Cee’d-Corolla: kiderült a kapcsolat
Ez a sok kis mosolygós koreai egyre több borsot tör a nagyok orra alá. Másfél éve láttuk, hogy a Rio meglepően jól sikerült, aztán a mikulásos Carensre csodálkoztunk rá többen, hogy már ilyet is tudnak? Most meg itt van a dízelmotoros Cee’d, amely nem véletlenül emlékeztet egy feljavított Toyota Corollára. Az Auris bemutatóján a Toyota termékfejlesztési igazgatójától megtudtuk, hogy a Kia pár éve több mérnököt elhalászott tőlük egy új autóhoz.
Ami kell
Ebből az autóból most érkezett hozzánk a második, egy dízel. Belül pont olyan, mint a benzines volt, tehát pillanatok alatt otthon van benne a család. Apuka jól ül, mindent kedvére beállíthat, a gyerekeknek is jut hátul jókora ajtótároló. Egy USB-csatlakozó képében betört a modern szórakoztató elektronika, MP3-lejátszó bármikor csatlakoztatható, de a kocsi abban is jó, amit évtizedek óta elvárunk. Szellős belül, nagy hátsó lábtérrel, kényelmesek az ülések, és úgy egyáltalán: egy jól kitalált és nívós anyagokból összehozott utastérben töltjük az időt.
Jobb a dízel
Egy takarékos és pörgős benzines erősen megrostálja a bő félmillióval drágább dízel melletti érveket. Gyorsan vezetve a dízelben tényleg nincs több öröm, mint az élvezetesen húzatható 122 lóerős benzinesben.
Amikor viszont csak úgy megyünk vele, sokkal jobb a kulturált CRDi. 1500-ig érezni kis vérszegénységet benne, aztán a változó lapátgeometriájú turbó nekiveselkedik és gepárdosítja az erőnlétet. A Cee’d motorja innen szép harmonikusan adja le erejét, de az egyenletesség nem a visszafogottságot palástolja.
Hat liter alatt
Van mire támaszkodni (255 Nm), ha az emberből kitör a gyorsulhatnék. Ami történik, csak azért nem látványosabb, mert a tesztautó megejtően csendesen repesztett. Autópályán a 160-at csak az óra miatt hittem el, a zajszintből legfeljebb 130-ra tippeltem volna. A tükörben nem láttunk koromfelhőt, de ha járó motornál lépünk a kocsi mögé, mindig érezhető a csípős dízelszag. A Ceedből itthon kimarad a részecskeszűrő, ami nagy kár.
Meglepett a dízel Cee’d fogyasztása, aztán osztunk-szorzunk is, mit kapunk az árából
Étvágyával nyerő a dízel, mert a budapesti forgalomban 7, vegyesen 5,9 litert fogyasztott. Aki ráér, az a főként országúton mért 4,8 alá is könnyen lemehet, mert az előbbiben egy harmadnyi város és sietés is volt.
Melegünk van
Eddig kettőből kettő Cee’d produkálta azt a hibát, hogy a rendszert – kikapcsolt klímával – 16 fokra lecsavarva, döntötte magából a forróságot, ha akartuk, ha nem. Bekapcsolva a széria automata légkondi nyilván rendet rak, de ez azért meglepő.
Van még egy kifogásunk, ami a kényelmetlen rugózást érinti. Síneken áthajtva, macskakövön dübörögve és aszfaltgyűrődésekbe botolva a kocsi ráz. Nem durván, de zavaróan. Ezzel együtt is jó a futómű, mert amit húzós kanyarokban, autópályán sietve és elhanyagolt országúti szakaszokon teljesít, az igenis jó színvonal. Bármely kompakt autóhoz mérjük, a Kia csak elvétve jön ki rosszul az összehasonlításból.
Mit kapunk a pénzünkért?
Néha zavarba jövök, hogy mi tetszik ennyire ezen az autón, de mindez nem hipnózis vagy sarlatánság eredménye. A Ceed-topicot olvasva és kollégákkal beszélgetve is az derült ki, hogy nem vagyok egyedül. A Kia név persze nem az igazi. A koreai márka az átlagemberek legnagyobb részének eszébe sem ötlik autóvásárláskor. Akikkel viszont autókról beszélek, azokat érdekli a téma és tudnak a Cee’dről.
Azon nincs nagyon mit vitatkozni, hogy használati értékben, műszaki színvonalban, felszereltségben, garanciában igen sokat kapunk a havi részletekért. A Cee’d azért nagy dobás, mert a legjobb konkurensek szintjét hozza, az elvárt gazdag felszereltséggel, viszont még mindig százezrekkel alacsonyabb áron. A listaárban hasonló autókból vagy a függönylégzsák, vagy az automata légkondi vagy az időnként életmentő ESP is hiányzik, esetleg a háromból kettő kombinációja. A Cee’d így tényleg gömbölyű.
Az adatok mellé a következő oldalra összegyűjtöttük, mennyivel drágább egy Focus, Leon vagy 307
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1582 |
Furat x löket (mm) | 77,2×84,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85 (115)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 255/1900-2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 188 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 125 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4235/1790/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Csomagtér (liter) | 340-1300 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1367-1468/352-453 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 640 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus 1.6 TDCi Ghia, 5 281 000 |
Peugeot 307 1.6 HDi Sportline, 4 850 000 | |
Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo, 4 892 000 | |
SEAT Leon 1.9 TDI Stylance, 5 142 400 | |
VW Golf 1.9 TDI Perfekt, 5 951 200 Ft | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, menetstabilizáló, ABS, elektronikus fékerőelosztó, aktív első fejtámlák, aut. légkondicionáló, el. ablakemelő elöl-hátul, távirányítós központi zár, aut. sötétedő belső tükör, esőérzékelő, motoros állítású fűtött külső tükrök, CD-s rádió hat hangszóróval MP3-lejátszással, USB-csatlakozóval és aux-kimenettel, fedélzeti számítógép |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ahhoz képest, amit a dízel Ceed nyújt, jó ár a 4,6 millió Ft. Aki okos, beéri az LX-szel és hazaviszi a kocsit 3,9 millióból. Kevesebb extrával is ugyanilyen tágas, jól vezethető, erős és kis igényű. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |