Teszt: Ford Focus limuzin 1.6 Ti-VCT - Jó családból

Utolsó előtti modellként, a később debütáló keménytetős kabriót megelőzve a Focus limuzin is eljutott hozzánk. A formatervezők a külsőt illetően erősen támaszkodtak a Mondeóra, de házon belülről nem tilos koppintani.

Ebben a kategóriában állítólag a konzervatív vásárlók keresik a lépcsőshátú autókat és a kis limuzinok a dél-európai országokon kívül Kelet-Közép-Európában kelendőek.

Ebből az következne, hogy mifelénk erősen konzervatívak az autóvásárlók és lefekvés után a limuzinokról fantáziálnak, ha nem nőkről, hanem autókról van szó.

Ébredés után racionális érveket is találni a limuzinok mellett. A Focus csomagtartója például szükségpótkerékkel 526 literes. A Focus-hátsóban több a hely, mint a négyajtós Mondeóban, amelynek csomagtere 500 literes. Nagybőrönd, sporttáska, túrahátizsák – minden jöhet.

Persze a megaöblös csomagtér kihasználása nehézségekbe ütközik. A kombival vagy a ferdehátú modellekkel ellentétben hiányzik a nagy hátsó ajtó, amelyen át nagyobb pakkokat, mondjuk egy tévésdobozt berámolhatnánk. A kis csomagtérnyílás szinte az összes limuzin közös hibája.

Ghia kivitelt választva a Focus utasterében szépek az anyagok és sok az alapáron adott extra. Az egész belső tér ízléses, jó minőségi benyomást tesz az emberre és a koncepció a rakodóhelyekre áttérve sem vérzik el.

Hátul a Focus-ban közepes a térkínálat, több vetélytárs is nagyobb helyet kínál. Magas utasoknak a fejtér és a lábtér is kevés. Elöl némileg alacsonyabb üléshelyzet jobban tetszett volna, kényelmével az ülés kivívta elismerésünket.

Ritkán fordul elő, hogy egy alsó középkategóriás autóban őszintén elégedettek legyünk az 1,6 literes motorral. Emlékeink szerint eddig az Alfa 147, a Toyota Corolla és a Renault Mégane ezerhatosa tetszett igazán. 1.6-os Honda Civic nem járt nálunk, arról a gépről nem tudunk mit mondani.

A rövid listát bővíthetjük a Focus változó szelepvezérléses motorjával. A 115 lóerős benzines pont elég ehhez az autóhoz. Halálfélelem nélkül előzhetünk vele, kiegyensúlyozottan jár és nem kell magas fordulaton vinnyogtatni, ha némi dinamizmusra vágyunk.


Ma egyre ritkábban látható a motor a zajcsillapító műanyagburkolatok miatt. A Focus-on ipari tanulók is kényelmesen tanulmányozhatnák, mit hol találni egy modern négyhengeres benzinesen.

130-140-től akusztikailag is jól kivehető az ezerhatos gépezet, a motor 150-es tempótól hangos. Aki hosszú autópályás utakon jár, jobb vásárt csinál a csendesebb 1.6 TDCi dízellel, amely kevesebbet is fogyaszt.

Tesztfogyasztásként 8,2 liter jött ki. A kilométerek három negyedét országúton és autópályán tettük meg 100 és 140 közötti sebességgel, a többi a budapesti forgalomban gyűlt össze. A bő 8 liter nem rossz eredmény, de hosszabb áttételezéssel országúton talán takarékosabb lehetne a Focus.

Még a SEAT Leon nemzetközi bemutatóján hallottuk, hogy a Leon futóművének fejlesztésekor a kategória három legjobbjához mérték az autót. A legjobbak közé azokat az autókat vették be, amelyekről mi újságírók nagy arányban írtuk, hogy felfüggesztésük a legjobb.

Sajnos nem fedték fel az A, B és C jelű konkurensek kilétét, de a Focus gyaníthatóan köztük volt. Nem sok autógyártónak sikerül a kényelmes rugózást, a nagyon stabil útfekvést és az élvezetes vezethetőséget ennyire jól összebékíteni.

Ha a 115 lóerős Focus limuzinból a tesztelt Ghia kivitelt szeretnénk a garázsban látni, akkor 4 635 000 forintunkba kerül ez a változat. Akinek a limuzin tetszik, azt nem győzködjük, hogy 25 000 forinttal többet költve megkapná a kombit sokkal jobban használható csomagtérrel és bővebb hátsó fejtérrel.


Műszaki adatok – Ford Focus limuzin 1,6 Ti-VCT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1596
Furat x löket (mm) 79 X 81,4
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 84(115)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 155/4150
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,9
Végsebesség (km/h) 193
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,4
CO2 kibocsátás (g/km) 155
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4488/1840/1454
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 526
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) n.a.
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 635 000
Konkurensek (forint) Renault Megane Lim. Privilege 1.6: 4 695 000
Nissan Almera Acenta 1,8i: 5 395 000
Toyota Corolla Sedan 1,6 Sol: 4 300 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei 6 légzsák, ABS, elektromos ablakok, központi zár, alufelni, manuális légkondicionáló, CD-s rádió, hűthető kesztyűtartó, bőr váltógomb- és kormány
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Elöl nagyon, hátul közepesen jó dolgunk volt a Focus-ban. Magas árának megfelelően sokat is nyújt, a benzinesek közül a 115 lóerős 1.6-osra szavazunk.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont