Röviden: Nissan Qashqai Acenta 2WD 1.5 dCi – 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Fronthajtású kompakt szabadidő-autó kiforrott Renault-dízellel |
Mit tud? | Dögös külső, igényes kivitelezés, tágas belső, modern asszisztensek |
Mibe kerül? | Nem túl olcsó. A belépő dízel 6,3 millió, az Acenta 6,8, extrákkal 7,4 |
Kinek jó? | Kompakt méretű autó helyett bárkinek |
A nemréigben próbált alapmotoros, benzines turbó után nálunk járt a belépő dízellel, a hatodik generációs, 110 lóerős, 1.5 dCi-vel is a Nissan Qashqai. Szerencsére, most nem egy agyonextrázott, a való életben eladhatatlan kivitelt kaptunk, hanem egy okosan összeválogatott, megfizethető árkategóriában tartott crossovert, amely valódi családi autóként is szóba jöhet.
Külső
Adatlap
Nissan Qashqai dCi 110
Motor | 1461 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 110 LE |
Nyomaték | 260 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,9 sec |
Végsebesség | 182 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8 l / 100 km |
A spórolás egy csöppet sem látszik az autó külsején, hacsak nem a 17″-os könnyűfém felniken, amelyek helyett láttunk már két számmal nagyobbat is. A Qashqai így sem tűnik úgy, mintha kisebb papucsot húzott volna fel a gyárban a kelleténél, és ezzel nemcsak súlyos tízezreket takaríthatunk meg a gumicserénél, de kényelmesebb rugózást is nyerünk, nem beszélve a nagyobb, súlyosabb kerekek által jobban megtépázott futómű többletköltségeinek elmaradásáról.
Az elődjénél 47 mm-rel hosszabb, 20 mm-rel szélesebb és 15 mm-rel laposabb új Qashqai-generáció ezzel együtt jelentősen nagyobbnak és komolyabbnak tűnik elődjénél, úgy, hogy közben az autó sportosabbnak, frissebbnek hat – még ebben a fehér színben is. A LED-es nappali menetfény minden esetben széria, a halogén fényszórók este is jól világítanak, emiatt nem érdemes az 1,2 millióval drágább Tekna felszereltségi szintet választanunk, ahol már LED-es fényszóró jár (xenon nincs egyáltalán).
Belső, csomagtér
Minden szempontból jelentős előrelépést mutat a belső tér, és nemcsak az elődhöz képest, a konkurenciához viszonyítva is kellemes csalódás. Meglepően kellemes anyagok borítják a műszerfalat és az ajtókat is, jóval több a puha műanyag a vártnál, de ezen felül az összeszerelés minősége is bőven hozza a szintet.
Egy alig kétezer kilométert futott új autó esetében persze nehéz hosszútávú következtetéseket levonni, de kevésbé tűnik zörgősnek és recsegősnek az átlagnál. Praktikum és kényelem terén is jelentős az előrelépés, kellő számban és méretben találunk pakolórekeszeket – többek között a kézifékkar elhagyása miatt (minden változatban széria az elektromos kézifék) – miközben a továbbra is magas üléspozíció kényelmes utazást tesz lehetővé a jól formázott ülésekben.
Nagy szó, hogy nincs túlbonyolítva a kezelhetőség: a fogyasztás, megtett távolság, egyéb adatok rövid tanulás után logikusan elérhetők a kormányon lévő gombokkal is, de a navigáció kezelése is egyszerűbb a megszokottnál – még ha az egyébként nem a legszebb és legokosabb. Az Acenta felszereltségben utóbbi kütyü 350 ezer forintért jár, de a 7″-os színes kijelző mellé ennyiért már kapjuk a tolatókamerát is (plusz MP3, iPod-csatlakozó, Bluetooth), amely nagyban megkönnyíti a hétköznapi városi közlekedést a közepesen nehezen átlátható Qashqaiban.
Jó hír, hogy a válltér mellett a hátsó lábtér is nőtt valamicskét (+11 mm) és a csökkenő magasság ellenére a fejtér is nagyobb parányival a korábbinál. Ezzel együtt az újabb Qashqaiban már normál méretű felnőttek is gond nélkül elférnek a második sorban. Ami a csomagteret illeti, a Nissan továbbra is csak a hagyományos kompakt kategóriában állja meg a helyét, a hasonló SUV-jellegű konkurensek mellett a szűkösebbek között van a maga 439 literes térfogatával (pótkerék nélkül), hiába a plusz 20 liter. A kétszintes csomagtartóban a polc keresztben is osztott, és függőlegesen is megáll, ez növel valamit annak használhatóságán.Milyen vezetni városban?
Kulccsal indul a Qashqai, ez nyilván nem okoz gondot a legtöbbünknek, de azért kényelmesebb gombnyomásra röffenteni – ez szintén jár az 1,2 millióval drágább csúcsfelszereltséghez. A jól ismert, de már hatodik generációs 1.5 dCi meglepően csendesen indul, olyannyira nem hallani rajta a dízeles kerepelést, hogy az alapmotoros benzines Mercedest előbb tippelnénk gázolajasnak. Mindezt kívülről, mert belülről olyan csend uralkodik az utastérben, ami tényleg csak prémiumautókra jellemző.
A kellemes használhatóságért felelős 260 newtonméteres nyomaték 80 százaléka már 1500-as fordulatnál is rendelkezésre áll, 1750/perc fordulattól pedig a teljes nyomatékkal gazdálkodhatunk. Belépő motorhoz képest kellemes a legkisebb dízel, alapjárat közelében is kellően erős, leszámítva talán a mélygarázsok meredek emelkedőit. A dízel kellően jól is veszi a fordulatot, így ilyen környezetből szemlélve abszolút nem tűnik szükségesnek a nagyjából 400 ezer forinttal drágább, 1,6 literes, 130 lóerős dCi. Feltéve, hogy nincs szükségünk összkerékhajtásra, amely kizárólag utóbbihoz rendelhető.
A futómű a nagyobb úthibákat, a kiálló, felpúposodott villamossíneket is ügyesen dolgozza fel, úgy, hogy közben ebből semmit sem hallani, és közben a felfüggesztés is inkább feszes, mint puha. Az viszont a belvárosban gyorsan feltűnik, hogy a kormányzás kifejezetten indirekt, meglepően sokat kell rajta fordítani, ami manőverezésnél, szűk utcákba való kanyarodásnál, hirtelen kikerülésnél nem előnyös.Hosszabb távon?
A Nissan autópálya-tempó mellett is csendesen suhan, ebben az igényes hangszigetelés mellett a kedvező, 0,32-es légellenállási együttható is közrejátszik. A 110 lóerős dízel ereje itt sem érződik kevésnek, a 12,4 másodperces 0-100-as gyorsulási érték a szépen egyenletesen húzó motornak köszönhetően nem tűnik bántóan lassúnak. Itt a kormányzás is javul önmagához képest, már nem zavaró, hogy sokat kell tekerni rajta, kifejezetten szépen és stabilan halad így egyenesen.
Közepes felszereltségű 110 lóerős dízel Qashqai és fronthajtású konkurensei | |
---|---|
Nissan Qashqai Acenta 2WD 1.5 dCi (110 LE) |
6 840 000 Ft |
Dacia Duster Exception 1,5 dCi 80 kW/109 LE 4×2 |
4 350 000 Ft |
Hyundai ix35 Comfort 1.7 CRDi 115 LE 2 WD | 7 149 000 Ft |
Kia Sportage EX Limited 1.7 CRDi 115 LE | 6 899 000 Ft |
Skoda Yeti Ambition Greenline 1.6 CR TDI 105 LE | 6 210 210 Ft |
Költségek, fogyasztás
Az új Qashqai tudásához mérten elviselhető mértékben drágult elődjéhez képest, de a konkurenciához mérve a legdrágábbak között van. Korrekt minősége, modern vezetői asszisztensei mindenképpen az élvonalbeli kompakt SUV-modellek közé emelik a Nissant, de ez nem változtat azon, hogy a tesztautónkért navigációval és a biztonsági csomaggal együtt már 7,4 milliót kell kifizetni listaáron.
A fogyasztási értékekkel a gyár adatai szerint rengeteg pénz megtakarítható, de ezt mi nem tudjuk megerősíteni, mert közel sem sikerült a megadott értékeket reprodukálnom. Közrejátszhatott, hogy a tesztautóban mindössze 2000 km volt, de a 8,5 liter körüli érték városban így is duplája a gyári, és mellesleg abszolút hihetetlen 4,2 liternek – még ha ez dinamikus használat mellett történt is. A 8,5 liter teljesen átlagos fogyasztásnak tűnik, ami habitustól függően azért biztosan csökkenthető még legalább egy literrel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|