Világautóként kezdte

A rettenetes fabetét. Ezt komolyan gondolta a Ford?
Értékes, elegáns, nagy autónak készült a Mondeo

Értékes, elegáns, nagy autónak készült a Mondeo

Értékes, elegáns, nagy autónak készült Mondeo

 

Négymillió Mondeo előtt elkészült 2,7 millió Ford Sierra is – köztük a családunk első nyugati autója. Az országhatárt átlépve rendszeresen lerobbant, jobbkormányos volt és időnként csak három hengere ment, de a Lada kombi után arcon csókolt vele a jólét. Utódja, az első Mondeó érttette meg velem, mire való a marketing. Világautónak hívták (volt belőle Amerikában Ford Contour és Mercury Mystique), ezt okosan elhintették és mindenki úgy nézett rá, mint valami csodára. Egy világautó, azért az mégis valami! Pedig mi új volt abban, hogy egy modellt több piacon is árulunk kis módosításokkal? IPS a Mondeóban, HTP a Fabiában

Az egész márkát kell feljebb húznia az új Mondeónak

Az egész márkát kell feljebb húznia az új Mondeónak

A márkát is feljebb kell húznia az újnak újnakkMondeónak

 

Mindegy, remek autó volt, ráadásul szériában adott egy első légzsákot és megnyerte az Év Autója címet is. A másodiknál az IPS-t dobták be a marketingesek a köztudatba. Intelligent Protection System, ez biztos sokkal jobb, mint más autók gyűrődő zónája, légzsák és övvezérlése, de vajon mitől? Mindegy, egy HTP-motoros Skoda Fabiára is máshogy nézünk, mint a sima ezerkettesre. A harmadik generációnál a kinetikus design a vezérelv. Van benne valami jó, ügyesen palástolja, mekkora autóra cserélte a Ford az előző Mondeót.

Dízelben el tudnák képzelni a Toyota helyett

Dízelben el tudnák képzelni a Toyota helyett

Dízelben el tudnák képzelni a Toyota helyett

 

A Ford alaposan feljebb tolta a típust, méretben és kiállásban is, mint a Passatot a VW az 1996-os modellváltáskor. Az orrot vastagon lekrómozták, kicsit harsányan is, látványosan értékes, erős, nagy autó volt a cél. Akár az E-Mercedes Három embernek is megmutattuk az autót, akik mind vehetnének új Mondeót. Egyiküknek 2004-es dízel Avensise van, másikuk egy hasonló korú céges TDI Passattal jár, a harmadiknak egy tavalyi dízel Mondeo a szolgálati jármű. Elsőre mindhármuknak terebélyes és áttekinthetetlen volt az autó. A limuzin egy centi híján tényleg akkora, akár egy Mercedes az E-osztályból, nagyon kell bele a parkolódaradar.

Itt szinte elvesztünk, annyira nagy

Itt szinte elvesztünk, annyira nagy

Itt szinte elvesztünk, annyira nagy

 

A mondeós tesztelő örömmel látta viszont a műszerfali gombokat és a saját autójából hiányolt oldalanként szabályozható légkondit. „Ebben nem fagyna le a feleségem lába a nekem kellemes hőfokon” – mondta. A kilátás hátra nagyon sokat romlott, a futómű viszont jóval csendesebb és ezt is jó vezetni – sorolta tapasztalatait. Passatból és Avensisből nézve A Passat-tulajt a csomagtartó lenyűgözte, ahogy a saját autójánál kényelmesebb futómű, a halk, erős motor és a váltó is tetszett neki. A kivagyi krómozás miatt szerinte inkább magánvállalkozóknak szól, mint vállalati autót keresőknek. Komfortosabb kerekekkel saját magának is el tudná képzelni új szolgálati autójaként, pedig eddigi négy Passatja jól működött és elégedett a típussal. Az avensises tesztelő élvezte a 2,5 literes motor erejét, ahogy nem löketszerűen, hanem folyamatosan érkezik a nyomaték. Szíve szerint ezzel a géppel választaná, de észérvek alapján nála is a 140 lovas dízellel lenne nyerő. Számára pozitív, hogy a kormány megfelelően nehéz, közvetlen, és mint manapság a legtöbb Fordot, ezt is élvezetes volt terelgetni a görbe utakon Tapolca környékén. Motor a Volvótól

A rettenetes fabetét. Ezt komolyan gondolta a Ford?

A rettenetes fabetét. Ezt komolyan gondolta a Ford?

A rettenetes fabetét, amit megúsztunk

 

Mindhárman el tudnák képzelni következő autójukként, amit én is megértek. Ebben a kategóriában van pár tágas autó, mégis meglepő, amit a Ford tud. A Mondeo kényelemben is osztályon felülit nyújt, de ez csak akkor derül ki, ha hosszabb távot megyünk vele egy nap. Ott kezdődik, hogy nem a megszokott négyhengeres dízel, hanem egy összehasonlíthatatlanul finomabb öthengeres benzines volt a tesztautóban. Pompásan viselkedik a Volvótól átvett turbómotor, de kilencmilliós ára és a dízelek fogyasztása elnyírja esélyeit. Szavát se lehet venni, kevés szűrődik csak át az öt henger szépséges hangjából. Erő van, rezgés nincs, a futómű is csendben marad. Megúsztuk a rettenetes fabetétet

Pofás, de van bent pár furcsa megoldás

Pofás, de van bent pár furcsa megoldás

Pofás, de van bent pár furcsa megoldás

 

Ahogy pörögnek bele a kilométerek, egyre meggyőzőbb a nagyra pumpált autó. Elöl-hátul zavartalanul telnek bent az órák, nagystílűen, elegánsan mozog. Nyugodt és agilis, elmehetünk vele autópályán a világ végéig, aztán család nélkül kiélhetjük magunkat kanyargós országúton. Bámulatos a kormányzás precízsége és a futómű könnyedsége. Az üresen másfél tonna úgy táncol, akár egy kompakt autó. Belül azért van pár furcsa megoldás. A mélypont a vezető oldalán a vakkapcsoló az ablakemelőnek, gondolom a jobbkormányos változatban ott lenne az utas villanyablaka. A legrosszabbat mi most megúsztuk, utcán sok új Mondeót látni azzal a rémes műanyag fabetéttel, ami a tesztautóból szerencsére kimaradt. Fékez helyettünk

8,4 és 15 liter között fogyasztott

8,4 és 15 liter között fogyasztott

8,4 és 15 liter között fogyasztott

 

Félmilliós felárért a tempomatot felfejleszthetjük távolságtartó radarrá, ami a Volvo V70-ben és az S-Maxban is elérhető. A Mondeóban többféle követési távolságot választhatunk, a néha harsány lassításokkal együtt is érdemes áldozni rá, sűrű autópályás forgalomban leveszi a vállunkról a teher egy részét. Egy benzines turbómotornál nagy amplitúdóval mozognak a fogyasztási értékek. Városban 15 litert rá kell szánni, ami szépen esett, ahogy távolodtunk Budapesttől. Országúton 8,4 literre jött ki a minimumfogyasztás, a reálisabb átlag autópályán-országúton ennél egy literrel több. Átlagosan 11,9 liter benzinből éreztük jól magunkat a Mondeóban. Nagyon jól.

Műszaki adatok – Ford Mondeo 2,5T Titanium
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2521
Furat x löket (mm) 83 X 93,2
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 162(220)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/1500-4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,5
Végsebesség (km/h) 245
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,8
Vegyes (l/100 km) 9,3
CO2 kibocsátás (g/km) 222
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4778/1886/1435
Tengelytáv (mm) 2850
Csomagtér (liter) 540-1460
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1567/618
Üzemanyagtank kapacitás (liter) nincs adat
Gumiméret 215/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 890 000
Konkurensek (forint) Opel Vectra GTS 2,8T, 9 384 000 Peugeot 407 3,0 V6 Premium Pack, 9 505 000 VW Passat 2,0 TFSI Highline, 8 344 400
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ESP (IVD), első, oldalsó és függönylégzsák, vezető oldali térdlégzsák, automatikus légkondicionáló, kormányról vezérelhető Sony CD-s rádió 8 hangszóróval, elektromos első és hátsó ablakemelők, fedélzeti számítógép, távirányítós központi zár, esőérzékelő ablaktörlő, első ködlámpa, automatikus világítás-bekapcsolás, automatikusan elsötétedő belső tükör, tempomat, első sportülések, motoros állítású, fűthető külső tükrök, 16 coll átmérőjű könnyűfém felni
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Méretében és színvonalában is hatalmas autót csinált a Ford, mintha túl akart volna lőni a középkategórián. A turbós benzines csak annyival költségesebb a dízeleknél, amennyivel boldogabban telik vele az idő. A pazar futóművet és a nagyautók kényelmét az összes motorral megkapjuk.
Pontszám (max. 10) 8,75 pont