Ki érti ezt? Az európai Ford kínálat egy elkényeztetett autós újságíró szemével nézve is vonzó, a modellek a Fiestától a Transitig kategóriájuk legjobb autói közé tartoznak, a Ford of Europe mégis 549 millió dollár veszteséggel zárta 2002-t, 2003-at pedig 1,1 milliárd dollárnyi (232,3 milliárd forint) mínusszal. Ráadásul az autók nem csak újonnan meggyőzőek, a hibastatisztikákban és a tartósteszteken is jól szerepelnek.

Nyugat-Európában a hármas BMW, a Mercedes-Benz C-osztály és az Audi A4 népszerűsége megkeseríti a hagyományos családi autók életét, amit a Mondeo is megszenved.

Egyetlen ponttal maradt le a Mondeo az Alfa 147 mögött az Év Autója 2001 választáson. Nem változtak a Mondeo erősségei és gyenge pontjai a modellfrissítéssel, a futómű továbbra is kiváló

Egyetlen ponttal maradt le a Mondeo az Alfa 147 mögött az Év Autója 2001 választáson. Nem változtak a Mondeo erősségei és gyenge pontjai a modellfrissítéssel, a futómű továbbra is kiváló

Tavaly az év közepén ráncfelvarrás volt az autón. Ízlésesnek találtuk a modellfrissítés utáni Mondeók fényes hűtőmaszkját, a krómmal kirúzsozott autó jóval elegánsabb elődjénél. Belül az áttervezett középkonzol tűnt fel, tetszett a jól áttekinthető és könnyen használható klímavezérlés.

Térkínálatával nem kelt csalódást a Mondeo. Főleg hátul lehengerlő a fejtér, bőven jut hely a térdeknek, előnyös a belső szélesség. Elöl a jó üléshelyzetnek örültünk, az ülésmagasság motorral állítható, a kormány megfelelően tág tartományban mozgatható le-fel, ki-be.

Kicsi a rakodóhely a hátsó ajtókban, az itt ülők az első üléstámlán lévő zsebet és a kartámaszban, a két pohártartó mögötti kis üreget használhatják. Szép és hátulról is jól látható a szilva alakú óra. Csak a slusszkulccsal nyitható a motorház, a csomagtér és a tanksapkafedél a vezetőülésből nyitható.

Közepes az anyagminőség, ezen nem sokat segített a modellfrissítés

Közepes az anyagminőség, ezen nem sokat segített a modellfrissítés

Nagy kár, hogy a Ford kispórolta a Mondeóból az osztottan felhajtható hátsó ülőlapot. Ez a kombi Focusban benne van, ráadásul családunk első nyugati autójában, egy 1983-as Ford Sierrában is megtalálható volt. Hétmilliós autóknál ennek magától értetődőnek kellene lennie, főleg, ha 20 éve már simán benne volt a középkategóriás Fordokban.

Máskülönben a Mondeo az igen jó kombik közé tartozik. Csomagtere mindig óriási: 540-ről 1700 literre bővíthető. A padlón krómozott rögzítőfülek vannak, az oldalborításban kampókat találunk, amelyekre szatyrokat akaszthatunk. 12 voltos csatlakozó a két első ülés között és a csomagtérben is van, a kárpiton műanyag sínek könnyítik meg a csomagok mozgatását. A 631 kilós teherbírás több mint elegendő.

Néhány kombinál tajtékozva azt állapítjuk meg, hogy nem nyílik elég magasra a csomagtérfedél. Haragunk jellemző oka, hogy a fedél éle alaposan fejbekólintott bennünket. A Mondeónál ez fel sem merülhet. A fedél, ügyes kialakításának hála, nagyon magasra lendül, 190 centisen bőven kiegyenesedhetünk alatta.

Teszt: Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia – Az eszményi cégautó 3Néhány kifogásunk azért akad: nincs hol rögzíteni a hátsó fejtámlákat a lehajtott üléstámlából, a padló alatt csak szükségpótkereket találunk, a kalaptartót akár az üléstámlához is rögzíthették volna, így lehajtott ülésnél nem kellene kiszedni egy öblös tárgy betolása előtt.

Általában jól kivehetők a fűtőszálak az első szélvédőben, ami kevésbé zavaró, mint amennyire praktikus ez a Ford jellegzetesség. Ha egy Kamaz mögött a belső levegő keringtetés miatt párásodni kezdene az ablak, nem kell bekapcsolni a klímaberendezést, elég a szélvédőt fűteni és eltűnik a pára.

Kemény decemberi hidegben használtuk a tesztautót, amelynek fűtése gyorsan feléledt. Öt-hét perccel az elindulás után már meleg levegőt terelhettünk a rostélyokkal, ami a dízelek esetében nem kis szó. További jó pontokat szerzett a Mondeo a hamar reagáló ülésfűtéssel. A tesztautó ülésszellőztetése nagyon elegáns ugyan, de ebben az évszakban nem vettük hasznát.

Motorral állítható az ülésmagasság. Kényelmesek az ülések, az üléshelyzet is jó

Motorral állítható az ülésmagasság. Kényelmesek az ülések, az üléshelyzet is jó

Közepes finomsággal kezeli az úthibákat a futómű, főleg hátul utazva érezni ezt. A rugózási kényelem megüti az átlagost, amit „csomagban kapunk” a legtöbb középkategóriás kombit leiskolázó vezethetőséggel és elérhető kanyarsebességgel.

4804 milliméteres hosszával a kombi Mondeo egy hatalmas batárnak tűnik. Ez a testes autó az első sodrósabb kanyarban megmutatja, hogy vezethetősége utcahosszal veri az átlagos családi autókét, mondjuk a Passatét vagy egy Renault Lagunáét. A pontos és megfelelő rásegítéssel dolgozó kormányzásban is örömünket leltük. Jó az egyenesfutás.

Kanyarban gázelvételre enyhén kifelé indul az autó fara. Az agilis autóból veszélytelen túlkormányzottságot is kicsalhatunk, a menetstabilizáló elektronikát kikapcsolva és a kormányt gázelvétellel párhuzamosan hirtelen mozgatva. Az ESP nem idegesít túl korai, izgága szabályozással, furcsa viszont, hogy a menetstabilizáló elektronika még a Ghia felszereltséggel is feláras.

Nem változtak a Mondeo erősségei és gyenge pontjai a modellfrissítéssel. A futómű továbbra is kiváló

Nem változtak a Mondeo erősségei és gyenge pontjai a modellfrissítéssel. A futómű továbbra is kiváló

Bántóan kilógott az összképből a tesztautó nagyon rosszul adagolható féke. Az új nyugati autókban megszokott erővel nyomva a pedált, alig csökkent a tesztautó sebessége, pedig a fékek nagyon jó lassításra képesek. Jól beletaposva a fékbe a kipróbált Mondeo igen meggyőzően lassult.

Elinduláskor nagyon leköti az embert a kis fordulaton harmatgyenge motor. Vagy nagy gázzal kell mozgásba lendíteni az autót, vagy minden idegszálunkkal arra kell figyelni, hogy le ne fulladjon a kétliteres dízel. 1500-ig lélegeztetőgépre kötnénk a motor, amely ekkor feléled és 1800-nál már erős.

A 2000-es fordulat előtt harsányan megjelenő erő és az alapjárat közeli nyomatékszegénység miatt a 130 lóerős TDCi dízelmotor nem harmonikus erőforrás. Pörgetve viszont nagyon megy az autó, 3000-nél váltva a szűkre kiosztott hatfokozatú váltóval igen élénk a gyorsulás. A 330 Nm-es nyomatékot a kétliteres dízelek között a Mondeo mellett csak a BMW 320d éri el.

Teszt: Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia – Az eszményi cégautó 6Pontosan, finoman kapcsolható a váltó, nem túl hosszú úton barangolhatunk a sebességek között. A hatfokozatú váltóval autópályán kellően csendes és étvágytalan a Mondeo, 200-nál hatodikban 3250 a fordulatszám, 180-nál csak 3000.

Tág tartományban mozgatható az autó fogyasztása. Országúton akár 5,5 liter alá is levihető a fogyasztás, ami elismerésre méltó. Autópályán nagyon gyorsan haladva 6,5-7 liter fogy a tankból 100 kilométeren. Városban, sok rövid úttal 9,1 litert fogyasztott a tesztautó, ami átlagos.

130 lóerős dízel kombi Mondeót 6 645 000 forinttól kapni, a tesztelt Ghia kivitel 7 126 000 forintba kerül. A felszereltség bőkezű, a Sony hifi a hatlemezes CD-váltóval is alapáras a hat légzsákon, az automata klímán, a 16 colos könnyűfém felnin és a fűthető első szélvédőn felül. Külön kell fizetni az ülésfűtésért (65 000 forint elöl, 58 000 hátul).

Műszaki adatok – Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia

Lökettérfogat (ccm) 1998

Furat x löket (mm) 86×86

Hengerek / szelepek száma S4/16

Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 96(130)/3500

Max. nyomaték (Nm/ford) 330/1800

Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,1

Végsebesség (km/h) 204

Fogyasztás (l/100 km) város 8,3

Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,0

Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,2 CO2 kibocsátás (g/km) 163

Gumiméret 205/55 R16

Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4833/1812/1514

Tengelytáv (mm) 2754

Csomagtér (liter) 540/1700

Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1564/631

Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58,5

Listaár (forint) 7 126 000

Teszt: Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia – Az eszményi cégautó 7