Röviden – Hyundai ix35 Fuel Cell | |
---|---|
Mi ez? |
Immár sorozatban készülő hidrogénhajtású autó |
Mit tud? | Elektromotorjával 600 kilométert is elmegy |
Mibe kerül? | Olyan 40 millióba, de a dánok a felét kifizettették az EU-val |
Kinek jó? | Akinek a kertjében a kerámiatörpe mellett áll egy hidrogéntöltő is |
Éreztem, hogy a tutiba nyúlok, amikor a Magyar Távirati Iroda hírei között Budapest közlekedésfejlesztésével kapcsolatban a legutolsó közleményt keresem. Ez éppen a taxirendelet módosításáról szól, miszerint még egy darabig 15 éves kocsikkal is fuvarozhatnak a sofőrök, hát, nagyszerű. A hír második fele ennél is szebb: a képviselők döntöttek a fővárosi cégek vezetőinek prémiumáról, így Vitézy Dávid 6,144 milliójáról. Ő történetesen a közlekedésfejlesztésért felelős.
Oké, demagóg vagyok az összehasonlítással, de azért mégiscsak elmond egy-egy főváros közeljövőjéről valamit, hogy a közlekedésfejlesztésével kapcsolatban milyen infók kapnak szárnyra. Koppenhágában például most az a hír, hogy az önkormányzat vásárolt 15 darab hidrogénhajtású Hyundai ix35-öt, amelyek klasszikusnak egyáltalán nem nevezhető kipufogójából csupán vízpára távozik.
Az ottani képviselők deklarált célja teljesen károsanyag-mentessé tenni Koppenhágát 2025-re.
Nagy pénz, nagy foci, mondhatnánk kifordítva az eredetit, de a hivatalosan ix35 Fuel Cell névre hallgató járművet annak ellenére érdekes volt kipróbálni magyar újságíróként, hogy nálunk hosszú évekig maradnak még a 15 éves taxik, és a többször 15 éves fejlesztésű 4-es metró körüli nyűglődés.
A Hyundai 1998-ban kezdte fejleszteni a saját üzemanyagcellás technikáját, a negyedik generációs modellel jutottak el most oda, hogy tényleg sorozatgyártás lett belőle, tényleg utcára került a kocsi. A gigantikus nosovicei gyárban tartott nemzetközi sajtótájékoztatón persze felhőtlenül napsütéses jövőt vázoltak saját technikájuknak a gyáriak, de tény, hogy a dánok már használják ezeket a kocsikat, és a bejelentés szerint ezer darab készül belőle 2015-ig a koreai Ulsanban. A hangsúly azon van, hogy ebből, ugyanis két év múlva már jön az ötödik generáció, amiből a dánok szintén kérnek.
Eddig kudarc a hidrogén
Minden szimpátiánk ellenére nem tekinthetünk el amellett – és ez is tény -, hogy eddig méretes bukta a hidrogénhajtású autók értékesítése annak a maroknyi gyártónak, amely egyáltalán eljutott odáig. Pedig a koreaiakkal ellentétben a Honda könnyebben emészthető finanszírozást talált ki az FCX Clarity modelljének, amely még 2008-ban mutatkozott be az USA-ban. Ezt havi 600 dollárét lehet bérbe venni 3 év időtartamra, de eddig még 50 darabra sem tudtak érdeklődőt találni. A japánok szerint a kudarc oka az infrastruktúra hiánya.
Pontosan tudja ezt a Hyundai is, amely minden elegáns látszatot nélkülözve direkt a döntéshozókat akarja befolyásolni: a Fuel Cell prototípusait brüsszeli EU-vezetők feneke alá dugta, persze, csak használatra. Ezen felül 100 válogatott cégvezetőnek biztosított lehetőséget a jármű tesztelésére, lássák ők is, hogy ez tényleg működik, csak tessék hozzá töltőt gyártani.
Az autóba tankolt hidrogén, mit üzemanyag használata nagyon leegyszerűsítve úgy néz ki, hogy oxigénnel való egyesítésével elektromos áramot termel az autó. Vagyis a konnektoros kocsival ellentétben önmaga megoldja az áramtermelést, amit aztán üzemanyagcellákban tárol. Ezek előnye a hagyományos akkumulátorokkal szemben az, hogy azonos térfogat és kisebb súly mellett sokkal több energiát képesek tárolni.
600 km-es hatótáv és púpos csomagtartó
Nyilván kitalálták, Koppenhágában már van hidrogéntöltő, de a hálózat totális – európai és világméretű – hiányára egyelőre a Hyundainak sincs csodaszere. Szóval itt van ez a kérdéses jövőjű, ámde vitathatatlanul ultramodern hajtáslánc az ix35-ben elrejtve, amit, ha csupán a gyár körüli 5 kilométeres aszfalton is, de azért vezethettünk.
A 136 lóerős elektromotorral hajtott hidrogénes autó vezetése pont olyan, mint az elektromos autóké, vagyis semmilyen. Hang nélkül üzemel, négy emberrel még csak nem is gyorsul dinamikusan, a konnektoros Priusszal biztosan kiélezett küzdelmet folytatna a „melyikünk lassabb” futamban, de igazságtalan lennék, ha ezeket hibának mondanám. Ellenkezőleg, a gyárat háromszor megkerülő cseppnyi úton teljesen normálisan működő átlagos elektromos autónak tűnt. Mint egy szériaautó, és ez nagy dolog.
Annyi a különbség – márpedig ez óriási differencia -, hogy az ix35 Fuel Cell hatótávja 600 kilométer. Nem 150. És 3 perc a teljes feltöltés időtartama. Nem 8 óra, mint egy átlagos villanyautóé.
Kötelező kör
Amellett, hogy a legőszintébb jókívánságunkat küldjük és sok sikert kívánunk a hidrogénes hajtásnak, nem feledkezünk meg a nemzetközi sajtó Nosovicébe invitálásának valódi okáról: apró faceliftet kapott az ix35. Nálunk a Duster, de még a Qashqai értékesítése sem közelíthető meg más számára ebben a kategóriában, de az európai újautó-piac zsugorodása ellenére a szabadidő-autók értékesítése durván emelkedik.
Flex Steernek hívják az új, programozható kormányszervót, ami mellett egy közvetlen befecskendezésű kétezres benzinmotor váltja a régit, amely 166 lóerejével és 205 Nm-es maximális nyomatékával picit erősebb elődjénél. Nagy kár, hogy éppen ezt nem tudtuk kipróbálni a menetpróbán.
Kofola
Habár kollégám villával ette a csehek kólapótlékának habját, annyira szereti, mégis véleményes a barnásfekete üdítő minősége. Azt mondják, nem úgy, mint az 1,2 milliárd euróból felépített, és Európa egyik legmodernebb autógyárának nevezett nosovicei Hyundai-komplexumban készült kocsiké. A 2008-as indulás óta immár egymillió legyártott autónál tartanak, 44 országba sugároznak szét az Ostrava közelében működő üzemből az autók. 45 százalékban ix35-ösök.