Adatlap

Citroën C4 1,6 e-HDi Exclusive

Városban 6,8, országúton 4,9 litert fogyasztott a tesztautó
Városban 6,8, országúton 4,9 litert fogyasztott a tesztautó
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,9 l / 100 km

Bajban van a PSA Peugeot Citroën: beszorultak a telített európai piacra, arculatukat megtépázták a korábbi megbízhatósági gondok és tavaly az autógyártó üzletágnak nem sikerült nyereséget termelni. Egyik oldalról a koreai márkák szorongatják őket jó minőségű, jutányos autóikkal, a tehetősebb réteget meg lefölözik a németek és a japánok.

A slusszkulccsal kezdődik

A PSA konszern az egyetlen helyes választ adta minderre: elkezdtek megbízhatóbb, vonzóbb és sokkal jobb minőségérzetű autókat gyártani.

Elég beülni például a C4-be. A kvalitások sulykolása a kulccsal kezdődik: nehéz darab finom műanyag héjban, tolla olyan erővel csapódik ki, mintha az összes előítéletet meg akarná semmisíteni.

Nem spóroltak a minőségérzeten a belső téri designerek

Nem spóroltak a minőségérzeten a belső téri designerek

Nagyon jól jöhet a fedélzeti konnektor

Nagyon jól jöhet a fedélzeti konnektor

Nagyon jól jöhet a fedélzeti konnektor


Minőségérzetre az Exclusive csúcsfelszereltség tesztautó a legjobbakhoz mérhető az alsó középkategóriában, az első háromban egész biztosan ott van.

Megnyerő műanyagok, elegáns fémszínű díszítések a levegőrostélyok körül, finoman mozgó kapcsolók, precízen forgó tekerőgombok.

Tudják, mennyi múlik a minőségi összképen és a C4 belső tere igényesebb a komplett japán középkategóriás mezőnynél az Avensistől a Mazda6-on át a Legacyig.

a videó a hirdetés után indul

Konnektor az autóban

Nagyra értékeljük a fedélzeti konnektort az első kartámla alatt, amelybe földeletlen csatlakozót lehet dugni, mint például a Passatban. Ez még akkor is nagy dolog, ha az Insignia földelt villásdugókat is befogad.

A tesztautó és konkurensei, a Golfot kivéve stop-start-rendszerrel
Citroën C4 1,6 e-HDi Exclusive (112 LE) 6 539 000 Ft
Hyundai i30 1,6 CRDi Business ISG (110 LE) 5 949 000 Ft
Peugeot 308 Active 1,6 e-HDi Active (112 LE) 6 109 000 Ft
Volkswagen Golf 1,6 TDI Highline (105 LE) 6 649 630 Ft
Közepes a hátsó lábtér, nem egy konkurens nyújt ennél többet

Közepes a hátsó lábtér, nem egy konkurens nyújt ennél többet

Közepes a hátsó lábtér, nem egy konkurens nyújt ennél többet


A Citroën másban hibázott: átmérőjével szekérkereket idéz a kormány és az elöl terpeszkedőkkel szemben a hátra szorulóknak nincs jó dolga, mert magas utasoknak a lábtér és a fejtér is kevés. A csomagtér élvezhetett előnyt, mert pótkerékkel is megvan 380 literes, a nem sokra való defektjavító szettel 408, mint a Xsarában volt.

e-HDi, végre kézi váltóval

Egy ideje már nem muszáj a stop-start rendszert a kiábrándító MCP-6 automatizált kézi váltóhoz társítani. Ideje volt robotváltó nélkül is piacra dobni az automatikus motorleállítást, a hatfokozatú, tisztességesen kapcsolható kézi váltóval a C4 sokkal jobb autó.

Stop-start 50 ezer forintért

Az e-HDi elemei: 1. indítóáram-növelő rendszer 1a. teljesítményelektronika 1b. 5 V-os kondenzátor 2. 70 amperórás akkumulátor, 12 V, 3. vezérlőelektronika 4. indítómotor-generátor 5. dízelmotor

Az e-HDi elemei: 1. indítóáram-növelő rendszer 1a. teljesítményelektronika 1b. 5 V-os kondenzátor 2. 70 amperórás akkumulátor, 12 V, 3. vezérlőelektronika 4. indítómotor-generátor 5. dízelmotor

Az e-HDi elemei: 1. indítóáram-növelő rendszer 1a. teljesítményelektronika 1b. 5 V-os kondenzátor 2. 70 amperórás akkumulátor, 12 V, 3. vezérlőelektronika 4. indítómotor-generátor 5. dízelmotor


Új stop-start-rendszert vezetett be a Citroën és a Peugeot e-HDi néven. Az alapjárati motorleállítás az 1,6-os dízelhez rendelhető a következő modellekben: Berlingo, C3-C3 Picasso, C4-C4 Picasso, DS3, DS4 és DS5. A rendszer szerencsére mér nincs kényszerházasságban a robotizáltnak hívott MCP-6 automatával, amely egy automata kapcsolásra képessé tett kézi váltó, megszokást igénylő bólogatással.

A generátor szolgál indítómotorként is, a bordázott ékszíjjal rántja be a dízelmotort. A szerkezetet 600 ezer indításra méretezték, míg a normál önindítókat nagyjából 50 ezerre. A stop-start-rendszer 0,4 s alatt indítja újra a motort. Érzésre gyorsabban és puhábban dolgozik, mint a konkurensek, ideértve a Mazda i-Stopját is.

Hamar megszokni, hogy lámpánál nem büdösít az autó. Utána minden más autóból hiányzik a stop-start rendszer

Hamar megszokni, hogy lámpánál nem büdösít az autó. Utána minden más autóból hiányzik a stop-start rendszer

Hamar megszokni, hogy lámpánál nem büdösít az autó. Utána minden más autóból hiányzik a stop-start rendszer


A gyakori újraindítás áramigényét a felitatott elektrolitos (tévedésből zselésnek hívott) akkumulátor mellett egy kondenzátor (töltéstároló) elégíti ki. A sűrű leállítások miatt a turbófeltöltő hűtése hatékonyabb, mint a nem e-HDi dízelekben. A motor nem akkor kapcsol ki, amikor az autó megállt, lassításkor a kézi váltósban 20, az automatával 8 km/óránál áll le.

A motorleállítás városi forgalomban akár 10-15 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér. Elvileg csak a 7 másodpercnél hosszabb állással megtakarított üzemanyag-mennyiség fedezi az újraindítás áramigényét, amit a generátorral kell megtermelni – gázolajból. Kár ezt a jól működő berendezést – egyébként a smart fortwo mintájára – mikrohibridnek hívni, mert semmi köze a hibridhajtáshoz. Stop-start-rendszernek viszont jóféle az e-HDi, amelynek felára 50 000 Ft.

Stop-start rendszere a ma piacon lévők közül talán a legjobb. Puhán rántja be a motort, nem érezni rázkódást és idejekorán, már a piros lámpához gurulva lelövi a HDi-t. Ám az egyre terjedő alapjárati motorleállítás nem biztos, hogy jót tesz a dízelmotornak, a stop-start terhelését elvileg a benzinmotorok közül is csak az Atkinson-ciklusúak viselik jól.

Városban a szabványos mérési ciklus szerint 8 decit csökkent a fogyasztáson a stop-start berendezés, országúton alig van hatása. A kétféle C4 1,6 HDi fogyasztási értékei: 5,0/5,8 - 3,8/3,9 - 4,6/4,3 liter/100 km. Reálisan városban is kisebb a különbség, de jobb lelkiismerettel autózhatunk, ha legalább állás közben nem szennyezzük a környezetet

Városban a szabványos mérési ciklus szerint 8 decit csökkent a fogyasztáson a stop-start berendezés, országúton alig van hatása. A kétféle C4 1,6 HDi fogyasztási értékei: 5,0/5,8 – 3,8/3,9 – 4,6/4,3 liter/100 km. Reálisan városban is kisebb a különbség, de jobb lelkiismerettel autózhatunk, ha legalább állás közben nem szennyezzük a környezetet

270 (285) Nm

Ebben a verzióban hengerenként kétszelepes és már 3600-nál 112 lóerős az 1,6 HDi, amely kiforrott és igen jó motor. Dízelhez mérten kulturáltan működik, bőséges erejével könnyű nekieredni a hegyeknek és biztonsági szempontból sem közömbös, ahogy országúton ellő a kamionok mögül. Túltöltéssel rövid időre 285 Nm-re ugrik a nyomaték, bár a 270 Nm is magasabb az átlagnál.

Egészségeset lehet vele kanyarodni, de igazán a C4 kényelme fogott meg, a halkan működő motor, a finom rugózás és a jó ülések.

A dízelmotor fogyasztása elhanyagolható tétel: városban 6,8 litert mértünk, Budapesten kívül be lehet rendezkedni 4,9 literes fogyasztásra, ha ráérősen és egyenletes sebességgel utazunk. Pofátlanul drága  a gázolaj, de a C4-ből a motor kvalitásai miatt mégiscsak érdemes dízelt venni.

Sok extra, magas ár

Bajosabb a 6,5 milliós listaár, bár ez akcióban máris csak 5 839 000 Ft és Exclusive kivitelben kitűnő a felszereltség. Van például kétzónás automata légkondicionáló, vakító fényre elsötétedő belső tükör, kivehető elemlámpa a csomagtérben, a parkolóhelyeket felmérő parkolóradar és 16 collos alufelni. A holttérfigyelés, a guminyomás-ellenőrzés és a sávelhagyásra figyelmeztető AFIL viszont feláras.