Szegény Galaxyval igazságtalan a sors. Az S-MAX-ot mindenki ajnározza, és az Év Autója címet is úgy nyerte el, hogy testvérét teljesen kihagyták a buliból. Pedig ha a C1-107-Aygo hármas ikreket egy autóként lehetett kezelni, akkor a két Ford egyterű is nyerhetett volna közösen. Már csak azért is, mert az S-MAX aligha született volna meg önállóan a Galaxy biztosította darabszám nélkül.
Alig hosszabb
Ám a jóravaló Galaxyból a mellőzöttség sem csinál frusztrált sorozatgyilkost. Ez az autó a családok szolgálatára tette fel életét. Tudja, hogy a rivaldafény helyett tündéri meg égetnivaló rosszcsontok, kiborult cumisüvegek, hintalovak és babakocsik várnak rá.
Meglepő lehet, de a Galaxy alig hosszabb az S-MAX-nál, csak a hasábforma mutatja annyival testesebbnek. Erre a méretre tényleg rámondanánk, hogy hétszemélyes, és nem csak azért, mert a legolcsóbb modellben is széria a harmadik üléssor.
Velünk marad minden ülés
Arra nem érdemes sok szót vesztegetni, hogy elöl és középen békében elülne a Kelet-Nyugat kosárgála egyik kezdőötöse. Inkább a csomagteret fényeznénk, amely akkora, hogy két felnőtt ember simán elfér az oda kihajtható ülésekben és mögöttük még mindig marad némi hely.
Elsőre a hátsó öt ülés eltüntetéséhez még elővettem a kezelési útmutatót, megokosodtam, az üléseket lehajtottam, majd az egészet visszacsináltam. A 7-2-7 ülés közötti varázslathoz nem kellett több 10 percnél, de ebben a tárgymutató és az ábrák feldolgozása tartott a legtovább.
Kevesebb hely, kevesebb macera
A padlóban eltüntethető ülések feltűnő hátránya a laposabb raktér. Az előző Galaxy, tehát a modellváltással elkésett mai Alhambra és Sharan jóval rövidebb ugyan, de maximális rakterük tágasabb (2610 liter). A különbség nagyjából akkora, amennyi hely a Fordban a harmadik üléssor mögött marad. A mi gusztusunk szerint ez kevesebbet számít annál, hogy a padlóba hajtható ülések bármikor előkaphatók, tárolásukhoz nem kell garázs, kényelmesebben variálhatók a kivehetőknél és a korosabbak nem terhelik a derekukat a ki- és berámolásukkal.
A Galaxy bevisz egy mélyütést a biztonságnak, aztán megpróbálja helyrehozni. Részletek a túloldalon
Erős dízel-nagy Galaxy
Vezetőként a Galaxyban remek dolgunk van. A kétliteres dízelekhez van kiegészítő állófűtés, ezért az autó hideg motorral is képes meleget termelni. A hívogató ülésekben, csendben suhanva nem fog rajtunk a külvilág nyomora. A suhanásig először túl kell jutnunk a turbólyukon.
Ekkora gödörbe eleink kihegyezett karókat ástak volna be mamutok elejtésére, főleg hideg motorral érezni az erőtlenséget. 1600-1800-as fordulatig kell várni és a motor feléled, kivasalja az emelkedőket, városban meglepi a lomha nagytestűre számítókat. Budapestről kiérve végképp megnyerő az erős dízel-nagy Galaxy páros.
Csak masszív, nem tohonya
Az első Focus óta a Ford nemigen hozott ki olyan autót Európában, amelyet ne volna jó vezetni. Persze egy Fiesta ST és egy dízel Galaxy között akkora a különbség, mint egy lapvibrátor és a delfinfejű női segédeszköz között, de a nagy egyterűt a saját súlycsoportjához érdemes viszonyítani.
Egyetlen tömbből kifaragott autónak mutatja magát, ám a masszívság nem jelent tohonyaságot. Az orrából semmit nem látni, de ezzel együtt is könnyen terelgethető. A kormánya is úgy áll, közel a függőlegeshez, akár egy rendes autóban, az üléshelyzet sem olyan buta buszos, mint az egyterűkben időnként. A marketingesek úgy mondanák, hogy a kisbuszos mezőnyben a Galaxy egy sportkombi. Ehhez annyit tennénk még hozzá, hogy a rugózása kényelmes is.
Szép a műszerfal is, az ezüstös felület persze műanyag, de az egészben épp annyi a design, amennyi az autó megszeretéséhez kell. A műszerfalon és a két első ülés között váratlanul kevés helyre szórhatjuk be motyónkat. Az ülés alatti fiókba és a térképtartókba elöl-hátul sok minden fér, a fejünk fölé megálmodott tetőtárolóknak viszont nincs igazán értelmük.
8 liter, 9 millió
A lenyíló fedélbe csak olyasmit rakjunk, amire ritkán van szükség. A tetőkonzolok ráadásul agyoncsapják a kilátást felfelé, a csíkká sorvasztott üvegfelület és a darabosan nyíló fakkok helyett több értelmét látnánk egy hangulatos, teljes üvegtetőnek.
Ha megnézzük az autó árát, amiben 3 év kilométer-korlátozás nélküli garancia is van, majd a városban 9, átlagosan alig 8 litert fogyasztó dízelmotort, akkor a gazdaságosságot kipipálhatjuk jól megfelelttel.
Nagyon gáz: nincs ESP
Azt viszont nehezen dolgoztuk fel, hogy nincs ESP egy nagy egyterűben, listaáron 9 millióért. Az elején el sem hittük, de nem kell veszélyesen gyors kanyarokkal kockáztatni a hiba leleplezéséhez. Vizes keramitkockán egyértelmű a helyezet, ahogy a turbólyukat letudva kettesben felbőg a motor. Kipörgésgátló nélkül nem láttunk még ESP-t, és a Fordban tényleg nincs egyik sem.
Az extrák közé száműzni a menetstabilizálót ebben a kategóriában, nos ezt nem kell minősítenünk. Összesen négy konkurensnél néztünk utána, az eredmény öngól a Fordnak. A legolcsóbb Alhambrában, Espace-ban, 807-ben és Kia Carensben az ESP alapfelszerelésként védi az életünket. A menetstabilizáló elektronika egy ilyen jó futóművel együtt is kell és kész. 2007-et írunk. Ezzel együtt, a nagy egyterűk között válogatva ma aligha lehet megkerülni a Galaxyt, mert minden másban jó.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85,0×88,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103 (140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2240 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,5 |
Végsebesség (km/h) | 193 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 172 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4820/1884/1764 |
Tengelytáv (mm) | 2850 |
Csomagtér (liter) | 308-435/1130-1260/2325 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1806/699 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 968 000 (Ghia) |
Konkurensek (forint) | Kia Carnival 2.9 CRDi EX Plus, 9 399 900 |
Peugeot 807 2.0 HDi Supreme, 9 830 000 | |
Renault Gr. Espace Priv. 2.0 dCi, 10 700 000 | |
SEAT Alhambra 2.0 TDI Stylance, 9 676 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első, oldalsó és függönylégzsák, vezető oldali térdlégzsák, ködlámpa, távirányítós központi zár, elektromos ablakemelő elöl-hátul, kétzónás automatikus légkondicionáló, fedélzeti számítógép, CD-s rádió 10 hangszóróval, kiegészítő állófűtés, automatikusan elsötétülő belső tükör, esőérzékelős ablaktörlő, fűthető első szélvédő, tempomat, 16 colos könnyűfém felnik, tetőcsomagtartó sínek, két ülés a 3. sorban |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kicsit furcsa, hogy összességében a Galaxy ma a legjobb nagy egyterű és még kevesebbe is kerül a többinél. Az árkülönbségből biztonsági felszereltsége is helyrepofozható. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |