Mihez kezdjen egy autógyár, ha egyik oldalról a környezetvédőknek, másik oldalról az egyre kényesebb vásárlók elvárásainak kell megfelelnie? Üzleti alapon működő vállalkozásként nem húzhatja le a rolót, hiába szeretnék a zöldek.
A megoldás az olyan hosszú távú programokban bujkál, mint például a hidrogénhajtású hetes BMW, ami az első ilyen szériaérett luxusautó. Amíg kiépül ezen járgányokhoz a szükséges és méregdrága infrastruktúra, rövid távú megoldásokat kell bevetni.
Ilyen az Efficent Dynamics (hatékony dinamika) koncepció, melynek jegyében két sorozat is megújult a BMW palettáján. Az alig látható külső jegyek mellett inkább a műszaki fejlesztések dominálnak mind az ötös mind az egyes sorozatnál, bár utóbbiból a háromajtós igazi újdonságnak számít.
A környezet legfőbb ellenségének egyre inkább a magas fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás számít, így a műszaki megoldásoknak ezekkel kellet szembeszállniuk. Mindezt úgy, hogy eközben ne szenvedjen csorbát a márka sportos imidzse. Mi a megoldása ennek a látszólag ellentétes feltételrendszernek?
Luxus kisautós fogyasztással – az ötös sorozat
Egy facelift alkalmával kötelező valamit babrálni a külsőn, amitől az autó persze se nem megy jobban, se nem fogyaszt kevesebbet. Ilyenkor mindig a lámpabura, a lökhárító és a hűtőrács a jolly joker. Mostantól kicsit lágyabb vonalak jellemzik az új ötöst, kevésbé férfias, kicsit unisex, kicsit elegánsabb.
Hátulra mintázat nélküli lámpaburák kerültek, oldalukban 4-4 piros LED-del. Hogy ezek milyen célt szolgálnak, arra nem derült fény. A párnázott kartámaszokra, az átalakított fogantyúkra, és a többi belső kütyüre most nem térnék ki, szebb lett és kész.
Sokkal érdekesebb, hogy a motorok olyan pofátlanul alacsony vegyes fogyasztást produkálnak, hogy alig hittünk a szemünknek. A hathengeres benzinmotorok egy új, közvetlen befecskendezési eljárással, jóval gazdaságosabbak lettek a korábbiaknál, pedig a BMW-k relatíve mindig jól fogyasztottak.
Spórol a megújult hatfokozatú automata váltó is, ami gyorsabb és hatékonyabb a korábbinál, és egy új sport automata is bekerült kínálatba. Ennek érdekessége, hogy a még gyorsabb reakcióidő mellett a kormányon lévő fülekről is kapcsolható. Meglepő, hogy ezekkel a váltókkal már alacsonyabb fogyasztás produkálható, mint manuális váltóval.
A sportosabbik automatát ki is próbáltuk a háromliteres benzinmotorral. Váltóban csak a Volkswagen DSG-je gyorsabb ennél, utána hajszálnyival a BMW jön. Szinte érezhetetlen késlekedés nélkül jönnek a fokozatok padlógáznál is, kézzel is kifejezetten élvezetes kapcsolgatni.
A hihetetlen fogyasztásról a következő oldalról
A fogyasztást csökkenti az új, fékenergia visszanyerésére alkalmas rendszer is, amivel féküzemben megoldható az áramellátás, így a generátor lekapcsolható a motorról. Így lehet tenni a légkondival is, ami szintén nyugton marad, ha épp nincs tennivalója, sőt az elektromos szivattyúk is pozitívan befolyásolják üzemanyagszámlánkat.
Mennyi az annyi? Az 530i-vel ideális körülmények között 7,5 liter benzint kellett volna elfogyasztanunk 100 kilométer alatt. Ez pontosan 4 decivel több, mint az 1,6-os Dacia ugyanilyen körülmények között, vagyis szinte teljesen hihetetlen. A gyár olyannyira nem viccelt ezzel, hogy este mindenki megnézhette saját napi eredményét egy kifüggesztett tablón.
Volt, akinek sikerült a 8,5 literes átlaggal befutnia, a mi autónk ennél kicsit éhesebb volt. Mentségünkre legyen mondva, hogy a fotózás és kamerázás miatt alig haladtunk egyenletes sebességgel. A 13, 2 liter kínos a 7,5-hez képest, viszont egy háromezres, 272 lóerős autóhoz még így sem, ilyen körülmények és tempó mellett.
Egyéb kütyük
A fogyasztás csökkentésére kihegyezett megoldásokon kívül egy rakás kényelmi és vezetéstámogató segédberendezés van az ötösben. Felsorolni lehetetlen lenne mind, így csak néhány új funkcióból szemezgetnék.
Fényszóró asszisztens: a reflektor magától lekapcsol, amint a beépített kamerája egy szemben közlekedő vagy egy utolért járművet érzékel. Sötét országúton vehetjük igazán hasznát.
Active Cruise Conrol Stop & Go funkcióval: a távolságtartó tempomat új funkcióval bővült. Mostantól állóra is fékez a rendszer, és ha három másodpercnél kevesebb ideig rostokolunk egy helyben, magától újra is indul az autó a forgalom ritmusában. Ennél hosszabb idő után gombnyomásra, vagy a gázpedál érintésével bírhatjuk haladásra.
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer: láttunk már ehhez hasonlót, a BMW-nél ez új funkció. 70 km/órás sebesség felett – aktív állapotban – rezonálni kezd a kormány, amennyiben indexelés nélkül lépjük át az elválasztó vonalat. Elalvás ellen.
Nyolc kedvenc gomb: az iDrive rendszer nyolc szabadon programozható kedvenc gombbal bővült, bármire beprogramozható (az iDrive keretein belül).
Egy kattintás az új egyes
Egyes BMW – itt a 3 ajtós
Talán sokaknak eddig fel sem tűnt, de az alapvetően sportos egyes BMW eddig csak ötajtós változatban létezett. Ezt a hiányosságot most küszöbölték ki és ezzel egyidejűleg egy kis ráncfelvarráson is átesett az ötajtós. A háromajtós két hátsó üléssel vagy felár nélkül ötüléses változatban rendelhető.
A két kivitel motorválasztéka majdnem megegyezik, azzal a különbséggel, hogy az 1,6-os benzinmotor nem választható a „kupéba”. A többi motor erősebb lett és 15-20 százalékkal javult a fogyasztása, többek között az ötösben is alkalmazott új generációs közvetlen befecskendezés miatt.
Korábban szó volt róla, hogy a 130i helyett a 135i lesz a csúcsmodell, erről egyelőre nem tudunk beszámolni. Nem mintha a 265 lóerős motor erőhiánnyal küzdene. Muszáj néhány szót ejteni a kétliteres dízelről is, ami már 177 lóerős, és 350 newtonméteres nyomatékkal bír. Így 7,6 másodperc alatt repteti az egyest 100-ra, 228-at megy és mindössze 4,9 liter az átlagfogyasztása.
120i teszt
Nem csak a Start/Stop funkció, de az elektromos szervokormány és a váltásra figyelmeztető jelzés is széria minden egyesben (utóbbi csak a kézi váltósban). Menetpróbánkon a 6,4 literes átlaggal kecsegtető, 170 lóerős kétliteres benzinmotort próbáltuk.
Az egyesben bevezetett Start/Stop funkció feladata, hogy a városi forgalomban (dugóban, lámpánál) leállítsa a motort, ha arra nincs szükség. Aktív állapotban megállás után a váltót nullába téve, a kuplungot felengedve leáll a motor. A kuplung kinyomására azonnal feltámad, jóval gyorsabban, mint egy normál indítás esetén, minimálisan lassítva csak az elindulás folyamatát. A rendszerrel nagyjából 3 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el.
A Start/Stop rendszer nem állítja le a motort, ha arra szükség van, mondjuk a légkondi miatt, illetve ha elfordítva állnak a kerekek, mert ebből parkolási manőverre következtet. Akit idegesít az állandó leállás/beindítás, gombnyomásra megszabadulhat a funkciótól.
A kézi váltós modelleknél a műszerfalon egy jelzés figyelmezet, ha szerinte nem a megfelelő fokozatban haladunk. Egy nyilacskával és a megkívánt fokozat számával próbál ösztökélni minket a minél takarékosabb autózásra. Nekem néha úgy tűnt, mintha egy nyugdíjazott taxisofőr írta volna a programot. Egyesben még stabil ötezres fordulatnál sem írt ki semmit, néhány komoly emelkedőn pedig felváltásra ösztökélt, hogy ezres fordulaton, rezonáló motorral haladhasson. A 6,4 literes átlagot nem egészen 3 literrel haladtuk meg, szintén nyugtalan stílusban.
A háromajtós egyes BMW a héten debütál a Genfi Autószalonon, magyarországi indulóára 6 676 000 forint lesz.
Motorvariációk a következő oldalon
Motorválaszték – 5-ös sorozat
550i: 4799 cm3, 367 LE, 490 Nm, 10,9 (10.3) liter/100km, Touring: 11,2 (10,7)
540i: 4000 cm3, 306 LE, 390 Nm, 10,5 (9,7) liter/100 km, nincs Touring
530i: 2996 cm3, 272 LE, 320 Nm, 7,7 (7,5) liter/100 km, Touring: 7,9 (7,7)
530xi:2996cm3, 272 Le, 320 Nm, 8,2(8,1) liter/100 km, Touring: 8,5 (8,4)
525i: 2996 cm3, 218 LE, 270 Nm, 7,4 liter/100 km, Touring: 8,1
525xi 2996 cm3, 218 LE, 270 Nm, 8,1 liter/100 km, Touring: 8,4
523i: 2497 cm3, 190 LE, 235 Nm, 7,3 liter/100 km, Touring: 7,7
535d: 2993 cm3, 286 LE, 580 Nm, 6,8 liter/100 km, Touring: 7,0
530d: 2993 cm3, 235 LE, 500, 6,4 liter/100 km, Touring: 6,6
530xd: 2993 cm3, 235, 500 Nm, 6,9 liter/100 km, Touring: 7,2
525d: 2993 cm3, 197 LE, 400 Nm, 6,2 liter/100 km, Touring: 6,4
520d: 1995 cm3, 163 LE, 340 Nm, 5,9 liter/100 km, Touring: 6,1
1-es sorozat: 5 ajtós (3ajtós)
130i: 2996 cm3, 265 LE, 320 Nm, 8,3 (8,3) liter/100 km
120i: 1995 cm3, 170 LE, 210 Nm, 6,4 (6,4) liter/100 km
118i: 1995 cm3, 143 LE, 190 Nm, 5,9 (5,9) liter/100 km
116i: 1596 cm3, 115 LE, 150 Nm, 7,5 liter/100 km (nincs 3 ajtós)
120d: 1995 cm3, 177 LE, 350 Nm, 4,9 (4,9) liter/100 km
118d: 1995 cm3, 143 LE, 300 Nm, 4,7 (4,7) liter/100 km
Zárójelben az automata váltós értékei