A Dacia, pontosabban a márka anyacége, a Renault Dél-Spanyolországba trombitálta össze az európai autós szaksajtót, hogy megmutassa, mennyivel szebbek és jobbak lettek az állítólag továbbra is rendkívül olcsón megvehető kis Daciák. (Pontos forintárakat csak egy hét múlva közöl majd a magyar importőr.) A Sandero, a Stepway és a Logan egyaránt egy picit hosszabb és sokkal szebb lett elődjénél.

A három modell ugyanarra az új padlólemezre épül, az úgynevezett B0 platformra – ez az alapja az összes többi Daciának is, Dustertől Dokkerig, és számos Renault és Nissan készül ugyanerre a padlóra. Egyebek mellett ez a közös fejlesztési alap segít alacsonyan tartani a fejlesztési költségeket, így a végső fogyasztói árakat is.

Egy olajbogyó-feldolgozó üzem udvarában is jól néz ki az új Dacia Sandero
Egy olajbogyó-feldolgozó üzem udvarában is jól néz ki az új Dacia Sandero

Egy olajbogyó-feldolgozó üzem udvarában is jól néz ki az új Dacia Sandero

Az új Logan tehát voltaképp az új Sandero négyajtós változata, a két típus motorpalettája is megegyezik. A nagy újdonság a kilencszáz köbcentis, háromhengeres kis turbómotor, 90 lóerővel és 135 Nm nyomatékkal. Az 1,2 literes, négyhengeres benzines 75 lóerővel akár gyárilag gázüzeműre (a nálunk is elterjedt LPG-ről van szó) alakítva kerülhet az autókba. Az 1,6 literes szívómotor 80 lóerős a Daciákban, és csak Euro 4-es emisszióval létezik, ezért itthon nem lesz kapható.

Az 1.5 dCi jelzésű Renault-dízel, amit jól ismerünk már akár Mégane-okból, Lagunákból vagy a kézi váltós Mercedes-Benz A 180 CDI-ből is, a Daciákban 75, 85 vagy 90 lóerős kivitelben létezik – hogy nálunk melyiket lehet majd kapni, még nem tudni. A Stepway csak a 0,9 és 1,6 literes benzinmotorral, valamint a másfél literes dízel 85 és 90 lóerős verziójával rendelhető.

Nem túl fontos információ, de nem mehetünk el mellette: az új kis Daciák motorjai teleszkópos kitámasztású gépháztető alatt laknak. Ez sokkal drágább, sokkal nagyobb autóknál sem általános luxus.

A Stepway négy centivel magasabban feszít az út felett

A Stepway négy centivel magasabban feszít az út felett

900 köbcenti 1500 ellen

Érdekes tapasztalat volt összehasonlítani a menetpróbán kapott két motort: a picike benzinest és dízelmotort adták alánk a Daciákban, azonos teljesítménnyel. Persze amíg nem tudjuk az árakat, nem lehet megmondani, melyik a jobb választás – az viszont már most látszik, hogy egyik se rossz.

Egy traffipaxoktól nem tartó kolléga rekordkísérlete. A 175-ös katalógusértéket a háromhengeressel nem sikerült megközelítenünk, ahhoz kell vagy öt összetolt kifutópálya

Egy traffipaxoktól nem tartó kolléga rekordkísérlete. A 175-ös katalógusértéket a háromhengeressel nem sikerült megközelítenünk, ahhoz kell vagy öt összetolt kifutópálya

Egy traffipaxoktól nem tartó kolléga rekordkísérlete. A 175-ös katalógusértéket a háromhengeressel nem sikerült megközelítenünk, ahhoz kell vagy öt összetolt kifutópálya


Az apró benzinmotor vérpezsdítő, tipikus háromhengeres sivító repedtfazék-hangja a turbó sivításával kísérve nagyon jópofa élmény. Ugyanakkor hiába szerepel a katalógusban 5,2 literes vegyes átlagfogyasztás mondjuk a Loganra, a visszafogott tempójú spanyol utakon (autópálya: 120, országút: 80), na jó, egy-két hosszabb kihúzatással, de simán tudtunk 9 liter feletti értékeket csalni a kijelzőre. Ez még akkor is elég hátborzongató egy elvileg takarékos minimálmotortól, ha belekalkuláljuk a Malagától északra kijelölt tesztút emelkedőit, hegyi útjait.

A dízelben viszont nem csalódtunk. Ez a motor, akár még erősebbre hangolva a Lagunát is képes hat liter körüli fogyasztással, egész elfogadható dinamikával mozgatni – a Sandero és a Logan 11 mázsa alatti tömegével is simán megbirkózott, legalábbis 90 lóerős változatában.

A teljes 2013-as Dacia-portfoliót kiállították az újságírók kamerái számára dél-Spanyolországban, a Logan, Sandero és Stepway bemutatóján. Szépek?

A teljes 2013-as Dacia-portfoliót kiállították az újságírók kamerái számára dél-Spanyolországban, a Logan, Sandero és Stepway bemutatóján. Szépek?

Minőségi hiperugrás

Csak óvatosan merem kimondani, hiszen – nyilván – a lehető legjobban felszerelt modelleket kaptuk, de az új Sandero és Logan gondosan szigetelt tűzfalával, áttervezett szervokormányával, és persze az új, 7 coll, azaz 18 cm átmérőjű érintőképernyőjével, okos navigációjával, meglepően tiszta hangzású hifijével nem érezteti, hogy tervezői fő motivációja mindenkor az olcsó gyárthatóság volt.

A beltér ugyanolyan egyszerű, mint volt, csak több benne az extra (jórészt felárért persze)

A beltér ugyanolyan egyszerű, mint volt, csak több benne az extra (jórészt felárért persze)

Az ülések kárpitozása borzasztó (a Stepway egy hangyányit igényesebb), de az ülések immár úgy kényelmesek, hogy egész esztétikusak is. A szellőzőrostélyok, műszerek köré húzott krómgyűrűk eszméletlenül feldobják a műszerfalat. Az áttervezett kapcsolókkal kevésbé ostoba a középkonzol. Az új tárolórekeszekkel (a műszerfal tetején, a hátsó ajtók kárpitjában és még pár helyen) már nem érezni, hogy egy szekér kifinomultsága vesz minket körül. Az új Loganban, Sanderóban 130-nál is lehet csendesen beszélgetni!

Vevői visszajelzésekre hallgatva immár tempomat is kérhető a kocsihoz, a hátsó üléstámla pedig a négy- és ötajtós kis Daciákban is osztva dönthető. És immár menetstabilizáló elektronika is rendelhető az autóhoz – a régi Sandero és Logan technológiailag alkalmatlan volt ennek a biztonsági extrának a beszerelésére.

Majdnem hat centivel hosszabb elődjénél, és ez a nyurgulás sokat javított a Logan arányain

Majdnem hat centivel hosszabb elődjénél, és ez a nyurgulás sokat javított a Logan arányain

Logan

A nagyfenekű Dacia elképesztő formai forradalmon ment keresztül. Ez egy, khm, szép autó! Hasonlít erre-arra (a FIAT Freemontot, a VW Polót, a Dodge Calibert és egyes új Toyotákat is felfedeztük a szögletes fényszórókban, markáns hűtőmaszkban, rafináltan meg-megtört frontspoilerben), mégis összetéveszthetetlen ez az új Dacia-pofa.

A költségcentrikus fejlesztési szemléletbe még belefért egy pár kifejezetten szép hátsó lámpa is, és a csaknem hat centivel megnyúlt kasztnival sokkal arányosabb lett a Logan.

Elöl a helykínálat nemigen változott, de hátul sokkal több a lábtér. A csomagtartó mérete 510 liter, ami impozáns adat, ellenben a takaratlan emelő, a burkolatlan fedélbelső, a mélyen belógó zsanér és a csupasz tartórugó nagyon igénytelen. Alig várjuk, hogy megtudjuk a hazai árakat, és kimondhassuk: de hát ennyi pénzért!

Hát kérem, ez egy olcsó autó: csupasz rugó, belógó zsanér, takaratlan kerékcsere-szett

Hát kérem, ez egy olcsó autó: csupasz rugó, belógó zsanér, takaratlan kerékcsere-szett

Hát kérem, ez egy olcsó autó: csupasz rugó, belógó zsanér, takaratlan kerékcsere-szett


A Logant a háromhengeres motorral vezethettük pár tucat kilométert. Csendes, normális menetdinamikájú autónak bizonyult, a forgalomban egy pillanatig nem éreztük, hogy alsóbbrendűek lennénk a körülöttünk hasító SEAT-oknál, Citroëneknél, Volkswageneknél, Renault-knál. A régi modellben azért ez elég egyértelmű volt.

A futómű egyszerű, de még forszírozott kanyarokban is jóval előre jelzi, ha elfogy a tudása. Nagyon hülyének kell lenni, hogy bajba keveredjen vele az ember.

Magyarok, véreim: a mi útjainkon, a mi anyagi lehetőségeinkhez mérten a Logan ésszerűbb választásnak tűnik, mint valaha. Aki olcsó családi autót keres, nagy puttonnyal, annak immár esztétikai indoka se lehet arra, hogy kihagyja a legközelebbi Dacia-szalont a piacfelmérő körútból vásárlás előtt.

Adatlap – Dacia Logan 2013
Méretek
H/Sz/M (mm) 4347/1733/1517
Tengelytáv (mm) 2634
Csomagtér (l) 510
Motoradatok Tce 90 1.2 16v benzin 1.5 dCi 90 FAP
Lökettérfogat 898 1149 1461
Hengerek/szelepek 3/12 4/16 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66 [90]/5250 55 [75]/5500 66 [90]/3750
Max. nyomaték (Nm/ford.) 135/2500 107/4250 220/1750
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,1 14,5 12,1
Végsebesség (km/h) 175 156 173
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,7 7,7 4,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3 4,9 3,5
Vegyes (l/100 km) 5,2 5,9 3,8
CO2 kibocsátás (g/km) 120 137 99
Az új Sandero - megfelelő felszereltséggel persze - cseppet sem hat olcsónak a forgalomban a többi autó között

Az új Sandero – megfelelő felszereltséggel persze – cseppet sem hat olcsónak a forgalomban a többi autó között

Sandero

A Sandero rövidebb farával, 45 mm-rel rövidebb tengelytávjával kicsit szűkebb, ellenben valamivel mozgékonyabb kocsi a Logannál. Az új pofával és hátsó lámpákkal, sőt, az oldalsó lemezek játékos hajlítgatásával olyan csinos városi kisautó vált belőle, hogy egy percig sem mutatja: olcsó autó vagyok! A régi Sandero sokkal esztétikusabb kocsi volt, mint a régi Logan, de az olcsóság azért abból is sütött. Ebből nem.

Osztva dönthető a hátsó támla. A végső kapacitás 1200 liter az első ülések mögött

Osztva dönthető a hátsó támla. A végső kapacitás 1200 liter az első ülések mögött

Osztva dönthető a hátsó támla. A végső kapacitás 1200 liter az első ülések mögött


A Sanderóval autózni nagyjából ugyanaz az élmény, mint a Logannal, de szűk helyekre parkolva azért jól jön a rövidebb far. Ha meg sok cuccot kell vinni, a 320 literes csomagtér jön jól – a kocsi kabinjában a tágas első traktus és az átlagos méretű felnőtteknek elegendő helyet kínáló hátsó ülések kipróbálása után nem is gondoltam, hogy ilyen nagy raktér van még a hátam mögött. Az üléstámlák ledöntésével 1,2 köbméteresre növelhető a csomagtartó, ami a nagy hátsó ajtóval együtt olyan cuccok szállítására is alkalmassá teszi a Sanderót (hűtő, mosógép, rotációs kapa), amivel a Logan nem birkózik meg, hiába nagyobb elvileg. Sokat cuccoló családok számára talán még jobb választás is a Sandero, mint a nagyobb Dacia.

Adatlap – Dacia Sandero ’13
Méretek
H/Sz/M (mm) 4058/1733/1518
Tengelytáv (mm) 2634589
Csomagtér (l) 320-1200
Motoradatok Tce 90 1.2 16v benzin 1.5 dCi 90 FAP
Lökettérfogat 898 1149 1461
Hengerek/szelepek 3/12 4/16 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66 [90]/5250 55 [75]/5500 66 [90]/3750
Max. nyomaték (Nm/ford.) 135/2500 107/4250 220/1750
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,1 14,5 12,1
Végsebesség (km/h) 175 156 173
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,7 7,7 4,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3 4,9 3,5
Vegyes (l/100 km) 5,2 5,9 3,8
CO2 kibocsátás (g/km) 120 137 99
Az emelt Stepway-jel kényelmesebben lehet autózni rossz úton - a magyar utakra kimondottan ajánlom

Az emelt Stepway-jel kényelmesebben lehet autózni rossz úton – a magyar utakra kimondottan ajánlom

Sandero Stepway

A legvagányabb kis Daciáról legalább egy morzsányi árinformációt meg tudok osztani: a francia piacon a dízelmotoros változat eddigi 12 600 eurós ára 12 290 euróra csökkent. Pedig a csökkenést semmi sem indokolja: az új Stepway szebb és jobb autó lett.

A Stepway szebb és igényesebb kárpitozást kapott

A Stepway szebb és igényesebb kárpitozást kapott

A Stepway szebb és igényesebb kárpitozást kapott


A jó négy centivel megemelt hasmagasság, némi alsó védelemmel kiegészítve a rossz utak ideális Daciájává varázsolja a Stepwayt, így szabad magassága a Sandero 163 mm-es értékével szemben 207 mm. (A román és még néhány piacra erősebb futóművel, de csak 2,5 centis magasítással érkezik a kocsi.)

A Stepway nem csak nem, vagy alig létező, de simán csak rossz utakon is kellemesebb útitárs a másik két új Daciánál. Puhábban veszi az úthibákat, simábban siklik át a kiemelkedő csatornafedeleken, dilatációkon, repedéseken. A tesztautó a csak a Stepwayhez kérhető 16-os kerekekkel jó úton se tűnt kevésbé stabilnak, mint alacsonyabb társai.

Belül az ülések valamivel finomabb minőségű és sokkal szebb kárpitot kaptak, a Stepwayhez csak négyféle motor rendelhető – a különbség a sima Sanderótól ebben nagyjából ki is merül.

Adatlap – Stepway 2013
Méretek
H/Sz/M (mm) 4081/1733/1559
Tengelytáv (mm) 2590
Csomagtér (l) 320-1200
Motoradatok Tce 90 1.6 8v benzin 1.5 dCi 90 FAP
Lökettérfogat 898 1598 1461
Hengerek/szelepek 3/12 4/8 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66 [90]/5250 59 [80]/5500 66 [90]/3750
Max. nyomaték (Nm/ford.) 135/2500 128/3000 220/1750
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,1 12,9 11,8
Végsebesség (km/h) 168 157 167
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,6 n.a. 4,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,7 n.a. 3,7
Vegyes (l/100 km) 5,4 n.a. 4,0
CO2 kibocsátás (g/km) 125 n.a. 105


Az új Logan, az új Sandero és Stepway már nem csak olcsó, de pofás autó is. Korszerű motorokat kaptak, négy légzsák jár hozzájuk, menetstabilizáló és színes, tapogatós egérmozi is kérhető beléjük.

Három év vagy 100 000 km garancia jár hozzájuk, mint a legtöbb kocsihoz.

Kedves olvasó, ha Ön sznob, és még mindig irtózik a nálunk nem túl jól csengő márkanévtől, innentől jól kösse fel a gatyát, ha meg akarja magyarázni magának a tükör előtt, miért van szüksége másmilyen kisautóra!

Egy kifogást elfogadok: automata váltó továbbra sem rendelhető egy Daciához sem.