Teszt: Audi A3 1.6 Ambition S line - Fékezett habzású
Kívülről a típusjelzés nélküli tesztautóból sugárzik az erő. A sportos kiegészítőket a quattro Gmbh készíti
Nem sok jót ígér a hengerenként kétszelepes, 1.6-os motor, amire nem is tudott rácáfolni: a 102 lóerő csak komótos tempóhoz elegendő
Alapáron 17 colos felnik járnak az S line sportcsomaghoz. Kanyarban és lassításkor meghökkentő teljesítményre képes az autó
Optimális az első sportülések kényelme, az oldaltartás és az üléshelyzet is jó
29 fotó


Sportfutómű, 17 colos felni, teljes optikai tuning kívül-belül: ez már valami. A tesztautót az S line csomag dobja fel ennyire, amelyet a quattro Gmbh készít. Ez az Audi leányvállalat a durva sportmodellek (RS4, RS6) kifejlesztése mellett a szériától eltérő Audikra vágyóknak kínál gyári minőségű optikai és futóműtuningot.

A tesztautó az alapcsomagot kapta, a szériánál keményebb futóművel és külső-belső kiegészítőkkel. S line feliratokat veszünk észre a műanyag védőléceken és a küszöbökön, a felnik 17 colosak 225/45 R17-es gumikkal. A két első sportülés a szélén bőrkárpitozású, az ajtókárpitok tempó ezüst (eredeti nevén Speed Silver) színe is az S line modellek jellemzője.

Szintén a quattro Gmbh munkáját látjuk viszont a zongoralakkal bevont, könnyen összekarcolódó műanyag felületeken, a háromküllős sportkormányon, a sötétszürke tetőkárpiton, a váltókar és a kézifék bőrborításán.

Egy hétmilliós autóban elvárnánk, hogy a rádiót a kormányról lehessen kezelni, ha már egy Renault Clio, egy 206-os Peugeot vagy egy Citroën C3 ezt nyújtja. Ha már itt tartunk: az Audi Concert II hifi szépen szól.

Váratlanul sok gondot okozott a beszállás az autóba. Az ajtóhatárolók nem tartják meg rendesen a széles és a nehéz oldalajtókat, néha az volt az érzésünk, hogy szinte felgyorsítják a becsukódó ajtót. Hátraszállásnál az a gond, hogy a két első ülés előre- és hátracsúszik ugyan, de mind a két kezünk kell mozgatásukhoz.

Hátul a kalaptartóból árnyékoló hálót hajthatunk fel az ott ülők árnyékolására, akik kicsit befalazva érezhetik magukat a magas övvonalú, fekete belső terű, arányaiban kis üvegfelületekkel pózoló autóban.

Nem tágas, de elfogadható a hátsó fejtér. Akinek a feje nem fér el, még mindig vigasztalódhat azzal, hogy a lábhely tágas. Nagyon kényelmesek az ülések, tömésük határozottan feszes, de nem ez az oka, hogy nem szorulunk beléjük gyorsításnál.

102 lóerőt és 148 Nm-t képes nyújtani az 1,6 literes, szívócső-befecskendezéses motor. A szlogenjében a haladás technikáját említő gyártól maradi megoldás a hengerenként két szelep. Igen, tényleg nyolc szelepünk van összesen, amihez egy vezérműtengely is elég.

Konstrukciós elmaradottsága ellenére az A3-hoz rendelhető leggyengébb benzinessel egészen addig elégedetten autózhatunk, amíg nem kell sietni. A nyomatékleadás jó, az ezerhatos benzines egyenletesen húz. Az viszont az első padlógázas gyorsításnál világossá válik, hogy nincs miből meríteni, már közepes tempójú autózásnál is majdnem tövig kell nyomni a gázt.

De ha egyszer lendületben a szekér, akkor miénk a világ. A sportfutóművel annyira nagyok a tartalékok kanyarban, hogy sokszor a gázt se kell elvenni. Még a tesztautóra szerelt téli gumikkal is olyat lehet kanyarodni, hogy szem nem marad szárazon – ahogy Csökő Zoltán navigátor cimboránk mondaná.

Tényleg meghökkentően gyorsan abszolválhatók a kanyarok az elöl McPherson, hátul négy lengőkaros, független kerékfelfüggesztésű autóval. Rutinos az ESP hangolása, nem szabályoz fölöslegesen, de teszi a dolgát, ha arra van szükség. Mivel az A3 egy sportosnak szánt autó, a menetstabilizáló elektronika kikapcsolható.

A fordulóknak a pontos, mégis csekély erővel működő szervokormány miatt is örültünk. A kormányzás finomsága példás, ahogy a sportfutómű ellenére megmaradó rugózási kényelem is az. Az A3 S line már csak 225/45 R17-es gumiabroncsai miatt sem tudja eltüntetni az úthibákat, de szédületes kanyarsebességéhez képest ügyesen tompítja az ütéseket.

Elégedettek lehetünk az egyenesfutással is, a mintha-zsinóron-húznák érzést a kormány automatikus, apró korrekciókkal támogatja. A rásegítés sebességfüggő, nem pedig a fordulatszám növekedésével csökken.

Kis erővel, jól adagolhatóan lassítható az A3. A fékek gyakorlatilag túlméretezettek ehhez az autóhoz, a lassulás a széles gumikkal nagyon vehemens.

Ránézéses alapon is megállapítható, hogy mennyire jó minőségű autóval van dolgunk. A piros fényezés mélysége, csillogása messzire harsogja, hogy ez bizony egy prémiumtermék. A karosszéria szűk hézagos illesztései, a zörgésre még budapesti minőségű utakon is szinte képtelen belső tér, az alsó középkategóriához mérten jó anyagválaszték és a körültekintő zajcsillapítás szintén hangsúlyozza az Audik igényességét.

Manapság ritka nagyvonalúságot (vagy hanyagságot?) tapasztaltunk az A3-ban, mivel sem hang-, sem fényjelzés nem figyelmeztet minket a biztonsági öv bekapcsolására. Titkon kicsit tetszik, hogy az Audi ezzel tudatosan lemondott az Euro NCAP törésteszten mért pluszpontról, mert másra nem igazán jók a villogó-sikítozó ábrák. Aki nem éri fel aggyal, hogy az „öv összetartja a családot” és használata a saját élete miatt fontos, az úgyis kijátssza a csipogókat.

Három negyed részben komótos városi, negyedrészt élénk országúti autózás után 8,3 L/100 kilométeres tesztfogyasztást mértünk. Az alig nyolc liter feletti értéket kimondottan jónak tartjuk, a lusta motor szerény fogyasztással honorálta a ráérős tempót.

6 776 000 forintból sokkal tágasabb, erősebb, gazdaságosabb és olcsóbban fenntartható autókat vehetünk, mint az ezerhatos, kétajtós tesztautó. Ez az ár egy ilyen teljesítményű és méretű alsó középkategóriás autóért túlzás, hiszen a műszaki tartalom szinte közös a Seattal, a Volkswagennel és a Skodával.

Viszont az Audi márkanév, a dinamikus forma sok pénzt megér, a sportmodellt tényleg nagyon jó vezetni és egy ilyen Audi A3 drágább limuzinok közül sem lóg ki. A tesztautó igen jó felszereltséggel került közel hétmillió forintba. A 17 colos felnik, a sportülések és a többi sportos kiegészítő mellett ebben az árban az automata légkondicionáló, a tíz hangszórós Audi Concert II hifi, az ESP és az ülésfűtés is benne van.


Műszaki adatok – Audi A3 1.6 Ambition S line
Lökettérfogat (ccm) 1595
Furat x löket (mm) 81,0×77,4
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 75(102)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford) 148/3800
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,9
Végsebesség (km/h) 185
Fogyasztás (l/100 km) város (benzin) 9,6
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,5
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 7,0
CO2 kibocsátás (g/km) 168
Gumiméret 225/45 R17
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4203/1765/1421
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 350-1100
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1205/560
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Listaár (forint) 6 776 000