Engem bizony már letepert a zöldhullám, bedarált a térítő gépezet: elhittem, hogy nem lehet nem változtatni. Egy V8-as gurgulától sírógörcsöt kapok, a dízelkoromtól elfog a bűntudat, egy csiptuningolt Passat TDI láttán már fel is dereng lelki szemeim előtt kislányaim és kortársaik majdani kátrányos tüdeje.
Éjjelente gyakran felriadok rémálmomból, melyben a kis Fatima hiába kér enni papájától, Abdultól: kiürült az olajkút, csak a homok maradt. Elhittem, majd el is fogadtam, hogy a klasszikus benzinmotorok, a nyomatékban úszó dízelkorszak ideje lejárt.
És mi van helyettük? Egyelőre, amíg meg nem jönnek a hidrogénes és elektromos szériacsodák, itt vannak a hibridek. Persze ezek is benzint esznek (széria dízel hibrid, ami igazán takarékos tudna lenni, még mindig nagyjából úgy egy darab van, a Peugeot-nál), mégis indokolt ilyet venni, ha tényleg környezettudatosak vagyunk.
Mert egyrészt kevesebb benzint esznek. Másrészt nem árt az, ha sok-sok vásárló jelzi sok-sok forinttal, euróval, dollárral, hogy bizony ő annak a gyártónak ad a pénzéből autóért, aki komolyan veszi ezt a zöldség-dolgot. Mint a Toyota, vagy annak aranyozott változata, a Lexus.
Ha tehát most hirtelen kéne húszmillió forintból SUV-t, vagy Crossovert, vagy mit, szóval ilyen összkerékhajtású, magas luxusbálnát vennem, csak az RX 450h jöhetne szóba.
Még ha utána irigykedve is néznék át mindig a nagyszerű, de jövőbe nem mutató többi luxus-SUV-ba, ML-ekbe, X5-ösökbe, Q7-esekbe. De még tán az XC90-esekbe is. Hogy miért, arról később.
Az RX külsejével semmi bajom. Attraktív nagy hajó: hegyes orrával, nagy kerekeivel, lágy íveivel, éles töréseivel inkább különleges, mint szép, de hatásos – különösen így fehérben. Vonzza a tekinteteket, de nem hivalkodó. Észreveszik, de nem irigylik az emberek, nem haragszanak arra, aki vezeti, mint bizonyos német márkák esetében.
Belül is látványos, finom, elegáns, pazar, és jöhet még minden jelző, ami ex-szel kezdődik. A tervezők nem kötöttek kompromisszumot az anyagválasztásban: finom, puha irha, ahol az kell, vastag, tartós bőr, ahol inkább amaz. Gyönyörű fabetétek a kormányon, a középkonzolon, súlyos textilek, masszív, kellemes tapintású műanyagok. Konzervatív nagyon, szembe megy a divatos sportossággal – szerencsére.
Igazi luxusautó, az ülései is ennek megfelelőek. Kényelmes, semmit sem tartó elektromos fotelek elöl, kompresszorral felpumpálható combtámasszal hosszú lábúaknak. A hátsó ülések tologathatók, támlájuk dönthető. Viszont, ami egy mai luxusautótól szokatlan, hátul semmi spéci elektronika, nincs külön klímavezérlés, se plafonból lehajló képernyők, még tesztautónkban, a legfullosabb Luxury kivitelű modellben sem. Ez a luxus hátul bizony csak a klasszikus luxus, a világ legszebb könyöklőjével. (21 220 000 forintért azért, a fenébe is, csak illett volna tenni hátra két LCD-t a gazdag gyerekeknek.)
Hibrid és 4×4
Egy hibrid attól hibrid, hogy többféle energiaforrást használ. A hibrid RX-ben benzintank és bazi nagy akkumulátor, valamint V6-os benzinmotor és két villanymotor van. Az egyik villanymotor, az 50 kilowattos, melyet a hátsó kerekekre kötöttek, arra való, hogy az RX egyszerűen lehessen összkerekes – ha az első kerekek kipörögnek, ő is beszáll a hajtásba. De ha már van, a motor lassításkor generátorként a visszatöltésben is segít, hisz a hibridautóban az elektromos motor nemcsak gyorsítja az autót, de gázelvételkor vagy fékezéskor generátorként áramot termel, töltve az akkumulátorokat. Átmenetileg villanyautó Az RX 450h fullhibrid, vagyis képes vagy csak az elektromos vagy csak a benzines motorral, de ezek közös erejéből is haladni. Mindig abban a felállásban, ami a leghatékonyabb. Az RX körülbelül három kilométert tud megtenni csak villannyal, rövidebb távon akár 70-80 km/h sebességet is tart benzin nélkül. (A Merci nagy büszkesége, az S400 Hybrid nem tud megmoccanni álló benzinmotorral, hajtáslánca jóval primitívebb a Lexusokénál, vagy a Priusnál. A BMW hamarosan érkező 7-es hibridjei is ilyen egyszerű, úgynevezett soros hibrid lesz, ahol a villanymotor nem él meg a benzines nélkül.) A Lexus kitart a Priuséhoz hasonló nikkel-metál hidrid akkumulátorok mellett, mert szerintük a jóval nagyobb kapacitású lítium-ion telepek kevésbé biztonságosak. A másik érvük az NiMH-akkuk tartóssága. Megfelelő töltésvezérléssel és az utastér levegőjével segített, ventilátoros hűtéssel az élettartamuk eléri a teljes autóét. |
Aztán mégsem szerettem meg, egy hét után is idegenkedve szálltam ki a bőrök, fák közül. Nem a minden kanyarvadász hajlamot nélkülöző irányítás meg az érdekesen erős, kicsit puha hibridhajtás miatt, hanem mert logikátlan, megszokhatatlan, túlbonyolított a kezelése. Fura, hogy az érintőképernyő nagy messiása, a Toyota/Lexus kényszert érez önmaga megszívatására, és fura egérbe oltott joystickjával ő is eljárja a BMW után az ájdrájv-táncot.
Hogy a Petőfiről közvetlenül a Kossuthra kapcsolni három gombnyomás és két kurzorpozicionálás árán lehessen? Hogy ne legyen klímagomb a műszerfalon? Hogy az ülésfűtés tekerentyűi szégyenlősen elbújjanak a könyöklő alá? Hogy a hibridhajtás energiaáramlási sémáját, a központi kijelző legizgalmasabb műsorát minden indulás után csak a navigáció térképének megtekintése után lehessen megtalálni? Na mindegy, a BMW után majd rájön a Lexus is, hogy nincs az az intuitív joystick, ami pótolná a logikusan elhelyezett gombokat és az átgondolt menülogikát, a funkciók elérésének lehetőségét több helyről is.
További orcátlan nyafogás a huszonmilliós autóról a következő oldalon!
A – szerintem – inkább csak parasztvakításra, mint tényleges balesetvédelemre jó parasztvakítások hiányát is megbocsátom az RX-nek. Nem hiányzott, hogy figyelmeztessen kávézásra, ha fáradok, vagy hogy mutassa, szerinte mennyi a biztonságos követési távolság (mint teszik ezt sokkal olcsóbb SUV-ok).
Az se hiányzott volna, ha kimarad a jobb tükör aljába épített oldalkamera. Ennek képét egy kávéscsésze-szerű rajzzal jelzett gomb (a kormány bal küllőjén) tolja ki a központi kijelzőre. A torz, de látványos kép segít nem lepadkázni kerekeket padkához simuláskor. Mások ezt megoldják egy rükverc-kapcsolásra lefittyedő tükörrel, de van, akinek semmi nem elég bonyolult.
Fájt viszont az úgynevezett komfortindex, az egy bökésre hármat villanó irányjelző hiánya. Ez már sok kétmilliós városi kocsiba belefér; hogy maradhat ki a mai napig minden Toyotából, még a Lexus nevűekből is???
És miért kell bizergálnom a világításkapcsolót? 2011-től kötelező lesz az automatikusan felkapcsolódó nappali menetjelző fény az EU-ban eladott új autókra, ez a húszmilliós új modell meg 2009-ben csak ostobán sípol, ha égve hagyom a tompítottat? A Lexusnál nem teccettek hallani a hírt? (A DRL, azaz Daytime Running Light nevű menetfény kevesebb energiát fogyaszt a tompítottnál, viszont automatikusan bekapcsol indításkor. Számos szériamodellnél már most jár a xenonlámpa mellé.)
Komolyan, mintha az RX-et nem ugyanaz a gyártó tervezte volna, mint az űrhajószerűségében is nagyon könnyed Priust, a hihetetlen sok szolgáltatását is egyszerűen tálaló LS-t. Kár, hogy ezzel a pár ergonómiai bakival így elrontották a szám ízét, mikor pedig nem csak a kiváló minőségű anyagok, de az RX 450h hajtáslánca is lenyűgöző.
A hibridtechnika ugyanolyan kifinomult, mint a többi full-hibrid Lexusban, pedig itt eggyel több villanymotor van a rendszerben: a hátsó kerekeket is hajtja egy, ha kell. Szinte észre sem venni, mikor indul be vagy áll le a benzinmotor, vagy mikor lép be a tárcsafék is a visszatöltéssel lassító generátor mellé.
Persze erről nekem, a sofőrnek nem is kell tudnom. Nyomom a gázt, megy, nyomom a féket, megáll: ennyi. A futómű, a kormányzás inkább a luxust, mint a kanyarvadászatot szolgálja, és ez így van is jól ebben a nehéz, magas kocsiban.
És hát hibrid. Pardon, BMW, elnézést, Mercedes, sajnálom, Audi, de amíg nem fejlesztetek ti is olyan luxus-SUV-ot, ami 9,1 litert eszik százon, taposva, benzines V6-tal, 300 lóerővel, az én nemlétező húszmillióra egyelőre ne apelláljatok. Amíg a ti motorjaitok nem állnak le, ha nem kell menniük, bizony a Lexust választom. Még a buta egér-joystickkal, meg az egyet villantó indexszel együtt is. Nem tehetek mást, zöldségmérgezésem van, meg pici gyerekeim.
Még valami. Mint minden hibridautónál, az RX 450h-nál is ott az adu ász: ingyen parkolhatnék vele Hódmezővásárhelyen!
Adatok és értékelés a következő oldalon!
Műszaki adatok -Lexus RX 450h | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3456 |
Állandó mágnesű szinkron villanymotorok, 650V Hátsó elektromos motor |
123 kW (167 LE, 335 Nm) + 116 kW (157 LE, 88 Nm) 50 kW (68 LE, 139 Nm) |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 183(249)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 317/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,8 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 148 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4770/1885/1685 |
Tengelytáv (mm) | 2740 |
Csomagtér (liter) | 446-1570 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2110-2205/495-590 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 235/60 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 16 550 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes-Benz ML 300 CDI: 16 621 000 BMW X5 3.0d aut. 16 114 000 Audi Q7 3.0 TDI TipTronic 15 856 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nagyon kifinomult technika, kicsit buta kezelhetőség. A Lexus műszakilag továbbra is alázza a nagy németeket. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|