Adatlap

Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition

Jó autó a Škoda Rapid? Nem kérdés, de egyelőre nagy dilemma, vajon sikeres lesz-e. Házon belül veszélyes az Octáviára, viszont a konkurenciával összevetve az ára nem tűnik versenyképesnek.
Jó autó a Škoda Rapid? Nem kérdés, de egyelőre nagy dilemma, vajon sikeres lesz-e. Házon belül veszélyes az Octáviára, viszont a konkurenciával összevetve az ára nem tűnik versenyképesnek.
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,3 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

Kényszerhelyzetbe került a Škoda. A harmadik generációs – idén tavasszal piacra kerülő – Octavia már olyan nagyra nő, hogy tetemes űr alakul ki közte és a Fabia között. Az így keletkezett (vagyis inkább generált) méretosztályba már befér egy autó, pláne, hogy a fejlődő piacokon óriási az igény ebben a kis-nagy kategóriában.

Nem véletlen, hogy az új Octavia mellett eddig mindig piacon maradt a régebbi modell/változat is. Kell az olcsó és nagy autó. Most azonban egy önálló modell készült az árérzékeny vevőknek: a Rapid.

Alkalmas cégautónak, hozza a nagyautós kiállást, a formaterv pedig kalandmentes. VW-konszern, ugye!? Másfelől ideális családi autó, a gyerek szinte biztosan nem tud akkorára nőni, hogy ne férjen el.

Az első Ocvtavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid

Az első Ocvtavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid

Az első Octavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid


Az új autó az első generációs Octavia mai megfelelője, ugyanaz, még jobb formában. Annak az autónak egyetlen gyenge pontja volt: a karosszéria méretéhez képest kicsi tengelytávolság, hiszen a négyes Golf padlólemezére épült, viszont az akkori kompakt kategóriát jócskán meghaladó kasztnival. Emiatt pedig hátul nem volt elég tágas. 

A Rapid karosszériája szinte pontosan ugyanolyan hosszú (4483 mm), minta az első Octaviáé, miközben a tengelytávolsága kilenc centivel nagyobb (2602 mm), amivel a most kifutó Octaviát is lepipálja. Nem meglepő tehát, hogy a Rapid is azt kínálja, amitől az Octavia sikeres: tágas utasteret és bőséges csomagtartót.

A futómű kissé pattogós, a sportosabb vezetőknek kedvez, nem a családosoknak

A futómű kissé pattogós, a sportosabb vezetőknek kedvez, nem a családosoknak

Utóbbi 550 literes defektjavító készlettel, illetve 530 teljes értékű pótkerék esetén. A csomagoknak fenntartott hely két literrel nagyobb az első és csak 30 literrel kisebb a második generációs Octavia csomagtartójánál. Ez persze csak játék a számokkal, a lényeg, hogy Rapid csomagtere is óriási. Ráadásul könnyen pakolható, hiszen ötajtós karosszériával készül, így a hátsó szélvédő is felnyílik.

A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb

A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb

A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb


A Rapid szélessége (1706 mm), ez három centivel kevesebb az első, és hat centivel a második generációs Octaviáénál – ami érezhető. Ugyanakkor négy felnőttnek, még ha magasak is, elöl-hátul tágas hely jut. Hátul óriási a lábtér, a fejtérrel viszont már nem ilyen bőkezű a Rapid.

Az első ülések kissé keskenyek, testesebbeknek szűknek is hathatnak, de hosszabb úton sem fárasztó bennük ülni, kanyarban jól tartanak.

Hátul a fejtámlákkal akad gond, amelyeket nem lehet kivenni, így pedig nem tud feltámaszkodni a háttámlára a gyermekülés, eláll, instabil.

Még küllemre is emlékeztet az Octáviára a Rapid, érdemes összevetni a második generáció első kiadásával

Még küllemre is emlékeztet az Octáviára a Rapid, érdemes összevetni a második generáció első kiadásával

Az utastér designja és ergonómiája pont olyan, mint bármelyik Volkswagen-konszern modellben, de az anyagminőség jelzi, hogy a Rapid spórolós. Nagyon sok a műanyag, de nem a puhább, habosított fajta, hanem kemény, kopogós. A műszerfal jelentős része, a középkonzol, az ajtók borítása, szinte minden ebből készült. Az ilyen anyag hajlamos tartós használat során a zörgésre, karcolódásra, repedésre.

Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló

Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló

Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló


Miért ilyet használtak mégis? 1. Olcsó. 2. Valószínű, hogy a Volkswagen-konszern így akarja kordában tartani a házon belüli versenyt, nehogy az autó a Volkswagen modellektől csábítson el ügyfeleket, hiszen a Škoda népszerűsége folyamatosan nő. Ugyanezért hiányzik az elektromos ablakemelők automata fokozata, illetve e célból lehet a korábbiaknál is egyszerűbb a manuális klímaberendezés működése.

Jó hír viszont, hogy a technika nem olcsóautós. Ellentétben egyes konkurens modellekkel az erőátvitel nem előző generációs, hanem teljesen up-to-date. Így a tesztautó is remekelt technikai korszerűség téren.

Az 1,2 literes turbós benzinmotor 105 lóerős teljesítménye nem több, mint egy hagyományos 1,6-os szívóké, de a feltöltő áldásos hatásának köszönhetően már 1800-as fordulattól ereje teljében van. A 4100-as fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre álló 175 Nm nyomatéknak köszönhetően rugalmasan vezethető az autó, nem is igényli a forgatást. Ám, ha mégis úgy teszünk, fokozott dinamika és izgalmas hang a jutalmunk a könnyedén mozgó kocsiban.

Az 1,6-os turbómotor könnyedén mozgatja az 1,1 tonnás autót, még négy utassal is

Az 1,6-os turbómotor könnyedén mozgatja az 1,1 tonnás autót, még négy utassal is

A hatfokozatú váltó remek darab. Rövid utakon, gyorsan kapcsolható és jó kiosztásával autópályás tempónál is visszafogottan pörög a motor (130-nál hatodikban 2700 1/perc). Főként országúton és – visszafogott forgalom mellett – városban használva 7,1 literes átlagfogyasztást mértünk.

Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek

Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek

Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek


A kormány visszajelzése csekély, túl nagy a szervo rásegítése, ám ha valaki használati eszközként tekint a járműre, amely elviszi A-ból B-be, annak ez még tetszhet is. Az már kevésbé, hogy rossz úton a futómű tompa puffanásai jelzik, hogy a karosszéria alatt spórolhattak a hangszigeteléssel a tervezők.

A futómű feszes, inkább a stabilitás lehetett fontos, mint a kényelem. A fő piacokat látva elég furcsa a beállítás, hiszen Oroszországban, Törökországban és nálunk sem a tükörsima utak az általánosak.

A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább

A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább

A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább


Jó autó a Rapid? Az. Vannak benne olcsó megoldások, de hibáival simán együtt lehet élni, miközben mérete és műszaki tartalma jó. Éppen ezért minden spórolós megoldás dacára veszélyes lehet az Octaviára, amelynek új változata a jelenleginél bizonyosan drágább lesz. Kérdés tehát, hogy az Octaviások hajlandóak-e elfogadni az utastér gyengébb minőségét, vagy inkább mélyebben a zsebükbe nyúlnak.

A konkurenciával összevetve nem tűnik versenyképesnek a Rapid. Igaz, hogy már 3,2 millió forinttól megvehető, 75 lóerős 1,2-es motorral, de a tesztautóban szereplő blokkal már bő egymillióval többet mutat az árcédula. Az alapfelszereltség átlagos, ESP, hat légzsák, szervokormány, központi zár, első elektromos ablakemelők és CD-s rádió tartozik bele.

Rapid és ellenfelei, hamarosan megmutatjuk mit tud a konkurencia ellen az új Skoda

Rapid és ellenfelei, hamarosan megmutatjuk mit tud a konkurencia ellen az új Skoda

A többek között klímával, ülésfűtéssel, könyöktámasszal, hátsó ablaktörlővel, elektromos külső tükrökkel felszerelt tesztautó majd 4,8 millió forintba került. Hasonló felszereltséggel a most kifutó Octavia 1,2 TSI 5 millióért vehető meg, pedig nem 200 ezerrel tágasabb és kulturáltabb autó. A Rapid végképp esélytelen az ötmillióért adott 110 lóerős 2,0 TDI ellenében. A kialakításában, filozófiájában a Rapidhoz mérhető olcsó, új franciák, a Peugeot 301, Citroën C-Élysée – hasonló felszereltséggel és motorteljesítménnyel (1,6-os motor) – 3,95 millióért megszerezhetők, egy Chevrolet Aveo szedán pedig 3,8 millióért elvihető.

Az említett szedánoknál összeszedettebb, kissé tágasabb és ötajtós kialakításánál fogva praktikusabb is a Rapid. De hogy nyolc-kilencszázezer forinttal ér-e többet? Ez igencsak fogós kérdés.