Néhány héten belül érkezik hozzánk a csúcsmodell, a 201 lóerős Type R Civic. Addig is egy háromajtós, 140 lóerős
dízellel készültük. Ez majdnem úgy néz ki, kívülről gyakorlatilag csak a jel színében különbözik. A Type S fehér, a Type R vörös alapú H-betűt kap.
Néhány hónapja tartották a Type R és a Type S bemutatóját, ahol mindenki a legizmosabb Hondára volt kíváncsi. Akkor kimaradt a dízelmotoros Type S, amit csak most sajnálok igazán, miután kipróbáltam. Pláne, hogy a Type R nem is ütött akkorát, mint vártuk.
Mi a Type S?
A Type S gyakorlatilag a Civic háromajtós változata, de így még nem egészen kerek a történet. Mivel feltűnően drága az ötajtóshoz képest, keressünk további eltéréseket. Aki szemfüles, kiszúrhatja a 17 colos alufelniket, amik szériában érkeznek a Type S-hez.
Van még más is, de az inkább a vezetőülésből érződik. Feszesebb a futómű a korábbinál, és érezhetően jobban is
kanyarodik. Oka a keményebbre hangolt lengéscsillapító és a 20 milliméterrel kiszélesített hátsó nyomtáv, amit nehéz volna észrevenni. Sportos autóhoz méltóan, csak az erősebb motorokkal, így a 140 lóerős, 1,8-as benzinessel, és az ugyanilyen erős dízellel szerelik. Az ESP széria.
Dízel egy Hondába?
Ez a kérdéskör már lerágott csont, mégis beszélni kell róla. Elfogadtuk, hogy sportos autókba is szerelnek manapság dízelmotort, de akkor nem egy háromajtós, sportos Civicre gondoltunk. Az ehhez hasonló Honda-modellekhez üveghangon visító benzinmotort képzel az ember. Ez volt eddig az erősségük, ezért furcsa itt most egy dízelmotorral találkozni.
Önmagában a 2,2 literes 140 lóerős dízelmotorral nincsen semmi hiba, pláne hogy ez a Honda első, önállóan fejlesztett öngyulladósa. Kellően fürgén mozgatja a Civic-et, kiegyensúlyozott, nyomatékos és a fogyasztása sem rossz.
Kicsit langyos
Mégis olyan kicsit ez a dízel, mint Hévízen a langyos vízben ülni a sok külföldi nyugdíjas között. Olyan kellemes és
kényelmetlen egyszerre. Miután kikászálódom a 36 fokos gyógyvízből, és szédelegve átülök a 33 fokosba, egy parányival jobban érzem magam, újra rendbe jön a vérnyomásom. Mégsincs rendjén minden, frusztrál, hogy a legfiatalabb versenyző a medencében legalább kétszer idősebb nálam. El is hagyom a helyszínt.
Hasonló érzés a dízel Type S-ben ülni. A motor nem arra való, mégis folyton az jár a fejemben, hogy tövig kell nyomni a gázpedált, és szélsebesen el kell húznom a többiektől, mintha nagyon nem bírnám őket. Ez az a fajta autó, amivel fiú-lány egyaránt száguldozott régebben, sokszor felelőtlenül és veszélyesen. Ez most lenyugtatná őket.
Épp ezért egy vérbeli CRX vagy VTi Civic-tulajdonos nem fogja a dízelt választani. Ez az autó annyira kiegyensúlyozott, hogy szinte egyáltalán nem hozza tűzbe az embert. Kívülről gyönyörű, de amint elfordítja a kulcsot – plusz megnyomja a gombot – kialszik a tűz. Dízelhez képest jól pörög, de ez akkor sem benzines.
Nem kell pörgetni, nyomatékból húz már 1500 körül, kicsivel később máris kapcsolhatjuk a következő fokozatot.
Ez nagyon kellemes annak, aki szereti a dízelmotort. A hatsebességes váltóval szinte tökéletes harmóniában él a motor, autópályán úgy utazhatunk hatodikban, hogy közben alig forog a főtengely. Ez jobb, mint egy benzines. Az úttartás pazar, 130-nál úgy érezzük alig haladunk, olyan stabilan fekszi az utat a megbabrált futómű.
Városban, országúton
Akármilyen erős, mégis inkább városban és országúton volt eddig elemében a Civic. Mi a helyzet a dízellel? Ugyan kevesebb mint 9 másodperc kell ahhoz, hogy 100-ra gyorsuljunk, valahogy semmi sem késztet arra, hogy egy lámpánál álló helyből felvegyük a versenyt a mellettünk állóval. Arra már sokkal inkább, hogy lendületben nyomatékból elhúzzunk, erre alkalmas igazán. Az egyes kicsit gyenge, utána erőlködés nélkül megindul.
Talán meglepő, de nincs hátrányban a dízel kanyargós országúton sem. A Type S szemtelenül közvetlen kormányzást
kapott, a legkisebb mozdulatra is azonnal reagál az autó. Ez a stabil futóművel párosítva már-már tűzbe hozza a vezetőt, amit csak tetéz, hogy a kanyarokból visszaváltás nélkül lőhetünk ki a nyomatéknak hála. Egyszer-kétszer eljátsszuk ezt, majd mintha mi sem történt volna újra felvesszük a forgalom ritmusát. Mintha nyugtatót adagolnának nekünk menet közben. Ez illik inkább a dízelhez.
A 225 milliméter széles abroncsok olyan mérhetetlen nyugalommal kanyarodnak, amit csak keskeny gumiknál szoktunk érezni. Nem rángatják a kormányt, nem kezdenek el ellentétes irányba szaladni ijedtükben, ha egy úthullámmal találkoznak.
Tágas háromajtós
A sportos szinonimája eddig inkább a szűkös volt, mint a tágas. Ehhez képest a háromajtós Civicben hátul is jól elférni, miután bekászálódtunk a némi izomerőt kívánó első ülések mögé. Még a csomagtartó sem kicsi, a 70 literes
alsó rekesszel 15 liter híján megvan 500 liter is.
A térkínálathoz illeszkedik a komfort is, ami a feszesebb futómű és a nagyobb felnik ellenére sem szenvedett érezhetően csorbát. Nem lehet pattogós futóműre panaszkodni még hátul sem. Ezek alapján tökéletes használati tárgynak tűnik a Civic Type S egy átlagos hétköznapra. Az is. A dízel meglepően kellemes, aki nem versenyző alkat, ki sem akar majd szállni belőle. Mi mégis inkább az 1,8-as benzinest választanánk, ami majd egymillióval olcsóbb a dízelnél.
Műszaki adatok – Honda Civic 2.2 Type S | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2204 |
Furat x löket (mm) | 85 X 97,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 340/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,6 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 5,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 138 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4270/1785/1460 |
Tengelytáv (mm) | 2620 |
Csomagtér (liter) | 456 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1383/507 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 456 |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 150 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Astra GTC 1.9 CDTI: 6 002 000 VW Golf GT Sport 2.0 TDI: 6 842 600 Toyota Auris 2.2 D-4D Premium Active (177LE): 6 765 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | – |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 225/45 R17-es felni, Sport felfüggesztés, CD lejátszó MP3 lejátszóval, VSA (ABS + EBD + kipörgés- és kisodrodásgátló), vezető-és utasoldali légzsák, oldallégzsák, függönylégzsák, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Sportos autó, egy kevésbé sportos motorral. Talán a benzines jobban illene hozzá |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |