Van-e értelme még nagyobbra növeszteni azt, ami alapból is hatalmas? Európa egyik legnagyobb kombijával eltöltött hét után hajlamos vagyok hinni abban, hogy van, amikor tényleg a méret a lényeg.

Igen csendes az 1,8-as TSI motor
A Škoda Superb önmagában is elképesztően tágas autó, kombiban pedig szinte lehetetlen minden zugát belakni. Legutóbb a közepes benzinmotorral felszerelt változat járt nálunk.
Nem a legpraktikusabb ez a forma, de legalább szép
Bődületes méretűre dagadt hátsó
Az ajtó mögött 633 liternyi űr tátong
46 fotó
Bődületes méretűre dagadt hátsó

Bődületes méretűre dagadt hátsó

Bődületes méretűre dagadt hátsó


Egy kombi legfontosabb része a feneke. A Superb igyekszik rácáfolni arra a mondásra, hogy pakolni jó ugyan a nagy hátsóba, de utazni vele már igazán menő. Igaz, az autó feneke nem is ormótlanul nagy, szögletes – így nem is optimális a térkihasználása -, de legalább jól néz ki. Feltárva a villanymotorok által mozgatott, jó magasra nyíló csomagtartó ajtaját, furcsán hosszú és keskeny térrel találjuk szemben magunkat.

Van még további hely a kerékjáratok mellett is, amelyek tartalmát ajtó mögé is zárhatjuk, de elsőre mégis folyosószerű ez a része a kocsinak. Jobbra a kötelező felszerelések, EÜ-láda, háromszög került, de a bal oldallal szabadon gazdálkodhatunk. Felettük strapabíró műanyagból készült, kihajtható kampók várják a szatyrokat, a hanyagul padlóra vetett cuccokat pedig sínbe rögzített fémrudakkal és hevederrel is korlátozhatjuk a szabad mozgásban, vagy igény szerint a szintén áthelyezhető rögzítő szemekhez is kipányvázhatjuk gumipókkal, kötéllel, spaniferrel.

Kínzó kérdés: Vajon a dal szövegében hányszor hangzik el a „Big” szó?

a videó a hirdetés után indul
Hatalmas autó, és hatalmas halak, -súlyok, -sikerek, -orrok a Superb filmecskében
0 seconds of 2 minutes, 28 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
02:28
02:28
 

Négyzetméterár?

Az 1,8-as, 160 lóerős TSI motoros Superb Combi hétfokozatú DSG váltóval felszerelt változatának alapára 7,5 millió forint. Már ezt a kivitelt is gazdagon teletömték extrával, a nálunk járt autó – Elegance felszereltségű – árcéduláját 10,5 millióra hizlalták. Van is benne rengeteg extra, elektromos csomagtérnyitó, navigáció és még ezernyi más is.

Biztonság
Ebben a műsorszámban általában nem a tömeg vagy a méret szokott számítani, de valahogy mégsem lepődik meg senki azon, hogy a Superbet is öt csillaggal minősítette az EuroNCAP. Ekkora beltérbe nem nehéz több száz literes lufikat rejteni és gyűrődőzóna is bőven akad.
Ötcsillagos tankhajó

Ötcsillagos tankhajó

Ötcsillagos tankhajó


A felnőtt utasok védelmére az autó egy híján a maximális pontszámot kapta, a tesztbábuk szinte „sértetlenül” úszták meg mind a frontális, mind az oldalirányú ütközéseket, a vezető- és utasoldali frontlégzsákok mellett oldalsó fej- és testlégzsák is van, a vezető lábát pedig térdlégzsák is védi.

Ugyanilyen jól szerepelt a Superb a gyermekek védelmében is, a tesztbábuk eredményei alapján itt is a maximális pontszámot zsebelte be az autó. Részletes töréstesztért kattintsanak ide.

Szintkülönbség

A Superb csomagtartójának legnagyobb baja, hogy hiába hajtjuk le a hátsó üléseket, az így kapott felület nincs teljesen síkban. Az ülések vonalában bő öt centiméteres lépcső töri meg az alföldi egyhangúságot. Ha csak pakolni kell bele, akkor túlélhető ez a kis lépcső, sőt kifejezetten jól jön, amikor a rögzítetlen rakomány nem zúdul az elöl ülők nyakába, hanem megakad a küszöbben.

Nem a legpraktikusabb ez a forma, de legalább szép

Nem a legpraktikusabb ez a forma, de legalább szép

De akinek a csomagtartóban alvás a titkos hobbija, az nem fogja szeretni a Superb hátulját. A szintkülönbséget vagy lejtős ösvénnyel hidalhatják át, akik hálószobának használnák az autó fenekét, vagy derékban kettétörve próbálhatnak pihenni. Egyik sem jó dolog, higgyék el. Felfoghatatlan, hogy egy négyajtós Mazda 6-ban jobbat lehet szunyókálni, mint a legendásan nagyra nőtt Škoda kombiban.

Akár egy tornaterem

Adatlap

Skoda Superb Combi 1,8 TSI

Igen csendes az 1,8-as TSI motor
Motor 1798 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 158 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,7 sec
Végsebesség 218 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,3 l / 100 km


Belülről a kombi Superb pont akkora, mint amekkorának kintről látszik: irdatlan nagy. Aki először ül a hatalmas kocsi hátsó ülésen, önkéntelenül is előrehajol, hiszen nyomasztóan távol vannak tőle az elöl ülők. Aztán hamar hozzászokik a szobányi privát élettérhez, ami az elfüggönyözhető oldalablakokkal még jobban elzárható a külvilágtól.

Ekkora beltérbe már rendes világítás is kell, így a megszokott csillárokon kívül még a lábteret és a csomagtartót is alaposan kivilágították. Kint is fényes a helyzet, világít a tükör, kanyarban a remek fényszórók mellé újabb fények segítenek be. Hála a csomagtartó oldalfalából kipattintható LED-es zseblámpának, még az autótól távol is lehet fotonokat eregetni a sötétbe.

Igen csendes az 1,8-as TSI motor

Igen csendes az 1,8-as TSI motor

Igen csendes az 1,8-as TSI motor


Menetkomfortja a futóműtől a motorhangon át az utastér bútorozásán át príma, zavaró, bosszantó vagy javítandó részletet nem nagyon találni benne. A hétfokozatú, dupla kuplungos DSG-váltó szaporán kapcsolgat az áttételek között, egyedül a váltókar formája tűnik ódivatúnak így 2010 közepén. Meg persze hatalmasnak.

Méretéhez képest könnyen, jól átlátható a karosszéria, az elektrokromatikus, fényre sötétedő külső tükrök elég nagyok hozzá, hogy minden látható legyen benne. A parkolóhelyeken lavírozást elöl-hátul radarok segítik. Magas fűben hisztérikus sípolásba kezdenek, de szerencsére kikapcsolható a radaros támogatás.

Iszákos?

Csend, rend, fegyelem a belsőben

Csend, rend, fegyelem a belsőben

Csend, rend, fegyelem a belsőben


Az 1,8-as turbós benzinmotor a jókora, másfél tonnás bálnatesttel kombinálva nem tűnik a leggazdaságosabb megoldásnak. Nagy baj még sincs az étvágyával, legfeljebb városban szaladhat el a fogyasztás, már ha a kilenc liter soknak számít.

A megszokott, bő ezer kilométeres autópályás szakasszal együtt már alig van nyolc liter felett a számolt átlag. A 160 lóerővel még telepakolva sem lomha a kombi Superb és a gyári 8,6 másodperces gyorsulás sem hangzik rosszul.

Kinek kellhet?

Szívem szerint minden családnak kiutalnék egy Superb kombit, akik sokat és sok kacattal vándorolnak. Rengeteg családi harcot spórolhatnak meg a pakolásnál, ha nem kell gondolkodni, csak behajítani hátra a kismotort, gyerekkádat, gokartot és akár a kutyát is.