Aki azt hitte, hogy a hibrid Combino villamosban áramot termelő dízelnél vagy a hordozható tűzoltófecskendőt ellátó boxernél a BMW nem tud nagyobb meglepetést okozni motortéren, az alaposan meglepődhet. Nemrég kipróbáltuk ugyanis a márka háromhengeres benzinmotorját, ami azért nagy szó, mert nem motorkerékpárban, hanem személyautóban dolgozik majd.

Nemrég nyílt meg a fürstenfeldbrucki reptéren a BMW vezetéstechnikai központja. Az 1936-ban átadott létesítmény részben ma is a Luftwaffe felségterülete. 1972-ben itt halt meg kilenc sportoló, egy német rendőr és öt palesztin támadó az izraeli olimpiai csapatot ért terrortámadásban, helyesebben a német rendőrség félresikerült túszszabadító akciójában
Nemrég nyílt meg a fürstenfeldbrucki reptéren a BMW vezetéstechnikai központja. Az 1936-ban átadott létesítmény részben ma is a Luftwaffe felségterülete. 1972-ben itt halt meg kilenc sportoló, egy német rendőr és öt palesztin támadó az izraeli olimpiai csapatot ért terrortámadásban, helyesebben a német rendőrség félresikerült túszszabadító akciójában

Nemrég nyílt meg a fürstenfeldbrucki reptéren a BMW vezetéstechnikai központja. Az 1936-ban átadott létesítmény részben ma is a Luftwaffe felségterülete. 1972-ben itt halt meg kilenc sportoló, egy német rendőr és öt palesztin támadó az izraeli olimpiai csapatot ért terrortámadásban, helyesebben a német rendőrség félresikerült túszszabadító akciójában

Új motorcsalád: 1,5-3,0 liter

A BMW egy vadonatúj soros motorcsaládot fejleszt, amelynek minden tagja az ideálisnak mondott 500 köbcentis lökettérfogattal rendelkezik hengerenként. Az egységesített motorok az 1,5-2,0-3,0 literes méret alapján három-, négy- illetve hathengeresek lesznek, dízelek és benzinesek vegyesen.

Balra az autó súlya, mellette az adott modellhez illő teljesítmény és nyomaték látható. A fehérrel jelölt ideális lökettérfogat-tartományon kívül nőne a fogyasztás. Túl kis motorral a való életben, túl bő lökettérfogattal a szabványos mérési ciklusban

Balra az autó súlya, mellette az adott modellhez illő teljesítmény és nyomaték látható. A fehérrel jelölt ideális lökettérfogat-tartományon kívül nőne a fogyasztás. Túl kis motorral a való életben, túl bő lökettérfogattal a szabványos mérési ciklusban

Elméletben sok tényező szól a háromdugós motorok mellett. Mínusz egy égéstérrel a konstrukció könnyebb, kompaktabb, kevesebb alkatrészt kell mozgatni az üzemanyagból kinyert energiával és jó a nyomatékleadás.

A BMW nem hisz az Audi módszerében

Közvetlen befecskendezéses a motor, jól látni az injektort az égéstér közepén

Közvetlen befecskendezéses a motor, jól látni az injektort az égéstér közepén

Közvetlen befecskendezéses a motor, jól látni az injektort az égéstér közepén


Első- és hátsókerék-hajtással, keresztbe és hosszirányba egyaránt beépíthető motort fejlesztett ki a BMW. Négy- és hathengeres rokonaihoz hasonlóan a háromhengeres is közvetlen befecskendezéses, közös vonásuk a szívó- és kipufogó-oldali változó szelepvezérlés illetve a feltöltés, egy vagy két turbóval. (A motorcsalád egyes dízeleiből 3 turbós is lesz.)

Cylinder on demand helyett Valvetronic

A háromhengeresben a feltöltő turbinakerekére a hathengeresénél jobb ütemben érkezik a kipufogógáz, mert 120 fokonként adódik egy gázlöket.

Szélesebb tartományban hat kedvezően a fogyasztásra a BMW szelepvezérlése a hengerkiiktatásnál

Szélesebb tartományban hat kedvezően a fogyasztásra a BMW szelepvezérlése a hengerkiiktatásnál

Állítólag szélesebb tartományban hat kedvezően a fogyasztásra a BMW szelepvezérlése a hengerkiiktatásnál


A BMW-nél nem hisznek a többek között a VW-konszern 1,4 TSI motorján megjelenő hengerlekapcsolásban. A hajtáslánc vizsgálatokat irányító Bernardo Lopez szerint a hengerlekapcsolás csak állandó gázállásnál működik, míg a fojtószelepet a szelepemelés (szelepnyitási mélység) változtatásával helyettesítő Valvetronic szélesebb tartományban csökkenti a fogyasztást, főleg kis terhelésnél.

5-15 százalékos megtakarítás

Modelltől függően a négyhengeresekhez képest 5-15 százalékos fogyasztáscsökkentés várható a háromhengeres motoroktól. A különbség a MINI-kben kisebb, a nehezebb, terebélyesebb BMW-kben nagyobb lesz.

Olcsó kisautókból Mondeóba és BMW-kbe

Csakhogy ami az ázsiai modelleken kívül a B Corsa óta egyre több európai kiskocsiban is beválik, az az átlagembernek a Ford Mondeóban aggasztó, egy BMW-ben gyanús, sőt büdös egy kicsit. A kommunikáció profizmusát jelzi, hogy a hajtáslánc vizsgálatokat vezető mérnök, Bernardo Lopez szerint nem az egyik hengerétől megfosztott négyhengeres van az orrban, hanem egy fél soros hathengeres. Egész másképp hangzik, annyi szent.

Egyhengeres BMW személyautó volt, a frizsiderajtós Isetta, kéthengeres is, a 600 illetve a képen látható 700. Háromhengeres BMW motorkerékpár akad bőven, de szériaautó még nem

Egyhengeres BMW személyautó volt, a frizsiderajtós Isetta, kéthengeres is, a 600 illetve a képen látható 700. Háromhengeres BMW motorkerékpár akad bőven, de szériaautó még nem

Ahogy a motor is egész mást mutat, mint hittük. Münchentől 23 kilométere nyugatra vagyunk a fürstenfeldbrucki reptéren, amelyet már nem használnak luftwaffés gépek. A BMW itt nyitotta meg új vezetéstechnikai központját, minket sötétpiros 1-esek várnak.


270 Nm ezerötös benzinesből

Az autó prototípus stádiumára utal a vészleállító gomb az ülések között illetve az ülésre szerelt porraloltó

Az autó prototípus stádiumára utal a vészleállító gomb az ülések között illetve az ülésre szerelt porraloltó

Az autó prototípus stádiumára utal a vészleállító gomb az ülések között illetve az ülésre szerelt porraloltó


A prototípusokban lévő verzió 270 Nm-t és 130 kilowattot ad le. Ez 177 lóerő, pont ugyanannyi, amit anno az Opel Senator B és az A Omega háromezres soros hathengerese tudott, de feleakkora motorból.

Az apró gép váratlan tűzzel kezd húzni, szépen veszi a gázt és boldogan pörög fel. Hangja is potens, izgalmas zaja távolról sem emlékeztet kávédarálóra. A morgáson azért átjön némi Wartburg-hang – mondom kísérőmnek, amit az egyik nyugati német tartomány szülötteként nem tud értelmezni. Talán sosem ült Wartburgban, pláne Barkasban.

Nagy modellekbe önmagában kevés volna

Potens, jól szól és nem bizsergeti az egész autót a háromhengeres motor

Potens, jól szól és nem bizsergeti az egész autót a háromhengeres motor

Potens, jól szól és nem bizsergeti az egész autót a háromhengeres motor


A jellegzetesen háromhengeres zaj tompán, de felfedezhető, a tipikus rezgéseket viszont alig érezni. A hatékony motorfelfüggesztéseken kívül ezt a gépezet járását kivasaló kiegyensúlyozó-tengelynek köszönhetjük.

A BMW-k közül 2014-ben, az i8 sportautóban debütál a háromhengeres, majd az 1-es kupét és kabriót leváltó 2-es modellekben illetve a Concept Active Tourer szériaváltozatában is benne lesz. A MINI-nél hamarabb megjelenik, már a 2013-ban esedékes új generációban.

Direkt rákérdeztem a rendezvényen Lopez úrnál, hogy a 7-esben elképzelhető-e háromhengeres motor. Ügyféligény nincs rá – mondta, de nem csupán ezzel indokolta a dolgot, hanem egy érdekes ábrával. A tartományokból kiderül, hogy mekkora motorral mekkora autókat lehet ésszerűen hajtani. Hibridhajtás részeként, az autó mozgatására vagy áramtermelésre fogva viszont lehet helye az apróságnak.

Benzinnel bő 200 lóerő, dízelként 300 Nm

Többféle verziója lesz az új motornak, a benzinesek teljesítménye valahol 122 és 204 lóerő között mozog majd. A dízeleké 80-184 lóerő között szóródhat, 225 és 300 Nm közötti nyomatékkal.

Ma még meghökkentők ezek a számok egy ennyire kis motorból, de akit nem a hengerszám izgat, hanem az autó tudása, az nyugodtan alhat. A kompakt BMW három hengerrel is élvezetesen vezethető autó.

Nagyobb baj lesz az átállás elsőkerék-hajtásra, de addig az 1-esnek még lesz pár jó éve az erős, takarékos és jól szóló háromhengeressel.

3-4-6 hengeres tagokból áll az új motorcsalád, de a benzines V8 megmarad, mert van rá igény. Kép: Road & Track

3-4-6 hengeres tagokból áll az új motorcsalád, de a benzines V8 megmarad, mert van rá igény. Kép: Road & Track