A mezőny: Astra Classic III 1,6, Focus 1,6, i30u 1,4 Life, Octavia Tour II 1,4
Ma ezeknél a teszthez kiválasztott modelleknél olcsóbban nemigen találni ötajtós kompakt autót, tehát családi használatra, hosszabb utakra is alkalmas, de városban is jól kezelhető, gazdaságos hátast. Bár ezrével látni őket az utcán, ezeket az autókat ötször nehezebb volt tesztre felhajtani, mint a darabonként 18-23 milliós hathengeres dízeleket, mert egyik sem új típus, nincs belőlük tesztautó, ahol pedig akad, az nem elég mezítlábas. De összefogtunk kollégáinkkal az AUTÓ2 Autó és Stílus című laptól és a csurig extrázott tesztkocsik helyett sikerült érdes műanyagkormányú, fekete kilincses, díszléc nélküli alapmodelleket kipróbálnunk. Nagyon köszönjük az érintett márkakereskedések és importőrök segítségét!




A Skodán látszik, hogy a Tour II egy butított kivitel: fekete a kilincs, az alapfelszereltségbe nem fért bele semmilyen rádió, a váltó mögött vakkapcsolók sötétlenek. A minőségérzet közepes, akárcsak a Hyundaiban, amelynek nem tudtuk megbocsátani a ráspolyért kiáltó, érdes tapintású kormányt.
Nívósabb az Astra belső tere, pedig a másik kettővel szemben ebben még fedélzeti számítógép sem volt. Ám az ezüstszínű betétek, a fejlett technikát ígérő sok gomb és kapcsoló illetve a rendes műanyagok feldobják a hangulatot. Még jobb a Focus, amely a továbbszolgáló öregek között a legcsinosabb belül.
Elöl az Astra egészséges üléspozíciót kínál, jobbat a Focusnál, amelyben nem engedhető elég mélyre az ülés. A Hyundai ülése a legkevésbé kényelmes a négy közül, hosszabb úton az Astrában és az Octaviában a legjobb ülni.
Hátul is tágas az i30u
190 centimmel én voltam a legalacsonyabb a tesztbrigádban, ezért is nagy szó, hogy az i30-ban és főleg az Octaviában mennyire jól elfértem hátul. A Hyundai térhasznosítása remek, a fejtér is bőséges, szemben a Forddal.
A Focusban közepes a lábtér, de így is jobb volt itt ücsörögni, mint az Opelben, mert az Astra hiába tágasabb, kényelmetlenül meghajlított lábbal kell ülni az alacsony üléspadon.
Csomagtérben a leghosszabb autó, az Octavia lemossa a többieket, nem csoda, hogy kevesen vesznek kombit belőle. A másik három vetélytárs hasonló szinten áll, de a Ford és az Opel is némi előnyben van az i30-cal szemben.
Belül a Hyundait a legkönnyebb belakni a sok rakodóhellyel, de az Octaviában sem gond helyet találni cuccainknak. A Ford még épp elmegy, az Astrából viszont a designerek kihagyták a rakodóhelyeket, ami a mindennapokban komoly hiba.
Vezetés: motorban az i30, futóműben a Focus
Papíron a 115 lóerős Classic III a legerősebb autó, de végig azt éreztük, mintha motorja párnán át venne levegőt.
A tompa gázreakció miatt a gyorsulás lanyhábbnak tűnik a ténylegesnél, az akadozó, keményen járó váltó sem kedveltette meg az Astrát. Futóművével viszont elégedettek voltunk, az Opel nagy tempónál is stabil, jól irányítható autó.
Sokkal élénkebb a 109 lóerős i30u, nevében a modellfrissítésre utaló u-val. Az ezernégyes motornak segít a csekély önsúly is.
Autópályára a rövidre áttételezett váltóval túl zajos a gép, de kihúzatáskor nemcsak motorbőgést, hanem élvezhető gyorsulást is kapunk. Nyers, gyors és sprőd a Hyundai, amelynek a rugózási és zajkomfortján kellene javítani. A Frankfurti Autókiállításon ültünk az utódjában, amely sokkal kulturáltabb autó lesz.
Kereken 100 lóerős a Ford, amelyet messze a legjobb volt vezetni, mert az autót nemcsak a motor teszi. Gyorsulása elfogadható, a gázreakció sem olyan komótos, mint az Astrában, váltója a négy közül a legjobban kapcsolható.
Érdekes, hogy a Focus, az i30u és az Octavia Tour II hátsó felfüggesztése is független (az Astráé csatolt hosszlengőkaros), ám a Ford sokkal többet hozott ki a hasonló konstrukciós értékű hardverből. A Focus táncol a kanyarokban, sztrádán megnyugtatóan hasít és városban sem üt vissza, ha a villamossínek mentén mélybe süllyedt az aszfalt.
Milyen családi autót akad még olcsón?
Aki hárommillió forint körüli összegből keres új családi autót, nézzen utána, nincs-e épp akció a Nissan Note-ra, amelyből az 1,4-es benzines jól megy, takarékos és a tologatható hátsó üléssel jól használható. A FIAT időnként leveri 2 690 000 forintra a Linea Family alapárát, amely a 77 lóerős, nyugodt karakterű benzinessel, nagy csomagterével és bőséges felszereltségével ezért a pénzért nagy vétel. Aki szeretne kicsit vagányabb autót, kezdjen megbarátkozni a Dacia Duster szállítási határidejével. A benzines ezerhatos nem egy takarékos modell, de 3,3 milliós árához mérten a légkondis Ambiance kiváló autó, 475 literes csomagtérrel.
Ha feldolgoztuk, hogy egy 80 lóerős Octavia mindenképp lomha autó, harmonikusan poroszkálhatunk az 1,4-es benzinessel. A váltó puhán jár, a mezőnyből a Skoda zajcsillapítása a leghatásosabb, rugózási kényelme és úttartása is jó. Felnőtt, komoly autó, motorból meg vannak hozzá jobbak is, sokkal több pénzért.
Árak: jelentéktelen differencia
Egyedül a Hyundainak nem kapható még az utódja, az öregeket illő tehát alacsony árral vonzóbbá tenni. A sokféle akció eltorzítja a képet, de a lényeg, hogy a Focus 1,6-ért egy adott FordCredit hitel felvételekor 3,2 millió forintot kérnek, készpénzre pedig 350 000 forinttal kerül többe. A készleten lévő autók zöme dízelmotoros, de a kifutó Focusból van elég benzines is, a 120 000 forintos metálfénnyel 3,7 millió forintért, igen korrekt felszereltséggel.
Elsőre riasztó az ezerhatos Astra Classic III 4 035 000 forintos listaára a gyér felszereltség tükrében. Ám itt is van akció, és máris jó vétel a kiforrott Astra H, amelyhez sokféle extrát és okosan összeválogatott felszereltségi csomagokat is rendelhetünk. Normális stafírunggal egy ötajtós elhozható 3,6 millió forint körül, de láttunk sok extrával ellátott szalonautókat 800 000 forintos engedménnyel is.
3,2 és 3,6 millió Ft között
Egyszerűbb a helyzet a Hyundainál, ahol a tesztelt i30u Life 3 999 000 forintos listaárából 3 549 000 Ft lesz az érvényes engedménnyel. Az alapváltozat értékes tétele a függönylégzsák, az USB-csatlakozó és a kormányról nyomkodható rádió.
Az 1,4-es Octavia Tour II 3 743 500 forintos alapárából 400 ezer Ft a kedvezmény, tehát a kipróbált autó 3,34 millió forintba kerül. A Skodához is lehet egyenként extrákat rendelni, például a kartámaszos középső tárolót, amivel a hátsó utasoknak is jut levegőrostély.

Az Astra 1,6 átlagfogyasztása 7,6, a 100 lóerős Focusé 7,8 liter százon a Spritmonitor.de adatai szerint. 7,4 literrel a Hyundai egy-négyese valamivel takarékosabb. A Skoda átlaga csupán 6,7 liter, de a jelentősen kisebb minta torzíthatja az eredményt
Skodában gondolkodva megfontolandó amit Berta Gábor, a Porsche M5 Skoda-értékesítője mondott nekünk: néhány éves használatra érdemes lehet inkább az új Octaviából a Classic alapmodellt választani. Pár év elteltével a Tour II nagyon avíttnak tűnhet majd az átdolgozás utánihoz képest, ezért nehéz lesz jó áron eladni. Ha viszont a tulaj megtartja tíz évig az autót, akkor ez a gond nem merül fel.
Hosszabb távra tervezve árkérdéssé egyszerűsödik a dilemma. „Jelenleg a magánemberek kedvezőbb áron juthatnak Octaviához a Tour II-t választva, mint egy azonos motorú, de faceliftes Classic kivitellel. Céges vevőknek viszont a modellfrissítés utáni verzió kerülhet kevesebbe a használtautó-beszámítási kedvezmény és a flottatámogatás miatt” – vázolta a helyzetet Kis Máté, a Palota Automobil Skoda-márkakereskedés értékesítője. Érdekes, hogy a Tour II-ből alapáron hiányzik a rádió, viszont távirányítós a központi zára és menő, bicskás kulcsa van, ami a Classic felszereltségű újabból kimaradt.
Átlagfogyasztás: közel egymáshoz
Mivel a nullkilométeres Skoda átadásra várt, nem tudtuk hosszabb fogyasztásmérésre vinni a konkurensekkel. A spritmonitor.de adatai szerint az 1,4-es i30 7,4, a 115 lóerős Astra 7,6, az ezerhatos Focus pedig 7,8 litert fogyaszt százon 128-250 felhasználó mérései szerint. Az Octavia 1,4-ről sajnos csak négy tulaj vitt fel adatokat, ezért 6,67 literes értékét nem szabad túlértékelni.
Annyi biztos, a gyámoltalan ezernégyes jobb választás a falánk és félmillióval többe kerülő ezerhatosnál.
Városban járva nagyobb a fogyasztáskülönbség
Városban a Hyundai és a Skoda a legtakarékosabb 8-8,5 liter körüli étvágyukkal, az Astra nagyjából 9, a Focus vaskos 10 literrel követi őket.
Öt év garancia a Hyundaira
Várhatóan az Opel veszíti el leglassabban az értékét, a leggyengébb értéktartásra a Fordtól számítunk, mert az újonnan dömpingáron adott flottaautók leverik a használtak vételárát is.
Az Octaviáról sokan tudják, mennyire jó családi autó, ezért stabilan tartja az árát, a Hyundai pedig ötéves, ráadásul kilométer-korlátozás nélküli garanciájával emelkedik ki, ami komoly érv lesz három-négyéves korában.
Viszonylag sokat nyújt a Skoda is 2+2 éves, 200 000 kilométerig érvényes jótállással, míg 2 évvel a Ford és az Opel csak a minimálisan kötelező garanciát adja.

Ford Credit finanszírozással a Focus 350 ezres további engedménnyel, 3,3 millió forint alatt elvihető. Az i30 felszereltsége jó, az Astrára jelentős kedvezményeket adnak. Az Octavia Tour II–ben van légkondi, de a hátsó ablaktörlő feláras
Aki képes elviselni a csekély teljesítményt, az összességében az Octavia Tour II alapmodelljével jut a legjobb családi autóhoz ebben az árkategóriában. A Skoda a legnagyobb és legkényelmesebb autó a négy közül, ára is kedvező. Mégsem nyeri meg automatikusan ezt a tesztet, mert jóval erőtlenebb a többieknél.

Jutányos családi autóként az Octavia Tour II a legjobb vétel, ha együtt tudunk élni a gyámoltalan motorral
Mögötte nincs értelme sorrendet hirdetni, mert mindhárom autóban van mi értékelni. Az Astra vonzó felszereltségi csomagjaival, kényelmes ülésével és józan szervizköltségével csábít.
A Hyundai a leggazdaságosabb autó a négy közül, céges hajtásra, intenzív igénybevételre ez a legjobb választás.
Erőssége a motor, a felszereltség és a térkínálat, belül viszont lerí róla, hogy olcsó alapmodell. A volán mögül a Focus a legvonzóbb autó, futóműve, kormányzása és váltója miatt. Városban sokat fogyaszt, de a négy közül egyedül ebben nem éreztük, hogy sokról kellene lemondanunk.