Egyszer már sikerült hazaérnem egy töltettel a munkahelyemtől 50 kilométerre lévő otthonomba, elektromos járművel. De a Citroën C-Zero komfortja, dinamikája, teljesen gondtalan használata össze sem mérhető a Revás kaland körülményeivel. Ahogy az sem, hogy a Citroënben még maradt elég amperóra a teljes visszaúthoz is.
A Citroen C-Zero jó kilencmillió forintnyi euróért kapható például Németországban. És, míg ott viszik, mint a cukrot, az EU kevésbé szerencsés felén az átlagpolgárnak annyira reménytelen egy ilyenre akár csak gondolnia is, hogy még csak nem is árulja hivatalosan az importőr.
A Citroen C-Zero jó kilencmillió forintnyi euróért kapható például Németországban. És, míg ott viszik, mint a cukrot, az EU kevésbé szerencsés felén az átlagpolgárnak annyira reménytelen egy ilyenre akár csak gondolnia is, hogy még csak nem is árulja hivatalosan az importőr.
Fotó megosztása:
Jól tessenek megnézni: ez a városi közlekedés nagyon közeli jövője
Jól tessenek megnézni: ez a városi közlekedés nagyon közeli jövője
Fotó megosztása:
A motor a hátsó tengely felett, az akku az ülések alatt van
A motor a hátsó tengely felett, az akku az ülések alatt van
Fotó megosztása:
Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha
Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha
Fotó megosztása:
3,5 méter hosszú, másfél méter széles sincs, 161 centi magas
3,5 méter hosszú, másfél méter széles sincs, 161 centi magas
Fotó megosztása:
Magasabb, mint amilyen széles, fura
Magasabb, mint amilyen széles, fura
Fotó megosztása:
A nagy bumszli orr mögött van a klímahűtő, koccanáskor azzal lehet gond
A nagy bumszli orr mögött van a klímahűtő, koccanáskor azzal lehet gond
Fotó megosztása:
255 centi a tengelytáv, a nyomtáv elöl 131, hátul 127 centi
255 centi a tengelytáv, a nyomtáv elöl 131, hátul 127 centi
Fotó megosztása:
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő
Fotó megosztása:
Hátsókerék-hajtással sem driftautó, az első gumi csak 145-ös, gázadásra eltolja az orrát
Hátsókerék-hajtással sem driftautó, az első gumi csak 145-ös, gázadásra eltolja az orrát
Fotó megosztása:
Űrkapszula
Űrkapszula
Fotó megosztása:
E-rendszámos; a Citroen nem reménykedik benne, hogy bárkinek is el lehetne adni itthon
E-rendszámos; a Citroen nem reménykedik benne, hogy bárkinek is el lehetne adni itthon
Fotó megosztása:
Nincs LED-parádé, de nem is kell. A halogén fényszóróizzók áramfelvétele is elenyésző egy padlógázéhoz képest
Nincs LED-parádé, de nem is kell. A halogén fényszóróizzók áramfelvétele is elenyésző egy padlógázéhoz képest
Fotó megosztása:
Szimpla ablaktörlő a keskeny szélvédőn
Szimpla ablaktörlő a keskeny szélvédőn
Fotó megosztása:
Erre a típusnévre nemigen gondoltak még a Citroennél, mikor a nevek helyett (Saxo, Xsara) áttértek a C-n kombinációra 2000-ben a C5-tel
Erre a típusnévre nemigen gondoltak még a Citroennél, mikor a nevek helyett (Saxo, Xsara) áttértek a C-n kombinációra 2000-ben a C5-tel
Fotó megosztása:
100%-ig, vagy 100%-ban? A szerkesztőségben nem tudtuk eldönteni, melyik lenne helyes
100%-ig, vagy 100%-ban? A szerkesztőségben nem tudtuk eldönteni, melyik lenne helyes
Fotó megosztása:
Egy csepp benzin se kell bele
Egy csepp benzin se kell bele
Fotó megosztása:
Helyes kis vacak, jól állnak neki a menetjelző fények
Helyes kis vacak, jól állnak neki a menetjelző fények
Fotó megosztása:
A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér
A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér
Fotó megosztása:
A Citroen-logo az egyetlen különbség odabent a Peugeot Ionhoz képest
A Citroen-logo az egyetlen különbség odabent a Peugeot Ionhoz képest
Fotó megosztása:
A segélyhívó gombok Magyarországon nem működnek, csak az igazi Európában
A segélyhívó gombok Magyarországon nem működnek, csak az igazi Európában
Fotó megosztása:
Az ülések meglepően kényelmesek, csak nagyon közel vannak egymáshoz
Az ülések meglepően kényelmesek, csak nagyon közel vannak egymáshoz
Fotó megosztása:
A hátsó traktus is meglepően kényelmes, a támlák dőlésszöge állítható
A hátsó traktus is meglepően kényelmes, a támlák dőlésszöge állítható
Fotó megosztása:
Vállak összesimulnak, de a fejtér hatalmas
Vállak összesimulnak, de a fejtér hatalmas
Fotó megosztása:
Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára
Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára
Fotó megosztása:
Ennyi infó fér ki a műszeregységre
Ennyi infó fér ki a műszeregységre
Fotó megosztása:
A teknősbéka előbújásakor icipicit csökken a dinamika, de ilyenkor is lehet 100 felett menni. 4-5 kilométerre elég energia van ilyenkor még az akkuban
A teknősbéka előbújásakor icipicit csökken a dinamika, de ilyenkor is lehet 100 felett menni. 4-5 kilométerre elég energia van ilyenkor még az akkuban
Fotó megosztása:
A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?
A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?
Fotó megosztása:
Az ajtóbelső egyszerű, de négy villanyablak-emelő gomb azért elfért rajta
Az ajtóbelső egyszerű, de négy villanyablak-emelő gomb azért elfért rajta
Fotó megosztása:
Jobbkezesek előnyben
Jobbkezesek előnyben
Fotó megosztása:
Lassulj-pedál, menjél-pedál: a klasszikus fék-gáz szavak ide nem stimmelnek
Lassulj-pedál, menjél-pedál: a klasszikus fék-gáz szavak ide nem stimmelnek
Fotó megosztása:
A 380 voltos gyorstöltő konnektor fedelének nyitója. Ipari árammal félóra alatt 80%-osra tölthető az akku
A 380 voltos gyorstöltő konnektor fedelének nyitója. Ipari árammal félóra alatt 80%-osra tölthető az akku
Fotó megosztása:
Praktikus helyen az italtartó, a klíma hűtheti a kólásdobozt
Praktikus helyen az italtartó, a klíma hűtheti a kólásdobozt
Fotó megosztása:
A C-Zero második legnagyobb hibája az ára után: nincs benne óra. Hej, zöld Szent Japán Kvarcóra, visszasírlak!
A C-Zero második legnagyobb hibája az ára után: nincs benne óra. Hej, zöld Szent Japán Kvarcóra, visszasírlak!
Fotó megosztása:
A rádió egyszerűen tökéletes. Ilyen kevés gombbal ilyen kényelmesen elérni minden funkciót - ilyet még nem láttam gyári fejegységben
A rádió egyszerűen tökéletes. Ilyen kevés gombbal ilyen kényelmesen elérni minden funkciót - ilyet még nem láttam gyári fejegységben
Fotó megosztása:
A középkonzol mindent tartalmaz, ami egy városi autóba kellhet, csak függőlegesen tájolták a helyspórolás miatt
A középkonzol mindent tartalmaz, ami egy városi autóba kellhet, csak függőlegesen tájolták a helyspórolás miatt
Fotó megosztása:
Előre, hátra, sehova, megállj. A Mitsubishi I-Miev váltóján még van két fokozat, kímélő üzemmódoknak, de a Citroenből nem hiányzik a japán eredeti extrafunkciója
Előre, hátra, sehova, megállj. A Mitsubishi I-Miev váltóján még van két fokozat, kímélő üzemmódoknak, de a Citroenből nem hiányzik a japán eredeti extrafunkciója
Fotó megosztása:
A gyári ajánlás szerint ha a sofőr egyedül utazik, használja inkább az ülésfűtést: az sokkal kevesebbet fogyaszt, mint a légfűtés
A gyári ajánlás szerint ha a sofőr egyedül utazik, használja inkább az ülésfűtést: az sokkal kevesebbet fogyaszt, mint a légfűtés
Fotó megosztása:
A kesztyűtartó-belső mutatja legjobban egy kocsiban, mennyire számított a luxusfaktor a tervezésnél
A kesztyűtartó-belső mutatja legjobban egy kocsiban, mennyire számított a luxusfaktor a tervezésnél
Fotó megosztása:
USB-ről is iszik zenét a hifi
USB-ről is iszik zenét a hifi
Fotó megosztása:
Gyorstöltő sapka, alatta a 400 voltot aljzat
Gyorstöltő sapka, alatta a 400 voltot aljzat
Fotó megosztása:
Ide jön a normál 230 voltos dugó, 16 amperes biztosítékról, legalább 3,5 kilowattos teljesítményt kiszolgálni képes kábelen
Ide jön a normál 230 voltos dugó, 16 amperes biztosítékról, legalább 3,5 kilowattos teljesítményt kiszolgálni képes kábelen
Fotó megosztása:
Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi
Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi
Fotó megosztása:
Elülső karbantartó-nyílás
Elülső karbantartó-nyílás
Fotó megosztása:
Mókás, pici kitámasztó kar
Mókás, pici kitámasztó kar
Fotó megosztása:
A motor a csomagtartó alja alatt
A motor a csomagtartó alja alatt
Fotó megosztása:
Az ott a motorháztető. Négy pillangófejű csavar tartja a helyén, a csomagtér padlóján
Az ott a motorháztető. Négy pillangófejű csavar tartja a helyén, a csomagtér padlóján
Fotó megosztása:
Ujjat becsípő ékszíj helyett áramütés az óvatlan szerelő jutalma
Ujjat becsípő ékszíj helyett áramütés az óvatlan szerelő jutalma
Fotó megosztása:
A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint
A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint
Fotó megosztása:
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő
Citroën, mert olyan embléma van rajta
A Citroën C-Zero egy nagy autóipari megegyezés szülötte. A Mitsubishi fejlesztette ki ugyanis i-Miev néven azt a villanyautót (amely mellesleg benzines változatban is létezik Japánban), amelyet a PSA konszern alkalmasnak talált arra, hogy saját márkanevei alatt kezdje árulni Európában.
Műszakilag tehát ez a kocsi gyakorlatilag semmiben nem különbözik sem a japán ikertől, sem a Peugeot Iontól. Más a fényszórófoncsor rajta, más az elülső szerelőnyílás (nem motorháztető!) lemezének mintázata, és persze a Citroën szalonokban lehet majd hozzájutni. Mondom, majd. Egyelőre csak mutatóban van itthon ez az E-rendszámos példány, mert a gyártó itthon nem számít túl nagy keresletre.
Egy jó Audi áráért
Tízmillió forint. A C-Zero sajnos ennyibe kerül.
Az igazi Európában mondjuk egy picit olcsóbb a kocsi, a kormányzati támogatásokkal Németországban is kijön 9,3 millióból a C-Zero. De hát nálunk a regadó-kedvezményen kívül nincs ilyen sem a villanyautókra. Ennyi pénzből pedig már olyan A4-es dízel Audit adnak, hogy a Napra lehet nézni, de rá nem.
Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha
Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha
Ha valaki csak eddig olvasta el ezt a cikket, alapvetően megértem, pár nappal ezelőtt még én sem gondoltam volna, hogy egy ilyen kocsikának ennyi pénzért van létjogosultsága. De pár nap használat után azt vettem észre, hogy számolgatok: tíz év futással, évi 10-20 ezer kilométerrel vajon milyen havi törlesztéssel lehetne mégis magamévá tenni ezt a kis csodát?
Sajnos sehogy. A C-Zero kábé két liter benzin árát eszi meg villanyból száz kilométeren. Ha egy négymilliós, igen jól felszerelt kis benzines kocsi ötliteres fogyasztását akarom kiváltani vele, anyagilag annyira hosszú kifutású a folyamat, hogy szinte a benzinár duplázódása kéne ahhoz, hogy megérje C-Zerózni. Bocs, Föld Anyácska, de egyelőre a magyarok még nem hagynak fel a füstöléssel.
a videó a hirdetés után indul
Kedvezményeket neki, hadd vegyék a gazdagok!
A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint
A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint
Ha én lennék Magyarország királya, egyrészt minden húszmilliós és drágább kocsi vásárlásához kötelezővé tenném második autónak egy ilyen villanyautó megvásárlását is, hogy a sarki közértbe ne a csillagos bálnával, a Hatos kabrióval, de még csak ne is a regadó-kedvezményesen is 9-14 litert fogyasztó RX hibriddel járjon Gazdag és Gazdagné.
Másrészt viszont ingyen parkolással, szabad buszsáv-használattal és még minden egyéb lehetséges kedvezménnyel ösztönözném, hogy aki anyagilag teheti, kényelmi okokból is motivált legyen villanyautó vásárlásában és használatában a városokban.
Teljesen használható kisautó
A C-Zero városban, sőt, a hatótáv korlátain belül országúton, sztrádán sem kíván kompromisszumot a vezetőtől egy benzines kisautó kezeléséhez képest. Gázra gyorsul, fékre lassul, kímélni a gépet, gondolkodni a működésen egy pillanatig sem szükséges. A karosszéria sarkába tolt kerekeivel négy személynek elég tágas, a gyereküléseket sem gond bekötni hátra. Csomagtere aprócska, de egy 15-20 ezres bevásárlás azért belefér.
A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér
A kényelemben sincs hiba, a keskeny ülések meglepően jól alátámasztják még az én mázsás habtestemet is. A karosszéria keskenységét olyan apró ravaszságokkal egyensúlyozták, mint a függőlegesen tájolt klímakonzol, vagy az állítható dőlésszögű hátsó ülések.
Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára
Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára
A rádió a kategóriához képest kifejezetten jól szól, a klíma sem gyengébb, mint egy olcsó kisautóban, sőt. A zajkomfort pedig nagy tempónál páratlan: ha a futómű és a szél be is dübörög-sistereg a kocsiba, motorzaj híján még így is olyan csend van a C-Zeróban 100-nál, mint semmi másban, ami ekkora.
A C-Zero tökéletesen alkalmasak napi 100-110 kilométer ingázásra egy feltöltéssel. (És nagyon melegben, klímázva, nagyon hidegben, fűtve is jó 60-70-re.) Az autó dinamikája az akku kimerülésével sem csökken érezhetően. Sőt: még csaknem teljesen lemerült akkuval, a világító narancssárga teknősbékával a műszerfalon, csökkentett teljesítménnyel is fel lehet menni egy emelkedőn, lehet száz fölé gyorsulni országúton.
A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?
A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?
A töltés 16 amperes konnektorról 7-8 óra. Garázstulajdonosok előnyben: a C-Zero töltőkábele szabadon lóg, egyik vége a kocsiba megy, másik a konnektorba. Vagyis ha még ki is alakítanának a nagyvárosokban töltőpontokat, vagy le is engedi a tulaj a hosszabbítót a hatodik emeletről, az értékes áramátalakító a vastag kábellel egy mozdulattal ellopható. Látszik, hogy nem magyar viszonyokra tervezték a rendszert.
A 400 voltos gyorstöltővel pedig a C-Zero akkuja félóra alatt 80%-ra tölthető teljesen lemerült állapotról. Na jó, nem mindenkinek van otthon ipari árama, mint nekem, aki egy faipari vállalkozás álmát dédelgető családtól vette a házát, de azért jó érzés, hogy ha nagy a szükség, nem kell egy műszakot várni a kocsi harcképessé tételére.
Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi
Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi
Driftre mérsékelten alkalmas
A fejlesztési szempontok között elég hátul szerepelhetett, hogy a C-Zero sportos is legyen. Pedig a farmotorral, kasztni sarkaiba tolt kerekekkel, hátsókerék-hajtással, kikapcsolható menetstabilizálóval és persze a villanymotor 180 Nm-es nyomatékával még nagy, üres parkolóban jópofizni is lehet az autócskával.
Egy baj van: a 175-ös hátsó kerekek hiába forognak, csikorognak bőszen, a 145-ös első kerekeket könnyedén kitolja az ívről az 1080 kilós saját tömeg lendülete. Hülye ötlet, de ha lenne még pár napunk a kocsival, kipróbálnám: az első-hátsó kerekek felcserélésével csodás keresztbeautózásokat lehetne csapni a mókás picikével. Szánalmas látvány ez kívülről, de belülről vicces.
A motor a csomagtartó alja alatt
Bűzölgő, bolygógyilkos tömeg, meg én
A C-Zeroval töltött pár nap alatt sikerült tökéletesen antiszociális, vérszomjas barommá változnom, legalábbis a reggeli és délutáni dugókban autózások idejére. Ott ültem ebben a csendes, füstmentes, tiszta kis csodában, körülöttem pedig hörögtek, harákoltak, bűzölögtek, gyilkos gőzöket-gázokat eregettek a többiek. Mintha mindenki az én tüdőmet, fülemet, orromat támadta volna!
A bolygómentő alaphangulathoz párosult, hogy a C-Zero gond nélkül tudja a 130-as sztrádatempót, erőlködés nélkül képes országúti előzésekre, városban pedig a villanymotor sajátos karakterisztikája és a váltási késedelmek hiánya miatt még fürgébb is, mint a többi autó 80%-a. Szóval most dühös vagyok az emberiségre, de legalábbis a magyar államra.
A jövő itt van, létezik, megvehető. Zöldre mosott agyam számára füstölő járművekkel közlekedni, legalábbis városi forgalomban immár olyan gusztustalan, mint az ősemberek kedves szokása volt a bunkósbotokkal meg az egymás agyvelejéből falatozással.
Már csak az kell, hogy a másfél méter hosszú motorháztető mellett a füstmentes autózás is menővé váljon. Meg az, hogy az ilyen kocsik ára valahogy leszálljon dízel A4-es Audi-szintről legalább a Golf, de inkább a Polo tartományába.
Akkor talán, a táblázatot hunyorítva nézve, a számolásnál kicsit a jövő javára tévedve kijöhetne, hogy a magyar pénztárca, legalábbis az új autóban egyáltalán gondolkodni tudó kevés magyar pénztárcája számára is realitás lehet egy ilyen kocsi.
Addig meg, akit foglalkoztat a Föld és a saját jövőjének a dolga, gondolkozhat azon, mennyire is egységes ez az Európa, mennyire vagyunk azonos helyzetben mondjuk Dániával. Ahol idén ez a kocsi vezeti az eladási statisztikát a kisautók mezőnyében. Hoppá.