A Volkswagen buszlimuzinja régi, megszokott bútordarabja a tágas, öt-plusz-személyes családi autók kínálatának már tizenhatodik éve. A kocsi hosszú-hosszú ideig három különféle emblémával is rendelhető volt: Ford Galaxynak, Seat Alhambrának és Volkswagen Sharannak hívták az ikreket. A Ford aztán 2006-ban önállóan készítette el az új Galaxyt, ami igen jól sikerült. Tulajdonképpen csak egy nagy hibája volt: nem került rá tolóajtó. Hát az új Sharanon már az is van. Felárért természetesen motoros mozgatással.
Olyan, mint egy Volkswagen
Az új Sharan remekül illeszkedik a Hatos Golf óta beszélt VW-formanyelvbe. Szögletes, az elülső sarkaknál lecsapott körvonalak, rideg, erőteljes pofa, érdektelen fenék. Oldalról meg olyan, mint bármelyik tolóajtós egyterű.
Belül is ugyanez a helyzet. Egyértelmű minden, a kapcsolók-gombok-kezelőpanelek a ’90-es évek Passatjából könnyedén levezethetők. Semmi fantázia, semmi játékosság, csak funktionalität és einfachkeit. Mindent könnyű megtalálni és használni, minden praktikus és minőségi, csak közben elég erős a kriptahangulat.
A műszeregység is olyan, mint minden VW-ben, Polótól Transporterig. Két nagy óra, bennük egy-egy kicsi, fehér háttérvilágítással. A márkára korábban jellemző szörnyű, zavaró kék fények szerencsére már visszavonultak a műszerekről és berendezkedtek hosszú távú ostromra a rádió- és klímakonzolban.
(Nem értem, miért ragaszkodnak a németek egy mozgó-rázkódó autó kijelzőjén épp a kékhez, amire a legnehezebben fókuszál az emberi szem a színek közül, de sebaj, ez egy ilyen nép, farmotoros sportautót se jutna eszébe másnak gyártani.)
A Sharanra is jellemző az a német tömegautós sajátosság, hogy a hőmérsékletet legalább 1-2 fokkal a szokásosnál magasabbra kell csavarni, hogy ne fázzak a rideg környezetben. Brrr. Még szerencse, hogy a Volkswagen bézs belsővel is gyártja autóit; világos kárpittal biztosan jóval kellemesebb a hangulat.
Európa nem szereti a buszlimuzinokat
A Sharan beskatulyázása viszonylag egyszerű dolog: ez egy MPV, vagyis Multi Purpose Vehicle, magyarul egyterű (esetleg buszlimuzin). A hozzá hasonló, még három üléssorral is értékelhető méretű csomagteret kínáló, de a középkategóriás hosszból nem kilógó modellek kínálata elég csekélyke manapság Európában. Van a Sharan, ikertestvére, a Seat Alhambra, a Galaxy, a Citroen C8/Peugeot 807, a Renault Grand Espace, a Kia Carnival. Megannyi öreg modell, a német páros kivételével semmi újdonság. Kihagytam valakit? Nem hinném.
Az amerikai piac bezzeg bővelkedik a kategória régi és új képviselőiben egyaránt (ott minivan-nek hívják őket). A helyi márkák is erősek a műfajban: Chevy Traverse, Chrysler Town&Country, Ford Flex, meg a más márkanéven árult klónok. A japán gyártók is két marékkal szórják a családi nagy egyterűeket az ottani piacra: (Toyota Sienna, Mazda MPV, Nissan Quest, Honda Odyssey, stb. Az óhazában ezek a nagy, kényelmes batárok mégsem bírtak komoly gyökeret ereszteni. Érdekes.
Hahó, minden rendben ott hátul?
Helyből van bőven a Sharanban. Három sorban hét felnőtt boldogan elterpeszkedhet, a térkínálat jóval gavallérosabb, mint az elődmodellben. A középső sorban ugyan még mindig egy picit túl alacsonyra nőnek ki a székek a padlóból, de az előző Sharanhoz képest ez már igazán bárszéknek számít.
A meredek oldalablakokkal még tágasabbnak érződik a tér. Eddig úgy gondoltam, a Galaxynál, a Sharan legközelebbi vetélytársánál nincs is és nem is kell nagyobb családi hétüléses, de a Sharan helykínálatban egy picivel túltesz a nagy Fordon. Igaz, a csomagtartója pár literrel szűkebb.
Sharan és Galaxy – mi a különbség? | ||
---|---|---|
Ford Galaxy 1,6 EcoBoost Trend | VW Sharan 1,4 TSI Trendline | |
Méretek, tömeg | ||
H/sz/m (mm) | 4820/1884/1720 | 4854/1904/1720 |
Tengelytáv (mm) | 2850 | 2919 |
Csomagtér (l) | 308–2325 | 300-2297 (7 sz.) |
Saját tömeg (kg) | 1697 | 1648 |
Terhelhetőség (kg) | 718 | 642 |
Motoradatok | ||
Lökettérfogat | 1596 | 1390 |
Max. teljesítmény (kW[LE]) | 118[160] | 110[150] |
Max. nyomaték (Nm) | 240 | 240 |
Menetteljesítmények | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 | 10,7 |
Végsebesség (km/h) | 201 | 197 |
Fogyasztás | ||
Város (l/100 km) | 9,1 | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,1 | 6,1 |
Vegyes (l/100 km) | 6,8 | 7,2 |
Bruttó listaár (Ft) | 9 400 000 | 8 314 750 |
Kis motor nagy testben
A Sharan 16 és fél mázsáját egy 1,4 literes motorra bízták, ez a belépőmotor. Kérem, senki ne kezdjen azonban harsány kacagásba: ez a kis motor nem akármilyen kis motor.
Az 1.4 TSI jelzésű kis szörnyeteget alacsony fordulaton kompresszor, magas fordulatszámnál turbófeltöltő pumpálja nagyobbra. Így aztán a családi monstrum meglepően fürge a városi forgalomban, de még jóval a legális autópályatempó felett sem veszti el erejét. És közben nem is üvölt állandóan.
A turbólyukat kiküszöbölő kettős feltöltőrendszer hozadéka, hogy a Sharan 100 km/h-nál kétezres fordulaton elporoszkál. Igaz, hogy a pici motor közben annyit kap enni-inni, mintha vagy másfélszer akkora volna, de pörögnie, zúgnia nem kell, és ez jó hatással van a zajkomfortra. Ráadásul minden váltásnál olyan bőszen szusszan a lefúvószelep, hogy az ember kifejezetten élvezi, hogy V6-os duruzsolás helyett ilyen kis méregzsák van alatta. A kútnál meg tök mindegy; éppúgy 10-11 litert eszik ez is, mint egy hathengeres enne.
Gyári fotók gyári fotósoktól
Lehet, hogy a mérőpadon összeizzadták valahogy azt a 7,2 literes vegyes átlagot, ami a katalógusban áll, de hogy ezt a valóságban hozni lehetetlen, az tuti. Normálisan, nem különösebben gyorsan, de azért dinamikusan haladva bizony 11 liter volt a tesztátlagunk. Pedig még a piros lámpánál a motort leállító elektronika is volt az autóban.
Adatlap
Volkswagen Sharan 1,4 TSI
Motor | 1390 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,7 sec |
Végsebesség | 197 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,2 l / 100 km |
Ehhez képest már nem is sokallom annyira nyári teszt-Galaxynk kétliteres turbómotorjának 9,7-es tesztátlagát – igaz, kifejezetten kímélő üzemben. (Érdekes, hogy a fél mázsával nehezebb, erősebb 1,6-os turbó Galaxy katalógus szerint decikkel kevesebbet fogyaszt.)
Fék? Kormány? Rendben. Futómű? Néha az is
A Sharan vezetése, ha nem is nagy élmény, de azért – eltekintve a gyászos belső környezettől – kellemes feladat. A kormány, a fék gyorsan reagál, a nagy test könnyedén követi az utasításokat. Először azt hittem, a futómű is amolyan németesen kényelmes, átlagos darab.
Aztán jött az első alattomos kátyú, úgy 70-nél. A kormányt hirtelen félrecsapva sikeresen meg is közöltem a rohadékot, de igen hirtelen leizzadtam. No nem azért, mert annyira féltettem a kerekeket. Hanem mert az a kígyózó-billenő-kenődő reakció, ahogy az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros konstrukció próbálta megtartani a támolygó nagy vasat, hát mindennek tűnt, csak biztonságosnak nem.
Mennyi?
Az új Sharanért legalább 8,3 millió forintot ott kell hagyni cserébe; ez az 1,4 literes, turbós-kompresszoros motorral szerelt, 150 lóerős, hétszemélyes alapváltozat ára. A mi autónk közepesnél kicsit jobban felszerelve (kétzónás automata klíma, telefonkihangosító igen, bőr és tetőablak nem) olyan kilencmilliós kocsi lehet.
Sok? Nos, azonos felszereltség mellett a Sharan még olcsóbb is, mint a nagy konkurens Galaxy, de magyar viszonyok közt így is csak akkor fog eltejedni, amikor már 3-4 évesen, 2-300 ezer kilométerrel lehet őket behozni Németországból.
És akkor még nem is mondtam, mennyi a dízelmotor felára. A kétliteres, 170 lovas dízellel 1,2 millióval kerül többe a Sharan. A kis turbómotor nem valami takarékos jószág ekkora kasztnival, de a különbséget számításunk szerint kábé 80-90 ezer kilométer alatt le lehet autózni. Taxisoknak tehát nem is kérdés, melyiket éri meg megvenni.
Nagy, jópofa a motorja, listaáron nem is túl drága a kategóriában. Sőt, Magyarországon egy Volkswagen már presztízsértékkel is bír. Ezzel együtt én igen irigy lennék, valahányszor szembejönne a Sharanommal egy öregebb, de kedvesebb, élettelibb, bohémabb francia a 807/C8 párosból, netán egy sportosabb, fickósabb Galaxy. Mert nem szeretek kriptában autózni.