Amire az ifjúság harap
Most egy kicsit kihúzhatjuk magunkat: az Opel összeurópai mókakutatásában (Pan-European Fun Survey) mi magyarok is részt vettünk – egyetlen kelet-közép-európai országként. Összesen kétszáz debreceni, szegedi, pécsi, miskolci és budapesti fiatal nyilatkozott arról, hogy mi okoz nekik örömöt úgy általában. Rajtuk kívül még 1401 nyugat-európai kortárs felelt a Corsa bevezetése kapcsán feltett kérdésekre.
Szesz vagy szex
Ezek szerint leginkább a barátainknak örülünk, konkrétan annak, ha zenés-táncos helyeken múlatjuk velük az időt. Biztató jel, hogy a válaszolók a drogokra és a szeszre kevésbé buknak, mint a tengerparti szexre.
Az ifjúkori örömforrások közül veri az autózást a „partnerünkkel értelmesen eltöltött idő” (ez alatt bélyeggyűjtést vagy diótörést sejtsünk?), az ismerkedés, meg a vegyülés koncerteken és fesztiválokon.
Corsa D 1.2: itthon ez a lényeg
Vezetni viszont kicsit jobban szeretnek a 20-29 év közöttiek, mint mindenféle gúnyára szórni a pénzt. 82 százalék ikszelte be a csípem/nagyon csípem választ, amivel mi is így vagyunk. Kiválasztottunk hát két egyedet az itthon legfontosabb új Corsa tesztelésére. Jelen állás szerint ez a változat az ötajtós modell, ezerkettes benzines motorral. A kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében lehetőséget kapott Csilla, 25 éves csepeli szigetlakó és András, 29 éves kontinentális választópolgár.
Tényleg több
A Corsa D topikban is megy a vita arról, ugyan miben jobb egy Corsa a Swiftnél, amely ugyanannyiért erősebb, több benne az extra. Az az igazság, hogy a Corsa tényleg egy új kisautó-generációhoz tartozik, frissessége, mérete, viselkedése alapján tényleg többet tud, mint a szokványos kiskocsik.
Elég beleülni és fordulni vele kettőt. Nyomban bizalmat kelt, érezni, mennyire ott van az úton. Ritkán sikerül ennyire eltalálni egy futóművet. Az autó kezdettől fogva azt szuggerálja, hogy nem véletlenül jóval nagyobb és drágább az elődnél.
Itt más világba csöppenünk, ahol minden szép, jó minőségű és értünk van, ráadásul a Grande Punto rokonság alapján a Corsánál is kijött az öt csillag az Euro NCAP teszten.
Végre kapunk hosszirányban is állítható kormányt, kényelmes az ülés, gyorsan megtaláltuk helyünket az autóban. Ránk van szabva az egész, és a váltót kivéve minden jó benne, amivel autózás közben foglalatoskodunk.
Fűt, zenél, világít
Mikor Csillának jutott a vezetés, utasként is átéltem a nagyautós kiskocsi érzést. Ez egy felnőtt autó, kényelmes ülésekkel, elöl rengeteg hellyel, nem túl zajos motorral. A fűthető kormányt utoljára a Caddy Vaderben használtam intergalaktikus utazásokon, kisautóban ilyesmit még sosem láttunk. Elöl még ülésfűtés is kényeztette az embert, persze felárért, de a hátsóknak nem jutott ennyi plusz. Itt be kell érni közepes lábtérrel, amin nem is érezni, mennyivel nagyobb lett a Corsa.
80 lóerő: valaha sok volt
A 80 lóerős motor Csillának is kevés volt, és nem azért, mert megvadul a kormány mögött. Amíg nem kell sietni, és hamar felváltunk, csak annyit érezni, hogy erő sehol. Sebaj, majd padlógázra biztosan megugrik, mint Ruzsa Sándor lova.
De biza nem ugrik. A következő ötlet a fordulatszám, mindhiába. Az elődben még életteli motor minden lelkesedés nélkül forog, csak fent kap erőre némileg, de inkább zajos, mint élénk. Köszönöm, inkább ráérek, de csendben. A 8,9 literes tesztfogyasztás végképp túlzás ezért a produkcióért, inkább spórolnék egy dízelre.
És mit mond egy nő? A lényeg egy kattintásnyira van
Élőben is szép
Nagyon vártam ezt az autót, és hogy egyből a végén kezdjem, nem okozott csalódást. Amióta az első fotók megjelentek róla, figyeltem, mikor látogat el hozzánk, és lőn! Mikor a kolléga elment érte, már tűkön ültem, és ahogy ideért, rohantam le hozzá a parkolóba. Élőben is pont olyan szép, mint a képeken és a videón, amiket az a mázlista készített, aki már szeptember elején megejthette az első találkozást.
Az autó irányában mutatott, hetek óta nyíltan felvállalt szimpátiám meglágyította főszerkesztőnk szívét, így nemcsak kívülről csodálkozhattam a négykerekűre. A pár perces ismerkedés közben aztán Szörényi András kétszer fejelte le belülről a szélvédőt – hiába, nem egy ennyire fegyelmezett fékhez vagyok szokva.
1,2 liter: csak dugóba elég
Aztán elindultunk. A nagy dugóban haladva nem zavart, hogy csak 1,2-es motor lapul benne. Az első pirosnál gyorsan végigtanulmányoztuk a gombokat, rátalálva egy kényelmi&népművelő extrára, mely nem más, mint a kormányfűtés. Az első jelző nem szorul bővebb magyarázatra, s a második megfejtése is roppant egyszerű: csak ott fűt, ahol hivatalosan fogni kéne (9 óra 15 perc), máshol nem. A kormányfűtés gomb szomszédja az ülésfűtés, amit ebben a hirtelen jött hidegben nagyon értékeltem. Szerencsére ez nemcsak a helyes nyomvonalon fűt.
Van a Corsában néhány újítás, amit nem igazán értek. A bajuszkapcsolók módosultak, mégpedig annyit, hogy egyből visszapattannak a helyükre, már indexelés közben. Az első pár alkalommal vadul pöccintgettem vissza, míg rájöttem, hogy kár a gőzért, ez egyszerűen ilyen. Biztosan hozzá lehet szokni, de ezt felesleges változásnak tartom.
Hun a ménes?
A városból kiszabadulva örültem volna, ha nagyobb a ménes, és több a nyomaték, de vigasztalt, hogy még így is gyorsabb vagyok a vonat-busz párosnál. A váltója pontos, és belesimul az ember tenyerébe, a kis kütyük könnyen kezelhetőek, átláthatóak, a csomagtartója (kétszintes!) pedig pont elég egy ekkora autóhoz. Még néhány adat: ha jól tudom, ez most kilenc liter benzint falt fel átlagban.
Autóvásárlás előtt állván, bőszen lapozgatnám a katalógusokat. Persze erősebb modelleket nézegetnék, leginkább dízelt, és pont olyan színűt (mert lány vagyok, és nekem ez is fontos), amilyen a tesztautó.
Sokakat érdekel
Én ugyan nem tervezek autócserét, de nem kell aggódniuk a kereskedéseknek, hiszen óriási az érdeklődés. Konkurens autószalonból is megkerestek, hogy tényleg ennyi előrendelés érkezik-e az új Corsákra. A nyílt hétvégén pedig az Opel szalonokban (a legkisebb vidéki cégeknél is!) állításuk szerint még sosem álltak nyitáskor hosszú tömött sorokban, mint most, arra várva, hogy pár perce beleülhessenek.
Végszóként annyit, hogy én igazán megértem őket, illetve valaki igazán megdobhatna egy ilyen vicces kis figurával ( ők a „kámonok”, www.thecmons.com), mert senkitől sem sikerült szereznem. Köszi!
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1229 |
Furat x löket (mm) | 73,4×72,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 59 (80)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 110/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,9 |
Végsebesség (km/h) | 168 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 139 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3999/1737/1488 |
Tengelytáv (mm) | 2511 |
Csomagtér (liter) | 285-700-1100 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1160/500 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | n.a. |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 959 000 (5 ajtós) |
Konkurensek (forint) | Fiat G. Punto 1.4 Style,2 890 000 |
Peugeot 207 1.4 Urban, 2 860 000 | |
Renault Clio 1.2 Auth. Plus, 3 050 000 | |
Toyota Yaris 1.3 Terra, 2 942 000 | |
VW Polo 1.4, 3 296 800 | |
Tesztelt autó ára (forint) | Kb. 3 761 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, két első légzsák, motoros első ablakemelők, távirányítós központi zár, motoros állítású külső tükrök, sebességfüggő szervokormány, rádióelőkészítés |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem az ezerkettes motorral lopta be magát szívünkbe a Corsa. Tágas, nagyon eltalált és felnőtt autó, királymenő futóművel. Ezen az áron ezzel a felszereltséggel túl sokba kerül, mint az újmódi kiskocsik általában. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |