Van-e értelme még nagyobbra növeszteni azt, ami alapból is hatalmas? Európa egyik legnagyobb kombijával eltöltött hét után hajlamos vagyok hinni abban, hogy van, amikor tényleg a méret a lényeg.
Egy kombi legfontosabb része a feneke. A Superb igyekszik rácáfolni arra a mondásra, hogy pakolni jó ugyan a nagy hátsóba, de utazni vele már igazán menő. Igaz, az autó feneke nem is ormótlanul nagy, szögletes – így nem is optimális a térkihasználása -, de legalább jól néz ki. Feltárva a villanymotorok által mozgatott, jó magasra nyíló csomagtartó ajtaját, furcsán hosszú és keskeny térrel találjuk szemben magunkat.
Van még további hely a kerékjáratok mellett is, amelyek tartalmát ajtó mögé is zárhatjuk, de elsőre mégis folyosószerű ez a része a kocsinak. Jobbra a kötelező felszerelések, EÜ-láda, háromszög került, de a bal oldallal szabadon gazdálkodhatunk. Felettük strapabíró műanyagból készült, kihajtható kampók várják a szatyrokat, a hanyagul padlóra vetett cuccokat pedig sínbe rögzített fémrudakkal és hevederrel is korlátozhatjuk a szabad mozgásban, vagy igény szerint a szintén áthelyezhető rögzítő szemekhez is kipányvázhatjuk gumipókkal, kötéllel, spaniferrel.
Kínzó kérdés: Vajon a dal szövegében hányszor hangzik el a „Big” szó?
Négyzetméterár?
Az 1,8-as, 160 lóerős TSI motoros Superb Combi hétfokozatú DSG váltóval felszerelt változatának alapára 7,5 millió forint. Már ezt a kivitelt is gazdagon teletömték extrával, a nálunk járt autó – Elegance felszereltségű – árcéduláját 10,5 millióra hizlalták. Van is benne rengeteg extra, elektromos csomagtérnyitó, navigáció és még ezernyi más is.
Biztonság |
Ebben a műsorszámban általában nem a tömeg vagy a méret szokott számítani, de valahogy mégsem lepődik meg senki azon, hogy a Superbet is öt csillaggal minősítette az EuroNCAP. Ekkora beltérbe nem nehéz több száz literes lufikat rejteni és gyűrődőzóna is bőven akad.
A felnőtt utasok védelmére az autó egy híján a maximális pontszámot kapta, a tesztbábuk szinte „sértetlenül” úszták meg mind a frontális, mind az oldalirányú ütközéseket, a vezető- és utasoldali frontlégzsákok mellett oldalsó fej- és testlégzsák is van, a vezető lábát pedig térdlégzsák is védi. Ugyanilyen jól szerepelt a Superb a gyermekek védelmében is, a tesztbábuk eredményei alapján itt is a maximális pontszámot zsebelte be az autó. Részletes töréstesztért kattintsanak ide. |
Szintkülönbség
A Superb csomagtartójának legnagyobb baja, hogy hiába hajtjuk le a hátsó üléseket, az így kapott felület nincs teljesen síkban. Az ülések vonalában bő öt centiméteres lépcső töri meg az alföldi egyhangúságot. Ha csak pakolni kell bele, akkor túlélhető ez a kis lépcső, sőt kifejezetten jól jön, amikor a rögzítetlen rakomány nem zúdul az elöl ülők nyakába, hanem megakad a küszöbben.
De akinek a csomagtartóban alvás a titkos hobbija, az nem fogja szeretni a Superb hátulját. A szintkülönbséget vagy lejtős ösvénnyel hidalhatják át, akik hálószobának használnák az autó fenekét, vagy derékban kettétörve próbálhatnak pihenni. Egyik sem jó dolog, higgyék el. Felfoghatatlan, hogy egy négyajtós Mazda 6-ban jobbat lehet szunyókálni, mint a legendásan nagyra nőtt Škoda kombiban.
Akár egy tornaterem
Adatlap
Skoda Superb Combi 1,8 TSI
Motor | 1798 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 158 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,7 sec |
Végsebesség | 218 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,3 l / 100 km |
Belülről a kombi Superb pont akkora, mint amekkorának kintről látszik: irdatlan nagy. Aki először ül a hatalmas kocsi hátsó ülésen, önkéntelenül is előrehajol, hiszen nyomasztóan távol vannak tőle az elöl ülők. Aztán hamar hozzászokik a szobányi privát élettérhez, ami az elfüggönyözhető oldalablakokkal még jobban elzárható a külvilágtól.
Ekkora beltérbe már rendes világítás is kell, így a megszokott csillárokon kívül még a lábteret és a csomagtartót is alaposan kivilágították. Kint is fényes a helyzet, világít a tükör, kanyarban a remek fényszórók mellé újabb fények segítenek be. Hála a csomagtartó oldalfalából kipattintható LED-es zseblámpának, még az autótól távol is lehet fotonokat eregetni a sötétbe.
Menetkomfortja a futóműtől a motorhangon át az utastér bútorozásán át príma, zavaró, bosszantó vagy javítandó részletet nem nagyon találni benne. A hétfokozatú, dupla kuplungos DSG-váltó szaporán kapcsolgat az áttételek között, egyedül a váltókar formája tűnik ódivatúnak így 2010 közepén. Meg persze hatalmasnak.
Méretéhez képest könnyen, jól átlátható a karosszéria, az elektrokromatikus, fényre sötétedő külső tükrök elég nagyok hozzá, hogy minden látható legyen benne. A parkolóhelyeken lavírozást elöl-hátul radarok segítik. Magas fűben hisztérikus sípolásba kezdenek, de szerencsére kikapcsolható a radaros támogatás.
Iszákos?
Az 1,8-as turbós benzinmotor a jókora, másfél tonnás bálnatesttel kombinálva nem tűnik a leggazdaságosabb megoldásnak. Nagy baj még sincs az étvágyával, legfeljebb városban szaladhat el a fogyasztás, már ha a kilenc liter soknak számít.
A megszokott, bő ezer kilométeres autópályás szakasszal együtt már alig van nyolc liter felett a számolt átlag. A 160 lóerővel még telepakolva sem lomha a kombi Superb és a gyári 8,6 másodperces gyorsulás sem hangzik rosszul.
Kinek kellhet?
Szívem szerint minden családnak kiutalnék egy Superb kombit, akik sokat és sok kacattal vándorolnak. Rengeteg családi harcot spórolhatnak meg a pakolásnál, ha nem kell gondolkodni, csak behajítani hátra a kismotort, gyerekkádat, gokartot és akár a kutyát is.