Röviden – Tesla Model S | |
---|---|
Mi ez? |
Elektromos hajtású luxusszedán, ami olyan vadul és olyan messze megy, mint egy BMW M5. |
Mit tud? | Hangtalanul száguld, kipufogógáz kibocsátása nélkül. |
Mibe kerül? | A teljesítménytől és az akkumulátor energiatároló képességétől függően átszámítva 20 és 30 millió forint között. |
Mikor jön? | Magyarországon nem kapható, de interneten rendelhető. |
Szubjektív teszt jön. Olvasónk igazi autómániás, amilyen autót csak lehet, kipróbál maga is. Lizik Gábor legutóbb Londonba látogatott, csak azért, hogy közelebbi ismeretséget köthessen a jelenleg kapható egyik legizgalmasabb autóval, az elektromos hajtású Tesla Model S-sel. Gábor webfejlesztéssel foglalkozik, ezért lelkes beszámolójában kiemelt hangsúlyt kaptak a Tesla kommunikációs képességei is. És most vegye át a szót ő:
Ha valaki nem ismerné még a Teslát, annak álljon itt pár tény vele kapcsolatban. Először is képzeljünk el egy Aston Martin Rapide S-t. A Tesla szinte egy az egyben így néz ki: lapos, sportos, négyajtós szedán ki-be csúszó kilincsekkel és gyönyörű formákkal. A hasonló autókkal ellentétben nem öt, hanem 5+2 üléses, ami azt jelenti, hogy a hagyományos öt ülés is benne van, de a hátsó, 744 literes – vagyis hatalmas – csomagtartóba rendelhető két „gyermekülés”, ami kihajtva két kamasznak ad helyet. Persze pohártartó is van hozzájuk, ami a tengerentúlon elmaradhatatlan tartozék – márpedig a Tesla amerikai gyártmány.
Belül a végletekig letisztult műszerfal fogad bennünket, összesen két darab gombbal, viszont egy kisebb lakásban akár TV-nek is elmenő, 17 col átlójú érintőképernyővel.A minta: az iPhone
Ami a telefonok világában az iPhone, az az autók világában a Tesla. Steve Jobs hét évvel ezelőtt mutatta be az első iPhone-t, amivel teljesen megváltoztatta a mobiltelefonpiacot. Érintőképernyő, mobilinternet, akadásmentes görgetés. Félreértés ne essék, Jobsék nem találtak fel semmi újat, hiszen már jóval az iPhone előtt is voltak kamerás, Skype-ra és videóbeszélgetésre alkalmas mobilok, mobilinternet, alkalmazásboltok… de valahogy egyik sem volt tiszta szívből szerethető. Ezért nem is robbantak be a piacra. Emlékszem, amikor Jobs bemutatta a telefont, azt mondta, hogy szeretné, ha a mobiltelefonpiac egy százalékát meg tudná szerezni az Apple. Hét év után elmondhatjuk, hogy sikerült. Sőt, nem csak azt az egy százalékot sikerült elérni, hiszen a világon már 700 000 000 iOS alapú készülék van.
Miért is írok most erről? Azért, mert ugyanilyen fontosnak látom napjainkat. A Tesla hasonló sikertörténet lehet. Elon Musk, a Tesla tulajdonosa 48 éves üzletember, aki az Internetből (Paypal) olyan gazdag lett, hogy jelenleg a másik cégével űrhajókat épít és a Marson szeretne űrbázist létesíteni. Abból kiindulva, hogy már bő száz éve vannak belső égésű motorok és korlátlan mennyiségű pénz áll rendelkezésre, nekiállt egy olyan autót építeni, ami nem szennyezi a környezetet, de mégis szerethető. Az első Tesla a Roadster volt, ami egy átalakított Lotus Exige S Roadster. A második autó a cikkben szereplő Model S, amit tavaly mutattak be és eddigi szereplése így írható le: világsiker.
Akár csak az iPhone, ez is tarol a konkurenciához képest. Jobban gyorsul az alap Porsche 911-nél (Tesla: 4,6 s, 911: 4,8 s 100-ra), s mindezt úgy teszi, hogy nem pufog ki semmit, sőt még kipufogója sincs. Nincs benne sem benzintank, sem kardántengely, sem sebességváltó. Ugyanakkor képes az egész családot magával vinni. Fogyasztása 0 liter benzin vagy gázolaj kilométerenként, zaja minimális, csak a gumik gördülési hangját hallani.Szerintem hét év múlva mosolyogva gondolunk vissza erre a cikkre. Mert amikor a földön már 700 millió elektromos autó lesz, akkor senkinek nem kell majd magyarázni, hogy mi is az az elektromos autó. (Ebben a jövőképben nem hisz a szerkesztőség, elterjedésüket sokkal lassabbra saccoljuk. Évi 80 millió jármű eladásával számolva sem jön ki a ez menetrend, még ha holnaptól nem is vesz senki dízel, benzines vagy gázos autót.) A mobiloknál kézzel fogható a változás. Remélhetőleg az autópiacot is felrázza a Tesla, és a fogyasztók csak nyernek a versennyel.
Remélem, most már világos, miért ezt a címet választottam. Tulajdonképpen ez egy játékszer azoknak a nagy gyerekeknek, akik megengedhetnek maguknak egy 30 milliós játékszert, viszont ahogy az iPhone-ból divat lett, úgy remélem, hogy a Teslából is divat lesz és nem csak a „geekek”, hanem az átlagember is megveszi majd. De miért is tenné meg ezt egy átlagember? Nézzük az extrákat!
Hatótávolság: 500 km!
Az autó alváza olyan egyszerű, mint a faék. Semmi nincs rajta, ami felesleges. Négy kerék, köztük egy vázzal, mintha csak egy MacBook unibody lenne. Ebbe a vázba kerül bele a 8500 akkucella (teljesen ugyanolyan akku, mint ami az Ön laptopjában is van). Majd erre az egészre jön rá az alumínium váz. Ennek ellenére a kocsi nem könnyű. Tömege 2100 kg, de ez egy luxusszedán esetén elfogadható. A BMW M5 is 1870 kg. A csomagtér óriási méretű egy ilyen teljesítményű autóhoz képest. A második sor ülései lehajthatók, így 1645 literre bővül a csomagtér, és a síléctől kezdve a plazma tv-t sem kell szállítókra bízni.
És most jöjjön az elektromos autók Achilles-sarka, a hatótávolság. A Tesla nem 30-50 kilométert képes megtenni teljesen elektromos üzemmódban, mint azt egyes autógyártók oly büszkén hirdetik konnektoros hibrid modelljeikről, hanem közel ötszázat! Azaz annyit, mint egy átlagos 3 literes V6-os motorral felszerelt szedán a maga 10-12 literes átlagfogyasztásával, 60 literes üzemanyagtankkal. (Ez azért nem egészen így van. Olyan szelíden, ahogy a Model S elmegy 500 kilométert, a háromezres V6 sem fogyaszt 12 litert. A szerk.) A hatótávolság szerintem szokás kérdése is. Tíz évvel ezelőtt ahhoz szoktunk, hogy kéthetente töltöttük a Nokia mobiltelefonunkat. Ma egy napot sem bírnak ki okostelefonjaink, mégis megszoktuk őket.
Egy hagyományos autó képes 700-1000 kilométert megtenni, és hozzá vagyunk szokva, hogy benzinkúton tankolunk, de miért ne tankolhatnánk a munkahely garázsában? Minden nap maximálisan feltöltött kocsival mehetünk haza és kész. Az egész csak szokás kérdése. Persze, aki hetente jár Németországba, az kénytelen lesz megállni egy gyorstöltőnél, vagy ha az nem esik útba, akkor számoljon jóval hosszabb utazással. Erre például nem jó a Tesla. Aki viszont Magyarországon szeretne ilyen kocsit használni, az nem tud annyit menni, hogy kifogyjon belőle a szufla. Mosonmagyaróvár és Záhony között 464 km a távolság, ami a Tesla elméleti hatósugarán belül van. Mármint a legnagyobb akkuval.Elkezdhetnénk számolgatni, mennyire környezetbarát és mennyi káros anyag keletkezik, amikor megtermelik nekünk az áramot, viszont ez minden konnektorban más. A Tesla honlapján egyébként az összes amerikai államban megnézhetjük, hogy az állam hogyan állítja elő az energiáját, hány százalékban szénerőműből, mennyit vízerőműből és mennyit atomerőművel… de van értelme? Amikor egy laptopot bedugunk a konnektorba, akkor elgondolkozunk, hogy egy aggregátor termeli valahol az áramot és pöfékeli ki a káros anyagokat vagy szélerőművel állították elő vagy esetleg Pakson? Ugye, hogy nem? Így szerintem ezt sincs értelme számolgatni, mert ez országfüggő, és remélhetőleg az adott ország mindent megtesz azért, hogy ez minél környezetbarátabb és olcsóbb legyen.
Előnyök
Mindenesetre azt nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy egy ilyen autóval egy garázsban is „járathatjuk” a motort, vagy egy zsúfolt, karácsony előtti napon milyen jó lenne, ha nem a szmogos levegőbe kellene beleszagolni, hanem a frissbe. Ha mindenki elektromos autóval járna, ez nem lenne fikció. Ettől függetlenül persze ugyanúgy állnánk a dugóban – vagy mégsem? Oslóban például minden elektromos autó ingyen parkolhat és büntetés nélkül használhatja a buszsávot. Amit még figyelembe kell vennünk, hogy hol tudjuk feltölteni a kocsit? Az én válaszom az, hogy mindenhol. Szerintem több konnektor van a világon mint benzinkút … Igaz, normál konnektorból 8 óra alatt tölt fel.
Számolgathatjuk még a hatótávolságot, de van értelme? Elindul az ember 500 km-re csak úgy? Még ha 200 km-ről ingázik is valaki, akkor is kibírja töltés nélkül hazáig. Ha meg a munkahelyen is tölthetjük a kocsit, akkor pedig 500 km-ről is ingázhatunk. Szerintem ez több mint elég. Ha meg mégis lemerülnénk, akkor szerintem egyik benzinkútról se küldik el az embert, ha bedugja a konnektorba a kocsit a kúton és megeszik egy grillcsirkét míg elegendő üzemanyag kerül a kocsiba. Van egyébként supercharger is, ami húsz perc alatt felére, míg egy óra alatt teljesen feltölti a kocsit. Ilyen viszont nincs Magyarországon. Jelenleg 48 állomás van Amerikában és 14 Európában.
Az érdekesség kedvéért számoljuk ki, mennyibe kerül 100 km megtétele a Teslával. Ekkora távolságra a Model S átlagosan 21,7 kWh áramot fogyaszt, ami az ELMŰ kalkulátora szerint (nappali áram 48,11 Ft/kWh) 1 044 forintba kerül. Ezzel szemben egy BMW 530xd körülbelül 7 litert fogyaszt. Mivel ma egy központi Shell-kúton kb. 424 forintba kerül egy liter gázolaj, ez azt jelenti, hogy a BMW-tulaj 100 kilométer megtétele után 2 967 forintot hagy ott a benzinkúton. Érdemes ezt még tovább számolni? Akár érdemes is lehet, mert ha vezérelt árammal töltjük a Teslát, ami csak 30,76 forintba kerül kilowattóránként, akkor csak 670 forintba kerül nekünk 100 km. Tud valaki olyan benzinkutat, ahol vezérelt gázolajat lehet kapni?Itt térnék vissza kicsit Elon Muskhoz, aki a Teslát úgy terjeszti, hogy minden Tesla a tulajdonában van, nincsenek márkakereskedők, hanem mindent közvetlen a Teslától veszünk. Legközelebb Bécsben van lehetőségünk Teslát próbálni, de gombamód szaporodnak a szalonok Európában és Észak-Amerikában. Valamint a gyorstöltő-állomások is, amelyeknél a Tesla ingyen kínálja a töltés lehetőségét.
Nagyon megy
Ahogy az iPhone is rengeteget fejlődött a 7 év alatt, úgy szerintem a Tesla előtt is nagy jövő áll. Idén bemutattak egy olyan tervezett lehetőséget, hogy a kocsi akkuját kevesebb mint egy perc alatt kicserélhetjük maximálisan feltöltött akkukra és már mehetünk is tovább. Elon Musk azt mondta, ha beérünk egy ilyen állomásra, csak annyi dolgunk lesz, hogy eldöntsük: ingyen akkut kérünk, vagy ingyen gyorstöltést? Úgy gondolom, ahogy az iPhone letarolta a piacot, úgy a Tesla is évekkel jár a többi gyártó előtt. Norvégiában már most Teslából adnak el a legtöbbet az új gépkocsik közül. Londonban, ahol vezettem a kocsit, tíz autót adnak el hetente. Mindezt úgy, hogy várólista van a kocsikra, mert annyira népszerű.
A belső tér szerintem nem sok szót érdemel, mert akár csak egy BMW-ben, minden kényelmes, letisztult és minden ott van ahol kell… viszont az érintőkijelzője zseniális. Ahogy az iPhone, úgy a Tesla is szoftveresen javítható, fejleszthető. Mondok egy konkrét példát. Amikor a Tesla először megjelent, akkor nem volt benne memóriás ülés. Ezt a felmerülő igényt úgy orvosolták, hogy kiadtak egy frissítést a kocsihoz, amit az autó magától letölt, és azután már akárhány sofőrt hozzáadhatunk a kocsi szoftveréhez, amely megjegyzi a kormány a tükör és ülés beállításait. Ugye milyen egyszerű? Mi kellett ehhez? Egy módosítható felület.
Ha kell egy új gomb a kocsiba, akkor a Teslánál frissítik a szoftvert és minden autó frissül. Minden Model S tartalmaz egy mobilt, amihez egy évig ingyen Internetet biztosít a cég, így az éj leple alatt a kocsink automatikusan frissíti magát és reggel ott vár az új virtuális gomb a kijelzőn. Ezzel ellentétben ha például egy BMW M5-be szeretnénk egy új memória gombot, akkor mit csinálunk? Semmit… Ha sok pénzünk van, veszünk egy új generációs M5-öst, amiben már benne van. Ha nincs ennyi pénzünk, akkor marad a kocsi olyan, mint amilyen volt. Szóval ez szerintem a Tesla legnagyobb fegyvere. Egyébként már most is nagyon kézenfekvő a kezelése. A kijelző alján állandóan megtalálható a szellőzés kezelőszerve, a tetején pedig az olyan alap alkalmazások, mint például a navigáció, a zene, a telefon, a hatótávolság, a teljesítmény, a hátsó tolató HD-kamera, az Internetböngésző és a beállítások.A kijelzőt kettéoszthatjuk, tehát egyszerre több dolog is lehet a monitoron. A böngészőn egyébként megnézhetjük a http://www.teslamotors.com/goelectric oldalt, ami már önmagában egy csoda. Nem sajnálták a pénzt a fejlesztőktől, az oldal HTML5 és Javascript alapokra épül és tökéletesen működik mobilról, a kocsi böngészőjén vagy bármelyik platformon, sok más oldal ezt 2013-ban, lassan 2014-ben sem teljesíti, de ez is csak egy apró figyelmesség a kocsiban.
Lesz még!
Az elektromos autók eddig többnyire kicsik, lassúak, csúnyák és körülményesen használhatók voltak, ráadásul még méregdrágák is. (A szerkesztőség nem osztja ezt a véleményt.) Most bárki megrendelhet egy ilyen kocsit az Interneten, közvetlenül a Teslától, 20-tól 30 millióig terjedő áron. Ha valakinek nincs is ennyi pénze, akkor lapozza fel az autóMAGAZIN januári számának 23. oldalát, ahol a Mercedes Benz B osztályának 8,8 milliós változatáról olvashatnak. Arról, amit a Merci Tesla motorral és akkuval kínál. Ez az olcsó Tesla. Várható egyébként a Toyota RAV4 is elektromos hajtással. Jövőre jön a Tesla model X, ami úgy néz ki mint egy Audi Q7, összkerékhajtású, gyorsabb a Porsche Cayenne-nél és 7 teljes értékű ülés van benne 3 sorban, valamint elöl-hátul csomagtartó.
Véleményem szerint a világ legjobb autója, amit úgy jelentek ki, hogy Mercedes S 500-tól Ferrari 458 Itálián át sok mindent vezettem már. Nem kell lemondani a teljesítményről, nem kell otthon hagyni a csomagokat vagy a családot, mindent megkapunk egyszerre. Valamint a környéket se zavarjuk a Ferrari egyébként szép, de valljuk be, hangos hangjával. Nem pufogunk senkinek az orra alá.
Oldalakat írhatnék még a Tesláról, mert van benne még 12 hangszórós Dolby surround hangrendszer, automatikusan nyíló és záródó csomagtartó, Bluetooth kihangosító, garázskapu-nyitó párosítási lehetőség, állítható rugózás, állítható szervó, 21-es felnik, állítható hasmagasság, hangulatvilágítás a karfák alatt, az összes ülés fűthető, sőt, még az ablaktörlőlapátok is, de úgy gondolom, a cikk olvasása elég bevezető, akit bővebben érdekel a dolog, megtalálja a tartalmat az Interneten.