Röviden – Dacia Sandero 0,9 TCe

Mi ez?

Tágas ötajtós, Dacia emblémával, turbós motorral

Mit tud? Olcsó, pofás külsővel
Mibe kerül? Acces kivitelben már 1.990.000 forinttól elvihető
Kinek jó? Akiket nem tüzel fel a vezetési élmény, és ritkán érzik szükségét a műszerfal kopogtatásának
Először tavaly ősszel, Párizsban futottunk össze a megújult Daciákkal. Akkor nagyot néztünk, mennyivel európaibb lett az új Sandero, sőt, az összes többi Dacia is. Aztán szűk két hónap múlva, élőben, Dél-Spanyolország útjain is kipróbálhattuk őket. Most pedig már itthon is róhattuk vele a kilométereket.

Ejj, azt a büdös román hétszázát! - szökkent ki a kolléga száján, amikor autót cseréltünk. Igen, újkorában a Dacia utastere jellegzetes műanyagszagú. De más baja nem nagyon van. Ennyiért meg pláne.
Hátsó futóműve bár megegyezik a Loganéval, mégis túlteljesíti azt

Hátsó futóműve bár megegyezik a Loganéval, mégis túlteljesíti azt

Hátsó futóműve bár megegyezik a Loganéval, mégis sokkal jobb annál

A 0,9 literes, turbós, 90 lóerővel és 135 Nm nyomatékkal bíró benzinmotoros Dacia alapára 2,69 millió forint. Ha a legjobban felszerelt változatot nézzük és teleszórjuk minden létezővel – az emelt hasú, műanyaggal megbolondított Stepway Arctic változata is csupán 2,89 millió – akkor is legfeljebb 3,36 millióra tudjuk feltornázni az árat alufelnivel, metálfénnyel, bőrkárpittal, nagy navival, Európa térképpel, tolatóradarral, pálcán forgó anyjakínjával. A tesztautóból néhány kevésbé praktikus dolog a fentiek közül kimaradt, így csak 3 035 000 forintba kerül.

Formára a korábbi Sandero nyoma csak középen maradt meg, elöl- hátul pedig nagyon megszépült, sőt, belül is kívánatosabbá vált. Pláne a tesztautóéhoz hasonló, gazdagon felszerelt változatban. Az üléskárpit fehér díszöltéseket kapott, van benne hatalmas, érintőképernyős navigáció, tolatóradar, elektromos ablak- és tükör, illetve széria benne a szervokormány, a vezető-, utas oldali és oldallégzsák, az ABS, és az ESP is.

Az apró, háromhengeres benzinmotor a Sandero legizgalmasabb újdonsága. Bár a gázteleszkóp által magasba emelt motorháztető alatt lötyög az egyliteresnél is kisebb motor – pontosan 898 köbcentis – mégis erősebb, nyomatékosabb, sokkal jobban használható darab, mint a nemrég az új Logan tesztben megénekelt 1,2 literes négyhengeres.

Ez kifejezetten szerethető darab. Ereje már nem sokkal ezres fordulat felett megérkezik, és lelkesen próbálja rángatni a ráaggatott acélbódét. Talán ha a bizonytalan, nyúlós és hosszú fokozatokkal készülő ötös váltó helyett hatfokozatú lenne benne, élénkebbnek tűnne a mutatványa. Hangja a három henger ellenére sem idétlen, kissé morgósabb ugyan egy négyhengeresnél, de egyáltalán nem zavaró. Üzemanyagigénye főként városi, egyáltalán nem finomkodó stílusban leautózva a 400 kilométer alatt 30,5 liter benzin volt, amely 7,6 literes átlagnak felel meg. (A gyár a katalógusban 6,7-literes városi átlagfogyasztást ígér, valószínűleg kulturáltabb stílusban mérve.)

A lényeg: apró turbós, benzinmotor a Dacia orrában

A lényeg: apró turbós, benzinmotor a Dacia orrában

A lényeg: apró turbós, benzinmotor a Dacia orrában

Bár futóműve nem sokban tér el a Logan alatt szolgáló társától, a Sandero mégis sokkal ügyesebb küzdi le a fekvőrendőrt, rettentő úthibákat, az aszfaltban keletkezett folytonossági hiányokat. Különösen hátul feltűnő a különbség, a Sandero a határozottan rosszindulatú akadályokat is sikerrel leszereli. Valószínűleg a Logan 200 literrel nagyobb, jobban terhelhető csomagtartója miatt tűnik más hangolásúnak a futóműve, pedig minden csavarjuk egyforma, ugyanazzal a cikkszámmal rendelhető még a rugó is mindkét modellhez.

Kompakt, pofás és olcsó a Sandero

Kompakt, pofás és olcsó a Sandero

Kompakt, pofás és olcsó a Dacia Sandero

Érezhetően pocsék utakra tervezték, ez a futómű az autó 16,3 centis hasmagasságával földutakon is egész jól használható darab. Egyedül az orron lévő műanyagelemek vannak alacsonyabban a kelleténél, ezekre illik odafigyelni.

Adatlap

Dacia Sandero 0,9 Tce

Ejj, azt a büdös román hétszázát! - szökkent ki a kolléga száján, amikor autót cseréltünk. Igen, újkorában a Dacia utastere jellegzetes műanyagszagú. De más baja nem nagyon van. Ennyiért meg pláne.
Motor 898 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 90 LE
Nyomaték 135 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,1 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

Belseje is fényévekkel kulturáltabb a korábbi változat bútorozásánál. Ugyan a kivitelezés nem hibátlan –  a hőmérséklet-szabályzó gombok szélei itt-ott sorjásak, és bár tudjuk, hogy így olcsóbb, de ergonómiai baki a középkonzolra telepített első- illetve a kézifékkar mögé épített hátsó ablakemelő kapcsoló is – és a Renault hagyomány szerint eldugott tempomat kapcsoló is teljesen máshol van, mint ahol keresnénk. A többivel nincs baj, bár a belsőn továbbra is érezni a spórolást, de ez nem akkora baj, csak vissza kell idézni azt a pillanatot, amikor a kasszánál kifizette az ember a Sanderót, amelyből a legolcsóbb változat már kétmillió forint alatt is hazavihető és máris minden sokkal szebbé válik.

Óriási érintőképernyős navi dobja fel a belsőt

Óriási érintőképernyős navi dobja fel a belsőt

Óriási érintőképernyős navi dobja fel a belsőt.

Biztonság

Sandero-t az EuroNCAP legutóbb 2008-ban tört, akkor három, illetve négycsillagosra szerepelt az autó. Igen, kétféle eredmény lett, egyikük szerényebb biztonsági arzenállal, másikuk övfeszítővel, oldallégzsákkal ért el egy csillaggal jobb eredményt. Bővebben itt olvasható a teszt eredménye.

A Sandero azoknak az autója, akiket nem tüzel fel a vezetési élmény, és ritkán érzik szükségét a műszerfal kopogtatásának. Csak egyszerűen egy olcsó autó kell nekik. Közlekedni.


Mellette – Ellene
  • Olcsó
  • Tágas belső
  • Apró, turbós motor
  • Bizonytalan váltó
  • Elhanyagolható vezetési élmény


Tetszik az autó? Nem? Értékeld!
átlag
8.12
szavazat
186
Tetszik az autó? Nem? Értékeld!