Teszt: Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury - Amerikai ízzel

Néhány napja egy Volvo sajtótájékoztatón a Cadillacet és a Skodát emelték ki, afféle csodapéldaként. A svédek marketingkutatói szerint ennél a két márkánál tudták tökélyre vinni a márka átpozícionálását. A Skoda példáját nem kell ecsetelni: az ex-szocialista autó mára ízig-vérig Volkswagen modellé érett – sőt, az Octavia ma már keresztbe le is nyeli a Golfot.

Ezzel szemben a Cadillac példáját európai ésszel reménytelen felfogni. Azt sem tudjuk, hogy mi fán terem ez az amerikai márka. A Cadillac újjászületése valamikor az ezredforduló hajnalára datálható. Ekkor vonták ki végérvényesen a forgalomból a Cadillac Eldorádót, az amerikai autóikont, és ugyanerre az időszakra tehető a Cadillac Evoq tanulmány színrelépése.

Mindkét mozzanat egy célt szolgált: a Cadillac soha többé nem lehet tehetős nyugdíjasok és ezeréves eszméket követő, ősz halántékú amerikaiak kedvence. A Cadillac-ből olyan márkát próbálnak építeni, ami világszerte képes a luxust hétköznapi formában tálalni.

Ha a Volvo azt mondja, hogy a Cadillac-nek sikerült átpozícionálnia magát, akkor készséggel elfogadjuk ezt az információt, mivel tapasztalati úton nem tudunk nyilatkozni a Cadillac-ekről.

Amerikai bitang

Álmodoztak már valaha arról, hogy Cadillac-et vezetnek? Én még soha. Kollégám vezette a teljes parkot a hazai bemutatón – olvassák el, mit írt róluk! Ez az SRX egy igazi nagy dög, ahogy a modern autós nyelv hívja: SUV. Magas, de nem terepjáró, hétszemélyes, de nem is egyterű.

Összkerék-hajtása állandó, felezőt kapcsolni, diffit zárni nem lehet. A kerékfelfüggesztés teljesen független hátul is, nem úgy, mintha a Chrysler Grand Voyagernél, ahol teherautó módra merevtengelyt és laprugót tettek a vas alá.

Ettől függetlenül a Cadillac SRX az első látásra és az első néhány méteren pont ugyanolyan ormótlan böszme dögnek mutatta magát, mint minden amerikai vasmacho. Egy kőkemény kigyúrt kétajtós szekrény, akit az ember mer kihozni a sodrából.

Mozgása mackós, minden mozdulatot kétszer meggondol, mielőtt valóban menne valamerre. Megfontoltan változtatja helyzetét, mert minden egyes mozdulatnak hatalmas az energiaigénye – amit a 4,6 literes V8-as dög szolgál.


4,6 liter – 325 lóerő

Van kisebb motor is, de az nem is kéne. Nagyon szimpatikus vonás a Cadillac részéről, hogy szemrebbenés nélkül le merik írni a nagy vas valódi fogyasztását: 19,1 liter/100 km városban. A kisebb 3,6 literes V6-osnak, és a nagyobb 4,6 literes V8-asnak is pont ugyanannyi. Országúton és vegyes üzemben már van különbség: kevesebbet fogyaszt a V8-as! Ezek után, még felmerül bárkiben kérdésként, hogy melyik motort válassza?!

Mi nem választhattunk, ez volt. És tankoltuk 100 kilométerenként a 19,1 litert. Országúton nem tudtunk fogyasztást mérni, autópályán 160-nál 16 liter benzint égetett el a hatalmas Northstar benzinmotor.

Én azt mondom, ha egyszer van lehetősége az embernek ilyen autóba tölteni a 300 forintos benzint, megéri! Fájdalmasakat nyögve, de ki lehet bírni. Az a hangélmény, amivel csak egy elefántcsorda öblögető ordibálása mérhető, megér minden egyes gázfröccsöt.

Maga a teljesítményorgia nem ront ajtóstul a házba, sőt, azt merem mondani, hogy a 325 lóerőtől többet vártam volna. Elhiszem, hogy 7,4 másodperc kell csak a 100-as sprintre, de valahogy nem érzem. Elméletileg 225 km/óra lenne a végsebesség, de nem mertem 180-nál többet nyomni. Hamar kolléga elől állítólag egy Honda S2000 rémült kisfiúként menekült le az autópályán, én hasonló megfélemlítésekre nem vállalkoztam.

Pedig az autó alkalmas rá. Ha csak 160-nal döngetünk az autópályán, akkor is automatikusan és válogatás nélkül húzódik félre mindenki tekintélyt parancsoló járművünket megpillantva. A szögletes szemek, a kockás vonalak, ha lehet, még hatalmasabbnak mutatják a Cadillac SRX-et, mint amekkora. Pedig ennél egy számmal van még nagyobb autója a Cadillac-nek.

Odabent

Három méter a Cadillac SRX tengelytávja. Kétség sem férhet hozzá, ez az autó odabent is irgalmatlan méretű. Leghátul, a plusz pénzért adott harmadik sorban ez már csak akkor igaz, ha tízéves fejjel vetemedünk ilyen kijelentésre. Én még ilyet nem láttam: ez az üléssor elektromosan csukható össze, és tüntethető el a padlóban. Így már nem is olyan sok az ülésekért kért 425 ezer forint.

Ebben az autóban a fa tényleg fa, a műanyag meg első osztályú. Különösebb formatervezői bravúrt nem sikerült végrehajtani az utastérben, a Saabos levegőbelépők és a dupla méretű fedélzeti számítógéppel egybeépített rádió nem ad semmi extra érzést.

Pedig ez a kis doboz igen komoly szerkezet. DVD-s navigáció és tévé is belekerült az átlagos hifinek tűnő dobozba.

Élmény

Klasszikus értelemben vett vezetési élménnyel nem szolgál az SRX. Ezzel a batárral nem lehet ezerszám habzsolni a kanyarokat. A futómű ugyan pontosan követi szándékainkat, de a két tonna, amit a karunkkal és a talpunkkal irányítunk, folyton önálló életre kel. Ha magállunk, ő tovább szeretne menni, ha kanyarodunk, ő direkt másfele fordul – ilyen lehet nagy hasú kövérembernek lenni.

Ennek ellenére imádtam az SRX-et. Igazi hatalmas amerikai doboz, ami olyan határozottan van jelen az úton, hogy lerobbantani sem lehet. A sebességmámort és az élményt más csomagolásban kapjuk, mint ahogy azt korábban szerettük, de ez az amerikai íz sem rossz.


Műszaki adatok – Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 4565
Furat x löket (mm) 93,0×84,0
Hengerek / szelepek száma V8/32
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 239(325)/6500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 427/4400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,4
Végsebesség (km/h) 225
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 19,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 10,9
Vegyes (l/100 km) 14,0
CO2 kibocsátás (g/km) 331
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4950/1845/1721
Tengelytáv (mm) 2957
Csomagtér (liter) 238-1968
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2051
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 76
Gumiméret 235/60 R18, 255/55 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 18 050 000
Konkurensek (forint) BMW X5 4.8is (360 LE): 23 976 000
Mercedes M 500 (306 LE): 19 750 000
Volvo XC 90 V8 Executive (315 LE): 21 355 000
Tesztelt autó ára (forint) 20 637 500
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első-, oldalsó-, és függönylégzsákok, automatikus légkondicionáló elöl-hátul, elektromos pedálmozgatás, bőrkárpitozás, fűtött első ülések, xenon fényszórók, 18 colos könnyűfémfelnik, DVD lejátszó a 2. üléssorban
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Olcsóbb konkurenseinél a Cadillac SRX, mégsem valószínű, hogy bekebelezhetné az európai vetélytársak piacát. Remek darab a nagytestű Cadillac, kisebb motorral semmiképp sem szabad választani. A fogyasztás horribilis, de kéttonás tömeget ilyen tempóval mozgatni csak így lehet.
Pontszám (max. 10) 8,0 pont