András – autóvásárlási főtudósunk – a minap különleges tesztjárművet intézett, egy bicikli személyében. Nem a két kerék a meglepő, hiszen kipróbálunk mi mindent ami így, vagy úgy, de közlekedésre alkalmas jószág. Sőt, még azt is, ami nem. A lényeg, a bringa márkajelzése, ugyanis ennek az elején díszes Škoda embléma pompázik, a vázon pedig nagybetűs Greenline felirat olvasható. Hát, hogy környezetkímélő, az egészen biztos, – bár a motor CO2 kibocsátását én nem firtatnám – de inkább nézzük meg közelebbről is, miféle új Škodát kaphatunk durván 100 ezer forintért.
Cserebringa?
„Szervizbe adott autója helyett a javítás idejére igényeljen díjmentesen egyedi formatervezésű Škoda GreenLine kerékpárt!” olvasható a márka honlapján. Remek gondolat, csereautó helyett cserebringát az ügyfélnek.
Persze hétvégi nagy bevásárlásra ne ezzel induljunk, de ha tényleg csak egy-két napig kell nélkülözni a kocsit, és se gyereket, se beteg nagyit nem kell autóztatnunk, akkor érdemes kipróbálni, milyen az élet fél lóerővel, kétkeréken, állandó életveszélyben.
Elsőre úgyis a szép zöld-fehér vázon ragad meg az ember tekintetet, kezdjük is azzal. A cső anyaga alumíniumötvözet, szép hegesztésekkel, itt-ott extra hajlításokkal. A fékek, váltók bovdenjei a vázban futnak, ami elegáns megoldás, bár engem aggasztana a házi sodronycsere gondolata. A nyeregcső és a Suntour rugósvillája egyaránt fekete fényezést kapott. Oldalról a butácska műanyagpedál rontja csak a képet, különben szép darab a Škoda bringa. Már ha egyáltalán egy percig is elhittük, hogy a Škodának az emblémán kívül bármi köze van a járgányhoz. A márkás, de közel nem a legdrágább alkatrészekből összeállított bicikli nem túl meglepő módon egy csehországi – holland kézben lévő – kerékpárműhely terméke.
Stop!
Bár manapság már a teszkóban is kapható tárcsafékes bringa, sőt, babakocsit is láttam már hasonlóan túlméretezett fékrendszerrel, a Škoda mégis maradt a V-fékes megoldásnál. Nincs is vele baj, amíg nem szedünk össze egy nyolcast a felnibe. Addig tökéletesen elég, jól adagolható, fog is, ennél többet nem is nagyon kell tudnia.
Jó pont, hogy a kormány dőlésszöge is egyszerűen állítható, így a magasabb bringásoknak nem kell kényelmetlenül pedálozni. A Suntour első rugósvilláján is találni beállítani valót, itt a rugón feszíthetünk kedvünkre. Természetesen ez a kb. ötcentis rugóúttal rendelkező alkatrész sem a méregdrága, profi kategóriából való.
A Škoda különben komoly bicikliválasztékkal rendelkezik, a lengyel oldalon lévő 2010-es katalógus nyolc bringával is dicsekedhet. Akad ott 7,2 kg-os karbonvázas országúti csoda, összteleszkópos, csúcscuccokkal felvértezett terepbringa is, és apró, támasztókerekes kölyökbicikli is. A két véglet között pedig a Yeti, Fabia, Roomster, és Superb fantázianevű gépek találhatóak meg, és persze ott virít a sor alsó vége felé a GreenLine is.
Összegzés:
A Škoda GreenLine bringája egy jó átlagos szerkezet, igen szép vázzal, fényezéssel. Aki csak kényelmes tempóban, családi kirándulgatásra, munkába pedálozásra használja és nem kenyere az állandó, gyors váltogatás, boldog lehet vele. Akik viszont keményebben tekernek, feltétlenül tegyenek rá legalább egy pár tisztességes váltót. Ja, és ragasszák oda valamivel a markolatot a kormányra, mert az hajlamos a lassú, de biztos lecsúszásra.
Ha fontos, hogy a bringa márkája passzoljon a kocsihoz, akkor viszont kötelező megvenni. Csak azt a váltócserét ne hagyják ki, könyörgöm!