Adatlap
Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,3 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5 l / 100 km |
Kényszerhelyzetbe került a Škoda. A harmadik generációs – idén tavasszal piacra kerülő – Octavia már olyan nagyra nő, hogy tetemes űr alakul ki közte és a Fabia között. Az így keletkezett (vagyis inkább generált) méretosztályba már befér egy autó, pláne, hogy a fejlődő piacokon óriási az igény ebben a kis-nagy kategóriában.
Nem véletlen, hogy az új Octavia mellett eddig mindig piacon maradt a régebbi modell/változat is. Kell az olcsó és nagy autó. Most azonban egy önálló modell készült az árérzékeny vevőknek: a Rapid.
Alkalmas cégautónak, hozza a nagyautós kiállást, a formaterv pedig kalandmentes. VW-konszern, ugye!? Másfelől ideális családi autó, a gyerek szinte biztosan nem tud akkorára nőni, hogy ne férjen el.
Az új autó az első generációs Octavia mai megfelelője, ugyanaz, még jobb formában. Annak az autónak egyetlen gyenge pontja volt: a karosszéria méretéhez képest kicsi tengelytávolság, hiszen a négyes Golf padlólemezére épült, viszont az akkori kompakt kategóriát jócskán meghaladó kasztnival. Emiatt pedig hátul nem volt elég tágas.
A Rapid karosszériája szinte pontosan ugyanolyan hosszú (4483 mm), minta az első Octaviáé, miközben a tengelytávolsága kilenc centivel nagyobb (2602 mm), amivel a most kifutó Octaviát is lepipálja. Nem meglepő tehát, hogy a Rapid is azt kínálja, amitől az Octavia sikeres: tágas utasteret és bőséges csomagtartót.
A Rapid szélessége (1706 mm), ez három centivel kevesebb az első, és hat centivel a második generációs Octaviáénál – ami érezhető. Ugyanakkor négy felnőttnek, még ha magasak is, elöl-hátul tágas hely jut. Hátul óriási a lábtér, a fejtérrel viszont már nem ilyen bőkezű a Rapid.
Az első ülések kissé keskenyek, testesebbeknek szűknek is hathatnak, de hosszabb úton sem fárasztó bennük ülni, kanyarban jól tartanak.
Hátul a fejtámlákkal akad gond, amelyeket nem lehet kivenni, így pedig nem tud feltámaszkodni a háttámlára a gyermekülés, eláll, instabil.

Még küllemre is emlékeztet az Octáviára a Rapid, érdemes összevetni a második generáció első kiadásával
Miért ilyet használtak mégis? 1. Olcsó. 2. Valószínű, hogy a Volkswagen-konszern így akarja kordában tartani a házon belüli versenyt, nehogy az autó a Volkswagen modellektől csábítson el ügyfeleket, hiszen a Škoda népszerűsége folyamatosan nő. Ugyanezért hiányzik az elektromos ablakemelők automata fokozata, illetve e célból lehet a korábbiaknál is egyszerűbb a manuális klímaberendezés működése.
Jó hír viszont, hogy a technika nem olcsóautós. Ellentétben egyes konkurens modellekkel az erőátvitel nem előző generációs, hanem teljesen up-to-date. Így a tesztautó is remekelt technikai korszerűség téren.
Az 1,2 literes turbós benzinmotor 105 lóerős teljesítménye nem több, mint egy hagyományos 1,6-os szívóké, de a feltöltő áldásos hatásának köszönhetően már 1800-as fordulattól ereje teljében van. A 4100-as fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre álló 175 Nm nyomatéknak köszönhetően rugalmasan vezethető az autó, nem is igényli a forgatást. Ám, ha mégis úgy teszünk, fokozott dinamika és izgalmas hang a jutalmunk a könnyedén mozgó kocsiban.
A kormány visszajelzése csekély, túl nagy a szervo rásegítése, ám ha valaki használati eszközként tekint a járműre, amely elviszi A-ból B-be, annak ez még tetszhet is. Az már kevésbé, hogy rossz úton a futómű tompa puffanásai jelzik, hogy a karosszéria alatt spórolhattak a hangszigeteléssel a tervezők.
A futómű feszes, inkább a stabilitás lehetett fontos, mint a kényelem. A fő piacokat látva elég furcsa a beállítás, hiszen Oroszországban, Törökországban és nálunk sem a tükörsima utak az általánosak.
Jó autó a Rapid? Az. Vannak benne olcsó megoldások, de hibáival simán együtt lehet élni, miközben mérete és műszaki tartalma jó. Éppen ezért minden spórolós megoldás dacára veszélyes lehet az Octaviára, amelynek új változata a jelenleginél bizonyosan drágább lesz. Kérdés tehát, hogy az Octaviások hajlandóak-e elfogadni az utastér gyengébb minőségét, vagy inkább mélyebben a zsebükbe nyúlnak.
A konkurenciával összevetve nem tűnik versenyképesnek a Rapid. Igaz, hogy már 3,2 millió forinttól megvehető, 75 lóerős 1,2-es motorral, de a tesztautóban szereplő blokkal már bő egymillióval többet mutat az árcédula. Az alapfelszereltség átlagos, ESP, hat légzsák, szervokormány, központi zár, első elektromos ablakemelők és CD-s rádió tartozik bele.
Az említett szedánoknál összeszedettebb, kissé tágasabb és ötajtós kialakításánál fogva praktikusabb is a Rapid. De hogy nyolc-kilencszázezer forinttal ér-e többet? Ez igencsak fogós kérdés.