Teszt: Fiat Doblo 1.3 Mjet

Milyen autónk legyen? – töri a fejét M. Tivadar büntetlen előéletű budapesti lakos és felesége, Jolán. Ők egy igazi szép magyar család, négy gyermekkel, ahol nem fordul elő, hogy a közös italozást követő hangos szóváltás tettlegességig fajul.

Négy babaülés, négymillió alatt

Tegyük fel, hogy segítséget kérnek a szerkesztőségtől, mit ajánlunk nekik. Két szempontjuk van: férjen bele négy babaülés és ne legyen drágább négymilliónál. A szokványos egyterűk helyből kiesnek, mert túl drágák vagy nem lehet betenni négy gyermekülést. A férj a Grand Scénic felé hajlana, de ez eleve drága nekik és felesége kijelenti, hogy Renault-t nem, mert a Rúzsa Magdikának a legolcsóbb Clióval szúrták ki a szemét.

Kezünk alatt füstölnek az árlisták és kiszúrjuk nekik négymillió alatt klímával, pár elektromos extrával és persze 5+2 üléssel az 1.4-es VW Caddyt és a turbódízel Fiat Doblo Panorama Familyt. Utóbbi benzinmotorral a legolcsóbb kvázi hétszemélyes autó itthon. Dízelmotorral és 5+2 üléssel szintén a Doblo az egyetlen belül nagy autó, amely a 4 milliós határ alatt marad.

1,4 tonna, 1,3 liter

Képzeljünk el egy óriási batárt, elöl rengeteg és középen temérdek hellyel, az egész mögött bődületesen nagy csomagtérrel, amiben még egy kétszemélyes pad is jól elfér a csomagok helyett.

Fantáziáljunk tovább! Az üresen 1420 kilós autóba beszáll Jolán, Tivadar és a négy gyermek. Ebben a felállásban az 1,3 literes turbódízel nagyon sebezhetőnek tűnik. A csoda az, hogy az aprócska motor egyáltalán nem kevés a hatalmas autóba. Induláskor a rémes turbólyuk nem ezt bizonyítja, de ahogy feljebb araszol a fordulatszámmérő, a Doblo megtáltosodik és megy. Még hat emberrel és hegynek felfelé is.

A motor hatékonyan, de erősen pedálozik, ezért fogyasztása nem olyan alacsony, mint a gyári adat ígérné. Városban 7,5 liter körül fogy, ami nem sok, csak alig jobb, mint az 1,9 literesé volt.


Gótikus fejtér

Menet közben a hat emberből négynek viszonylag jó dolga van. Az ülések közepesek, de az első két üléssorban a legöblösebb felnőttek sem szoronganak. Középről leghátra beszállva erős a kontraszt. A fejtér itt is a gótikus katedrálisokat idézi, de a lábnak csak annyi hely jut, mint egy Seicentóban.

A futómű nem hazudtolja meg a teherautós származást, a hátsó laprugós merev tengely osztja rendesen az utasokat. Elölről kevesebb ütés érkezik, a bőséges oldaldőlésből jut mindenkinek, bárhol ül.

Kapára, kaszára a rádió ellen!

A Doblo másik legje a rádióhoz tartozik, de ennek nem örül senki. Ez a fejegység ugyanis talán a leggagyibb, amit ma új autóba szerelnek. Az hagyján, hogy rosszul szól, hitvány hangszórókkal és olcsó rádióval mások sem mennek többre.

De a hangerő annyira nehezen szabályozható, hogy a mesebeli hét törpe beleállítaná a csákányt a kijelzőbe és a bányászlámpa olajával rituálisan felgyújtanák a szerkezetet. A Doblóban nincs más akkora hiba, amitől az ember kitérne a hitéből. Az átdolgozással együtt az első ajtóból eltűnt a másfél literes üveg helye, de még így is majdnem minden cuccnak találni mélyedést.

Jól hangzik, csak…

Nagyon jól hangzik az egész erős dízel, az elfogadható kényelem, a méretes hely és az 5+2 ülés ismeretében négymilliós listaár. Csak az a gond, hogy ennyiért se oldallégzsák, se légkondi nincs az autóban. Mire minden jóval feldíszítjük, a 3 990 000 forintos családi autó rögtön 4,5 millióba kerül.


Műszaki adatok – Teszt: Fiat Doblo Panorama 1.3 Mjet Family
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1248
Furat x löket (mm) 69,8×82
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 62 (85)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 200/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) n.a.
Végsebesség (km/h) 153
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,8
Vegyes (l/100 km) 5,5
CO2 kibocsátás (g/km) 145
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4253/1722/1818
Tengelytáv (mm) 2583
Csomagtér (liter) 750/3000
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1420/600
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 185/65 R 15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 990 000
Konkurensek (forint) Fiat Multipla 1.9 Multijet Active, 5 190 000
VW Caddy Kombi 7 ü. 1.9 TDI 75, 4 332 000 Ft
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, két légzsák, motoros első ablakemelő, távirányítós központi zár, fedélzeti számítógép, színezett üvegek, 3. üléssor, CD-s rádió, kétoldali tolóajtó
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nem hiányzott a nagyobb motor a Doblóból, az apró dízel ügyes és takarékos. A többi 5+2 személyeshez autóhoz képest a Doblo nem drága, de nem csak relatív olcsósága adja el a családi meseautót.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont