Úgy hozta a sors, hogy rövid időn belül egy sokadik Skoda Superb is bekerült tesztparkunkba. Mivel nem akartuk egy újabb ömlengő teszttel untatni az olvasókat, hirtelen felindulásból előkotortunk néhány konkurenst mellé. Gondoltuk, ha ellenük is bizonyít, újra emelt fővel távozhat.
Felhívtunk hát pár importőrt, és azonnali határidővel megpróbáltunk Superb-ellenfelekre szert tenni. Ez többé-kevésbé sikerült is, de teljesen megértjük, ha valaki hiányol még néhány márkát, vagy netán nem a kombi verziókat állította volna szembe a Skoda nagyágyújával.
Mazda6 és Ford Mondeo
Tengelytáv alapján – ökölszabály szerint ez a paraméter a beltér hosszának, a lábtérnek fő felelőse – a középkategóriában a Mazda6 és az új Mondeo áll legközelebb a Superbhez. A méretek rendre: 2725, 2850, 2760 mm. (Avensis: 2700, Passat: 2710, Vectra szedán: 2700 mm). Két oka van, hogy a Ford Mondeo és a Mazda6-os ellenfél mindegyike kombi. Az igazi ok, hogy ezeket sikerült szerezni. A másik ok, hogy az egyszerre négy- és ötajtós Superb még így is hosszabb mindkettőnél, és a csomagtartója is nagyobb. Talán így a legéletszerűbb az összehasonlítás.
TwinDoor |
A limuzin formájú Superb legnagyobb újdonsága a TwinDoor elnevezésű csomagtérajtó, amit üveggel együtt és anélkül is nyithatunk. Többen megkérdezték tőlem, hogy a második gombbal miért nem nyílik mindjárt ötajtósként, de erre egy-két ócska marketingszövegen kívül nem nagyon tudtam mit válaszolni. |
Innovatív megoldás ide vagy oda, tény, hogy ablakkal együtt elég hosszadalmas a Superb hátuljának nyitása. Elsőként egy középről jobbra tájolt gombot kell megérintenünk, majd a brummogás és a féklámpa felvillanása után egy újabb gombnyomásra tárhatjuk fel a hatalmas, 565 literes csomagteret. A Mondeo kombi ezzel szemben 554 litert, míg a Mazda6 Sportkombi csupán, khm, 519-et tud felvonultatni. Mi egyikről sem tennénk le néhány liter miatt.
A Superb nem sportos
A vezetőülésben ülve egyik modellre sem panaszkodhatunk, de a három közül azért a Superb kilóg egy kicsit. A Mondeo és a Mazda6 érzésre hasonlót nyújtanak, egy dinamikus és sportosan vezethető kombi jut róluk eszünkbe. A Skoda jóval terebélyesebbnek hat náluk, és bár tohonyának nem mondható, benne kevésbé kerít hatalmába a sebesség iránti vágy, és kevésbé érezni a sarkait is.
A jó magaviselet egyik lehetséges oka, hogy a 140 és 143 lóerős dízelekhez képest az alap dízel Superb mindössze 105 lovas. Ekkora teljesítmény pont egy Skoda Fabiát tud dinamikusan mozgatni, gondolhatnánk, ezért is fura, hogy a bálnában sem volt különösebb kifogásunk ellene. A 250 newtonméteres nyomaték, a 12,5 másodperces gyorsulás és a 193 km/órás végsebesség mind-mind elfogadható és fájdalommentesen megszokható. Persze a hirtelen gyorsításokról jobb lemondani, cserébe viszont olyan fogyasztásnak örülhetünk, amilyennek a többiben biztosan nem.
Megéri vagy sem? A következő oldalon kiderül
Hihetetlen lábtér
Feltehetően nem vásárlunk öt méter körüli autót egyedülállóként, így jóval értelmesebb a hátsó sorból összehasonlítani a konkurenseket. Néhány Superb teszt után nem lesz nehéz kitalálni, hogy a lábtér az, amiben a Skoda nagyságrendekkel jobb a többieknél.
A Superbben egy 190 centis vezető mögött is elfér egy hasonló méretű utas, akinek még van helye lefelé is csúszni, ha hajkoronája netán beleérne a tetőkárpitba. A Mazda6 kombija kínálja a legszűkebb lábteret a három közül, abban ugyanilyen méretekkel már csak szűkösen férni el hátul. A Mondeo elegendően tágas, és amíg nem látjuk a Skodát, nem is hisszük, hogy létezik nagyobb térkínálat a kategóriában.
Pedig létezik. Lábtérben csúnyán alulmarad a Ford, de vállszélességgel sokat kompenzál. Nem látszik raja, de már papíron is szélesebb, mint a Superb, amit a gyakorlat is igazolt három felnőtt esetén. A Mazda6-nak itt megint csak a bronzérem jutott.
Méretek | |
Skoda Superb | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4838/1817/1394 |
Csomagtér (liter) | 565 |
Ford Mondeo Tournier | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4830/1886/1466 |
Csomagtér (liter) | 554 |
Mazda6 Sportkombi | |
Hosszúság/szélesség/magasság | 4785/1795/1440 |
Csomagtér (liter) | 519 |
A környezet barátja
A Superb nemcsak a taxisok kedvence – akik még mindig „szuperbé”-nek hívják teljesen helytelenül -, de a most kipróbált Greenline a környezettel is cimborál. A nem túl tigris PD TDI motor akár hétliteres fogyasztással is beéri városban, feltéve, hogy nem akarunk mindenhová elsőként érkezni. Egy közel másfél tonnás limuzintól ez meseszép, és országúton ennél akár két literrel kevesebbel is számolhatunk.
A két konkurens ennél bő két-két literrel többet fogyaszt minden helyzetben, igaz jóval erősebbek is. A Mondeo kapható 1,8-as TDCi motorral is, ami a katalógus adatok alapján már versenyt éhezhet a Superbbel, a gyakorlatban viszont jobb választásnak tűnik a VW-dízel.
Már nem olcsó a Superb
A Superb eddig úgy élt az emlékeinkben, mint egy olcsó és tágas családi autó, ez mostanra megváltozott. A 105 lóerős dízelért alapáron is 6 millió felett kell fizetnünk, ennyiért már máshol is kapunk jól használható családi autót.
A Greenline ráadásul majd kétszázezerrel drágább a hagyományos kivitelnél. A felárért cserébe egy tempomattal kapunk többet, ami nekünk sehogy sem vág egybe a környezettudatossággal. Sokkal többre tartottunk volna egy tolatóradart egy ekkora batárnál; az jobban védené a kocsi környezetét. A Greenline másik hátulütője a csökkentett hasmagasság, ami mindaddig nem volt zavaró, amíg két felnőttel a hátsó sorban le nem ért az autó hátulja egy fekvőrendőrön.
Még mindig megéri
Az eltérő felépítés és motorvariánsok mellett nem szeretnénk a Mazda6, a Mondeo és a Superb közül igazi győztest hirdetni, de néhány gondolatot könnyen leszűrhetünk. Kisgyerekkel a családban nagyon nehéz volna döntenünk, viszont felnőtt utasszállításra nem létezik ideálisabb autó a Superbnél. És ilyen fogyasztás mellett még a 105 lóerős dízellel is könnyű megbarátkozni.
Műszaki adatok, vélemény a következő oldalon
Műszaki adatok – Skoda Superb Greenline | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1896 |
Furat x löket (mm) | 79,5 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1900 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 193 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 136 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4838/1817/1394 |
Tengelytáv (mm) | 2761 |
Csomagtér (liter) | 565 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1443/620 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 319 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Mondeo 1,8 TDCi Ambiente, 5 985 000 Mazda6 Sport CD125 CE: 6 589 900 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Hátul irtózatosan tágas, kényelmes. A Greenline modell túl alacsony, és hiányzik belőle a tolatóradar. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|