Teszt: Hyundai Elantra 2.0 CRDi - Rutinmunka

Tegye fel a kezét, aki fejből tudta, hogy a Hyundai Elantra egy 2003 őszi modellfrissítéssel nyerte el mai formáját! Na, csak bátran, bátran!

Hát, nincs nagy tolongás. Az Elantra testre szabott konkurense a Chevrolet Lacetti, a Skoda Octavia vagy a Mitsubishi Carisma volna, tehát a tipikusan még nem igazi középkategóriás, de nem is Astra vagy 307 méretű autók.

Ez a méret pont jó családi autónak, ami a dél-koreai gépezetre is áll. Elöl nem lepődünk meg a jó térkínálaton, hátul viszont az Elantra többet nyújt a vártnál. A lábtér és a fejtér is nagyvonalú, kényelmes a kartámasz középen és jól jön a háló az üléstámlákon.

Derék családi hátasként az Elantra csomagtere is felnő a feladathoz. A limuzin 415 literje a kategóriában kevésbé jó, az új VW Jetta például 527 literrel virít, az Octavia 560-nal. Az Elantrába így is eleget lehet pakolni és a csomagtérfedél távol-keleti szokás szerint távnyitható a vezetőülés mellől, ráadásul csomagháló is van.

Aki néha termetesebb tárgyakat is szállítani akar, az valószínűleg jobban jár a másik kapható karosszériaváltozattal, az ötajtós ferdehátúval. Ez a verzió 50 000 forinttal drágább.

Színvilágában egyhangú a belső tér, de a szürkés műanyagba jókora mennyiségű rakodóhelyet álmodtak bele a designerek. Praktikus a váltó előtti mélyedés, könnyű elszórni mindenfelé a kulcsot, telefont, aprópénzt miegymást.

Van például egy okos horog a jobb első háttámlán, akad 12 voltos csatlakozó is. A belső térben látjuk az igyekezetet a puha műanyagokkal, ennek ellenére sem szép a műszerfal, viszont az Elantra egy kulturáltan összeszerelt, zörgésmentes autó.

Sokféleképpen állítható a vezetőülés, kitartóan matatva a tekerőtárcsákkal és állítókarokkal javítható az üléshelyzet, de optimális nem lesz. A kormány és a pedálok nagyjából kényelmes távolságban vannak a vezetőtől.

Dél-Korea nem tartozik a dízel nagyhatalmak közé és az Elantráéhoz hasonló motorokkal nem is fogja porig alázni a németeket vagy a franciákat. A dörmögős dízelmotor régimódi hangulatú, nehézkesen pörög fel.


Amiért viszont a dízeleket szeretjük, azt részben ez a motor is tudja. Legjobban 2000 és 3000 között érzi magát, ilyenkor jól húz és az autó határozottan gyorsul. Az alapjárat közelében is használható motor előnye, hogy nem kell alászínezni a kuplunggal elinduláskor, ami dugókban hasznos.

A futóműről az a benyomásunk, hogy a tervezők összerakták rutinból és nem nagyon túlóráztak a hangolásával. A felfüggesztés se hús, se hal. Lehet vele gyorsan is menni, mert az útfekvés biztonságos, de nem érdemes, mert nem sok örömünk telik benne.

A kormányzásban az az egy jó, hogy nem kell erőlködni a szervo miatt, de 2005-ben ez már kevés egy új autótól. A kormányzásból hiányzik az a pontosság és könnyedség, amit más gyártók sokkal súlyosabb autókban is meg tudnak oldani.

Ha már kanyarban nem ér fülig a szánk, jó volna, ha legalább a rugózási kényelemmel elkényeztetne minket az autó, de ilyesmiről szó sincs. Legalábbis Budapesten döcögős vele az utazás, ezeket a leharcolt utakat már aligha javítják ki a következő választásokig.

Autópályára érve a motorzaj nem zavaró, 130-150 között kényelmesen, viszonylag csendesen elgurulunk. Nagyobb tempóval jól jönne hosszabb áttételezés, 150-160-nál már alaposan 3000 felett mutat a fordulatszámmérő. Két fokozat között kis erővel és akadozva mozog a váltókar.

4,7 millió forintért kapható a kétliteres dízelváltozat lépcsőshátú karosszériával. Ez az összeg alig alacsonyabb egy Skoda Octavia Ambiente 1.9 TDI áránál (4,95 millió), amely lényegesen jobb autó. A tesztautó gazdag felszereltségében az a jó, hogy nem feláras extrák tömegével jött össze, hanem az összes fontos tétel alapáron jár.

Egy Elantra talán azoknak szól, akikre nem hat a parasztvakítás és a négyszögletes óriástányér közepére odabiggyesztett elegáns falatkáknál többre becsülnek egy egészséges csülkös bablevest.

Az Elantra kvázi egyszerűsége nem azt jelenti, hogy egy hótaposóval keresztezett gumicsizma, amely rusnya ugyan, de bírja a vizet és nem fázunk benne.

Ez a józan autó csupáncsak nem próbálja meg kielégíteni a spontán talán fel sem merülő, de bőszen gerjesztett igényeinket. Az Elantra amolyan Opel Ascona jellegű családi kocsi, közepes színvonalon, sok hellyel, nem drágán és főleg tartósnak ígérkező minőségben. Jó, hogy még létezik ilyen.


Műszaki adatok – Hyundai Elantra limuzin 2.0 CRDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1991
Furat x löket (mm) 83×92
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 83 (113)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 235/1800-3200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,7
Végsebesség (km/h) 190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9
Vegyes (l/100 km) 6,1
CO2 kibocsátás (g/km) 160
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4525/1725/1425
Tengelytáv (mm) 2610
Csomagtér (liter) 415
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1406-1502/378-474
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 195/60 R 15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 729 000
Konkurensek (forint) Ford Focus Trend lim. 1.6 TDCi 109 LE, 4 635 000
Skoda Octavia 1.9 TDI Ambiente, 4 948 000
VW Jetta Trendline 1.9 TDI, 5 464 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, kipörgésgátló, első és oldallégzsákok, ködfényszóró, motorosan állítható, fűthető tükör, elektromos ablakemelő elöl-hátul, 15 colos könnyűfém felni, automata légkondicionáló, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Tágas, praktikus utasterével és jó üléseivel az Elantra álló helyzetben többet ígér annál, amit a torkos motorral és a közepes futóművel menet közben nyújt. Felszereltsége jó, ára magas.
Pontszám (max. 10) 6,5 pont