus bemutatón, legutóbb pedig Athén koszban úszó utcáin küzdöttünk vele a túlélésért.

Szemétdomb
2,3 milliótól indul az ára
Kőhajításnyira az Akropolisztól

Kőhajításnyira az Akropolisztól

Kőhajításnyira az Akropolisztól


Ottjártunkkor éppen a tüntetők, szemétszállítók és rendőrök közös mókázása miatt Athén szinte minden utcáját gőzölgő, égig érő szeméthalom csúfította el.

A járdán hegyekben állt a szétszórt, rothadó hulladék, de ezen, és a rengeteg rendőrön kívül mást nem láttunk, ami a napok óta tartó konfliktusra utalt volna.  

Ellenben találkoztunk kamikaze motorosokkal, akik bukósisakkal a könyökükön száguldoztak össze vissza a kocsik között, és rengeteg kretén autóssal, gyalogossal, mindenféle átmenet nélkül háromból kétsávossá váló autóutakkal, és egyéb nyalánkságokkal. Azóta úgy érzem, itthon csupa jókedvű, udvarias vezető közlekedik az utakon.

Elúszott csillag

2,3 milliótól indul az ára

2,3 milliótól indul az ára

2,3 milliótól indul az ára


Az új Spark az EuroNCAP töréstesztjein csak hajszállal csúszott le az ötcsillagos eredményről. A törésteszt elvégzésekor még egyik változathoz sem volt rendelhető menetstabilizáló, amit azóta a gyár orvosolt.

Így az összes Sparkhoz megrendelhető már az ESC, 65 ezer forintos felárért. Nem olyan komoly összeg, talán érdemes lett volna már alapból beletenni a kisautóba.

De ne legyünk igazságtalanok, egy mindössze 3,6 méteres csöppségtől ez sem rossz, néhány 4×4-es pickup boldog lenne, ha ilyet tudna. A Spark karosszériájának több mint fele nagy-szilárdságú acélból készül, amelyet energiaelnyelő zónákkal is kiegészítettek. Az utasokra két első, függöny-, valamint az ülésbe rejtett oldallégzsák vigyáz. Frontális ütközéskor a pedálkioldó rendszer csökkenti a lábak sérülésveszélyét.

Túlélőverseny: Spark 139

A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg

Választék, árak

Így fest a gyengébben felszerelt változat

Így fest a gyengébben felszerelt változat

Így fest a gyengébben felszerelt változat


Összesen kétféle, 1,0 és 1,2 literes benzinmotorral gyártják a Sparkot, és csupán ötfokozatú manuális váltót lehet hozzá rendelni. Mindkét motor négyhengeres, tizenhat szelepes, és a legutolsó műszaki adatokat leíró papír szerint ugyanúgy 5,1 literes átlagfogyasztást lehet velük elérni, 119 grammos CO2 kibocsátással.

A nagyobb, erősebb motor csupán nagyobb csúcssebességével és 3,4 másodperccel jobb gyorsulásával különbözik az alig egyliteres motortól.

Később talán bővül ez a lista- februártól több országban LPG-s változat is elérhető lesz – de egyelőre ennyiből kell választani. Ennek ellenére felszereltségi szint van bőven, ötfélét is találunk az árlistán. Itthon jövő év elejétől már találkozhatunk az új Sparkkal, de az első igazán nagy szállítmány március környékén fut majd be.

Felszereltségi szint:
Motor: Ár:
Base – 995 cm3 / 68 LE 2 295 000
Base 995 cm3 / 68 LE 2 325 000
LS 995 cm3 / 68 LE 2 535 000
LS + (1,2-es 165 ezer felárral) 995 cm3 / 68 LE -1206 cm3 / 81 LE 2 610 000
LT 1206 cm3 / 81 LE 3 045 000
Spark Town
Szikrát szóró csettegő

Szikrát szóró csettegő

Szikrát szóró csettegő


Ha Athénról van szó, akkor az Olimpia kihagyhatatlan poénnak tűnik. Mi is megkaptuk: a 2004-es Olimpia helyszínén felépített Spark Town-ban játékos ötpróbán kellett bizonyítanunk rátermettségünket.

A kvízben, illetve a zenei kérdésekben nem jeleskedtünk, ellenben világcsúcsot értünk el a csomagtartó-púpozás és majomrámolás című számban. Jutalmunk egy szikrát hányó –  Spark, hehe – pokoli szerkezet. Nem jó semmire, de legalább egy kicsit vicces, ahogy billegve halad előre a padlón.

Ennyi doboz még talán bele is férne

Ennyi doboz még talán bele is férne

Ennyi doboz még talán bele is férne


A Sparkot nem költöztetőautónak tervezték, így a csomagtartójába alig 170 liternyi pakkot rámolhat be a tulaj. Nem sok, de az autó sem túl nagy.

Sokkal zavaróbb az az apróság, hogy a csomagtartót kintről csak kulccsal lehet nyitni. Kényelmetlen megoldás, amin a vezetőülés mellé szerelt bovdenes csomagtérnyitó sem sokat segít.

Ha már kötekszünk, gyorsan említsük meg a csupán két irányban mozgatható kormányt, a túlságosan hátra került váltókart, valamint a teljes egészében kifelejtett, vezetőoldali balláb-helyet.

A kék szép?

Dobáljanak meg kővel, de tetszik

Dobáljanak meg kővel, de tetszik

Dobáljanak meg kővel, de tetszik


Miután megemésztettük a hiányosságokat, keressünk benne valami szerethetőt is! Nem is kell sokat kutakodnunk, a jobban felszerelt változatok utasterével nincs sok baj. Műszerfala kifejezetten kellemes meglepetést okozott – a sajtóanyagban beharangozott kék fénytől már előre kivert a víz –  ötletes, és a színe is jó.

Különösen sötétben látványos. Kár, hogy a kormánnyal együtt mozog, mert így a volán teteje mindig kitakarja a számsor felső részét.  

A kárpitozással, anyagválogatással már nem pepecseltek ennyit, de ebben az árkategóriában sokkal többet talán nem is kell elvárni. Amit lehetett megtettek, cseppet sem unalmas a belső.

a videó a hirdetés után indul

Lehet két decivel több?

Ívek, vonalak

Ívek, vonalak

Ívek, vonalak


Mivel a párdarabos, egyliteres tesztautóparkot a rámenősebbek hamar elkapkodták, nekünk a nagyobb, 1,2 -es változat jutott. Ebből azért többféle felszereltségi szintűt is kipróbáltunk, de kicsit sajnáljuk, hogy teljesen fapados, ablaktekerős, klímamentes példányt nem hoztak el a bemutatóra.

A 81 lovas motorral a városi kisautó feltűnés nélkül el tud vegyülni még az idegbeteg tempójú metropoliszokban is, senki nem fogja maga előtt tolni, ha rendesen pörgetik a kis motorját. Az ötfokozatú váltó kapcsolgatása nem megy élményszámba, de talán a leendő vásárlóknak ez nem is fog nagyon feltűnni. Lényeg, hogy mindenhová könnyen beférjen, és cuki legyen. Ezeket meg hozza az új Spark.