Miután fájó szívvel visszaadtuk legutóbbi tartósteszt-autónkat, a félig űrhajó-félig trolibusz-félig Corolla Toyota Priust, ugyancsak nagy tanakodásba kezdtünk, mi legyen a következő. Felmerültek olcsó családi autók és izgalmas, sportos, erős kocsik, de végül még a legelvakultabb BMW és Dacia-pártiak is meghajoltak a Haladás Szelleme előtt. Eldöntöttük: az általunk megszokott dugattyús-füstölős autózás alapjait akkumulátorsavval marató forradalomból, az elektromos autózás hajnalából továbbra sem maradhatunk ki. Nem hátrálunk!
Az elektromos autó még nem nagyon (nagyon nem) ért ide
Természetesen az elektromos autókat is forgalmazó importőröket kerestük meg először, de azzal kellett szembesülnünk, hogy ezek a kocsik még jó ideig nem válnak a magyar utcakép meghatározó szereplőivé. Igazi, nem csak sajtóközleményekben szereplő magyar Ampera ki tudja, mikor lesz, C-Zeróból, iOnból, i-Mievből csak pár, hosszú távon nem nélkülözhető példány van az importőröknél.
A Nissan Leaf, ami oly jellemző módon hagyta hidegen a magyar, környezetvédelemmel és közlekedéssel foglalkozó szakpolitikusokat, valójában még nem ért ide, a nagyon-nagyon urbánus Revával pedig valahogy eleve nem akartunk tartósan, vegyes üzemben közlekedni.
Bár egyes gyártók 2-3 literes fogyasztással hitegetik az európai piacot, melyet új dízel-hibrid autójuk majd játszva teljesít, azt kell mondjuk, egyelőre ez a technológia sincs olyan nagyon közel a hazai autóvásárlókhoz.
Valószínűleg Sólyom László szíve választottja, a 3008-as Peugeot lesz majd az első kocsi, amit dízel-hibridként is bemutatnak itthon, ezt alighanem a Citroen DS5 követi majd. 2013-ra várjuk a Volvo V60 hibridet.
HHH – Három Hibrid Honda
Sebaj, ha nincs villanyos, hát van másik hibrid! A Porsche Panamera vagy a VW Touareg, netán az X6-os BMW méregdrága luxus-hibrid változatai nem igazán jöttek szóba: olyan kocsit szerettünk volna tartósan nyüstölni, ami minél több olvasónk számára elérhető alternatíva. Hamar képbe került a Honda.
A Honda három olyan kocsit is forgalmaz itthon, amelyben vállvetve dolgozik a benzin- és a villanymotor. A CR-Z kis kupé, az Insight kompakt ötajtós és a Jazz kisautó motorterében nem a legfejlettebb hibridrendszer dolgozik ugyan, cserébe a kocsik ára barátságosabban alakul, mint például a bonyolultabb, műszakilag igényesebb és nagyobb üzemanyag-megtakarítást elérni képes Toyota hibrideké.
Adatlap
CR-Z tartósteszt kilövés
Motor | 1497 cm3, Benzin / Elektromos, S4 |
Teljesítmény | 114 LE |
Nyomaték | 145 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
Végsebesség | 200 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5 l / 100 km |
CR-Z: Izgalmas, sportos, mégis használható
A CR-Z-vel szerzett első saját tapasztalatainkról másfél évvel ezelőtt, a hazai bemutatón számolhattunk be. A kis pszeudo-sportkocsi már akkor is nagyon tetszett, bár már akkor is sejthető volt, hogy nem ezzel éri majd el legnagyobb eladási darabszámait itthon a Honda. Pedig sokkal használhatóbb, mint amilyennek látszik, sőt: sokkal használhatóbb, mint legendás elődje, a CRX kupé volt.
Használt CR-X-ek a Vezess.hu autókeresőjében
A látványos formatervű, fürge kis ragadozó halakat idéző CR-Z nagyjából akkora belteret kínál, mint a MINI alapmodellje. Elöl szélesebb, hátul keskenyebb, a csomagtartója nagyobb, de laposabb – használati értékük hasonló. Jellemük persze egészen más: a MINI jópofa retroautó, ami sokakat megfog, a CR-Z pedig vérbeli Honda, szűk, de elkötelezett rajongói körrel.
A hátsó ülések leginkább csak (kisebb) gyerekeknek alkalmasak: hétéves lányomat gyerekülés nélkül viszem benne hátul, mert magasítóval nem fér be, viszont már jó neki az öv. A KRESZ szerint ilyet lehet: „A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni: … ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető„).
Családi második autóként tehát kisebb gyerekek mellé lehet létjogosultsága – én most nagyon élvezem, hogy Apa kis sportos kocsival viheti reggel a gyereket, Anya meg délután megy érte a Voyagerrel – már-már amerikai sorozat lennénk, ha nem lenne az a bizonyos Voyager 14 éves.
A közvetlen kormányzás, a precíz kézi váltó, a rövid tengelytáv és a magas fordulaton szívmelengető rekedt üvöltésre váltó, változó vezérlésű hamisítatlan Honda-motor könnyedén feledteti a pilótával, hogy olyan kocsiban ül, ami még 2012-ben is majdhogynem forradalminak számít – környezetbarát üzemre, üzemanyag-takarékosságra fejlesztett hajtásrendszere miatt.
CR-Z szárnnyal, kompresszorral és Mugen-tuninggal: igazából ezt szerettük volna tesztre:
Az első tesztadatok
Két tankoláson vagyunk túl a CR-Z-vel. A fogyasztást és minden egyéb említésre méltó történést szorgosan naplózzuk a Vezess.hu online szervizkönyvében, (amit szeretettel ajánlunk figyelmébe minden kedves olvasónknak, aki szereti autóját; jó kis cucc!).
Két tankolás után az látszik, hogy a 40 literes tank kockázatmentesen elég 600 kilométerre vegyes üzemben, az átlagfogyasztás pedig 2/5 országút, 2/5 130-140 km/h-s sztráda és 1/5 város mellett, néha meghajtva (hátborzongató, amikor 4500-as fordulat környékén megjön a jellegzetes torokhangú VTEC-üvöltés), de többnyire békésen, rádiózgatva vezetve 6,1 liter benzin száz kilométerre.
Nem rossz érték egy ilyen vehemens, 11 mázsás kis kupétól. Hibridrendszer nélkül 7, de inkább 8 liter lenne az átlag, tapasztalataink alapján. Hiába: a fékezés energiájának elraktározása egy akkuban olyannyira logikus dolog, hogy nem is értjük, miért nem hibrid minden autó a világon 2012-ben. Ha elektromos még nem is lehet az összes kocsi egyelőre.