Az erőd

Teszt: Chrysler 300C 3,0 CRD 1
Valahol itt van a puncimágnes

Valahol itt van a puncimágnes

Valahol itt van a puncimágnes


Senki sem vádolhat elfogultsággal az újabb amerikai autók iránt, sőt talán inkább egy kicsit idegenkedem is tőlük. A régiekkel nincs bajom, szépek, nagyok, tágasak és nagy valószínűséggel van bennük egy bitangméretű V8-as blokk. A Chrysler 300C azonban már messziről is tetszett. Nagyjából így képzelek el egy amerikai autót. Irdatlan tengelytáv, hatalmas kerekek és tisztességes hátsókerék-hajtás. Még talán a lomha V8-as jellegzetes hangja hiányzik a képből, de ne legyünk telhetetlenek ebben a kőolajszegény világban.

Többnek látszik

Városi forgalomban érdekesen fogadják az emberek a Chryslert. A legtöbben, ha tehetik gyorsan elmenekülnek előle, mindenhová azonnal beengedik, és rengetegen megnézik. Való igaz, nem túl gyakori a hazai utakon, de azért ennyire nem nézhet ki ijesztőnek. Aztán kicsit jobban átgondoltam és rájöttem, hogy mégis rémisztő lehet, amikor hirtelen egy timpanonnyi hűtőmaszk és a gonoszkás xenonlámpák néznek farkasszemet valakivel a visszapillantó tükörből.

a videó a hirdetés után indul

Városban amúgy is ritkán őrül meg az ember, de ezzel a kocsival direkt jólesett a lehető legszabályosabban közlekedni. Ezzel a magatartással mindenkit megleptünk, hiszen egy hasonló autótól szinte mindenki elvárja a pofátlankodást, a nyomulást, az index használatának mellőzését, de még talán a keresztbenállást is a rokkantparkolóban.

Ablak valahol a látóhatáron

No, így kell kinéznie egy amerikainak

No, így kell kinéznie egy amerikainak

No, így kell kinéznie egy amerikainak


Az autó legkarakteresebb része a krómmal gazdagon díszített hűtőrács, de oldalról is nehéz kivetnivalót találni az összképben. Talán csak az ablakok lettek egy kicsit keskenyebbek a kelleténél, így az utasok, főleg a hátsók, nagyjából úgy érezhetik magukat, mintha páncélautóban ülnének. Erre csak rásegít, hogy a kormány mögé huppanva egy terepasztalnyi gépháztető hasal bele a horizontba, és menetközben az első szélvédőről legfeljebb teleszkópos ablakpucolókészlettel tudnánk letörölni a párát, ha nem lenne ebben a segítségünkre a légkondicionáló.

A termetes csomagtartó környéke már annyira nem hoz lázba, – de a belül, hátul kifeszített háló, amely a kisebb csomagokat tartja vissza attól, hogy a raktér feneketlen mélységébe vesszenek olcsó, jó ötlet, szerettük – azért inkább gyorsan üljünk vissza a kormány mögé. Ezt akár egyenesen a poggyásztérből is megtehetjük, mert a csomagtérfedél bentről is könnyen nyitható. Kipróbáltuk ezt is.

A második oldalon nekilátunk boncolni, majd fél térdre ereszkedünk a tudomány és az ESP előtt


Belsejének kidolgozásáról sok jót nem lehet elmondani, de nagy varázslatot nem is vártunk tőle. A műszerfal órái kifejezetten csinosra sikerültek, kár hogy ebből a szépségből a középkonzolra már nem sok jutott. Nem is beszélve az ajtókárpitról, ahol egy kicsit jobban is kitehettek volna magukért a tervezők. Érdekes, hogy manapság éppen Amerikában nincs igény a szép, jó minőségű anyagok használatával készült belsőre, holott néhány évtizeddel ezelőtt ezzel nem volt problémájuk a tengerentúli autógyáraknak.

Agresszív ábrázat

Agresszív ábrázat

Agresszív ábrázat


A csúszós, fabetétes kormányt pedig inkább hagyjuk, ennél szinte minden jobb. A kapcsolók, gombok elhelyezésénél talán az 1.0-ás amerikai „júzer” képességeit vették alapul, így minden könnyen megtalálható, egyértelmű, nyoma sincs a franciás humornak. Nincs is ezzel baj, csak az erős kezdés után bent is kerestük a varázslatot.

A helykínálatra nem lehet panasz, még a 190 centis termetemhez beállított vezetőülés mögött is maradt némi hely. Kívülről persze azért tágasabbnak mutatja magát a Chrysler, mint amilyen a valóságban, de a csúszós bőrfotelekben mindenki mosolyogva pöffeszkedhet az első sietősen bevett kanyarig.

Német vendégmunkás

Hátulról már nem annyira meggyőző

Hátulról már nem annyira meggyőző

Hátulról már nem annyira meggyőző


Az autó több négyzetméteres motorházteteje alatt lapuló V6-os dízel több ízben is tartogatott meglepetéseket. Kellemes hangja mellett még nagy ritkán a hátsó kerekek megnyikkantására is futja az erejéből, pedig kis híján kéttonnás vastömeget kell mozgatnia. Második meglepetés a benzinkúton ért, amikor a megtett kilométerek és a tankolt gázolaj mennyiségéből rövid fejszámolás után 8 liter körüli átlagfogyasztás jött ki. Még harmadszorra, papíron is. Jó, igaz, aránylag kevés dugóban ülés jutott erre a hétre, de akkor is elég jónak számít ez az étvágy.

Fránya fizika

Gyönyörű munka a fényszóró

Gyönyörű munka a fényszóró

Gyönyörű munka a fényszóró


Menetközben az összekalapált rengeteg vas érezteti, hogy van valami fizikának csúfolt tudomány, és a járgány gyorsan be is hódol a különféle törvényeknek. Főleg élesebb kanyarokban, poros aszfalton tudja meglökni az ember adrenalinszintjét a vicces kedvű menetstabilizáló. Annak ellenére, hogy a nagy tudású elektronika igény szerint kiiktatható, még bekapcsolt állapotban sem vesz el minden élvezetet a vezetőtől, néha-néha hagyja egy cseppet megcsúszni a monstrumot.

Az autó még véletlenül sem hibátlan, de összességében mégis elfeledteti a kellemetlen, főként a belsőt érintő apróbb részleteket. Annak, aki bátran bevállal egy ennyire karakteres autót, biztosan sok örömet nyújt majd. A Mercedes motor nem zsákbamacska, és a családi költségvetés utolsó filléreit sem kell feltétlenül üzemanyagra költeni, ha egy hasonló jószág parkol a ház előtt. De ha már választani kell, akkor legyen inkább a kombi, azzal még jobban megzavarhatjuk az utca emberét.

Lapozás után elmerülünk a számmisztikában. Lóerők, forintok, literek, és minden tétel mellett lesz szám is.


Műszaki adatok – Chrysler 300C 3,0 CRD
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2987
Furat x löket (mm) n.a.
Hengerek / szelepek száma V 6
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 160 / 218 / 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 510 / 1600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,6
Végsebesség (km/h) 230
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,6
Vegyes (l/100 km) 8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 215
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5015 / 1880 / 1475
Tengelytáv (mm) 3050
Csomagtér (liter) 504
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1980 / 405
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 72
Gumiméret 225/60 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 12 100 000
Konkurensek (forint) Volvo S80 D5 12 390 000
Saab 9-5 1.9 TiDS Vector, 10 095 000
Mercedes-Benz E 320 CDI, 12 950 000
Tesztelt autó ára (forint) 12 960 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Bőrkárpit, xenon fényszórók, klíma, hifi, elektromos ülések és kormány
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye: Brutális megjelenésű, meglepően gazdaságos igazi hátsókerekes amerikai jószág. Ha nincsenek különösebb elvárásaink a belsejével kapcsolatban, akkor nem okozhat csalódást.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont