Külsőre az égvilágon semmi nem különbözteti meg a gázos Dustert, a mezei kiviteltől. Legfeljebb a tanksapkára ragasztott ordenáré, sárga LPG matrica, illetve az autó alján látszó masszív acél UFO. A Duster formája szerintünk egész jól sikerült, széles, masszívnak tűnik, és még ezekkel a béna, sötét műanyag elemekkel, puccmentes lemezfelnivel is pofás darab. Még több, még pofásabb, még friss, ropogós Daciát itt talál az olvasó.
Szolid a luxus
Adatlap
Dacia Duster LPG 1,6
Motor | 1598 cm3, LPG/Benzin, S4 |
Teljesítmény | 102 LE |
Nyomaték | 144 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,8 sec |
Végsebesség | 162 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 9,1 l / 100 km |
Belseje puritán, aki puha borításra, színes kiegészítőkre, ülésfűtésre, és egyéb úri huncutságra vágyik, csalódott lesz. Ez a Duster őszinte darab, itt nincs se elektromos tükör, se tolatókamera, se más csoda.
Az autó belseje nem egy biedermeier babapalota, amelyről gyermeklányok álmodoznak, hanem egyszerű, de jól használható valami. A nehezen forgatható és rémes tapintású plasztik-kormány, a spórolás miatt idétlen helyre épített ablakemelő kapcsolók, és indexelés közben véletlenül lekapcsolható világítás bosszanthatja a sofőrt, de más gond nincs vele.
Tágas, ülései még kényelmesek is, és vezetni sem rossz. Könnyen lehet vele lavírozni városban is – a tolatóradar azért elkelne benne – és a komfortos rugózás is a vezető kedvében jár. A nem éppen könnyedén járó, hosszú egyessel megbolondított váltó már nem szerethető ennyire, de végül is működik.
De hol van a gáz?Az LPG tartály a csomagtartó aljára, a pótkerék helyére került, így a poggyásztér mérete teljes egészében megmaradt. A negyven liternyi gáz befogadására képes tank fentről, a csomagtartó felől megközelíthetetlen, egy fixen rögzített, masszív fémlemez takarja. A kitúrt pótkerék helyett egy csomag gumijavító-hab és kompresszor került hátra, így ha defektet kapunk a Daciával, nem ússzuk meg egy egyszerű kerékcserével, hanem habbal kell pancsolnunk, kompresszorral hadakozni.
Mi is az LPG?
Az LPG folyékony halmazállapotú szénhidrogén gázok elegye, amely üzemanyagként is egyszerűen felhasználható. Összetétele alapján – propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei – igen közel áll a háztartási PB-gázhoz, tulajdonságait szabvány is rögzíti. Amiben különbözik, hogy a mezei PB-gáznál tisztább, kevesebb szennyezőanyagot tartalmaz.
A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. Tankolásnál szivattyúval, speciális töltőszelepen át töltik a gépkocsi gáztartályába, ahol felhasználásig kb. 12 bar nyomáson tárolódik a cseppfolyósított gáz.
A Dacia kínálatában nem ez az egyetlen, gyárilag gázosított modell. Akad a Sanderóból és az MCV-ből is alternatív üzemanyaggal hajtott kivitel. Íme az árak:
Dacia Sandero | Motor | Ár |
Arctic LPG | 1,2 16V 53 kW / 72 LE | 2 620 000 ft |
Dacia Logan MCV | ||
Cool LPG | 1,6 60 kW/82 LE | 2 840 000 ft |
Dacia Duster | ||
Cool 4×2 LPG | 1,6 16V 75 kW/102 LE | 3 250 000 ft |
Gázüzemű autóval behajtani tilos!
Jó ideig a fenti szöveggel ellátott tábla tiltotta ki az LPG üzemű kocsikat a talajszintnél alacsonyabban fekvő – mély – garázsokból. Ennek egyszerű oka volt, az esetlegesen kiszivárgó gáz a levegőnél nehezebb, így összegyűlve robbanás-veszélyes mennyiségben összegyűlhetett ezekben a helyiségekben. Azonban nemrég ez változott, így azóta csak a biztonsági szelep nélküli gázos autók vannak kitiltva ezekről a helyekről.
Tiltás
Belügyminiszter 28/2011. (IX.6.) BM rendelete az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról 601. § (6) Az (5) bekezdés a) pontjában meghatározott terek bejáratánál, jól látható módon, a „Biztonsági szelep nélküli LPG üzemű jármű részére tilos a behajtás” feliratú táblát kell elhelyezni. Tehát egy ideje már be lehet hajtani mélygarázsba is a modern, LPG üzemű kocsikkal.
Biztonság:
A Duster egyik gyenge pontja sajnos a biztonság. Az EuroNCAP tesztjein mindössze három csillagot volt képes összeszedni, ami valljuk be, manapság elég karcsú eredmény. Mielőtt hangos csúfolódásba kezdenénk, a Dacia a felnőttutas-biztonság című versenyszámban 74 százalékos eredményt ért el, ami nem mondható annyira rossznak.
Az A-oszlop ugyan megrogyott, de az utascella stabil maradt. Viszont pontlevonást kapott az autó, mert a becsapódás során kinyílt a csomagtér ajtaja. A részletes teszt ide kattintva olvasható.
A törésteszt pedig itt nézhető meg:
Haladás
Az autó orrában Renault emblémás, 1,6 literes, 16 szelepes benzinmotor dolgozik. Benzinnel etetve 102 lóerős, gázzal kicsit gyengébb. A különbség ugyan érezhető – főleg, ha alacsony fordulatszámon lenne szükségünk nyomatékra – de egyáltalán nem zavaró mértékű. Pláne, ha abba is belegondolunk, hogy egy liter benzin mennyivel többe kerül, egyáltalán nem gondoljuk, hogy rosszul járunk, pár ló beáldozásával.
FogyasztásNincs könnyű dolgunk, mert közel lehetetlen szétválasztani a kétféle üzemet, és ahhoz számolni valamiféle fogyasztási adatot. Az alig párszáz kilométert futott tesztautónál amúgy sem valószínű, hogy a későbbiekben is helytálló eredmény jön ki a számolgatás végeztével.
A lényeg, hogy 510 kilométert tettünk meg vele, amely 40 liter gáz, és 18,3 liter benzin elégetését jelentette. 40 liter LPG ma 240 ft/literes ár mellett 9600 forint, míg a benzinköltség (409ft/l) 7522 ft volt, 365 km gázos és 145 km benzines autózás után. Rövid számolás után kiderül, hogy egy kilométer az LPG-s Dusterrel nálunk 33,5 forintba került. Ugyanez tisztán benzinnel már nagyjából 50 forint lenne.
Persze ha csak a gáztartály tartalmát égettük volna el – gyakorlatban ilyen nincs, indulásnál benzint használ az autó – akkor még jobb, 26,3 forintos kilométerköltség jönne ki a nálunk mért fogyasztási adatok alapján, nem laboratóriumi körülmények között, bízva az importőr teletankjában.
Miért is jó a gáz?
Ott van pár sorral feljebb a megoldás. Mert olcsóóó! Még. Amíg nem szívatják meg jó alaposan a gázzal autózókat is. Az érezhetően alacsonyabb üzemanyagár mellett további előnyei is vannak a gázzal autózásnak, hiszen hosszabb az olajcsereciklus, és a motor is kevésbé kopik.
Emellett kevesebb és ártalmatlanabb károsanyag hagyja el egy gázzal üzemelő autó kipufogóját, mint a benzinesét. A gázmentes, ugyanilyen felszereltségű Duster kereken 3 millió forintba kerül, így az LPG-s változat 250 ezer forintos felára, durván, a saját fogyasztásmérés adatai alapján számolva 13-15 ezer kilométer megtétele után megtérülhet.