Nem műtét, csak szolid smink
Bár nemrég fiatalító kúrán járt a Santa Fé, ebből kívülről nem sok látszik. Kis segítséggel, odafigyeléssel azért tetten érhetőek a változások, amelyek leginkább a hűtőmaszkot, a lökhárítót és a hátsó lámpákat, kipufogót, felniket érintették. Talán a legfeltűnőbb módosítást a ködfényszórók környékén és az irányjelzővel felturbózott külső visszapillantó tükrök környékén találni. Aztán kifújt a lemezszabó lendülete, de a Santa Fé külseje nem is kiáltott ennél nagyobb beavatkozásért. Nagyjából úgy jó, ahogy van.
Minőségérzet és társai
Bent az utastérben a minőségérzet és egyéb megfoghatatlan dolgok kerültek a figyelem középpontjába. Változott a műszerek rajza, sokkal európaiabbak a számok, bár a kék háttérvilágítást egyelőre nem sikerült száműzni az autóból.
Néhány fájó hiányosság sajnos maradt az utastérben, ilyen az egyetlen automata ablakemelő-kapcsoló – amely ebben a kategóriában már kínos -, a komfortindex hiánya, valamint az, hogy az elöl ülőknek nem jutott az ajtó nyitásakor felkapcsolódó világítás, csak hátul és középen gyullad fény. Érthetetlen a spórolás, hiszen más okos apróságokkal tele van az autó. A fedélzeti zeneközpont USB-csatlakozója megeszi az adatutaztatókon tárolt zenéket, de szabványos jackdugón át is csatlakoztathatunk rá külső zajgépet.
12 voltos aljzatból kettőt találunk elöl, aztán hátrafelé haladva a második üléssor és a csomagtartó is kapott egyet-egyet. Remek, egyszerre mehet a navigáció, az MP3-as töltése, míg a hátsók akár laptoppal is dolgozhatnak, a csomagtartóban meg ketyeghet az elektromos hűtőtáska. Aki sok elektromos vacakkal szokott utazni, az tudja értékelni igazán ezt a bőkezűséget.
A belsőt rendesen összeépítették, ránézésre az anyagokkal sincs baj, de ha hozzádörgölőzünk, már érezhetünk egy kis csalódottságot. A szemünk előtt elterülő műanyagsíkságba ujjunkkal nem tudunk apró gödröket nyomni. Ezt valahogy meg kell szokniuk a beteges műanyag-kopogtatóknak. Ez van.
Hűtődoboz
Mostanában, ebben a döglesztő hőségben a könyöklő alatti hűthető rekesz nagy áldás, dobozos üdítőből több is elfér benne. Meg persze sörből is, de az vezetés közben tiltott gyümölcs. A tükörbe épített monitor, amely a tolatókamera képét mutatja szokatlan, de nem teljesen logikátlan, hiszen szinte mindegy, hogy kettő vagy három tükör segítségével tolatunk. Lehetne ugyan nagyobb a képe, de ez is elég, szerencsére jár mellé tolatóradar is, így különösen nagy tehetség kell ahhoz, hogy tolatva bontsuk le az autó hátulját.
Fogyasztás
Mivel rengeteget, több mint 2000 kilométert autóztunk a Santa Fével, így aránylag pontos fogyasztási adatokat sikerült begyűjtenünk az együtt megtett út alatt. Az első, hajszálpontosan 50 liternyi gázolajat igénylő tankolás után 7,1 literes átlagot számoltunk. Ez fele-fele arányban autópálya (130 km/h) és lakott területen kívüli utakon (60-90 km/h) mért érték. A szimplán lakott területen kívüli adat 6,2 literre, míg a városi, sok-sok földúttal nehezített érték 8,9 literre jött ki. Baráti értékek ezek, egy sátrakkal, temérdek ivóvízzel, élelemmel és egyéb nehezékekkel megpakolt autótól még akkor is, ha kifejezetten törekedtünk arra, hogy a Santa Fé minél kevesebb gázolajat égessen el a tesztút alatt.
Biztonság
Legutóbb négy évvel ezelőtt törtek Santa Fét az EuroNCAP laborjában, akkor négycsillagosra vizsgázott a koreai szabadidő-autó. Frontális ütközésnél 75 százalékos (12 pontos) eredményt ért el a jármű, az oldalról érkező támadást szinte tökéletesen, 94 százalékos (17 pont) eredménnyel teljesítette. A becsapódás után a fékpedál közel 10 centiméterrel került közelebb a vezető lábához, és a műszerfal alkatrészei is veszélyeztethetik a sofőr lábát, térdét.
Gyermekvédelemre maximális pontszámot kapott a Hyundai szabadidő-autója. A törésteszteken az is kiderült, hogy a gyalogosokra komoly veszélyt jelent a Santa Fé. Orrán, motorháztetején az EuroNCAP szakemberei nem találtak olyan felületeket, amelyek egy esetleges gyalogosgázoláskor akárcsak fikarcnyi esélyt is hagynának az áldozatnak. A részletes törésteszt itt olvasható.
Néma erő
A Santa Fé orrában 2,2 literes turbódízel végzi a dolgát. A négyhengeres gépezet 197 lóerős teljesítményre képes, amely mellé impozáns, 437 Nm-es csúcsnyomaték társul. Ez a legtöbb forgalmi helyzetben jóval meghaladja a dinamikus autózáshoz szükséges minimumot. Gyári adatok szerint a négykerék-hajtású változat 9,8 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, és kis híján 200 km/órás csúcssebességre képes.
Ezzel együtt az autó hangulata mégis a kényelmes, hosszú távú autózásra az igazi. Helykínálata ugyan nem fejedelmi, a fejtéren az üvegtető miatt szükséges álmennyezet ront, de akad megfelelő hely az összes végtagnak, mindkét üléssorban. A hosszú utazásokhoz feltétlenül szükséges mütyüröknek is megvan a kijelölt helyük.
A filmen pillanatok alatt kiderül, mi változott a Santa Fé külsején:
Kényelmes menetben a motorhangból alig valami hallatszik be az utastérbe, a menetszél pedig még autópályán sem kényszeríti arra az utazóközönséget, hogy akárcsak egy fikarcnyit is hangosabban kelljen beszélniük.
Csomagtartója a mázsányi kalaptartó kivételével óriásira dagad, ha pedig kikapjuk a szőnyeget, a padló alatt két újabb rekeszt is találunk. Egyikben az autó kötelező felszereléseit tarthatjuk, míg a másikba egész méretes csomagok is bepasszírozhatóak. Ennek ellenére alaposan meg kell gondolni, mit teszünk ide, mert ide a teljes csomagtartó kipakolása után juthatunk el ismét. Ennél jóval egyszerűbb az autó hasa alatt lévő pótkerék előhalászása, ami ki- és berámolás nélkül is megoldható.
Mennyibe kerül?
A Santa Fé ára 8,4 milliótól kezdődik, ezért 2,0 literes dízelmotorral felszerelt, ötszemélyes változatot kapni. A 2,2-es, közel ötven lóerővel izmosabb változat 9,9 milliótól indul, az árlista másik végén pedig 10,9 milliós összeg olvasható a hétszemélyes, automatikus váltóval felszerelt változat mellett.